Citat:
Ursprungligen postat av
Avva66
Exakt vad är det du/ni tycker är dåligt med Barbro eller Cesar? Jag som novis tycker ju att de verkar veta vad de gör. De misshandlar ju inte direkt djuren, eller?
Milan vet vad han gör när han försöker lägga an sin dominansteori på en valp som bara är som valpar är? Eller att han låter hundar stå på löpband i timmar innan sändning? Har du ens sett att de klipper i avsnitten, det är ju tydligt att hundarna är helt jävla slutkörda när han ska visa hur han fått pli på dem. En trött hund är ingen konst att kontrollera. Har du sett avsnittet med dalmatinervalpen på brandstationen? Ja, det är fan misshandel att inte låta en valp få vara valp. Problemet med Cesar Milan är att allt baseras på dominansteorin, vilket inom modern hundpsykologi avvisas som direkt felaktig. Lägg till att att tusentals människor går på denna dominansteorin kan man nog räkna ut att en massa hundar far illa. Folk kan dominera sina hundar och det är lugn och ro, men det är inte detsamma som att hunden mår bra. Milan är en miljonindustri också, han kan ju ogärna ta vetenskapliga fakta, som kommer nytt hela tiden, då fallerar ju hela affärsidèn. Jag får Tivoliskojarevibbar av den mannen. Gemensamt för de som ser upp till Milan är ofta att de inte har så värst mycket på det egna bildningskontot för att kunna ifrågasätta hans skitmetoder.
Angående Hitler-Barbro, så hade jag aldrig tagit min hund till en kärring som står och pekar med hela handen och gormar: "Nej, Kerstin, kolla här nu, Malte gör så här för att du inte är det och det... Titta här nu, nu kommer du här och så tar du helt enkelt Malte med dig så här bla bla bla." Det märks av hennes pedagogiska sätt att hon inte är så värst bra på att samarbeta utan vill vara den som valsar runt folk och hundar, sånt går fett bort i min värld. Jag kan inte med såna människor, och vad jag läst har hon även utbildade hundpsykologer emot sig.