2015-08-19, 14:02
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mjoo, det är ju rätt vanligt med antidepressiva att det blir sämre innan det blir bättre. Man måste nog vänta minst en månad iaf.
Känner igen det där med att handla...brukar tvinga mig ut iaf en gång per dag och försöka kombinera det med en liten promenix.
Jag känner nästan att cymbaltan har gjort min sociala fobi ännu starkare. Förut tyckte jag att det var jobbigt att gå till affären. Men nu är det verkligen JOBBIGT att gå till affären. Det mest irriterande var att jag ville ha Lyrica från första början. Jag satt med min läkare och diskuterade dess fördelar och nackdelar, men samtidigt positiva erfarenheter av folk som jag känner som bara har gott att säga om Lyrica.

Jag är medveten om att det finns en beroendeproblematik med just den medicinen, men det finns det ju med Cymbalta också. För tar du inte Cymbalta så blir du helt jävla störd i huvudet. Jag har knappt tagit det i en månad och jag avstod i två dagar främst för att jag inte hade några kapslar kvar, och jag kände direkt ur förbannad jag blev och hur det nästintill brann av ilska inom mig. Vi diskuterade även risken av att gå upp i vikt av Lyrica, men Cymbalta är ju det totala motsatta - där vill du ju inte äta. I början så hände det att jag inte åt på kanske två dagar - vilket inte är likt mig - då jag är ett riktigt jävla matvrak vanligtvis.

Dessutom har jag tidigare sagt till min läkare att jag inte vill ha SSRI-medicin för den stoppar mig från att ha sex. Det förstod hon och hon påtalade flera gånger att jag inte behövde skämmas över att berätta sånt för hon försäkrade mig om att flera av hennes patienter har nämnt samma problem. Trots det så ger hon mig en medicin som gör att sexlusten försvinner, och när den väl vaknar till liv så måste man prestera för kung och fosterland för att verkligen kunna få njuta och få sin partner att njuta. Och jag mår fan bara ännu sämre om jag inte ens kan ha sex med min partner på ett tillfredsställande sätt.

Nej, det får bli en rejäl omskakning av min läkare vid nästa möte. Kanske ska ge henne en lista över PROS and CONS med Lyrica. Men jag vet inte om det skulle hjälpa för min läkare verkar verkligen helt jävla blåst i skallen. Sist frågade hon mig om jag hade GAD för Lyrica är speciellt mot just GAD. Om någon borde veta vad jag har och inte har så är det just henne då hon varje månad skriver ut nya läkarintyg som hon skickar till FK - samtidigt så sitter hon och propsar med att jag har en beroendeproblematik men vägrar säga vad för typ av problematik jag har.

Ibland undrar jag om det inte är hon som behöver läkarvård.
Citera
2015-08-19, 14:49
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Nej, det får bli en rejäl omskakning av min läkare vid nästa möte. Kanske ska ge henne en lista över PROS and CONS med Lyrica. Men jag vet inte om det skulle hjälpa för min läkare verkar verkligen helt jävla blåst i skallen. Sist frågade hon mig om jag hade GAD för Lyrica är speciellt mot just GAD. Om någon borde veta vad jag har och inte har så är det just henne då hon varje månad skriver ut nya läkarintyg som hon skickar till FK - samtidigt så sitter hon och propsar med att jag har en beroendeproblematik men vägrar säga vad för typ av problematik jag har.

Ibland undrar jag om det inte är hon som behöver läkarvård.
Njaa, läkarna utsätts för en hel del press uppifrån att inte skriva ut vissa mediciner för lätt, och dit hör Lyrica. Det finns ju gott om vittnesmål här på forumet om hur folk missbrukar medicinen, detta leder ju tyvärr till att vi som verkligen skulle behöva den inte får den utskriven.

Testade att ta 120 mg Cymbalta, vilket är maxdosen vad jag förstår. Och då gick det inte att sova längre. Inte heller jag har märkt av någon plötslig aktivitetslust direkt, även fast det är kanonväder så sitter jag bara och surar inomhus.

Min läkare har surrat lite om Brintellix så det blir nog nästa projekt.
Citera
2015-08-19, 15:18
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Njaa, läkarna utsätts för en hel del press uppifrån att inte skriva ut vissa mediciner för lätt, och dit hör Lyrica. Det finns ju gott om vittnesmål här på forumet om hur folk missbrukar medicinen, detta leder ju tyvärr till att vi som verkligen skulle behöva den inte får den utskriven.

