2015-09-03, 12:00
  #6961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu fantiserar du igen. När har jag sagt att jag står i hyreskön för att jag vill ha en hyresrätt att ombilda?

Naturligtvis skulle du aldrig medge något sådant. Senare kommer du säkert att
ge mig skulden för att du har ägnat dig åt ombildning, denna moraliskt ack så
tvivelaktiga verksamhet.

Det är väl klart att du vill ha gratis pengar ...
Citera
2015-09-03, 12:02
  #6962
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
http://www.fastighetochbostadsratt.com/Teman/55788-Barn-i-hyresratt-mer-trangbodda-an-barn-i-agt-boende.html

Nej, det finns ingen bostadsbrist eftersom den genomsnittliga bostadsytan per person är
så hög i Sverige ...

Tittar du i innerstan så hittar du helt andra siffror än i förorten givetvis. Det är väl ingen som påstått att det inte är trångbott där.

Problemet uppstår när hyresrätter inte används som just hyresrätter, utan till uthyrningslägenheter/gästbostäder/förvaring. Och det är lätt att det blir så vid hyresreglering.

Vill man värna om hyresrätten måste man också sträva efter att hyresrätten just fungerar som det är tänkt.
Citera
2015-09-03, 12:04
  #6963
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Naturligtvis skulle du aldrig medge något sådant. Senare kommer du säkert att
ge mig skulden för att du har ägnat dig åt ombildning, denna moraliskt ack så
tvivelaktiga verksamhet.

Det är väl klart att du vill ha gratis pengar ...

Och du då? skulle du tacka nej till att ombilda av ideologiska skäl?

Vi vet ju hur det gick för Laila Freivalds...

https://www.youtube.com/watch?v=v5UMYOa11oA

Hon är ju som människor är mest....
Citera
2015-09-03, 12:05
  #6964
Medlem
Gefundenes Fs avatar
I höst har flyktingarna från Ungern nått Sverige då tas de den absolut sista bostadsreserven i anspråk.
Citera
2015-09-03, 12:25
  #6965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och du då? skulle du tacka nej till att ombilda av ideologiska skäl?

Vi vet ju hur det gick för Laila Freivalds...

https://www.youtube.com/watch?v=v5UMYOa11oA

Hon är ju som människor är mest....

Har för mig att jag hört JOAKIM LARSSON dregla över detta ...
Citera
2015-09-03, 23:50
  #6966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur mycket permanent yta tar en bil upp? Hur mycket permanent yta tar ett hus upp?
Om du bara fick köpa och använda bilen i ett specifikt område som bara fick ha ett specifikt antal bilar kan jag lova dig att Sthlm hade haft bilbrist till antal som vill ha bil medan Rövfloda inte hade haft det.
Men nu smiter du bara ifrån frågan.
Frågan var om de onda biltillverkarna har låtit bli att tillverka för att pressa upp bilpriserna.
Och den frågan duckar du för så det bara står härliga till.

(Global produktionsstatistisk indikerar ju inte riktigt det. Och det är väl därför ni är svarslösa. Foliehattdravlet får stryk av verkligheten som vanligt).
Citera
2015-09-03, 23:54
  #6967
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag känner dig ...
Nej du fantiserar.

Och du vägrar inse hur människor är som mest. Alla ser om sitt eget hus först oavsett politiskt färg och ideologi.

Du hade förmodligen också tackat ja till ombildning.

Min idé är att vi ska få slut på dessa reor en gång för alla. Då måste vi ha marknadsanpassade hyror. I annat fall kommer rean fortsätta.
Citera
2015-09-04, 00:00
  #6968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Om du nu felaktigt ska jämföra den globala bilindustrin med ett lokalt bostadsproblem i Sverige så kan jag säga så här till dig, du förespråkar Köenigsegg när vi egentligen behöver en Trabant.
Nu smiter du bara undan från frågan. Den var om de onda biltillverkarna dragit ned på produktionen för att pressa upp priset.

Men om dom inte gör det är biltillverkarna kanske goda altruistiska människor som skänker bort möjlig profit. Det blir ju en konsekvens av din foliehatteori. (Foliehatteorier har inte sällan oönskade konsekvenser för foliehatten).

