2015-08-22, 11:11
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det stod inte original... Det stod märke Mulberry och modell sen fanns ett kvitto från en Mulberry-butik i Hong-Kong. Man behöver ju inte skriva original, kopior är ju olagliga så skriver man märket så ska det självklart vara original.

vet inte hur det funkar på tradera ,men på blocket måste säljaren kryssa i en ruta där säljaren garanterar att den är original och ingen kopia .
Citera
2015-08-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Vad hade du förväntat dig när kvittot var ifrån Hong-Kong? Ringde inga varningsklockor?

Kvittot kom från Mulberrys butik i Hong-Kong, jag kollade att adress och telefonnummer var korrekta och jag tror att kvittot är äkta. Detta rör sig om ett fint märke som inte säljs var som helst. Det viktiga är att ett kvitto kommer ifrån en av Mulberrys officiella butiker och sedan finns ju Klarnas köpskydd där man inte skulle behöva betala om man blivit lurad. Det får bli polisen på måndag och sen tingsrätten kan jag tänka men det känns bara sjukt jobbigt.
Citera
2015-08-22, 13:37
Medlem
nedboys avatar
Vad skulle hända om du hör av dig till Mulberrys och påpekar att du har köpt en vara från en person med ett kvitto från en av deras butiker och varan visar sig vara falsk?

Sen skriver du att om inte de agerar (ger dig en äkta väska och "lite extra plåster på såren") så tänker du kontakta media på så många språk som möjligt där du visar din (deras) falska produkt (som alla andra riskerar att köpa) och att du ska börja blogga med flera bloggar (för olika länder) där du varnar för samma sak?

För du sa väl att kvittot kom från deras butik va?

EDIT:
Eller du kanske ska höra av dig till butiken direkt och skriva att du har en väska som är falsk med ett kvitto från dem. Lägg till att det här är inte bra och om de inte kompenserar dig för dina förluster så blir din plikt att varna världen för dem. Det kan ju inte vara bra i Mulberrys ögon officiellt antar jag?

Fast jag hade nog riktat in mig på säljaren faktiskt. Kräv att detta blir ordentligt utrett.
Senast redigerad av nedboy 2015-08-22 kl. 13:43.
Citera
2015-08-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Vad skulle hända om du hör av dig till Mulberrys och påpekar att du har köpt en vara från en person med ett kvitto från en av deras butiker och varan visar sig vara falsk?

Sen skriver du att om inte de agerar (ger dig en äkta väska och "lite extra plåster på såren") så tänker du kontakta media på så många språk som möjligt där du visar din (deras) falska produkt (som alla andra riskerar att köpa) och att du ska börja blogga med flera bloggar (för olika länder) där du varnar för samma sak?

För du sa väl att kvittot kom från deras butik va?

EDIT:
Eller du kanske ska höra av dig till butiken direkt och skriva att du har en väska som är falsk med ett kvitto från dem. Lägg till att det här är inte bra och om de inte kompenserar dig för dina förluster så blir din plikt att varna världen för dem. Det kan ju inte vara bra i Mulberrys ögon officiellt antar jag?

Fast jag hade nog riktat in mig på säljaren faktiskt. Kräv att detta blir ordentligt utrett.

Jag har pratat med Mulberry Stockholm och de tänker inte hjälpa till att skriva ett intyg så min enda utväg är polisen och om det inte hjälper så blir det att stämma kärringen.
Citera
2015-08-22, 14:09
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Jag har pratat med Mulberry Stockholm och de tänker inte hjälpa till att skriva ett intyg så min enda utväg är polisen och om det inte hjälper så blir det att stämma kärringen.

Bor säljaren långt ifrån dig? Jag skulle åkt hem till säljaren och ringt på dörren och sagt att du inte tänker ge dig fören hon har givit dig pengarna åter som hon har blåst dig på. För mig skulle det vara en principsak.
Citera
2015-08-22, 14:38
Medlem
Klarabella79s avatar
Bara en tanke.. Kvittot kanske är äkta men väskan är en kopia. Kan vara så att säljaren har en äkta väska av mulberry och en falsk kopia, hon använder den äkta och säljer kopian med den äkta väskans kvitto?
Citera
2015-08-22, 22:34
Medlem
anre24s avatar
Yes, bara anmäl personen. Samma med Lisa larsson, massa fakes säljs på Tradera.
Senast redigerad av anre24 2015-08-22 kl. 22:41.
Citera
2015-08-23, 23:32
Medlem
På nåt sätt måste du nog få det bekräftat av expert att väskan är piratkopierad.
Citera
2015-09-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
På nåt sätt måste du nog få det bekräftat av expert att väskan är piratkopierad.

Nu har jag skickat in väskan till en känd auktionsfirma som handlar med märkesvaror som lovat att skriftligen intyga att väskan är en kopia (om
Det nu är så). När jag har intyget i min hand så är säljaren rökt.
Citera
2015-09-05, 11:40
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Nu har jag skickat in väskan till en känd auktionsfirma som handlar med märkesvaror som lovat att skriftligen intyga att väskan är en kopia (om
Det är dock inte säkert att allmän åklagare kommer att driva ditt ärende, bara för att väskan är falsk så innebär inte detta att ett bedrägeri begåtts. I så fall återstår endast för dig att driva ärendet som ett tvistemål mot säljaren. Det kan drivas som ett småmål och är inte så komplicerat som du kanske tror. Dessutom behöver du inte betala motpartens kostnader om du skulle förlora. Starta en tråd i juridikforumet om du behöver hjälp med att utforma en stämningsansökan.
Citera
2015-09-05, 14:06
Medlem
Citat:

Jag önskar dig lycka till, bara bra om fler får upp ögonen för detta problemet, och att man inte kan sälja "nån väska man köpte i hong kong" för 5000 kr på Tradera.

Tror dock också att tvistemål kan vara bättre att driva än allmänt åtal.

Kanske att säljaren kommer betala tillbaka dina pengar innan det gått så långt... när det är intygat att det är en piratkopia.
Citera
2015-09-05, 14:55
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Bor säljaren långt ifrån dig? Jag skulle åkt hem till säljaren och ringt på dörren och sagt att du inte tänker ge dig fören hon har givit dig pengarna åter som hon har blåst dig på. För mig skulle det vara en principsak.

Och riskera en polisanmälan för ofredande, vilket knappast hjälper TS sak?

@TS: Om kvittot är äkta men väskan är en förfalskning/kopia (styrkt?) så har du goda belägg för att hävda att gärningen är uppsåtlig dvs bedräglig.

Du har förmodligen en god möjlighet att framgångsrikt driva en civilrättslig process dvs stämma säljaren om hon inte häver köpet. Det är ju även ett alternativ att polisanmäla för bedrägeri.
Senast redigerad av DaEzz 2015-09-05 kl. 14:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in