2015-08-18, 20:12
Medlem
Blir väldigt nyfiken på vad som menas med det åklagaren säger.. bara genom att se brottsplatsen får man en uppfattning om gärningsmannen. Alltså utan obduktion eller så tolkar jag det som. Undra vad det kan vara..
"Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen"

Sen säger han vidare att han trodde det skulle lösas snabbt. Varför trodde han det när det handla om en för offret okänd gärningsman? Måste vara någon speciell anledning också.. eller så handlar det bara om DNA.

Men han kanske inte är så rutinerad Näppe så att man ska ta hans ord så tungt?
Citera
2015-08-18, 20:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Blir väldigt nyfiken på vad som menas med det åklagaren säger.. bara genom att se brottsplatsen får man en uppfattning om gärningsmannen. Alltså utan obduktion eller så tolkar jag det som. Undra vad det kan vara..
"Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen"

Sen säger han vidare att han trodde det skulle lösas snabbt. Varför trodde han det när det handla om en för offret okänd gärningsman? Måste vara någon speciell anledning också.. eller så handlar det bara om DNA.

Mordet var antagligen så våldsamt att han trodde att GM redan fanns i deras DNA-register? Kanske?

Förmodligen var det mycket blod på brottsplatsen. Låter som att kniv användes.
Citera
2015-08-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Men du måste väl förstå att polisen tar in ett mycket stort antal människor till förhör vid ett sånt här fall, och att de självklart tar in de som rört sig i området under aktuell tid, OAVSETT hur gamla de är, hur deras jargong är, hur tuffa vill spela, osv. De tar så klart in vem som helst som kan tänkas ha gjort iakttagelser som är lite extra intressanta.

Om du är intresserad av att göra en gärningsmannaprofil så får du nog ändra på ditt tillvägagångssätt. För det blir svårt för dig om du ska ha alla, kanske snart 100-tals som blivit förhörda i fallet, som underlag. Vilket du borde i så fall ha utifrån hur du resonerar just nu.

Precis så är det och de som även anmäler att de kan ha varit i området före händelsen. Skall referera till styckmordet i Boden där ett vittne var under högstadieålder men blev en del av öppningen i den utredningen utan att ungdomens namn ej fanns med i FUP, man fick s.a.s. extra vittring på GM via det vittnet.

Långtifrån allt kommer redovisas öppet men allt sammantaget kommer hitta GM, därom är jag övertygad. Alla som befunnit sig i närheten är nu oerhört intressanta för de kan ha en avgörande uppgift som leder länsman åt rätt håll då de har DNA men inte i registren.
Citera
2015-08-18, 20:27
Medlem

Ett långskott:Grafitti,en tag?
Citera
2015-08-18, 20:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nej, det tror jag inte . Hade GM varit så hetlevrad hade vi nog redan fått höra om det.

Jag tror att, baserat på de "kryptiska" uttalanden som åklagaren har gjort, i kombination med polisens förhållandvisa tystnad, att GM inte hade planerat att mörda henne. Någon (för oss ännu okänd) situation uppstod där i motionsspåret eller på fyndplatsen, eskalerade och utmynnade i att GM mördade henne (dråp).

Utifrån några särskilda (för oss ännu okända) fynd på brottsplatsen har man kunnat bilda sig en uppfattning om något som pekar i riktning mot en speciell sorts gärningsman, en profil.

Jag tror ej på sexualbrott eller något "sadistiskt" motiv. I så fall hade polisen gått ut med mycket starkare varningar, det ligger i deras samhällsansvar.

Jag har dock full respekt för alla som har andra teorier. Det är väl det som diskussionsforum är till för, eller hur?

Det allra viktigaste är att polisen hittar GM.

Okej, du tror inte på sexualbrott. Men det behöver väl ändå inte vara så komplicerat att du måste placera en tredje person eller ett djur på platsen? Det finns ju redan olösta fall där både manliga och kvinnliga offer blivit brutalt mördade (ute i naturen eller på gator) där det saknas både sexuella och anda motiv. De har helt enkelt haft oturen att stöta på en psykiskt sjuk eller narkotikastinn galning som helt oprovocerat har slagit eller huggit ihjäl dem.

