2015-09-04, 01:31
  #6973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och en annan sak som HGF borde reflektera över. Om nu bruksvärdeshyror är så bra och fungerar. Varför införde man då presumtionshyror från första början 2006?

En mycket relevant fråga man kan ställa sig...

Det troliga är givetvis att intresset för att bygga nya hyresrätter skulle vara lika med noll.

På grund utav sådana som dig. Svårt att lista ut? Varför tror du man tog bort taket för andrahandsuthyrning? Hyrde folk inte ut innan? Jodå men mycket vill ha mer. Det var du ett gott exempel på här på FB då den debatten fördes.
Citera
2015-09-04, 06:43
  #6974
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
På grund utav sådana som dig. Svårt att lista ut? Varför tror du man tog bort taket för andrahandsuthyrning? Hyrde folk inte ut innan? Jodå men mycket vill ha mer. Det var du ett gott exempel på här på FB då den debatten fördes.

Nja det är nog snarare så att det är pga personer som dig. Du bygger väl inga bostäder och hyr ut för bruksvärdeshyra?

Själv skulle jag aldrig göra det eftersom det är en förlustaffär. Problemet med vänstermänniskor är att de vill att någon annan ska ta förlusten. Det säger det bara inte rakt ut.

Jag är iaf ärlig och kräver inte att någon annan ska ta förlusten för mitt boende så att jag ska få bo billigt. så vem är egentligen egoisten här?!

Att taket för andrahandsuthyrning togs bort berodde ju på att det inte finns ett pristak för bostadsrätter. Då ska inte andrahandshyran heller ha det.

Tidigare fick man ju bara ta ut en bruksvärdeshyra viket kunde vara en ren förlustaffär om man har en attraktiv bostadsrätt. Vem vill hyra ut med sådana premisser?

Poängen var att fler skulle vilja hyra ut helt enkelt och så blev det också, inte att det skulle vara billigt...
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-04 kl. 07:05.
Citera
2015-09-04, 08:10
  #6975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja det är nog snarare så att det är pga personer som dig. Du bygger väl inga bostäder och hyr ut för bruksvärdeshyra?

Själv skulle jag aldrig göra det eftersom det är en förlustaffär. Problemet med vänstermänniskor är att de vill att någon annan ska ta förlusten. Det säger det bara inte rakt ut.

Jag är iaf ärlig och kräver inte att någon annan ska ta förlusten för mitt boende så att jag ska få bo billigt. så vem är egentligen egoisten här?!

Att taket för andrahandsuthyrning togs bort berodde ju på att det inte finns ett pristak för bostadsrätter. Då ska inte andrahandshyran heller ha det.

Tidigare fick man ju bara ta ut en bruksvärdeshyra viket kunde vara en ren förlustaffär om man har en attraktiv bostadsrätt. Vem vill hyra ut med sådana premisser?

Poängen var att fler skulle vilja hyra ut helt enkelt och så blev det också, inte att det skulle vara billigt...

Hur många bostäder kommer du bygga när marknadshyror införs?

Vilken tur för dig att vi har något som kallas för "regering" du vet dom som styr landet och har bestämmanderätt vart våra skattepengar går. Dom envisas med att landet ska "växa" och då får de se till att folk har någonstans att bo, du vet bygga för skattepengar och ja pengarna finns.

Varför ska den inte det? Bara för att du väljer att betala överpris så ska andra göra det också? Varför säljer du inte om du inte tänker bo i lägenheten om det är så jobbigt att ha kvar den?
Ingen tvingar dig att hyra ut. Du kan sälja eller låta den stå. Låta den stå besparar dig tydligen pengar.
Citera
2015-09-04, 09:02
  #6976
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur många bostäder kommer du bygga när marknadshyror införs?
Inga alls. Jag har inget byggföretag. Jag har aldrig lovat någonting. Men andra kommer givetvis bli mer intresserade. Varför tror du HGF till slut fick vika sig för presumtionshyror, samtidigt som de gång på gång ljuger om att friare hyror inte leder till ökat byggande?

