• 2
  • 3
2015-09-05, 16:03
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Och riskera en polisanmälan för ofredande, vilket knappast hjälper TS sak?

@TS: Om kvittot är äkta men väskan är en förfalskning/kopia (styrkt?) så har du goda belägg för att hävda att gärningen är uppsåtlig dvs bedräglig.

Du har förmodligen en god möjlighet att framgångsrikt driva en civilrättslig process dvs stämma säljaren om hon inte häver köpet. Det är ju även ett alternativ att polisanmäla för bedrägeri.

Är det verkligen ofredande att åka hem till en person som har lurat en på pengar och säga att man vill ha tillbaka dem?

TS: Hur har det gått med detta? Har du kommit någon vart med detta?
Citera
2015-09-05, 16:20
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Är det verkligen ofredande att åka hem till en person som har lurat en på pengar och säga att man vill ha tillbaka dem?

Det faktum att du aktivt söker upp personen i hans/hennes hemfridszon gör i vilket fall att du bör vara väldigt försiktig med ordalydelsen i budskapet du framför.
Citera
2015-09-05, 16:33
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det faktum att du aktivt söker upp personen i hans/hennes hemfridszon gör i vilket fall att du bör vara väldigt försiktig med ordalydelsen i budskapet du framför.

Givetvis så menar jag att man med ett rakt, tydligt och avslappnat språk häver sin ståndpunkt och hänvisar besöket till att man endast är där för att hämta sina pengar. Eftersom man försökt att nå personen via andra vägar och man på så sätt inte lyckas få sina pengar, så finnar man ingen annan möjlighet än att åka hem till personen.

Kan väl inte vara någonting konstigt med det? Personen håller ju medvetet undan offrets pengar och då måste man väl ha rätt att försöka få tillbaka sina egna pengar tänker jag?
Citera
2015-09-05, 17:40
Medlem
Citat:
Givetvis så menar jag att man med ett rakt, tydligt och avslappnat språk häver sin ståndpunkt och hänvisar besöket till att man endast är där för att hämta sina pengar. Eftersom man försökt att nå personen via andra vägar och man på så sätt inte lyckas få sina pengar, så finnar man ingen annan möjlighet än att åka hem till personen.

Kan väl inte vara någonting konstigt med det? Personen håller ju medvetet undan offrets pengar och då måste man väl ha rätt att försöka få tillbaka sina egna pengar tänker jag?

På vilket sätt skulle det hjälpa? Om personen vägrar betala och undviker all kontakt så kommer det knappast hjälpa att i person framföra samma krav.
Den personen kommer bara be dig gå och stänga dörren i ditt ansikte.
Om du då inte går begår du ett brott. Om du på något sätt uppträder hotfullt begår du ett brott(bara det faktum att du dyker upp i person för att inhämta en omtvistad skuld kan i säg vara ett brott om det uppfattas hotfullt). Återkommer eller stannar du efter att ha blivit avvisad så begår du ett brott.
Citera
2015-09-05, 17:58
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
På vilket sätt skulle det hjälpa? Om personen vägrar betala och undviker all kontakt så kommer det knappast hjälpa att i person framföra samma krav.
Den personen kommer bara be dig gå och stänga dörren i ditt ansikte.
Om du då inte går begår du ett brott. Om du på något sätt uppträder hotfullt begår du ett brott(bara det faktum att du dyker upp i person för att inhämta en omtvistad skuld kan i säg vara ett brott om det uppfattas hotfullt). Återkommer eller stannar du efter att ha blivit avvisad så begår du ett brott.

Givetvis så ska man inte begå ett brott. Man ska göra som jag beskrev det. jag har själv erfarenhet av att det ger mycket god avkastning att genomföra detta.
Citera
2015-09-05, 18:26
Medlem
Citat:
Givetvis så ska man inte begå ett brott. Man ska göra som jag beskrev det. jag har själv erfarenhet av att det ger mycket god avkastning att genomföra detta.

Haha, säkert. Då har du skrämt till dig pengarna men ingen vågat anmäla. Och det fungerar säkerligen bra för en man och ännu bättre om du är klädd som en kriminell när du gör "besöket" och kanske också har lite kompisar med dig.

I TS fall handlar det dock om en märkesväska för kvinnor så vi kan anta att TS är en kvinna och inte en yrkeskriminell man.
Att TS dyker upp vid någons dörr och kräver pengar har nog inte den skrämseleffekt som du har erfarenhet från.
Citera
2015-09-05, 18:56
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Haha, säkert. Då har du skrämt till dig pengarna men ingen vågat anmäla. Och det fungerar säkerligen bra för en man och ännu bättre om du är klädd som en kriminell när du gör "besöket" och kanske också har lite kompisar med dig.

I TS fall handlar det dock om en märkesväska för kvinnor så vi kan anta att TS är en kvinna och inte en yrkeskriminell man.
Att TS dyker upp vid någons dörr och kräver pengar har nog inte den skrämseleffekt som du har erfarenhet från.

Jag tror du läser in massa felaktigheter i det jag skriver. Jag ser absolut inte kriminell ut och jag har inte skrämts. Jag har varit saklig och rakt på sak när jag tydligt berättat att jag har försökt få tag på personen för att få mina pengar men misslyckats och väljer att ta personlig kontakt då jag inte finnar någon annan utväg.

När folk håller sig undan så får man inte sina pengar, men när man visar sig så visar sig en annan sida hos människor. På samma sätt som många av de som fuskar med tv-licensen betalar när tv-pejlaren helt plötsligt står utanför dörren. Han är också mycket noga med att inte vara hotfull.
Citera
2015-09-05, 19:07
Medlem
Har du varit i kontakt med Tradera?
Råkade ut för en liknande grej. Fast med ett samlarobjekt.
Tradera ställde sig på min sida och kontaktade säljaren och hjälpte mig att "driva" ärendet.
Citera
2015-09-06, 10:07
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Det är så jävla enkelt att googlar serienumret 1025858 så fattar man ju att det är en kopia för det serienumret finns ju på massor av väskor i bla. Kina.
Fanns serienumret med i annonsen?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in