Citat:
Ursprungligen postat av
56k
Om du nu felaktigt ska jämföra den globala bilindustrin med ett lokalt bostadsproblem i Sverige så kan jag säga så här till dig, du förespråkar Köenigsegg när vi egentligen behöver en Trabant.
Nu smiter du bara undan från frågan. Den var om de onda biltillverkarna dragit ned på produktionen för att pressa upp priset.
Men om dom inte gör det är biltillverkarna kanske goda altruistiska människor som skänker bort möjlig profit. Det blir ju en konsekvens av din foliehatteori. (Foliehatteorier har inte sällan oönskade konsekvenser för foliehatten).
Citat:
Ursprungligen postat av
56k
Det mest intressanta i ditt resonemang är att om det inte handlar om vinster varför bygger de inte bort bostadsbristen idag. Jag har svårt att tro att bostadsbolagen går i förlust när jag läste om ett byggbolag som byggde hyresbostäder i Göteborg som fick ekvationen att gå ihop.
Byggbolagen åter sig bygguppdrag. Men äger och förvaltar inte hyreshus. Du blandar ihop ganske fundamentala saker. Det är inte riktigt trovärdigt.
Fastighetsbolag äger och hyr ut hyresbostäder.
Hur stor avkastning får man om man bygger ett hyreshus och får ta ut bruksvärdeshyra? Berätta nu för oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
56k
Det är naivt att tro att det inte handlar om pengar, ta bara en titt på hur världen ser ut, ta bara en titt på vår välfärd. Money talks.
Och med det säger du att du har så rörig hjärna att du inte klarar av att hålla dig till sakfrågan, utan försöker motivera dina föreställningar med helt irrelevanta påståenden.