2015-09-09, 09:11
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det där är sjukt jävla irriterande.
Trodde faktiskt inte folk var så jävla korkade medvetet. Det är jätteirriterande med alla idioter som måste gasa på och köra fort som fan när det blir 2-filigt, och det finns alltså folk som är sådana arslen att de medvetet saktar ner också?
En av de mer irriterande sakerna med 2+1-vägar när man sitter i en bil (det finns många andra saker som är kassa med dem) är just att det blir så fruktansvärd ojämn trafikrytm. Även om det är samma hastighetsbegränsning både när det är 1 och 2 filer så finns det ett knippe idioter som måste dra upp farten när det är 2 filer. Värst är nästan idioterna som verkligen måste köra om alla andra bara för att det går, för att sen hamna bakom nån husvagn eller lastbil på nästa sträcka det är 1 fil.

Vissa i den här tråden borde verkligen inte få ha körkort.

Håller helt med dig, flertalet gånger man kommer fram till 2 filer och då man börjar omkörningen så ökar fordonet man försöker köra om, det fordon som alldeles nyss låg under hastighetsbegränsningen har precis blivit ett fartmonster som bara måste öka.
Citera
2015-09-09, 09:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Håller helt med dig, flertalet gånger man kommer fram till 2 filer och då man börjar omkörningen så ökar fordonet man försöker köra om, det fordon som alldeles nyss låg under hastighetsbegränsningen har precis blivit ett fartmonster som bara måste öka.

Hen ökar såklart farten för att det finns utrymme att göra det, när vägen får dubbelt så många filer så är det naturligt att farten ökar eftersom det får plats dubbelt så många bilar per kilometer vägsträcka. Det är alltså fullt naturligt (även om det kan vara irriterande) att farten varierar mellan de tvåfiliga och de enfiliga partierna på sådana vägar.
Det jag stör mig på är sådana arslen som prompt måste passa på att köra om så många som möjligt bara för att det finns två filer.
Citera
2015-09-09, 10:18
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Hen ökar såklart farten för att det finns utrymme att göra det, när vägen får dubbelt så många filer så är det naturligt att farten ökar eftersom det får plats dubbelt så många bilar per kilometer vägsträcka. Det är alltså fullt naturligt (även om det kan vara irriterande) att farten varierar mellan de tvåfiliga och de enfiliga partierna på sådana vägar.
Det jag stör mig på är sådana arslen som prompt måste passa på att köra om så många som möjligt bara för att det finns två filer.

Jag kör inte om så många som möjligt, men jag kör gärna om fordon som håller lägre än tillåten hastighet för att själv kunna hålla tillåten hastighet. Men det är svårt när folk trycker på gasen så fort det blir 2 filer, och släpper gasen när det bli 1 fil igen. Jag försöker själv att hålla konstant hastighet. Men när man då kommer ut på 2 filer och måste accelerera bara för att fordonet man påbörjat omkörning på helt plötsligt höjer hastigheten så är det mycket irriterande.
Citera
2015-09-09, 10:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag kör inte om så många som möjligt, men jag kör gärna om fordon som håller lägre än tillåten hastighet för att själv kunna hålla tillåten hastighet.

Vad innebär "lägre än tillåten hastighet?" Om det finns en enda hastighet som är tillåten...vad är då övriga hastigheter? Enligt din argumentering så är alla hastigheter som inte är tillåtna olagliga?

Är du säker på att du har körkort?
Citera
2015-09-09, 11:55
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vad innebär "lägre än tillåten hastighet?" Om det finns en enda hastighet som är tillåten...vad är då övriga hastigheter? Enligt din argumentering så är alla hastigheter som inte är tillåtna olagliga?

Är du säker på att du har körkort?

Du verkar ju vara perfekt och allsmäktig så då borde du väl kunna läsa in att jag missat att skriva in maximalt högsta. Lägre än maximalt högsta tillåtna hastighet givetvis, nej inte att det bara finns en hastighet som är tillåten, givetvis får du hålla 70 om det är maximal laglig hastighet 90, du får hålla 110 också, men bör då kanske räkna med att hamna i klammeri med lagens långa arm.

Det är irrelevant om jag har körkort eller ej, men för att svara på din fråga, så ja jag är säker på att jag har körkort.
Citera
2015-09-09, 12:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Du verkar ju vara perfekt och allsmäktig

Nej, inte alls. Det är du som är otydlig och hittar på egna uttryck.

Citat:
Lägre än maximalt högsta tillåtna hastighet givetvis

Skiljer sig maximalt högsta tillåtna hastighet från högsta tillåtna hastighet?
Citera
2015-09-09, 12:47
Medlem
Citat:
Eftersom ett hinder för mig är något som gör det svårt att ta sig fram så kan ett hinder även vara någon som ligger i 80 på en 100 väg.
Givetvis går det inte alltid att förenkla för bakomvarande men i den mån det går så försöker åtminstone jag göra det om jag är den som fiskör.
På min väg till jobbet har jag flertalet kurvor som har god sikt där det är fullt möjligt att köra om men då går det inte att köra om heller för då är det många som genar genom kurvan, det om något är väl att hindra.
Jag vet inte vad du har för bil. Själv har jag en V70 på 140hkr. Med hjälp av huvudet så kör jag om bilar som kör saktare än mig.
I går på en riktigt kurvig o kuperad 80-väg körde jag om en kö på två bilar som låg i 70 utan problem. Själva sträckan bestod i två kurvor samt en svacka.
Men med hjälp av huvudet så såg jag att inget möte kom. Självklart fick jag ett helljus i nacken.
Men dessa två var inget hinder. Hade de genat i kurvan, vilket hade varit ett naturligt sätt att ta den så hade jag fått nya dörrar på deras försäkring.
Det du ser som hinder eller "förhindrare" är i ditt huvud.
Acceptera att folk kör saktare än dig o flytta för fan på dig när jag kommer för du är irriterande när du fiskör i laglig hastighet.
Citera
2015-09-09, 13:01
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

På min väg till jobbet har jag flertalet kurvor som har god sikt där det är fullt möjligt att köra om men då går det inte att köra om heller för då är det många som genar genom kurvan, det om något är väl att hindra.

Att gena i kurvorna behöver inte betyda att man hindrar någon. Undantaget är om du påbörjat en omkörning och den som blir omkörd genar ut i kurvan för att försvåra för dig.

Då är det dags att använda TrF 3 Kap §16...

För övrigt genar jag ofta i kurvorna när det finns tillfälle.
Senast redigerad av Moltas666 2015-09-09 kl. 13:03.
Citera
2015-09-09, 13:06
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Jag vet inte vad du har för bil. Själv har jag en V70 på 140hkr. Med hjälp av huvudet så kör jag om bilar som kör saktare än mig.
I går på en riktigt kurvig o kuperad 80-väg körde jag om en kö på två bilar som låg i 70 utan problem. Själva sträckan bestod i två kurvor samt en svacka.
Men med hjälp av huvudet så såg jag att inget möte kom. Självklart fick jag ett helljus i nacken.
Men dessa två var inget hinder. Hade de genat i kurvan, vilket hade varit ett naturligt sätt att ta den så hade jag fått nya dörrar på deras försäkring.
Det du ser som hinder eller "förhindrare" är i ditt huvud.
Acceptera att folk kör saktare än dig o flytta för fan på dig när jag kommer för du är irriterande när du fiskör i laglig hastighet.

Ja det må så vara att det är i mitt huvud, men lika sugen som jag är på att köra om lika osugen är jag på att få 2 nya dörrar på någon annans försäkring. Absolut är det naturligt att gena i kurvan, men jag tänker inte riskera att sabba min bil även om det är någon annans försäkring som får täcka det.
Jag accepterar att folk kör saktare jag har aldrig påstått något annat, men jag anser det skäligt att hjälpas åt i trafiken.

Uppenbarligen är du jävligt nöjd med att du har en V70 med 140 hk annars hade du inte tagit upp det. Det spelar absolut ingen roll i diskussionen huruvida jag har en Ford Fiesta eller en Lamboghini Gallardo. Jag försöker att köra trafiksäkert att hålla maximal hastighet men samtidigt värna om mina medtrafikanter. Dessvärre finns det idioter i trafiken, och ja du är inräknad där med din sista kommentar.
Citera
2015-09-09, 13:08
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Att gena i kurvorna behöver inte betyda att man hindrar någon. Undantaget är om du påbörjat en omkörning och den som blir omkörd genar ut i kurvan för att försvåra för dig.

Då är det dags att använda TrF 3 Kap §16...

För övrigt genar jag ofta i kurvorna när det finns tillfälle.

Jo det är det jag menar, jag påbörjar omkörning för att bli tvungen att bromsa för att undvika en krock för att vederbörande som jag kör om genar under min omkörning. Jag genar också, det är helt naturligt man får ett rakare spår.
Citera
2015-09-09, 13:10
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Nej, inte alls. Det är du som är otydlig och hittar på egna uttryck.

Skiljer sig maximalt högsta tillåtna hastighet från högsta tillåtna hastighet?

Det var inte det jag svarade på, nu är det du som inte läser vad du själv skrivit. Let's agree to disagree.
Citera
2015-09-09, 13:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jo det är det jag menar, jag påbörjar omkörning för att bli tvungen att bromsa för att undvika en krock för att vederbörande som jag kör om genar under min omkörning. Jag genar också, det är helt naturligt man får ett rakare spår.

Att medvetet hindra en omkörning är ett allvarligt trafikbrott som regleras i TrF. Samtidigt finns det också krav på att den som är på väg att företa en omkörning tydligt måste annonsera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in