2015-09-08, 00:45
Medlem
auto607989s avatar
Jag har testat och har oxo testat typ alla andra ssri,snri tricykliskta och dom har bara fuckat upp mer än vad dom hjälpt, väntat på nån bra effekt effekt men testat alla i minst 6 månader men har bara fått biverkningar. Skulle inte i dessa mediciner med världens längsta korvtång nu när jag ser tillbaka.

mch
Citera
2015-09-08, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Jag har testat och har oxo testat typ alla andra ssri,snri tricykliskta och dom har bara fuckat upp mer än vad dom hjälpt, väntat på nån bra effekt effekt men testat alla i minst 6 månader men har bara fått biverkningar. Skulle inte i dessa mediciner med världens längsta korvtång nu när jag ser tillbaka.

mch

Dessa typer av psykofarmaka fungerar egentligen likadant. Det handlar om att man hämmar återupptaget av signalsubstanser. Har du testat en licensförskriven MAO-hämmare någonsin? Dessa preparat har ofta mycket god effekt och är kraftfulla verktyg, särskilt för behandlingsresistent depression. Biverkningarna är i regel mildare än hos SSRI.
Citera
2015-09-09, 00:44
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon84
Hej! Ok, inget jag fått men jag har läst att många andra fått spända käkar osv och det påverkar öronen. Jag har spända käkar sedan långt tidigare men blivit bättre av avslappningsövningar och bettskena.

Det är lite svårare att känna sig trött när jag äter cymbalta. Jag brukar ta lite Propavan emellanåt och Imovane vid behov. Magnesium hjälper en del också då det är avslappnande. Annars sover jag rätt bra och är rätt så utvilad när jag vaknar jämfört med hur det var innan då jag var stendöd fram tills på förmiddagen typ. Så sömnen har nog blivit bättre men mest för att jag mår så bra generellt. Måste ta Cymbalta det första jag gör när jag vaknar och på helgen innan 9 annars blir det svinsvårt att sova. Men jag känner ju ingen direkt motivation till att gå och lägga mig kan jag väl säga.

Mådde illa så in i helvete de första 2-3 veckorna, fetångest vid insättningen, pissade med röven typ, och hade absolut noll matlust och kunde inte äta. Släppte sedan. Nu har jag mest dämpat hunger vilket är trist då jag tränar rätt mycket.

Äter 30mg vilket är väldigt lågt men skönt att veta att jag kan höja till 60 om det skulle bli sämre igen. Jag har GAD.

Hur känner du?

Jag vet inte riktigt vad jag har för diagnos mer än att jag har kraftig oro och ångest, sista året med ständiga självmordstankar och deppresion... Har ätit antideppresiva medel (seroxat och effexor) i över 20 år och har tidigare fungerat på dessa men det verkar som de slutade fungera för 3 år sedan.
Har den senaste tiden ätit Mirtazapin/seroxat/och effexor men inget har funkat för mig...
Jag har nu träffat ny läkare som satt in Cymbalta (just nu 60mg) som jag nu ätit i snart en månad och känner av massor av biverkningar, hoppas att dessa klingar av för de är ganska jobbiga.
Jag äter också 60mg Seroxat.
Jag har mindre ångest med Cymbaltan men är varken glad eller ledsen, känns som jag sitter i en bubbla och dessutom lock för öronen.
Hoppas på att illamående, halsbrännan, att jag inte kan sova och locket för öronen snart försvinner för det börjar kännas lite uppgivet för min del....
Senast redigerad av Phillan67 2015-09-09 kl. 00:51.
Citera
2015-09-09, 00:47
Medlem
gato12s avatar
Har märkt att den enda energi som Cymbaltan kan tänkas ge är att det den sätter sig som värk i axlar, nacke och rygg. Axlarna är konstant uppdragna till örontrakten...någon energi till att städa eller motionera eller nåt annat nyttigt ses däremot inte till.

Alltid trött också. Trött och spänd samtidigt.
Senast redigerad av gato12 2015-09-09 kl. 00:53.
Citera
2015-09-09, 00:56
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har märkt att den enda energi som Cymbaltan kan tänkas ge är att det den sätter sig som värk i axlar, nacke och rygg. Axlarna är konstant uppdragna till örontrakten...någon energi till att städa eller motionera eller nåt annat nyttigt ses däremot inte till.

Alltid trött också. Trött och spänd samtidigt.

Ja håller med, jag har blivit väldigt passiv, initiativ lös och får inget gjort sen jag började med Cymbaltan, men ångesten är iallafall mindre för min del.

