2015-09-07, 11:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Om vi spinner vidare på att han stulit förut från arbetsgivare - han skulle bygga eget hus hemma för sina besparingar men det är ju inte otänkbart att byggnadsställningar och verktyg både passar till detta och att fortsätta försörja sig som egen företagare med brorsan hemma i Litauen? Ett bra startkapital.

Tänk om man hittar stöldgods hos bröderna i Litauen (eller här i Sverige) som kommer från Blomberg ja då tror jag verkligen inte AJ blir jätteglad? Vad har han då att säga om NB?

Spännande att få ta del av FUP.

Åtminstone jag är skeptisk till att NB har rent mjöl i påsen. Om AJ hade haft lite mer kurage. Så hade vi nog fått höra ett och annat om dessa gästarbetare. Istället så får man höra överdrivet goda vitsord från godsägaren. Allt för att tänka på sitt eget bästa, AJ:s misstag var att anlita billig arbetskraft redan från början. Nu försöker han släta ut det misstaget på bästa tänkbara sätt. Tyvärr så försvårar det utredningen, när inte alla korten läggs på bordet.
2015-09-07, 11:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är bara 10-15 meter mellan kaféet och ladan. Det är nog ganska lätt att upptäcka om någon iaktar en på det avståndet.
33 meter tvärs över.
2015-09-07, 11:52
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I så fall är det ju en miss från polisen eftersom det är LH som har setts.
Polisen kan inte ha haft mycket klart för sig på tisdagen redan. Däremot kan deras tunnelseende ha börjat just det datumet.
Polisens tunnelseende började tyvärr redan samma dag som balterna togs.
För de plockades in pga något som polisen Själv sa berodde på "polisiär intuition."

Denna magkänsla förstärktes (och bekräftades i polisernas sinnen) sen när de hittade liket på balternas arbetsplats också.
Och sedan dess har det varit helt omöjligt för landsortspoliserna att ens snegla åt annat håll. Poliserna och åklagaren är så säkra som någon bara kan vara.

Pga denna tunnelåskådning blundade de för alla andra bevis de fick in. Som tex de andra bilarna som analyserades. Varför analysera de ordentligt om de ändå har rätt misstänkt i häktet tänkte de. Så därför gjorde de bara en ytlig besiktning och tolkade de bevis som hittades på ett välvilligt och förlåtande sätt.
Men allt som däremot pekat på baltiskt deltagande kopplas ihop med blixtnedslags domedags-dån.

Och nu har ärendet gått så långt at poliserna inte ens kan släppa även o m de vill. De är helt enkelt tvingade att köra på i full karriär ända til slutet. Och hoppas på fällande dom, fast de kanske själv börjat tvivla. För då riskerar de inte tappa huvudet iaf.

Om de hade gett upp nu, i detta läget, och medgett att bevisningen mot balten är värdelös, då hade de samtidigt gjort karriärsmässigt självmord. Och det säger ju sig själv att ingen vill förstöra för sig själv. Men så hade det blivit om tex åklagaren släppt den häktade. Åklagaren hade blivit tvungen att ställa sig i AF-kön, eller åtminstone degraderats till kaffe-pojke på kontoret.

Så det som behövs är helt enkelt nytt blod.
Ny åklagare och nya poliser.
Hela utredningen måste börja om från början.

Men låt oss leka med tanke på at detta i själva verket är ett sk "statistik-mord."
Dvs att brottet överensstämmer med den typ av brottsling som statistiken säger att det är.
Då kan det faktiskt betyda att samma okända mördare som mördade Lisa, och fick lov att löpa fri när polisen pga sin baltofobi istället kidnappade balten, fick möjlighet att fortsätta sin brottsliga bana och åka på mordturné till Väsby var han mördade Ida.
Då är alltså åklagaren och poliserna medskyldiga till att Ida mördades.
Den möjligheten finns. Och polisen sumpade chansen att fånga mördare, och rädda Idas liv, pga att de valde att följa sin "polisiära intuition" istället. En "magkänsla" som kanske i själva verket egentligen bara var en bit varm korv som inte smält ordentligt.
2015-09-07, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Om vi spinner vidare på att han stulit förut från arbetsgivare - han skulle bygga eget hus hemma för sina besparingar men det är ju inte otänkbart att byggnadsställningar och verktyg både passar till detta och att fortsätta försörja sig som egen företagare med brorsan hemma i Litauen? Ett bra startkapital.

Tänk om man hittar stöldgods hos bröderna i Litauen (eller här i Sverige) som kommer från Blomberg ja då tror jag verkligen inte AJ blir jätteglad? Vad har han då att säga om NB?

Spännande att få ta del av FUP.

