2015-09-06, 16:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokines
Hej, lite hjälp tack!
Bestäm globala minimum till följande funktioner genom kvadratkomplettering:
c) f (x)=x^4 - 2x^2 + 6
d)f (x)=x^4 - 2x^2 + 6
Problemet är då att jag får samma svar i c) och d), vilket då är 5, men problemet är att svaret för d) är 6.
Min lösning:
c)
f (x)=x^4 - 2x^2 + 6
x^2=t
⇒f (t)=t^2 - 2t + 6
f (t)=(t-1)^2 + 6 -1
f (t)=(t-1)^2 + 5
Svar: 5

d)
f (x)=x^4 + 2x^2 + 6
x^2=t
⇒f (t)=t^2 + 2t + 6
f (t)=(t+1)^2 + 6 -1
f (t)=(t+1)^2 + 5
Svar: 5

Vad är det jag missar?

Du missar att på grund av din variabelsubstitution t = x² så kan t bara anta värden som är positiva eller noll. Därför är minimum av (t+1)² inte (-1+1)² = 0 (som det hade varit om t kunde anta negativa värden) utan (0+1)² = 1.

I en normal kvadratkomplettering så har du inte den här begränsningen på variabeln och därför blir minimivärdet (eller maximivärdet om det är ett minustecken framför kvadraten) av det som kvadreras alltid noll. I ditt fall är dock som sagt negativa värden uteslutna för t.
Citera
2015-09-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om tanken är att man ska ange svaret med restterm så blir 29/3 samma sak som (27+2)/3 = 27/3 + 2/3 = 9 + 2/3. Detta kan man sedan skriva om på decimalform som 9,6666... eftersom 2/3 = 0,6666...

Okej då är jag med. Så man räknar inte eller lånar när det blir typ 2/3 eller 4/5 typ utan man skriver isånafall ut som decimal?
Citera
2015-09-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Du fortsätter att räkna på som innan och lägger på fler och fler decimaler. 20 tiondelar delat på 3 är 6 tiondelar + rest 2.
Nästa steg så har du 2 tiondelar=20 hundradelar kvar, som delat på 3 är 6 och rest 2. Sen fortsätter det på samma sätt.
Du kan fortsätta tills:
  • det antingen tar slut med decimaler och du får rest 0
  • du ser att utvecklingen ger tillbaka exakt samma decimalserie. Här är serien 1 siffra lång (6) innan den upprepas, men ibland kan den bestå av flera decimaler men fortfarande upprepas periodiskt.
  • du är nöjd med noggrannheten i antalet decimaler.

Detta går att göra både med kort division som är det jag antar att du redan känner till och med hjälp av "liggande stolen" (som är lite jobbigare att skriva ner men mycket enklare att använda när du inte delar med ensiffriga heltal längre och extremt mycket bättre när du kommer till jobbiga uttryck, som vid polynomdivision längre fram i matematiken)
https://www.youtube.com/watch?v=keoYiA2mxUM

Så talet du skrev om det blir
Med decimaler 2/6 vilket är 0.3333 om man då väljer att inte skriva rest. 20/3 blir alltså 6.3333?

Tack ska kika på det!
Citera
2015-09-06, 16:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Okej då är jag med. Så man räknar inte eller lånar när det blir typ 2/3 eller 4/5 typ utan man skriver isånafall ut som decimal?

Jag är inte helt säker på vad du egentligen frågar efter här. Uppgifterna du räknar kan i princip efterfråga svaret på bråkform och då skriver du svaret som 29/3 = 9 + 2/3 (eller utan plustecken, bara 9 2/3), eller så kan de efterfråga svaret på decimalform och då skriver du 29/3 = 9,6666... eller så kan uppgifterna efterfråga både bråkform och decimalform och i så fall skriver du båda. Du får helt enkelt läsa noggrant i uppgiftstexten så att du vet vad som efterfrågas.
Citera
2015-09-06, 16:55
Medlem
Hej.

Bestäm värdemängden f(x) = X^2-x-6..

Nollställen är 3 samt -2 = Df mängd.

