Citat:
Ursprungligen postat av
Rollsroys
Jag har funderat hela dagen på varför inte syrierna försvarar sig? Istället för att skänka massa pengar och intergration hit och dit..
Kan inte EU bygga upp ett slags försvar? Syrierna som annars skulle fly får helt enkelt lära sig strida och ta till vapen. EU står för notan att utbilda och vapnen. Syrien står för manskapet. Både kvinnor och män utbildas till detta. Alla som flytt med en pistol i handen lär ju ganska självklart kunna eleminera hotet.
Vad är det som hindrar detta? Är Syrier fega? Erbjuds detta och de flyr och sätter sina liv och deras barn i fara ute på haven?
jag har haft samma funderingar.Varför värnar inte Syrierna om sitt egna land ??...oavsett vem som sitter vid makten så vill man väl värna sitt land mot inkräktare ,IS,i första hand.
Jag har givetvis förstått att det finns en "laglig" regering men ett otal gerillagrupperingar utöver IS.
De flyende syriska männen borde väl oavsett sätta kvinnor och barn i säkerhet och sedan bekämpa inkräktare,oavsett vad man sen tycker om det "lagliga" regeringen.
Tycker att poängen är att ,har man bekämpat inkräktarna så kan man sedan på demokratiiska vägar finna en lösning.
Vet att innan 2010-11 så var det hög arbetslöshet,men ska hög arbetslöshet och misstroende mot regering alltid leda till väpnad konflikt?
Nu var det visserligen USA som satte bollen i rullning och om USA omvärderar sitt beslut 2010-11 så borde de i första hand liera sig med ryssarna och hjälpa till att bekämpa IS.
För att så sätt stabilisera landet.
Hörde på radion att den syriska mannen varsbild på hans döda pojke valsat världen runt,åkte till syrien för att begrava sin döda hustru och barn.
Så det måste ju finnas säkra zoner.
Media och regeringar borde diskutera ifall det bland flyktingarna finns desertörer och fallna IS krigare!!...hur de ska hanteras..vet inte om jag hörde fel men att Syriska män mellan 18-44 ska inställa sig till den Syriska krigsmakten.(Någon kunnigare i tråden kanske kan bekräfta detta?....)