2015-09-06, 22:58
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ah, OK! Jag gick också på KTH (F specifikt) men jag nöjde mig med den obligatoriska DiffTrans-kursen på min tid. Jag gick en inriktning mot tillämpad matematik/matstat och tog mest datalogikurser som valfria.

Detta var faktiskt precis från difftransen. Jag läste den för två år sedan (läser dock inte F). Så den kanske har gjorts om sen din tid. Men del 2 bestod i alla fall av fourieranalys och distributionsteori.
Citera
2015-09-06, 23:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
z^2 - (i + 1)z + 5i = 0

Kv. Komp

(z - (i + 1) / 2) ^2 = -9i / 2

Jag räknade fel och får HL till -5i. Kan någon hjälpa?

Mvh

Går uppgiften uttryckligen ut på att du ska kvadratkomplettera? I annat fall kan du ju ansätta z = x + iy och lösa det resulterande ekvationssystemet i x och y.

Om du behöver kvadratkomplettera så får du förenkla -5i + (i + 1)²/4 eftersom det blir det nya högerledet efter kvadratkomplettering. Det är bara att räkna i måttlig takt så att du undviker slarvfel.
Citera
2015-09-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
z^2 - (i + 1)z + 5i = 0

Kv. Komp

(z - (i + 1) / 2) ^2 = -9i / 2

Jag räknade fel och får HL till -5i. Kan någon hjälpa?

Mvh
Varför kvadratkompletterar du?
Ansätt z=a+bi och utveckla.
Jämför sedan real och imaginärdel så får du två ekvationer och du har två obekanta.
Citera
2015-09-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Haha såg min felskrivning nu, menar 2/3 såklart. Därav 6.666. Fasen jag tror jag förstår nu.

Hur vet man när man ska använda kort division, vs typ liggande stolen?

Börjar man alltid räkna från vänster till höger i division?
Det beror på vad du har för ambitionsnivå. Skulle säga att kort division kör man på ental i nämnaren och på enklare tvåsiffriga tal i nämnaren (eller om man inte har ambitioner att läsa matematik i någon som helst form på universitet, på allt man stöter på). Annars är det en bra ide att lära sig liggande stolen, liggande trappan eller någon annan variant som egentligen är samma sak men skrivet lite olika på pappret bara.

Ja, med vår notation börjar man alltid från vänster.
Citera
2015-09-07, 10:22
Medlem
NoggerTattoos avatar
Tjena, jag har fastnat lite på denna uppgiften? Någon som har lust att kolla på den en sväng:
http://i.imgur.com/OkxT97h.png
Citera
2015-09-07, 10:25
Medlem
alrajts avatar
Hej!

Totalt kört fast.

10 + 10 = ????

Tacksam för svar :=)
Citera
2015-09-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrajt
Hej!

Totalt kört fast.

10 + 10 = ????

10 + 10 = ???? = mcdonalds karriär
Citera
2015-09-07, 10:40
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
Tjena, jag har fastnat lite på denna uppgiften? Någon som har lust att kolla på den en sväng:

Kul skit, vad heter kursen och boken? Ibland när det känns omöjligt brukar det finns väldigt snarlika exempel i kursmaterialet

Citat:
Ursprungligen postat av alrajt
Hej!

Totalt kört fast.

10 + 10 = ????

100! Eller vilken bas räḱnar du i?
Citera
2015-09-07, 17:23
Medlem
brolijas avatar
Implicit Differentiation (Trigonometri)
"Xsin(Y)+Ysin(X)=5"

Efter några försök har jag nått fram till två möjliga svar, osäker på om något av dessa är rätt?
http://s22.postimg.org/5tav4fg8h/20150907_171534.jpg

Tack för att du tar dig tid.
Citera
2015-09-07, 17:41
Medlem
alrajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Kul skit, vad heter kursen och boken? Ibland när det känns omöjligt brukar det finns väldigt snarlika exempel i kursmaterialet

100! Eller vilken bas räḱnar du i?

Multiplikation tror jag...
Citera
2015-09-07, 17:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
Implicit Differentiation (Trigonometri)
"Xsin(Y)+Ysin(X)=5"

Efter några försök har jag nått fram till två möjliga svar, osäker på om något av dessa är rätt?
http://s22.postimg.org/5tav4fg8h/20150907_171534.jpg

Tack för att du tar dig tid.

För att det ska bli rätt måste du kombinera ditt alternativ 1 och 2. När du deriverar implicit så är y beroende av x i båda termerna i vänsterledet, så derivatan av sin(y) med avseende på x är cos(y)*y' och derivatan av y (som förekommer som multipel före sin(x)) är helt enkelt y'. Om du räknar rätt så blir det alltså två termer som innehåller y' när du deriverat hela vänsterledet med avseende på x och då får du bryta ut y' från dessa och sedan lösa ut ett sammansatt uttryck för värdet på y' i den punkten där du ska beräkna lutningen.
Citera
2015-09-07, 17:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo

Jag kommer inte på rak arm ihåg funktionsnamnen i Matlab, men tanken är ju helt enkelt att generera 100 slumpvariabler vardera med normalfördelning, F-fördelning och Bernoulli-fördelning och sedan kombinera ihop dessa enligt den givna formeln för att få 100 X-variabler. Det är väl helt enkelt bäst att antingen googla eller söka i Matlabs inbyggda hjälpfunktion för att hitta funktionsnamnen och sedan generera variablerna och plotta histogram som det står.

Det är ju inte några besvärliga koncept i matematisk statistik i den här uppgiften egentligen, det är ju mest bara en fråga om vilka funktionsnamn man behöver använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in