2015-09-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Allt det här gör allt så närapå till ett ww3. USA kommer absolut inte digga det här, dom kommer försöka göra allt för att sabba för ryssarna. Jag tänker t.o.m om inte USA kommer förse IS med Stinger som man gjorde i Afgahinstan beväpnade Talibanerna?! Iran kommer också delta på marken sida vid sida med Ryssland självklart. Kan vi tänka oss stöd från Kina också?

Men vi räknar inte med Kina just nu och bara Iran och Ryssland. Både länderna kommer inte ha några problem med att göra slut på IS för gott. Då går inte USAs och Israels planer hem och då kommer dom i sin tur göra allt för att sabba för Ryssland. Vi ska komma ihåg att USA vill se till att Ryssland förlorar så många soldater som möjligt.

Vad tror ni?

Då är jag inte ensam om att jag känner att denna konflikt i Syrien kommer leda till ett tredje världskrig.
Känns lite som att allting kan vara planerat för att just skapa ett tredje världskrig, allting kan vara en fassad eftersom stormakterna vet ju att deras handlingar kan leda till ett världskrig men de kommer låta det ske.

Man vet inte riktigt vad man ska tänka, men går Ryssland in i Syrien så kommer nog USA & Co också att göra något move, sen har man ju redan som du säger hatet till varandra Ryssland - USA.

Vi får se, men vi lever i en tid där det ser mörkt ut för denna värld.
Citera
2015-09-04, 16:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaX
Härligt att fler vill få bort sunni-apor bakom ISIS, Nusra, FSA och andra terror grupper.

Lebanese communists gear up to fight ISIS: 'We are sons of this land and won't leave it'

https://www.youtube.com/watch?v=UD_IbVi9eyo
Är det en ny grupp och hur stora är de?

Citat:
Ursprungligen postat av maffianos
Då är jag inte ensam om att jag känner att denna konflikt i Syrien kommer leda till ett tredje världskrig.
Konflikten i Syrien är inget jämfört med den i Ukraina. Om Israel och Iran blir inblandade dock så kommer det smälla, Israel vänder inte andra kinden till som vi vet. Det är då ingen större risk för något wwIII.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-04 kl. 16:54.
Citera
2015-09-04, 16:54
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
De pratar lite väl mycket ryska, och jag hade hellre tippat på marinsoldater och inte tjetjener. Den där BTR-82A som sågs i videorna sägs tillhöra marinen också.

"De pratar lite väl mycket ryska," - alltså va? skojjar du eller?

BTW, 10st BTR82A levererades till syriska armén 2014...
http://spioenkop.blogspot.fi/2015/08/from-russia-with-love-syrias-btr-82as.html

Lägg också till att Zabadani är ett område där jihadisterna åkt på spö sakta men säkert hela 2015 också, så varför skulle SAA behöva hjälp av ryssarna där?

Skrattretande hur folk i tråden dessutom refererar till vita husets talesperson som "bevis" på att ryssarna är i Syrien med marktrupper...

Detta är bara ett mediajippo som bara visar vilka som är idioter, och vilka som kan tänka med si egen hjärna.
Citera
2015-09-04, 17:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
"De pratar lite väl mycket ryska," - alltså va? skojjar du eller?

BTW, 10st BTR82A levererades till syriska armén 2014...
http://spioenkop.blogspot.fi/2015/08/from-russia-with-love-syrias-btr-82as.html

Lägg också till att Zabadani är ett område där jihadisterna åkt på spö sakta men säkert hela 2015 också, så varför skulle SAA behöva hjälp av ryssarna där?

Skrattretande hur folk i tråden dessutom refererar till vita husets talesperson som "bevis" på att ryssarna är i Syrien med marktrupper...

Detta är bara ett mediajippo som bara visar vilka som är idioter, och vilka som kan tänka med si egen hjärna.
Jag häller med. Många ballar ur och gör en höna av en fjäder. Instruktörer kan enkelt ha förvandlats till "stridande trupp" till exempel. Vad skulle liksom ryssarna komma med, 50 000 man? Knappast. Inte ens 1000 har de att avvara.
Citera
2015-09-04, 18:22
Medlem
Jag har funderat hela dagen på varför inte syrierna försvarar sig? Istället för att skänka massa pengar och intergration hit och dit..
Kan inte EU bygga upp ett slags försvar? Syrierna som annars skulle fly får helt enkelt lära sig strida och ta till vapen. EU står för notan att utbilda och vapnen. Syrien står för manskapet. Både kvinnor och män utbildas till detta. Alla som flytt med en pistol i handen lär ju ganska självklart kunna eleminera hotet.