Är du trött för att du inte kan sova?
Citera
2015-09-09, 01:03
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phillan67
Ja håller med, jag har blivit väldigt passiv, initiativ lös och får inget gjort sen jag började med Cymbaltan, men ångesten är iallafall mindre för min del.

Är du trött för att du inte kan sova?
Sover väldigt länge och mycket. Men fortfarande trött.

Gick från Venlafaxin till den här för att bli piggare men har då inte märkt nån skillnad alls.

Käkar maxdosen förresten 120 mg, men tar den bara varannan dag då jag ligger till sängs resten av tiden...
Senast redigerad av gato12 2015-09-09 kl. 01:09.
Citera
2015-09-09, 01:07
Medlem
Phillan67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OddLingjaerde
Hur länge har du stått på Cymbaltan? Lock för öronen kan vara farligt om det håller i sig, ofta uppstår detta som ett s.k. insättningssymptom och försvinner efter några veckor. Håller det i sig bör preparatet sättas ut eller att man sänker dos.

Jag har ätit 30mg under 3veckor därefter 60 mg i ytterligare 2 veckor...
Jag tror att läkarens tanke är att höja till 90mg Cymbalta om biverkningarna avtar och därefter sätta ut seroxaten och ersätta den med voxra.

Hoppas bara på att jag skall kunna sova då jag tidigare inte haft problem med detta då jag ätit Mirtazapin som nu är utfasad.

Vad tror du om ovan?
Senast redigerad av Phillan67 2015-09-09 kl. 01:13.
Citera
2015-09-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phillan67
Jag har ätit 30mg under 3veckor därefter 60 mg i ytterligare 2 veckor...
Jag tror att läkarens tanke är att höja till 90mg Cymbalta om biverkningarna avtar och därefter sätta ut seroxaten och ersätta den med voxra.

Hoppas bara på att jag skall kunna sova då jag tidigare inte haft problem med detta då jag ätit Mirtazapin som nu är utfasad.

Vad tror du om ovan?

Du får nog räkna med att biverkningar som tillkommer på grund av insättning eller höjning av dos kan hålla i sig 2-4 veckor. Vissa biverkningar stannar nog kvar under hela behandlingsperioden men blir mildare med tiden.

Ett ex till mig käkade cymbalta 60mg i ca ett år, och under hela perioden kunde hon vakna upp 1-2 gånger per natt av att hon svettades som fan.

Utöver detta blev hon lite illamående, fick lite yrsel och hade huvudvärk vid höjning av dos, men detta gav med sig relativt fort.

Edit: Hennes läkare lät henne dock ligga kvar på 60mg i 3 månader innan de gjorde en utvärdering av effekten av medicinen, för att se om de skulle öka dosen. Hans argument var att även om kroppen vant sig vid dosen tar det ytterligare ett tag för att se en märkbar effekt. Det slutade med att hon fick ligga kvar på 60mg under hela behandlingstiden kombinerat med samtal. Funkade faktiskt bra för henne.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-09-13 kl. 16:33.
Citera
2016-07-24, 13:04
Medlem
Jag äter Cymbalta vilket är ett SNRI preparat. Hur mycket kan man överdosera utan att riskera livet?
Citera
2016-07-24, 13:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-000
Jag äter Cymbalta vilket är ett SNRI preparat. Hur mycket kan man överdosera utan att riskera livet?

1000 mg har rapporterats i dödsfall - men det har i regel varit när man blandat olika preparat - då får man något som kallas Serotonin-syndrom - när du får vansinnigt mycket Serotonin i kroppen så påverkar det väldigt negativt - det finns nämligen Serotonin-receptorer överallt i kroppen, och inte bara i hjärnan.

Om du vill vara säker så är det 800 mg som övre tak, i mitt tycke.

Varför vill du veta det förresten?
Citera
2016-07-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
1000 mg har rapporterats i dödsfall - men det har i regel varit när man blandat olika preparat - då får man något som kallas Serotonin-syndrom - när du får vansinnigt mycket Serotonin i kroppen så påverkar det väldigt negativt - det finns nämligen Serotonin-receptorer överallt i kroppen, och inte bara i hjärnan.

Om du vill vara säker så är det 800 mg som övre tak, i mitt tycke.

Varför vill du veta det förresten?

Vad anses vara maxdos?

Vill veta eftersom jag inte får någon som helst effekt och jag vill minska hungern maximalt. En person påstod att reductil och cymbalta är samma sak, det kan väl inte stämma?
Citera
2016-07-24, 15:36
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-000
Vad anses vara maxdos?

Vill veta eftersom jag inte får någon som helst effekt och jag vill minska hungern maximalt. En person påstod att reductil och cymbalta är samma sak, det kan väl inte stämma?

Nej det är verkligen inte samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in