Jag och en väninna var ute och promenerade en motionsslinga en gång. Vi stötte på en kille i ca 25-årsåldern som skrek könsord och hytte med näven åt oss och såg vansinnig ut i blicken. Du ska tro att jag är lycklig över att jag hade min väninna med mig den gången.
Citera
2015-08-18, 20:44
Medlem
Citat:
Två överfall i Upplands Väsby före mordet

Citat:
Polisen har säkrat DNA-spår från joggingspåret i Runby i Upplands Väsby, där en 21-årig kvinna blev mördad.
Samtidigt kan Expressen nu berätta att det anmälts två kvinnoöverfall utomhus i kommunen tidigare i år:
I mars och i maj.
– Det finns ett visst värde om man kan fastställa via modus att det kan vara en person som gjort ett antal sådana här brott, säger Lars Byström, polisens presstalesman.

http://www.expressen.se/nyheter/tva-overfall-i-upplands-vasby-fore-mordet/
Citera
2015-08-18, 20:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Själsten
Du blottar inte strupen. Är nog mer jag som gör det då jag inte läste igenom 300 sidor utan hoppade lite, dödssynden här på FB .

Nej men flashback hinner igenom cirkus 6 månaders polisarbete på en lunchrast. Det är inte skitsnack. Vi har fortfarande pressansvariga som säger "vi misstänker brott" och "vi misstänker att det har använts ett tillhygge" när 3 personer blir nedstuckna på gatan. Och "jag vill inte titulera det som gruppvåldtäkt" när en grupp människor våldtar någon. Ett par sidor bak så hittade FB den här aog snubben som gillade små tjejer och följde Rhianna och brottsoffret om jag förstod det rätt. Fanns mer som verkade skumt.

Jag gillar inte att riktigt grävjobb blandas med dom här pojkarna på 16 som vill återleva kickass filmen, men jag tror att informationen som grävs fram borde användas till lite produktivitet. Känns sjukt att medier bara kan ge en en liten del medans 45 minuter efter någon hörs i tingsrätten finns bilder, livshistoria och facebook-länkar på flashback.

För att inte BARA gå offtopic. Är det någon som hör av sig till polisen med alla dom här grunderna så polisen i alla fall har en chans att ringa upp snubben och be han komma ner och gnugga kuken mot en pinne eller hur man nu lämnar DNA nu för tiden?

Okej, jag fattar. Men är det inte självklart att BO:s förehavanden på sociala medier har gåtts igenom av polisen? Och borde inte denne "aog" redan ha seglat upp som en bubblare isf?
Hen kan ju vara avförd vid det här laget till och med.
Citera
2015-08-18, 20:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag kollade upp det för säkerhets skull. DNA förstörs vid ett frikännande, vid en fällande dom förs det över till polisens DNA-register.

I Trollhättefallet användes pinne/gren. Offret får nu bära stomipåse resten av livet. Finns att läsa om i Volvo Brandt-tråden. (I slutet av den i samband med domen.) Överfallet skedde under Halloweenfirandet mitt i stan på natten. Killen som gjorde det är en riktig fullblodsgalning. Han som frikändes vet jag inte var han bor nu.

Oki, bra och tack! Då vet jag härmed något nytt. Skulle gärna veta var denne frikände "galenpanna" befinner sig nu för tiden...
Citera
2015-08-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83

Kanske är hans uttalanden ytterst medvetna, kanske det är en strategi att delge massmedia viss information. Om man uttalar sig sådär kortfattat (och dessutom kryptiskt) så känns det ju som att det finns en risk för att det han säger är noga genomtänkt.
Polisen använder den typen av metoder ibland, ingen aning om de gör det i det här fallet men det känns ju lite väl fånigt att på ett ganska snäsigt, schablonartat sätt svara reportern på det där sättet som han gör.
Citat:
– Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi.
Citat:
– Det får du tolka själv vad det tyder på. Det är i alla fall inte någon som finns i de där registren.

"de där registren"?? Finns det fler register eller är detta ett felcitat?

Tror inte dom har många uppslag tyvärr..
Senast redigerad av OroadSvensk 2015-08-18 kl. 20:59.
Citera
2015-08-18, 20:53
Medlem
Ostkupas avatar
Den här AOG gäckar mig.. Han känns obehaglig och varför i helvete följde han Ida på twitter?
Citera
2015-08-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkupa
Den här AOG gäckar mig.. Han känns obehaglig och varför i helvete följde han Ida på twitter?

finns det ngn bild på denna AOG ?
Citera
2015-08-18, 21:17
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
... "de där registren"?? Finns det fler register eller är detta ett felcitat? ...

Direkt efter sa han:
"- Nu håller man på och tittar på alla andra register, även vissa utländska."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in