Testade att ta 120 mg Cymbalta, vilket är maxdosen vad jag förstår. Och då gick det inte att sova längre. Inte heller jag har märkt av någon plötslig aktivitetslust direkt, även fast det är kanonväder så sitter jag bara och surar inomhus.

Min läkare har surrat lite om Brintellix så det blir nog nästa projekt.
Det är möjligt. Men hon var skeptisk mot stesolid och imovane också för att det är många som missbrukar det också. Men jag har under mina två år med min läkare alltid varit väldigt ärlig och rakt fram med vilka mediciner jag vill ha och varför jag anser att de skulle passa mig. Men det känns som en undanflykt från hennes sida att säga att jag har en beroendeproblematik när det inte ens är sant.

Jag berättade för längesen att jag ofta drack en flaska vin varje gång jag kände mig väldigt nedstämd, men det var på den tiden då jag inte hade varken ork eller kontakt med psykiatrin. Och jag antar att det är det hon refererar till inom sig själv, utan att säga det till mig, att det är pga detta som hon anser att jag har en missbruks- och beroendeproblematik.

Värst av allt var att hon rättfärdigade nekandet av Lyrica med att säga att om jag hade varit mer som min partner, ha jobb och vara mer aktiv så hade jag kunna få ut Lyrica mycket lättare, för då hade jag haft någonting som hjälpte mig i vardagen, att hantera rutiner. Men eftersom jag saknar rutiner så ser inte min läkare det som en nödvändig faktor i min vardag just nu att skriva ut Lyrica till mig.

Då frågade jag henne (min läkare) om det måste gå så långt att jag måste gå och må dåligt varje dag tills jag har hittat någonting att göra för att få någonting utskrivet av henne som gör att jag kan hantera de känslor som får mig att konstant må dåligt. Men hon skrattade bort det som nonsens och försäkrade mig att så inte var fallet. Men det var verkligen så jag tolkade hela hennes resonemang.

Men jag ska testa höja dosen, som du tipsade om. Tröttheten är dock inte det värsta som drabbar mig. Det är snarare motivationen som saknas inom mig, och det är den jag vill ha i mig. Jag vill kunna bara skita i allt och bara dra ut, speciellt nu när sommaren verkligen glänser med sin närvaro. Men jag antar att jag får sitta inne och tycka synd om mig själv ett tag till.
Senast redigerad av JaredLeto 2015-08-19 kl. 15:20.
Citera
2015-08-19, 15:22
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Men jag ska testa höja dosen, som du tipsade om. Tröttheten är dock inte det värsta som drabbar mig. Det är snarare motivationen som saknas inom mig, och det är den jag vill ha i mig. Jag vill kunna bara skita i allt och bara dra ut, speciellt nu när sommaren verkligen glänser med sin närvaro. Men jag antar att jag får sitta inne och tycka synd om mig själv ett tag till.
Precis som för mig. Hade gärna haft en partner dock...

Ta upp Brintellix med din läkare nästa gång. Ganska ny medicin, utan någon stor beroendeproblematik eller biverkningar.

(FB) Brintellix - nytt antidepressiva
Citera
2015-08-19, 15:38
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Precis som för mig. Hade gärna haft en partner dock...

Ta upp Brintellix med din läkare nästa gång. Ganska ny medicin, utan någon stor beroendeproblematik eller biverkningar.

(FB) Brintellix - nytt antidepressiva
Jag behöver inte en ny medicin. Det börjar bli extremt tröttsamt och oekonomiskt med alla mediciner som jag har fått utskrivna men som inte har hjälpt mig på något sätt.
  • Stesolid
  • Imovane
  • Oxascand
  • Buspiron
  • Venlafaxin
  • Olanzapin
  • Cipralex
  • Sertralin
  • Theralen
och nu:

Cymbalta.

Jag har påtalat flera gånger att det depressiva inom mig inte är ett så jättestort problem. Det är snarare min ångest och min agorafobi som är det största problemet. Detta gör att jag känner själv att jag aldrig skulle passa på en arbetsplats där jag rör mig mycket bland folk - OM - jag inte får den rätta medicinen som än så länge inte har landat på min medicinlista. Jag vill gärna inte tillbringa mina unga år som ett mobilt forskningslabb åt den svenska rättspsykiatrin och bli en del av en statistik kring vilka mediciner som hjälper mot det & detta.
Citera
2015-08-19, 15:41
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Jag har påtalat flera gånger att det depressiva inom mig inte är ett så jättestort problem. Det är snarare min ångest och min agorafobi som är det största problemet. Detta gör att jag känner själv att jag aldrig skulle passa på en arbetsplats där jag rör mig mycket bland folk - OM - jag inte får den rätta medicinen som än så länge inte har landat på min medicinlista. Jag vill gärna inte tillbringa mina unga år som ett mobilt forskningslabb åt den svenska rättspsykiatrin och bli en del av en statistik kring vilka mediciner som hjälper mot det & detta.
Aha. Mjoo, då torde ju Lyrica vara det ideala. När inte Venla eller Cymbalta fungerar.