Jag tycker att värdemängden borde vara -6. Det är fel

helf bitte!
Citera
2015-09-06, 16:59
Medlem
Citat:
Du missar att på grund av din variabelsubstitution t = x² så kan t bara anta värden som är positiva eller noll. Därför är minimum av (t+1)² inte (-1+1)² = 0 (som det hade varit om t kunde anta negativa värden) utan (0+1)² = 1.

I en normal kvadratkomplettering så har du inte den här begränsningen på variabeln och därför blir minimivärdet (eller maximivärdet om det är ett minustecken framför kvadraten) av det som kvadreras alltid noll. I ditt fall är dock som sagt negativa värden uteslutna för t.
Okej, så hur skulle du skriva lösningen?
Citera
2015-09-06, 17:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokines
Okej, så hur skulle du skriva lösningen?

I princip det jag redan skrivit; (t + 1)² + 5 antar sitt minsta värde (0 + 1)² + 5 = 1² + 5 = 1 + 5 = 6 när t = 0 (vilket motsvarar x = 0).
Citera
2015-09-06, 17:06
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Hej.

Bestäm värdemängden f(x) = X^2-x-6..

Nollställen är 3 samt -2 = Df mängd.

Jag tycker att värdemängden borde vara -6. Det är fel

helf bitte!

Värdemängden är de värden funktionen kan anta. Funktionen antar värdet -6 när x = 0 men den kan också anta andra värden när x inte är noll. Eftersom det inte är ett minustecken framför x²-termen så har funktionen ett minsta värde. Troligtvis vet du om något sätt att bestämma minsta värdet på en andragradsfunktion med positiv x²-term (via kvadratkomplettering eller derivering) och värdemängden är då alla reella tal större än eller lika med det minsta värdet.
Citera
2015-09-06, 17:11
Medlem
brolijas avatar
Sliter med en uppgift för grundkurs på universitetet.
Den handlar om differentiation med trigonometri samt tangent till kurvan.
"Hitta ekvationen för tangenten"

Mitt svar blir 1.64 när det ska vara 1.89. Ger nu upp efter timmar av försök.. Vad har jag missat?
Bifogar ett gott foto på förvirringen..
http://postimg.org/image/bjhr2qw6b/

[pi/2,pi/4] är punkten det handlar om.

Tack på förhand
Citera
2015-09-06, 17:25
Medlem
Någon som skulle kunna hjälpa mig med den här, vet inte riktigt hur jag ska börja....

Skriv funktionen

h(x)=(∣x+3∣^3) / ((∣x+3∣^3)+1)

som en sammansättning h(x) = g(f(x)). Du får inte välja f(x)=x eller g(x)=x ! Flera olka svar är möjliga.

Ursäkta om det blev någon parantes för mycket/lite, men går att kopiera det där till wolfram så går det se bättre
Citera
2015-09-06, 17:28
Medlem
Citat:
Om vinkeln mellan sidan med längd 8,8 och sidan med längd 9,6 är rät så är det ju bara att använda Pythagoras sats. Du kan helt bortse från linjerna till vänster om sidan med längd 8,8 i så fall.

x² = 8,8² + 9,6²

Fast jag får ju med din Pythagoras sats-metod inte ut hela x-sidan som efterfrågas.

Det som är x i figuren är ju hypotenusan i den lilla triangeln PLUS en mindre sträcka till.

Det betyder ju att x i figuren är just hypotenusan i den lilla triangeln PLUS en mindre sträcka till.

Förstår du vad jag menar?

Och för att därmed få ut vad som är x, det som efterfrågas i frågan, så måste jag veta vad basen är för hela figuren.

Och det kan jag inte veta i dagsläget.
Citera
2015-09-06, 17:46
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennyQ
Någon som skulle kunna hjälpa mig med den här, vet inte riktigt hur jag ska börja....

Skriv funktionen

h(x)=(∣x+3∣^3) / ((∣x+3∣^3)+1)

som en sammansättning h(x) = g(f(x)). Du får inte välja f(x)=x eller g(x)=x ! Flera olka svar är möjliga.

Ursäkta om det blev någon parantes för mycket/lite, men går att kopiera det där till wolfram så går det se bättre

Ett alternativ är väl att helt enkelt välja g(x)=x/(x+1) och f(x)=∣x+3∣^3

Då får du att h(x)=g(f(x))=(∣x+3∣^3) / ((∣x+3∣^3)+1)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in