Vad är det som hindrar detta? Är Syrier fega? Erbjuds detta och de flyr och sätter sina liv och deras barn i fara ute på haven?
Citera
2015-09-04, 18:33
Medlem
zebraonions avatar
EU vill knappt beväpna Ukraina som ligger i Europa. Varför skulle EU bry sig om Syrien helt plötsligt? Man har ju skitit i Syrien sen arabiska våren började.

Att folk flyr krig är inget konstigt. Har man små barn, eller gamla föräldrar, eller något annat man värderar mer än sin "stat" så är det lätt att fly. Finns ju ingen garanti att bara för att man själv deltar i strider, så kommer man vinna. Speciellt mot en bättre utrustad, samövad motståndare. Däremot är risken stor att man själv stupar, och inte kommer tillbaka till sin familj. Hemmet går ju att bygga upp igen, även 10 år senare, men familjen får man ju aldrig tillbaka om de eller man själv dör.
Citera
2015-09-04, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Är det en ny grupp och hur stora är de?

Konflikten i Syrien är inget jämfört med den i Ukraina. Om Israel och Iran blir inblandade dock så kommer det smälla, Israel vänder inte andra kinden till som vi vet. Det är då ingen större risk för något wwIII.

Nej då, de har funnits i 91 år och har 2000 soldater.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Communist_Party
Citera
2015-09-04, 20:12
Bannlyst
Hjälper ryssarna verkligen Assad? Hur kommer det sig att Iran inte gör mer för honom?
Citera
2015-09-04, 20:14
Medlem
Citat:
Hjälper ryssarna verkligen Assad? Hur kommer det sig att Iran inte gör mer för honom?

Mer än att de förser honom med finansiering, träning och garanterat manskap som strider i syrien.

Vad mer ska de göra? Gå in officiellt med militären?
Citera
2015-09-04, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Mer än att de förser honom med finansiering, träning och garanterat manskap som strider i syrien.

Vad mer ska de göra? Gå in officiellt med militären?

Ja, varför inte? ISIS växer för varje dag och dessa "moderata" muslimer som FSA går över till Al-Qaida och ISIS. Kollar man på kartan så växer det fram svarta prickar överallt..
Citera
2015-09-04, 20:25
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollsroys
Jag har funderat hela dagen på varför inte syrierna försvarar sig? Istället för att skänka massa pengar och intergration hit och dit..
Kan inte EU bygga upp ett slags försvar? Syrierna som annars skulle fly får helt enkelt lära sig strida och ta till vapen. EU står för notan att utbilda och vapnen. Syrien står för manskapet. Både kvinnor och män utbildas till detta. Alla som flytt med en pistol i handen lär ju ganska självklart kunna eleminera hotet.

Vad är det som hindrar detta? Är Syrier fega? Erbjuds detta och de flyr och sätter sina liv och deras barn i fara ute på haven?
jag har haft samma funderingar.Varför värnar inte Syrierna om sitt egna land ??...oavsett vem som sitter vid makten så vill man väl värna sitt land mot inkräktare ,IS,i första hand.

Jag har givetvis förstått att det finns en "laglig" regering men ett otal gerillagrupperingar utöver IS.

De flyende syriska männen borde väl oavsett sätta kvinnor och barn i säkerhet och sedan bekämpa inkräktare,oavsett vad man sen tycker om det "lagliga" regeringen.

Tycker att poängen är att ,har man bekämpat inkräktarna så kan man sedan på demokratiiska vägar finna en lösning.

Vet att innan 2010-11 så var det hög arbetslöshet,men ska hög arbetslöshet och misstroende mot regering alltid leda till väpnad konflikt?

Nu var det visserligen USA som satte bollen i rullning och om USA omvärderar sitt beslut 2010-11 så borde de i första hand liera sig med ryssarna och hjälpa till att bekämpa IS.

För att så sätt stabilisera landet.

Hörde på radion att den syriska mannen varsbild på hans döda pojke valsat världen runt,åkte till syrien för att begrava sin döda hustru och barn.

Så det måste ju finnas säkra zoner.

Media och regeringar borde diskutera ifall det bland flyktingarna finns desertörer och fallna IS krigare!!...hur de ska hanteras..vet inte om jag hörde fel men att Syriska män mellan 18-44 ska inställa sig till den Syriska krigsmakten.(Någon kunnigare i tråden kanske kan bekräfta detta?....)
Citera
2015-09-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ja, varför inte? ISIS växer för varje dag och dessa "moderata" muslimer som FSA går över till Al-Qaida och ISIS. Kollar man på kartan så växer det fram svarta prickar överallt..

Hur tror du andra regionala stormakter hade reagerat om Iran gått in med militären storskaligt i Syrien ?

Finns ju en del att ta i beaktande innan man gör något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in