• 1
  • 2
2015-08-21, 23:55
Medlem
Jag vann en auktion på Tradera för ett tag sedan, en Mulberry väska, begagnad men med kvitto. Säljaren var ny på Tradera men det fanns ju kvitto och jag valde Klarna som ska ha köpskydd som de säger. När jag får hem väskan märker jag direkt att det är en kopia så jag kontaktar säljaren för att häva köpet men hon vägrar med hänvisning till att kvitto finns. I nästa steg kontaktar jag Klarna och delger dem bilder som styrker att det är en kopia samt att serienumret på väskan finns på massor av väskor när jag googlar. Till min stora förvåning vill Klarna inte hjälpa mig utan säger att fakturan kvarstår om jag inte kan visa ett intyg från Mulberrys butik att väskan är en kopia. Jag vet att Mulberrys butiker inte skriver dylika intyg och dessutom bor jag 60 mil från Stockholm.
Vad skall jag göra? Hjälper polisen mig tror ni om jag går dit? Hur sjutton skall jag få bevisat att jag köpt en kopia???
Citera
2015-08-22, 00:07
Medlem
James91s avatar
Vad rör det sig om för summa? Vad gäller med Klarnas "köpskydd"?
Citera
2015-08-22, 00:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Stod det att det var en väska med denna identitet?
Citera
2015-08-22, 03:01
Medlem
nedboys avatar
Vad händer om du kontaktar säljaren och skriver att du polisanmäler säljaren för att sälja piratkopior om du inte får pengarna tillbaka?
Citera
2015-08-22, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Vad rör det sig om för summa? Vad gäller med Klarnas "köpskydd"?

Det rör sig om 4000kr. Angående köpskyddet så står det att man har rätt att häva köper om " varan avviker avsevärt från beskrivningen i annonsen".
Varan är en kopia och jag har visat på flertalet detaljer illustrerade i text och bild till Klarna men de bryr sig inte, de skriver bara att det behövs ett intyg från Mulberry att väskan är en kopia.
Citera
2015-08-22, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Vad händer om du kontaktar säljaren och skriver att du polisanmäler säljaren för att sälja piratkopior om du inte får pengarna tillbaka?

Jag har gjort precis detta men säljaren går inte med på att häva köper och säger att hon köpt varan med kvitto av en privatperson. Jag skiter i om hon talar sanning eller ej , jag vill bara ha mina pengar tillbaka.
Citera
2015-08-22, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det rör sig om 4000kr. Angående köpskyddet så står det att man har rätt att häva köper om " varan avviker avsevärt från beskrivningen i annonsen".
Varan är en kopia och jag har visat på flertalet detaljer illustrerade i text och bild till Klarna men de bryr sig inte, de skriver bara att det behövs ett intyg från Mulberry att väskan är en kopia.

Det beror på att Klarna inte är experter och inte heller är du det. De har inte expertis att bedöma de bevis du ger och om inte du är expert(då menar jag formellt verifierbart) så är inte heller dina utlåtanden nog för att bevisa att det är en kopia.
De behöver alltså ett expertutlåtande. Vilket är fullt rimligt.

När det gäller kopior och sådant i mode/smyckesvärlden så är det inte så himla lätt alltid. Kommer ihåg när de körde ett Tv-program för något år sedan där experter inom mode/smycken skulle avgöra om produkter var kopior eller äkta och deras felmarginal var väldigt hög, i princip 50/50 om de kunde se skillnad.
Citera
2015-08-22, 07:14
Medlem
miikoss avatar
Var marumärket angivet i annonsen? Eller stod det endast väska?

Annars om reklamationen inte åtgärdas av säljaren, så får man stämma i allmän domstol. Eller om ev. Om det är ett företag, en anmälan till ARN.
Citera
2015-08-22, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Var marumärket angivet i annonsen? Eller stod det endast väska?

Annars om reklamationen inte åtgärdas av säljaren, så får man stämma i allmän domstol. Eller om ev. Om det är ett företag, en anmälan till ARN.

Jo det står Mulberry i annonsen. Jovisstbkan jag ju gå till domstol men det är ju besvärligt då de man måste vara borta från jobbet och ödsla en massa tid och energi.
Ska jag stämma personen så kvarstår också samma fråga, hur bevisar jag att väskan är en kopia?

Det är så jävla enkelt att googlar serienumret 1025858 så fattar man ju att det är en kopia för det serienumret finns ju på massor av väskor i bla. Kina.
Citera
2015-08-22, 08:15
Medlem
ersattningsids avatar
Stod att det var ett original i annonsen?
Citera
2015-08-22, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ersattningsid
Stod att det var ett original i annonsen?

Det stod inte original... Det stod märke Mulberry och modell sen fanns ett kvitto från en Mulberry-butik i Hong-Kong. Man behöver ju inte skriva original, kopior är ju olagliga så skriver man märket så ska det självklart vara original.
Citera
2015-08-22, 10:39
Medlem
James91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det stod inte original... Det stod märke Mulberry och modell sen fanns ett kvitto från en Mulberry-butik i Hong-Kong. Man behöver ju inte skriva original, kopior är ju olagliga så skriver man märket så ska det självklart vara original.

Vad hade du förväntat dig när kvittot var ifrån Hong-Kong? Ringde inga varningsklockor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in