2015-09-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det gör det. Men jag kommer inte att ta ”eventuell” diskussion om *hur* eller *varför* i det här forumet.

Detta kan uppfattas om OffT men det har faktiskt betydelse i alla brottsutredningar- eller kan/borde ha. Om en person A köper (och kanske fastnar på kamera) oreggade simkort och lämnar dessa vidare till personer B,C osv och dessa inte ringer från känd adress och använder kortet bara kort tid - då går det ej att spåra. Om du inte menar att Saurons Onda Öga ("Storebror") vakar över ALLA - JÄMT.
2015-09-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Polisen kanske redan har den informationen klarlagd. Som vi vet fanns det en till tjej som åkte moped denna söndag. Polisen kanske redan från den personen fått uppgift om att hon var den som stod vid en SUV.

Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Två av varandra oberoende vittnen har uppgivit för polisen, enligt mediauppgifter, att de har sett LH stå framåtlutad vid passagerarsidan till en svart SUV efter stängningsdags på caféet. Ett vittne har passerar platsen i en bil, det andra vittnet har sett detta på avstånd. Ingen kan uppge bilens reg.nr, men båda har uppgivit att den liknade godsägarens svarta SUV. Frågan är vem som körde bilen; 1. AJ själv. 2. AJ:s styvson. 3. Litauern.

Vore intressant veta om ett av två vittnena är den andra tjejen som körde moped den söndagskvällen från sitt arbete. Då bör det vara LH som stod vid en SUV. Om det vore punkt 1 eller 2 så bör de berättat det. De har för mycket att förlora att röra sig med något sådant. Kan söka sig på annat håll få det uppfyllt.
Hade LH körkort, troligen inte men övningskörde hon? Kan något där gått helt fel. Att hon blivit erbjuden köra bilen, SUV:en och sedan hände något?
2015-09-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Bara för att man hade ögonen på litauerna i tidigt skede betyder inte att man bestämt sig på förhand.

Du får väl fortsätta tycka det är konstigt att hon skickade SMS till pappan, jag tror du är minoritet härinne varför just det skulle vara konstigt dock.

Just därför att det kan vara ett viktigt vittne. Svårare än så behöver det inte vara.

Du bortser ifrån risken för tunnelseende och det sk följa John-beteendet. Det finns belagt i mentalt heterogena organisationer.

Om personen/erna i SUV:en var vittnen som gav stöd till polisens/åklagarens (ensidiga) hypotes så skulle detta ha yppats av dessa. Var så säker. Detta skrivet med tanke på hur de yppar för sin hypotes stärkande men ack så luddiga detaljer.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-07 kl. 11:37.
2015-09-07, 11:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Visst! Är väl mest logiskt att nyckeln till boden var gömd och de som använde boden visste var nyckeln kunde hittas. Vet inte vad slags maskiner och verktyg som finns i boden men självklart vill man inte få prylarna stulna.
I så fall hade inte NB tillgång till boden, om han är så tjuvaktig som det påstås. Här är för övrigt en studie över stöldgods som smugglas till öst, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:131146/FULLTEXT01.pdf. Bland annat nämns åkgräsklippare, motorkapar, bergsborrar och andra mycket dyrbara verktyg, inte skrymmande saker som byggnadsställningar. Vinsten med att stjäla och smuggla sådant till öst står inte i proportion till arbetet och risken.
2015-09-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Byt ut litauern mot godsägarsonen eller godsägaren själv eller varför inte pappan.
Och den bevisning vi känt till hade varit likadan i de fallen.
Hade det varit lika angeläget för dig då att ropa på omtag på hela utredningen?
Det kanske hade fallit eders rättspatosfyllda dam eller herre bättre i smaken så
något behov av klagan icke gjort sig gällande?

Emellertid misstänker jag att det inte hade spelat någon roll.
Ty utgångspunkten torde vara att polisen alltid gör fel och aldrig kan gripa rätt person
från början. Agendan går inte att missta sig på; det är attacker mot rättsväsendet
som är huvudsaken. Även när det är som minst motiverat.

Varför håller du på med "byta ut-taktiken" i stället för att göra ett seriöst försök att analysera och till att tänka kritiskt?

Du ger återigen uttryck för dina konstiga konspirationsteorier om andra som skriver här.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-07 kl. 11:38.
2015-09-07, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Läs på lite om vad som stjäls i Sverige för att fraktas österut. Verktyg, diesel etc är mer än vanligt. Du har väl förstått att på något vis har byggnadsställningen transporterats bort från ladan? Varför kan den inte vara i Litauen?

Om vi spinner vidare på att han stulit förut från arbetsgivare - han skulle bygga eget hus hemma för sina besparingar men det är ju inte otänkbart att byggnadsställningar och verktyg både passar till detta och att fortsätta försörja sig som egen företagare med brorsan hemma i Litauen? Ett bra startkapital.