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det mest intressanta i ditt resonemang är att om det inte handlar om vinster varför bygger de inte bort bostadsbristen idag. Jag har svårt att tro att bostadsbolagen går i förlust när jag läste om ett byggbolag som byggde hyresbostäder i Göteborg som fick ekvationen att gå ihop.
Byggbolagen åter sig bygguppdrag. Men äger och förvaltar inte hyreshus. Du blandar ihop ganske fundamentala saker. Det är inte riktigt trovärdigt.
Fastighetsbolag äger och hyr ut hyresbostäder.

Hur stor avkastning får man om man bygger ett hyreshus och får ta ut bruksvärdeshyra? Berätta nu för oss.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det är naivt att tro att det inte handlar om pengar, ta bara en titt på hur världen ser ut, ta bara en titt på vår välfärd. Money talks.
Och med det säger du att du har så rörig hjärna att du inte klarar av att hålla dig till sakfrågan, utan försöker motivera dina föreställningar med helt irrelevanta påståenden.
Citera
2015-09-04, 00:23
  #6969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När har Gromph sagt det? På bilfronten finns alla möjliga modeller att välja på i princip för alla plånböcker.

Vill du ha en billig bil som gör jobbet finns rumänska Dacia och om du hellre vill ha en Köenigsegg så kan du köpa en sådan. Vad jag vet är det vare sig kö till en Dacia eller en Köeningsegg. Bara du hostar så får du köpa vad du vill ha.

Men i sverige har man gjort det så fiffigt så här ska alla kunna köra en "Köeningsegg" för kostnaden av en "Dacia" på hyresmarknaden alltså. Problemet är bara att antalet "köeningsegg" är extremt begränsat. Och när det blir så uppstår givetvis långa köer till "Köeningseggen", det är ju trots allt en mycket roligare bil för samma peng.
Kollade Dacia och det var ju fantastiskt mycket bil man fick för lite pengar. Ett 100% grundskott mot folihatteorin om att leverantörer drar ned produktionen för att få upp priset. Dacian är ju bättre än den nya bil jag köpte 96 för ungefär dubbla priset.

Det marknaden har ordnat på 20 är bättre bil till halva priset.
Citera
2015-09-04, 00:59
  #6970
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kollade Dacia och det var ju fantastiskt mycket bil man fick för lite pengar. Ett 100% grundskott mot folihatteorin om att leverantörer drar ned produktionen för att få upp priset. Dacian är ju bättre än den nya bil jag köpte 96 för ungefär dubbla priset.

Det marknaden har ordnat på 20 är bättre bil till halva priset.

Jag var faktiskt påväg att köpa en Dacia själv om det inte vore för säkerheten som är lite sisådär. Det är synd att man inte låtit bostadsmarknaden vara den samma så konsumenter har mer att välja på. Vill folk ha billiga nya bilar så kommer marknaden att ordna fram det.

Det känns som hyresgästföreningen medvetet vill ha brist för att kunna berättiga sin egen existens och ta ut rätt bra löner i förhållnade till vad gemene hyresgäst tjänar.

För vad skulle HGF:s syfte vara om hyresmarknaden fungerade? något att fundera på de som stödjer HGF och deras märkliga utspel...

Nu senaste hade de gjort en kalkyl på vad fastighetsägare tjänade på hyresrätter och då hade skojarna räknat med värdestegringen på fastigheten. Men den verkliga direktavkastningen var bara ca 2,5% i sthlms innerstad. Vem tusen vill bygga hyresrätter med så låg direktavkastning och hög risk?

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article21337790.ab

Den eventuella förlusten som fastighetsägaren riskerade får man givetvis inte höra om från HGF inte.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-04 kl. 01:21.
Citera
2015-09-04, 01:17
  #6971
Medlem
kurt-sunes avatar
Och en annan sak som HGF borde reflektera över. Om nu bruksvärdeshyror är så bra och fungerar. Varför införde man då presumtionshyror från första början 2006?

En mycket relevant fråga man kan ställa sig...

Det troliga är givetvis att intresset för att bygga nya hyresrätter skulle vara lika med noll.
Citera
2015-09-04, 01:21
  #6972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Men nu smiter du bara ifrån frågan.
Frågan var om de onda biltillverkarna har låtit bli att tillverka för att pressa upp bilpriserna.
Och den frågan duckar du för så det bara står härliga till.

(Global produktionsstatistisk indikerar ju inte riktigt det. Och det är väl därför ni är svarslösa. Foliehattdravlet får stryk av verkligheten som vanligt).

Jag svarade på din fråga. Du förstår det bara inte eftersom du inte förstår skillnaden på en bil och en bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in