Jag tror att mordet på Lisa fått AJ att tänka till. Han struntar säkert i sakerna som försvann. Blir 35-åringen dömd för mordet så förstår AJ att han även kan stjäla. Balten var förmodligen både duktig, arbetsam och trevlig. Det hör man ibland, hen som var så trevlig, hur kan han vara en mördare?
2015-09-07, 12:01
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Åtminstone jag är skeptisk till att NB har rent mjöl i påsen. Om AJ hade haft lite mer kurage. Så hade vi nog fått höra ett och annat om dessa gästarbetare. Istället så får man höra överdrivet goda vitsord från godsägaren. Allt för att tänka på sitt eget bästa, AJ:s misstag var att anlita billig arbetskraft redan från början. Nu försöker han släta ut det misstaget på bästa tänkbara sätt. Tyvärr så försvårar det utredningen, när inte alla korten läggs på bordet.
Hm, men AJ verkar ju ha lämnat "intressanta uppgifter" till polisen, som han själv sa. Själv spekulerar jag om att AJ faktiskt är ett av vittnena "mot" NB så att säga.
2015-09-07, 12:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Kan du utvekla det där?

Uppgift nr 1
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inkommet PM från skribent som vill vara anonym. Sanningshalt är upp till var och en att bedöma.

Saxat från social media 8 juni 9:27 pm:

"Tipsade precis polisen om en bil som stod parkerad nära ett träd på ladsidan, 40 min innan.. Mellan porten där de gräver och entren till cafeet. Stod parkerad bakom ett träd. De är ju skugga på denna sida av ladan vi denna tiden. Så mörk bil gömd bakom ett träd lite snett bortåt. Uppmärksammar man nog inte när man lämnar cafeet. Samt att den bilen har full uppsikt över entren. Lämnade bilmärke å delar av reg nummer."
------------------------------------------------------------------

Anledningen att jag lägger upp det är att det sammanfaller med annat vittne som kan ha sett samma bil, men senare, och då med LH stående intill.

Uppgift nr 2
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
I em pratade jag med en jag känner som bor i närheten av det caféet Lisa jobbade på.
Hen känner till bröderna, och pratade med dem senast dagen innan hon försvann.
Hen har i det andra polisförhöret när två krim från Göteborg förhörde, sagt att hen absolut inte kunde tro nåt sånt om de häktade bröderna. Men hen upplevde det som att krim verkade väldigt trygga i att ha hamnat rätt i utredningen. (Hen var i första polisförhöret redan första natten Lisa var försvunnen)

Bröderna brukade vara på jobbet (bygget i ladan vid caféet) exakt samma tid varje dag, men hade mån den 8 juni kommit 15 min tidigare än vanligt.

Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.

Vidarespånande kring detta finns i sjön...(tråden) men i huvudsak är det detta som är av värde att bedöma.
2015-09-07, 12:11
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Uppgift nr 1

Uppgift nr 2

Vidarespånande kring detta finns i sjön...(tråden) men i huvudsak är det detta som är av värde att bedöma.

"Lämnade bilmärke å delar av reg nummer" - infon finns inte i tråden väl? (bilmärket och delar av regnumret)
2015-09-07, 12:14
Bannlyst
Citat:
Uppgift nr 1

Uppgift nr 2

Vet man vad kollegorna på cafét hade för bilar? En skulle skjutsa en annan till bussen. Var det i en svart SUV? Kan tänka mig att Lisa pratade med dem innan de åkte.
2015-09-07, 12:19
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Hm, men AJ verkar ju ha lämnat "intressanta uppgifter" till polisen, som han själv sa. Själv spekulerar jag om att AJ faktiskt är ett av vittnena "mot" NB så att säga.

Kan ju vara som du säger. Ja "Intressanta" uppgifter enligt AJ, betyder nog inte så mycket. Tyvärr så har vissa konspirationsteoretiker rätt. Han beter sig märkligt i flera sammanhang, men med tanke på AJ:s ålder så kan man se mellan fingrarna på hans märkliga beteenden. Samtidigt så vet han säkert mer än vad som kommit fram.
2015-09-07, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Vet man vad kollegorna på cafét hade för bilar? En skulle skjutsa en annan till bussen. Var det i en svart SUV? Kan tänka mig att Lisa pratade med dem innan de åkte.

Så enkelt kan det varit eller att polisen lyckats följa uppgiften på annat sätt.
Om den ens funnits för det är väl bara i flashbacktråden den svarta suv:en finns?
2015-09-07, 12:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Lämnade bilmärke å delar av reg nummer" - infon finns inte i tråden väl? (bilmärket och delar av regnumret)

Nej, infon är inte lagd i tråden. Helt ärligt så har jag motverkat det pga all vidrig ärekränkning som sker när vissa skribenter plockar upp halmstrån och försöker tända eld på dom.
Det man kan baka in är dock att det finns öppna uppgifter om att flera bilar är/varit intressanta i utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Maya35

Feltänk.
LH och kollegorna skildes åt vid entrén till caféet, då LH gick mot norra parkeringen, och kollegorna strax därpå gick mot södra parkeringen, så dom växlade sannolikt sina sista ord vid låsningen av ytterdörren.
Detta understöds av div intervjuer med kollegorna samt media-artiklar.
2015-09-07, 12:29
Medlem
AJ har 9 st registrerade bilar på sig.
4st traktorer,1 st trailer,1 st Jaguar,
1st skåpbil(peugeot expert),1 st btw 232och
1 st Honda CR-V.
Om nån ville veta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem