2015-09-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om jag utvandrar förväntar inte jag mig att det landets invånare ska betala en bostad åt mig och jag skrev att de flesta som klagar missköter sin ekonomi genom att prioritera fel saker som t.ex. cigarretter, inte att alla gör det. Förstår du skillnaden på alla och de flesta?

Jag använder inte vägarna i Karlstad, varför ska jag betala skatt så vägarna i karlstad kan underhållas?
Förbifart Stockholm har jag inget behov av heller det finns redan en väg. Varför ska jag betala för den?
Citera
2015-09-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det känns som hyresgästföreningen medvetet vill ha brist för att kunna berättiga sin egen existens och ta ut rätt bra löner i förhållnade till vad gemene hyresgäst tjänar.

För vad skulle HGF:s syfte vara om hyresmarknaden fungerade? något att fundera på de som stödjer HGF och deras märkliga utspel...

Ungefär som med fackföreningar, då. Men att avskaffa dem är väl nästa steg på
vägen mot ditt UTOPIA ...
Citera
2015-09-05, 12:31
Medlem
Citat:
Nej inte alls. Du kan inte jämföra sjukvård med hyresrätter, eftersom alla behöver sjukvård förr eller senare.

Men hyresrätter behöver inte alla. Och rika hyresgäster i synnerhet klarar sig bra utan bidrag tycker jag.

Är det inte smartare att rikta om resurserna istället så att de som verkligen är fattiga kan få bostadsbidrag, istället för att ge generella subventioner som göder byggherrar och rika hyresgäster?

Nej alla behöver inte sjukvård.

Rika hyresgäster får inga bidrag. Däremot får du bidrag när du gör ränteavdrag och använder RoT och RuT.

Visst borde man rikta om resurserna, ta bort RoT, RuT och ränteavdrag så blir de rika av med sina bidrag. Om det krävs subventioner för att bygga då man inte har ett statligt byggbolag så är det inte mycket att göra, folk behöver bostäder och staten behöver att folk bor annars stannar landet. Stockholm går med miljardförluster pga bostadsbristen varje år.
Citera
2015-09-05, 12:33
Medlem
Citat:
N

Jag är iaf ärlig och kräver inte att någon annan ska ta förlusten för mitt boende så att jag ska få bo billigt. så vem är egentligen egoisten här?!

Förlusten för DITT boende ???? Ha ha ha !!!

Du har väl aldrig förlorat något, och i synnerhet inte på att ta ut skyhög 2:ahandshyra ...
Citera
2015-09-05, 12:38
Medlem
Citat:

Om man tittar på vad nya hyresrätter kostar och vad som krävs för att få teckna ett kontrakt så inser man ju att man måste vara hyfsat tät för att ha råd med det.

Den nya majoriteten i Stockholm har ju till din stora förtvivlan sänkt de smått
löjliga kraven på inkomst 3-4 ggr större än hyran så att även fattiga men
välstrukturerade människor kan få chans till en hyreslägenhet och slippa
tvingas in i ditt önsketänkande om att alla skall äga, vare sig de vill eller ej.
Gissar att det är sådant som gör dig riktigt ledsen !
Citera
2015-09-05, 12:39
Medlem
Citat:

Och många av er vänstertomtar får gång på gång äta er egen skit, när ni fastnat längst bak i kön. Allt för ni tror att ni ska kunna knipa en billig hyresrätt och stänga ute alla som behöver komma in.

Det gamla vanliga favoritsättet att uttrycka sig. Glöm bara inte att torka dig på
minst 2 ställen !
Citera
2015-09-05, 12:41
Medlem
Citat:
Förstår inte hur man kan blanda ihop sjukvård med hyresrätter.

Sjukvård behöver alla förr eller senare och det är rimligt att det tas ut på skatten. Men alla bor inte i hyresrätter. Låt då de som vill bo i hyresrätter själv bära kostnaden för detta.

Varför ska villaägare finansiera hyresgästers boende?

Varför skall andra finansiera de stomipåsar du är i så stort behov av ?
Citera
2015-09-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om jag utvandrar förväntar inte jag mig att det landets invånare ska betala en bostad åt mig och jag skrev att de flesta som klagar missköter sin ekonomi genom att prioritera fel saker som t.ex. cigarretter, inte att alla gör det. Förstår du skillnaden på alla och de flesta?

Det där med VANDRAR i utvandrar ligger f n närmare sanningen än vi kanske inser.
Eller blev det busstransporter från Ungern till Österrike (en gång i tiden var det
bara 1 land) till slut ? Invandringen börjar verkligen göra skäl för
sitt namn.

Ligg alltid lågt så du inte blir besviken ...
Citera
2015-09-05, 12:46
Medlem
Citat:
finns redan sånna banker. Bluestep mm

Den store skämtaren slår till. Eller betalar de dig för den smörja du producerar

Sådana stavas f ö med ett enn.
Citera
2015-09-05, 12:47
Medlem
Citat:
Är det inte smartare att rikta om resurserna istället så att de som verkligen är fattiga kan få bostadsbidrag, istället för att ge generella subventioner som göder byggherrar och rika hyresgäster?

Och vilka är "verkligen" "fattiga" enligt dig ? Knappast ens de vandrande från Syrien ...
Citera
2015-09-05, 12:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej alla behöver inte sjukvård.

Rika hyresgäster får inga bidrag. Däremot får du bidrag när du gör ränteavdrag och använder RoT och RuT.

Visst borde man rikta om resurserna, ta bort RoT, RuT och ränteavdrag så blir de rika av med sina bidrag. Om det krävs subventioner för att bygga då man inte har ett statligt byggbolag så är det inte mycket att göra, folk behöver bostäder och staten behöver att folk bor annars stannar landet. Stockholm går med miljardförluster pga bostadsbristen varje år.

Det kan jag gå med på, på ett villkor:

Då måste hyresvärdarnas/hyresfastighetsägarnas avdragsmöjligheter också bort. Och då kommer hyrorna att höjas rejält. Bra deal?

Ger man subventioner till byggande av hyresrätter ger man indirekt bidrag till rika hyresgäster. Svårt att förstå det?
Citera
2015-09-05, 12:53
Medlem
Citat:
Det känns som hyresgästföreningen medvetet vill ha brist för att kunna berättiga sin egen existens och ta ut rätt bra löner i förhållnade till vad gemene hyresgäst tjänar.
Jag tror att dom har begränsade möjligheter att påverka. (Annat än som remissinstans).
Lagstiftningen styr deras agerande. Dom kan inte gå emot den.

(Sedan dras väl allehanda knäppskallar dit. I alla fall de som skriver i deras propagandablad).

Men köerna är skadliga för HGF. När som helst kan tillräckligt många tröttna och besluta om marknadshyra. Och där har HGF ingen betydelse längre. Och lönerna och betydelsen krymper bort.

Marknadshyra är deras skräck och bane. Därför agiterar dom frenetiskt mot den. Men långa köer leder förr eller senare dit.
Därför hittade dom på presumptionshyra. För att ordna mer byggande så att dom kan överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in