2015-09-08, 13:18
Bannlyst
Däremot finns det möjligheter att skicka i väg större mängder DNA till Holland. Det är ett speciellt laboratorium där som kan plocka fram ytterligare information från spåret, till exempel kön. Men det vet vi ju redan.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-har-ska-polisen-ringa-in-idas-mordare/
Citera
2015-09-08, 14:01
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om det vore en detektivroman så kanske polisen kör det klassiska tricket: De har inget (användbart) DNA-spår. De spelar på att bluffa och hoppas gärningsmannen stressas att avslöja sig när den kallas till topsning.

Lite mer allvarligt kan man fråga sig hur polisen kan vara säkra att deras DNA-spår härrör från mördaren. Synd att vi inte har mer information.
Just det uttalandet gör att jag är tämligen säker på att det handlar om hudskrap under Idas naglar.
Citera
2015-09-08, 14:24
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Just det uttalandet gör att jag är tämligen säker på att det handlar om hudskrap under Idas naglar.

Kunde hon riva honom borde hon ha hunnit skrika också.

Jag tror på sperma eller stora mängder saliv som från ett jävla vilddjur.
Citera
2015-09-08, 14:36
Medlem
Roedoress avatar
Citat:

Jag tror dock att han tystat henne omgående för att inte riskera att hon skriker.
Sen har han släpat henne i handlederna och förmodligen själv lyckats skrapa henne med naglarna eller liknande på handleden/armen.

För ska man släpa någon så tar man inte tag i vaderna. Det är för tjockt där och chansen är stor att man tappar greppet.

Och att han ska ha burit henne tror jag föga på. En ledlös kropp är rätt bökig och tung att baxa upp på axlarna eller hålla i famnen när man ska traska rakt in i skogen bland stockar och sten.
Citera
2015-09-08, 14:36
Medlem
Troians avatar
Citat:

Blod eller sperma får väl också betraktas som tämligen säkert.
Citera
2015-09-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Blod eller sperma får väl också betraktas som tämligen säkert.

Hon kan väl ha spermarester från ev. umgänge i samband med biobesöket kvar? Man kör enkelspårigt med topsning och säger sig vara säker, men på Efterlyst menade man att man TROR sig ha GMs DNA. Jag undrar hur säker man egentligen är...
Citera
2015-09-08, 15:28
Medlem
5549s avatar
Jag har för mig att jag läst polisen uttala sig om att man vet att hon först har sprungit ett varv i motionsspåret, för att sedan springa upp för den backe där hon alltså blir överfallen. Hur kan man veta något sådant? Vittnesuppgifter? Har det alltså vart flera motionärer i spåret under överfallet?

En annan fundering jag haft är den om uttalandet att man är säker på att man har GM's dna. Rör det sig inte om blod/sperma/hud under naglar, undrar jag om det inte kan vara så att GM har haft ett litet tillhåll i skogen, där man har hittat Idas kropp. Kan vara ett mindre tält, täckt för att undvika upptäckt. Kan också vara därför man säger sig ha ett ganska bra hum om vad det är för sorts människa man har och göra med.
Bara en teori i mängden.
Citera
2015-09-08, 15:32
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag har för mig att jag läst polisen uttala sig om att man vet att hon först har sprungit ett varv i motionsspåret, för att sedan springa upp för den backe där hon alltså blir överfallen. Hur kan man veta något sådant? Vittnesuppgifter? Har det alltså vart flera motionärer i spåret under överfallet?

En annan fundering jag haft är den om uttalandet att man är säker på att man har GM's dna. Rör det sig inte om blod/sperma/hud under naglar, undrar jag om det inte kan vara så att GM har haft ett litet tillhåll i skogen, där man har hittat Idas kropp. Kan vara ett mindre tält, täckt för att undvika upptäckt. Kan också vara därför man säger sig ha ett ganska bra hum om vad det är för sorts människa man har och göra med.
Bara en teori i mängden.

Loggning om hur mobilen rört sig?
Hur exakt kan man få ut hur en mobil rört sig?

Och tältet packade han ner sen efter överfallet?
Citera
2015-09-08, 15:40
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Loggning om hur mobilen rört sig?
Hur exakt kan man få ut hur en mobil rört sig?

Och tältet packade han ner sen efter överfallet?
Tror inte man kan få så pass detaljerad info från en mast i alla fall. Möjligt dock att hon har haft någon tränings-app på sin mobil som loggade hennes löptur.

Behöver inte nödvändigtvis vara ett tält. Minns att jag när jag var liten flera gånger såg små tillhåll med filtar och gamla tidningar och liknande på mina äventyr i skogen nära mitt hem. Gissar att GM stack så snabbt som möjligt och inte vågade stanna kvar och städa upp.
Citera
2015-09-08, 16:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maser5791
Hon kan väl ha spermarester från ev. umgänge i samband med biobesöket kvar? Man kör enkelspårigt med topsning och säger sig vara säker, men på Efterlyst menade man att man TROR sig ha GMs DNA. Jag undrar hur säker man egentligen är...

Om hon påträffats med "färsk" sperma i eller på sig skulle jag säga att det är en omständighet som väldigt starkt knyter GM till IJ. Det är teoretiskt möjligt att hon några timmar innan hade haft sex, och inte varit på toaletten emellan, men hennes tidigare förehavanden under dagen antar jag är klargjorda.

Hade hon haft sex med någon, som inte har med gärningen att göra, så känner polisen till det, och om sperman i/på henne kommer från denne man så är det inte detta de syftar på när de talar om DNA-bevisning.
Citera
2015-09-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemphill
Fick nyss höra att en kollegas fru känner någon som befanns sig i spåret när mordet ska ha skett och den personen ska ha sett en man komma springande ut ur skogen med ett baseball trä.

Fick också höra att BO var sönderslagen och pinnar i bla ögonen.

Hemphill, läste ditt gamla inlägg. Ett rätt sensationellt påstående. Om du inte trollar så är du skyldig att ringa polisen och berätta om detta! Din kollegas frus bekant kan ha sett mördaren. Ring polisen genast.
Citera
2015-09-08, 19:06
Medlem
Jag tror att det handlar om en ung person, förmodligen ingen som har överdrivet med kompisar.
Sitter gärna på internet och kollar olika Goresidor och har fått för sig att prova något och vips så hände detta.

Förövrigt, någon som vet ifall man kan ringa polisen och be om att få bli daktad utav dom och att det läggs in i registret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in