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilken tur för dig att vi har något som kallas för "regering" du vet dom som styr landet och har bestämmanderätt vart våra skattepengar går.
Jaha så varför ska pengarna gå till hyresgäster generellt? Varför vill du ge bidrag till rika hyresgäster? Själv vill jag hjälpa de som verkligen behöver hjälp istället. Du riktar resurserna helt galet med dina idéer. Då blir det mindre över till de som verkligen behöver hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Dom envisas med att landet ska "växa" och då får de se till att folk har någonstans att bo, du vet bygga för skattepengar och ja pengarna finns.
Var hittar du pengar i budgeten till det? Vad ska bort? Några sjukhus? Vägar? Skolor?

Det regeringen hade råd med var en satsning på renovering av miljonprogrammet på 1 miljard per år. Det räcker på sin höjd till en duschblandare per lgh. Så du ska inte tro att din älskade regering har så mycket pengar att röra sig med som du tror.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför ska den inte det? Bara för att du väljer att betala överpris så ska andra göra det också? Varför säljer du inte om du inte tänker bo i lägenheten om det är så jobbigt att ha kvar den?
Vad är ett "överpris" menar du? Vad tycker du andra ska betala som hyr min lägenhet? Och vad vet du om vad jag betalade för min lägenhet? Jag skulle aldrig någonsin köpa något för det jag anser vara ett "överpris". I sådana fall hade jag hellre avstått ett köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ingen tvingar dig att hyra ut. Du kan sälja eller låta den stå. Låta den stå besparar dig tydligen pengar.
Vad jag gör med min egendom är min ensak. Bor jag i två städer har jag rätt att ha två bostäder. Finns inget i lagen som stoppar mig faktiskt. Och tillstånd hade jag också för att hyra ut. Du hade gjort exakt likadant. Det är dyrt med dubbla hyror så därför hyr man ut en av bostäderna när man inte är där helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-04 kl. 09:12.
Citera
2015-09-04, 11:30
  #6977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag svarade på din fråga. Du förstår det bara inte eftersom du inte förstår skillnaden på en bil och en bostad.

Fast båda kan ju användas till boende. Bara att välja, beroende på vilka resurser
man har ...
Citera
2015-09-04, 11:33
  #6978
Medlem
I dagens SvD (hittar ej på nätet) kan man f ö läsa om "Klipp på studentlyor".
Bostadsmarknaden tar fram det sämsta hos folk ...

"AIRBNB-TURISM. Trots en studentbostadskö på 20.000 ligger många studentrum
ute på sajter för semesterbostäder. I skatteskrapan i Stockholm kan turister
hyra en "Skyscraper studio apartment" för 24.000 kronor per månad på Airbnb."
__________________
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-09-04 kl. 11:47.
Citera
2015-09-04, 11:55
  #6979
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Fast båda kan ju användas till boende. Bara att välja, beroende på vilka resurser
man har ...

Inte så enkelt när man har BR. Kostar mycket att flytta vettu. Bara mäklararvodet går på minst 40 k. Skulle inte funka att köpa och sälja varje gång.

Men betalar du så visst... Återigen så gör jag som jag vill med det som tillhör mig.
Citera
2015-09-04, 12:09
  #6980
Bannlyst
Jag har funderat på varför staten inte tar internationella lån för att bygga bostäder. Det krävs ungefär 500.000 bostäder inom 5 år och siffran ökar om jag minns rätt. Det krävs i genomsnitt 14 år för att bostadsbolagen ska börja ta vinst på hyrorna. Ett sådant projekt skulle ge vinst på över 30 miljarder $ om året efter dessa 14 år. Singapore är ett land som gör sådant, man vill bygga bostäder och hyra ut i England där det råder enormt bostadsbrist.
Citera
2015-09-04, 12:17
  #6981
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesVonAchte
Jag har funderat på varför staten inte tar internationella lån för att bygga bostäder.
Därför att vi är förbjudna att göra sådana affärer tack vare EU-lagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlesVonAchte
Det krävs ungefär 500.000 bostäder inom 5 år och siffran ökar om jag minns rätt. Det krävs i genomsnitt 14 år för att bostadsbolagen ska börja ta vinst på hyrorna. Ett sådant projekt skulle ge vinst på över 30 miljarder $ om året efter dessa 14 år. Singapore är ett land som gör sådant, man vill bygga bostäder och hyra ut i England där det råder enormt bostadsbrist.
Varför ska staten låna till snordyra hyresrätter som inte särskilt många kommer att ha råd att bo i?