Tänk om man hittar stöldgods hos bröderna i Litauen (eller här i Sverige) som kommer från Blomberg ja då tror jag verkligen inte AJ blir jätteglad? Vad har han då att säga om NB?

Spännande att få ta del av FUP.
2015-09-07, 11:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Verkligen ett spår för polisen att utreda - det klart att AJ skulle ställa upp för sin styvson om han fick frågan. Det handlar ju om att skydda fasaden mot omvärlden. AJ tipsade om handsken, öde torp och kärr för att han inte ville att polisen skulle leta efter LH på Martorp. Han var inte heller rädd för att tipsa om handsken vid ladugården mitt emot caféet - för han visste att LH inte låg där. Har läst att AJ fick köras till sjukhus strax efter LH hittades på hans ägor, det är väl inte konstigt med tanke på den inre stress han måste ha känt. AJs styvson reste till Dubai i samma veva sägs det.

Mit fetande.

Intressant info, var/hur fik du reda på det?

Som jag vet var AJ i Stockholm den 12 Juni, då Lisa Holm's krop hittats og bröderna gripits, eller det var vad AJ tydligen påstod då en journalist ringde honnom.
Men det kanske var lögn? hittade AJ på att han var i Stockholm därför att han inte ville att det kom ut att han var på sjukhus???

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4065676-polisen-i-tillslag-mot-fler-byggnader
PUBLICERAD 12 JUNI 2015

NLT har pratat med Arne Jönsson, ägare till Blombergs säteri, som befinner sig i Stockholm.
- Jag fick precis nyss veta det här. Jag måste sätta mig och titta på nyheterna nu och kan ingenting mer säga just nu, säger Arne Jönsson.
2015-09-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Det skulle vara intressant att veta.
Ska man höra av sig till redaktionen?

Det kan definitivt var en idé att höra med redaktionen om AJ var tillfrågad och tackade nej. Det behöver de inte alls ha redovisat i programmet - det ska ju bara bli bra tv.
2015-09-07, 11:20
Medlem
Shrinks avatar
Börjar växa fram en bild av händelseförloppet, med några olika alternativ visserligen. Slutsatserna vilar ju på informationsmässig gungfly från media/polisen, åklagare och FB med diverse filter. Ändå måste man väl säga att man kan komma nära en hög sannolikhet hur mordet gått till.
Motivbilden är dock väldigt oklar. Speciellt eftersom det inte framkommit någon svärta beträffande MGM. Nu är ju personundersökningen väldigt undermålig eftersom det fattas delar som kan vara sekretessbelagda ex psykiatrisk behandling, droger/alkohol osv. (leverprover?). Enligt MGM själv så är han perfekt mer eller mindre. Han förekommer inte i något brottsregister och har inte haft kontakt med sjukvård/psykiatri. Visst blir jag fundersam och jag hoppas att polisen inte "måste" klämma fram en mördare till varje "pris"!! Nu litar jag i vart fall på att polis och åklagare gör ett gediget jobb.
Allmänintresset är ju överväldigande stort just med tanke på att mordet speglar varje förälders stora skräck. Hon/han kom inte hem.
2015-09-07, 11:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inte överdriva nu.
Uppgifterna finns enbart i tråden och handlar om två av varandra oberoende skribenter som läst/hört om två lika oberoende vittnesiakttagelser av svart SUV/mörk bil.
Vittnesuppgifterna har ett mellanrum på runt 40min, och dom är i mitt tycke att betrakta som pålitliga.

Mitt fetande.

Kan du utvekla det där?
2015-09-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Polisen kanske redan har den informationen klarlagd. Som vi vet fanns det en till tjej som åkte moped denna söndag. Polisen kanske redan från den personen fått uppgift om att hon var den som stod vid en SUV.

I så fall är det ju en miss från polisen eftersom det är LH som har setts.
Polisen kan inte ha haft mycket klart för sig redan på tisdagen dvs 1,5 dagar efter försvinnandet. Däremot kan deras tunnelseende ha börjat just det datumet.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-07 kl. 11:40.
2015-09-07, 11:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är nog rätt vanligt att de som arbetar på en plats tittar mot det som är befolkat både under arbetets gång och i pausar .. Något annat vore väl rätt onaturligt.

Det är nog också rätt vanligt att med facit i hand så kommer efterhandskonstruktioner ... "kände sig iakttagna" -- för faktum är ju att det är mindre naturligt att de som jobbar på marken i ett kafé skulle ha koll uppåt - än att de som är på ett tak har koll nedåt.

Det är bara 10-15 meter mellan kaféet och ladan. Det är nog ganska lätt att upptäcka om någon iaktar en på det avståndet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in