Du kanske ska fråga efter Gabapentin, säg att det är mildare än Lyrica. Ska vara mycket lättare att sluta med också.

Eller byt läkare.
Citera
2015-08-19, 17:15
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Aha. Mjoo, då torde ju Lyrica vara det ideala. När inte Venla eller Cymbalta fungerar.

Du kanske ska fråga efter Gabapentin, säg att det är mildare än Lyrica. Ska vara mycket lättare att sluta med också.

Eller byt läkare.
Sakenär den att jag har testat Lyrica i relativt små doser. Först fick jag inte det där ruset som många strävar efter. Men sist jag tog det så mådde jag helt underbart av det. All ångest var som bortblåst. Det är därför jag hellre vill ha det än Cymbalta.
Citera
2015-09-05, 00:00
Medlem
Tja, älskar Cymbalta som gjort att jag kan leva ett helt normalt liv i det stora. En av biverkningarna jag har som inte verkar vilja släppa är att jag har som skakningar i kroppen, märker att benen skakar när jag går i trappor, händerna skakar när jag dricker ur glas/muggar osv. Känns som att finmotoriken påverkats en del. Ingen jag direkt störs så mycket av med tanke på att jag är HELT ångestfri, men är det något som släpper eller tips på hur man kan lindra det?
Citera
2015-09-05, 23:23
Medlem
drbondos avatar
Inderal kan hjälpa mot trasslet med finmotoriken.
Citera
2015-09-07, 23:51
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon84
Tja, älskar Cymbalta som gjort att jag kan leva ett helt normalt liv i det stora. En av biverkningarna jag har som inte verkar vilja släppa är att jag har som skakningar i kroppen, märker att benen skakar när jag går i trappor, händerna skakar när jag dricker ur glas/muggar osv. Känns som att finmotoriken påverkats en del. Ingen jag direkt störs så mycket av med tanke på att jag är HELT ångestfri, men är det något som släpper eller tips på hur man kan lindra det?

Hej, härligt att du är ångest fri!
Jag har fått lock för öronen sedan jag började med Cymbalta, är det något som du känner igen?
Hur sover du?
Har du mått illa av Cymbaltan?
Hur mycket äter du?
Citera
2015-09-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phillan67
Jag har fått lock för öronen sedan jag började med Cymbalta, är det något som du känner igen?
Hur sover du?
Hur mycket äter du?

Hej! Ok, inget jag fått men jag har läst att många andra fått spända käkar osv och det påverkar öronen. Jag har spända käkar sedan långt tidigare men blivit bättre av avslappningsövningar och bettskena.

Det är lite svårare att känna sig trött när jag äter cymbalta. Jag brukar ta lite Propavan emellanåt och Imovane vid behov. Magnesium hjälper en del också då det är avslappnande. Annars sover jag rätt bra och är rätt så utvilad när jag vaknar jämfört med hur det var innan då jag var stendöd fram tills på förmiddagen typ. Så sömnen har nog blivit bättre men mest för att jag mår så bra generellt. Måste ta Cymbalta det första jag gör när jag vaknar och på helgen innan 9 annars blir det svinsvårt att sova. Men jag känner ju ingen direkt motivation till att gå och lägga mig kan jag väl säga.

Mådde illa så in i helvete de första 2-3 veckorna, fetångest vid insättningen, pissade med röven typ, och hade absolut noll matlust och kunde inte äta. Släppte sedan. Nu har jag mest dämpat hunger vilket är trist då jag tränar rätt mycket.

Äter 30mg vilket är väldigt lågt men skönt att veta att jag kan höja till 60 om det skulle bli sämre igen. Jag har GAD.

Hur känner du?
Citera
2015-09-08, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phillan67
Hur sover du?
Hur mycket äter du?

Hur länge har du stått på Cymbaltan? Lock för öronen kan vara farligt om det håller i sig, ofta uppstår detta som ett s.k. insättningssymptom och försvinner efter några veckor. Håller det i sig bör preparatet sättas ut eller att man sänker dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in