Vi är väl inte där ännu riktigt, då myndigheterna rekvirerar svenskars bostäder eller fritidshus med tvång. Men det är nog inte långt borta. Finns tendenser att man vill börja vänja oss vid tanken på att ställa upp med personliga uppoffringar, inte bara via skatten:
"Tusen tillfälliga bostäder i Göteborg":
Citat:
Det är situationen i omvärlden som gjort att trycket på bostäder är större än någonsin. Därför kommer Göteborgs stad att ta två gamla ålderdomshem i bruk och bygga tusen tillfälliga bostäder, berättar Jahja Zegiraj, ordförande i fastighetsnämnden.
Citat:
Jahja Zeqiraj säger att han vill uppmana alla – fastighetsägare som vanliga göteborgare – att fundera på vad de kan göra för att hjälpa till.
På vilket sätt menar du att vanliga göteborgare kan hjälpa till?
- De kan öppna sina hem och som familjehem för ensamkommande. Eller kontaktfamilj. Det finns många olika sätt att hjälpa till och det finns inga rätt eller fel där. Alla sätt är välkomna. Situationen är extrem.
Citat:
- Vi måste mobilisera de krafter som kan lösgöras, även bland föreningar och vanliga göteborgare.
I början av sommaren gav fastighetsnämnden förvaltningen i uppdrag att utreda hur bostadsförsörjningen ska lösas. Utredningsarbetet pågår och ett skarpt förslag kommer att ligga på nämndens bord vid nästa möte.
Undrar hur skarpt det kommer bli?
Citat:
Dessutom kommer det att bli bostäder i moduler, som ska stå klara för inflyttning nästa sommar. Var de kommer att byggas vet han inte i dag.
- Det kan vara var som helst där det finns plats.
Det kan alltså bli i
ditt kvarter!
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2823200-tusen-tillfalliga-bostader-i-goteborg
Vi uppmanas också ta in ensamkommande i våra hem.
"Ensamkommande Qadir blev en del av familjen "
Citat:
Alla pratar om att vi måste öppna våra hjärtan – något som Qadir Akbaris familj i Nödinge gjorde redan för fyra år sedan. Efter en vecka i Sverige flyttade han in på bottenvåningen och blev kvar.
En riktig solskenshistoria faktiskt:
Citat:
- Mamma och pappa hjälper mig med allt jag behöver och det känns som att de älskar mig som ett av sina barn, säger han.
Så vad väntar ni på? Anmäl genast ert intresse!
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2823286-ensamkommande-qadir-blev-en-del-av-familjen