Hyresrätten är inte den billiga boendeformen. Det är den dyra. Märkligt att folk aldrig lär sig....

Det är bättre att hjälpa folk in på den ägda marknaden istället på olika sätt.
Citera
2015-09-04, 12:24
  #6982
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att vi är förbjudna att göra sådana affärer tack vare EU-lagstiftning.

Varför ska staten låna till snordyra hyresrätter som inte särskilt många kommer att ha råd att bo i?

Hyresrätten är inte den billiga boendeformen. Det är den dyra. Märkligt att folk aldrig lär sig....

Det är bättre att hjälpa folk in på den ägda marknaden istället på olika sätt.
Jag för väl skylla mig själv för att inte ha sökt tillräckligt mycket innan jag yttrat mig. Får man veta vad det är för EU-lagstiftning? det går väl att sänka hyrorna på nya hyresrätt om man inte vill ta ut direkt vinst (som bostadsbolagen gör) om vi skulle ha möjlighet till sådant agerande, men det verkar som om EU begränsar våra möjligheter.
Citera
2015-09-04, 17:29
  #6983
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesVonAchte
Jag för väl skylla mig själv för att inte ha sökt tillräckligt mycket innan jag yttrat mig. Får man veta vad det är för EU-lagstiftning? det går väl att sänka hyrorna på nya hyresrätt om man inte vill ta ut direkt vinst (som bostadsbolagen gör) om vi skulle ha möjlighet till sådant agerande, men det verkar som om EU begränsar våra möjligheter.

Har för mig att det är EU:s konkurrenslagstiftning som förbjuder sådana affärer.

I praktiken skulle i sådana fall man ta skattepengar och ge till en viss priviligerad grupp som valt att hyra sin bostad. Då blir det inte konkurrens på lika villkor.
Citera
2015-09-04, 19:00
  #6984
Medlem
Grattis Sverige! Mer planekonomi utlovas

...
Regeringen aviserade tidigare i år ett investeringsstöd för små, billiga och klimatsmarta hyresbostäder, som nu förs in i statsbudgeten. Stödet växer successivt till en nivå om 3,2 miljarder kronor per år, och ska gå till dem som bygger hyresbostäder eller studentbostäder.
...
En viktig aspekt här är hyresnivåerna. Det finns exempel på när upprustningar har lett till stora hyreshöjningar och människor har känt sig tvungna att flytta.
För att undvika att det händer, kommer en del av stödet gå till att säkerställa att eventuella hyreshöjningar begränsas.
...
Det är ett första steg mot en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar bostadspolitik.
Mehmet Kaplan (MP)

bostads- och stadsutvecklingsminister


http://www.svd.se/kaplan-mp-regeringen-tar-ansvar-for-byggandet/om/debatt

I sammanhanget motsvarar väl 3,2 miljarder per år runt 3200 bostäder som mest á 1 000 000 kronor. Hur "klimatsmart" ska kombineras med "billigt" blir spännande att se. Jmf att 30 000 lgh byggs per år i Sverige så inser man det patetiska i sattsningen.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Bostadsbyggande-och-ombyggnad/Nybyggnad-av-bostader/5595/5602/19985/



Så genom "stöd" till kommunerna kommer regeringen minska incitamentet ännu mer för privata företag att bygga hyresrätter eftersom priset sätts efter de subventionerade hyresrätterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in