2015-03-25, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Värst vad du dissar honom.

Alla som utger sig för att vara experter inom något område möter alltid antagonister, jag tycker du skulle komma med konstruktiv kritik och ge tydligare exempel än att bara påstå att han inte tål kritik för att han svarar på kritik. Läs vad den där A.Hallgren skriver och hur han misstolkar vissa saker och se hur detta byggs upp till en storm i ett vattenglas.

Det märkliga är att inom hundvärlden är det okey att utge sig för att vara "expert", etc. Om hundcoachen skulle utgett sig för att vara "expert" inom exempelvis sjukvården då skulle han sannolikt dels blivit verbalt "avrättad", samt förmodligen stämd.
Han skapar oreda för oss hundägare. Hans kompetens är för låg och därför får hans dåliga råd och tips konsekvenser när folk gör fel mot sina hundar.
I huvudsak tar han idéer från andra duktiga, omsätter dem och sätter på egna ord, men han kan inte bakgrunden och han kan framförallt inte fortsättningen. Så länge han körde programmet i TV klarade han sig på att man aldrig fick se hur han handgripligen gick tillväga.
Nu genomskådas hans kunskap i och med att han bloggar om allt från hunddressyr till diverse olika ställningstaganden.
Han är inte smart, han saknar ödmjukhet och framförallt han går över lik för att synas. Dessutom är han respektlös mot hundägare som går på hans tricks, det är en skam att man får lov att profitera på andras bekostnad.
Citera
2015-03-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rodtocke
Det märkliga är att inom hundvärlden är det okey att utge sig för att vara "expert", etc. Om hundcoachen skulle utgett sig för att vara "expert" inom exempelvis sjukvården då skulle han sannolikt dels blivit verbalt "avrättad", samt förmodligen stämd.
Han skapar oreda för oss hundägare. Hans kompetens är för låg och därför får hans dåliga råd och tips konsekvenser när folk gör fel mot sina hundar.
I huvudsak tar han idéer från andra duktiga, omsätter dem och sätter på egna ord, men han kan inte bakgrunden och han kan framförallt inte fortsättningen. Så länge han körde programmet i TV klarade han sig på att man aldrig fick se hur han handgripligen gick tillväga.
Nu genomskådas hans kunskap i och med att han bloggar om allt från hunddressyr till diverse olika ställningstaganden.
Han är inte smart, han saknar ödmjukhet och framförallt han går över lik för att synas. Dessutom är han respektlös mot hundägare som går på hans tricks, det är en skam att man får lov att profitera på andras bekostnad.

Okej, det var mer konstruktiv kritik och jag har sett mer objektivt på honom, kommer att se mer kritiskt på honom men jag tycker det är många som håller honom högt och dissar tex. C.Millan och även tvärtom, det är ofta som om folk verkar välja efter deras utseende och personlighet i allmänhet när de väljer vem de lyssnar till. Jag äger ingen hund själv så jag lyssnar inte så ingående på någon av dem. Är bara allmänt djurintresserad. Tror nog att alla "experter" har både rätt och fel i sina olika metoder.
Citera
2015-05-10, 23:00
Medlem
Vem är tv-profilen som är emot det här?
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...er-det-till-2/
Citera
2015-05-10, 23:08
Medlem
Att använda Människo psykologi på en hund är fel från början.Ren idioti.
Citera
2015-05-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vem är tv-profilen som är emot det här?
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...er-det-till-2/
http://www.expressen.se/noje/ilskan-...ra-at-helvete/
Citera
2015-05-11, 20:20
Medlem
OK. Börjar bli bråk på bloggen om detta.

Rök en holk och cooola ner ----)))))
Citera
2015-06-16, 04:56
Medlem
Tycker du fortfarande att han är ödmjuk och kan ta kritik?

Hänger ut en blogg-följare. Skryter om sina meriter.

Vem är du? Jan har minsann vunnit vm, och tränat polishundar,kom igen,ingen kan vara bättre än mig när det gäller hunder! Typ så.

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2.../15/vem-ar-du/

Hon som han menar har jäkligt bra svar och verkar studera beteendevetenskap
Citera
2015-07-22, 00:31
Medlem
Och här är ytterligare ett exempel på skryt,

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...vad-du-kanner/

Varför visa en massa bilder på tvkändisar och sin hund?

Om man kollar hans instagram så svara han endast på offentliga namn.

Kändiskåt eller vad?!
Citera
2015-07-22, 07:35
Medlem
MissMDs avatar
Och andra sidan.. Sverige..Usch och ve för alla människor som sticker ut. Det får man inte, eller hur?

Kingstown, känns ganska uppenbart att du är emot steen. Kanske är det en liten gnutt av avundsjuka?

Vad är det för fel med att skryta? Om man är duktig på någonting, ska man inte få visa det då? Eller måste man vara hoptryckt i den där lilla boxen i lilla landet lagom?
Vill man visa upp sig och sina färdigheter, självklart ska man göra det.

Hade jag som konstnär haft bilder på mina alster tillsammans med massa kändisar så skulle jag utan tvekan visa dom offentligt.

Själv tycker jag att steen är jätteduktig, även om jag inte håller med han i allt han säger. Men jag skulle definitivt inte klaga om man hade lite av hans kunskaper.
Citera
2015-09-04, 09:42
Medlem
Elfrides avatar
Nu går hundcoachen i repris på Tv 4.

Jag får inga bra vibbar alls av herr Steen. Minnet friskades upp när första reprisavsnittet gick.

Fall 1: Berner Sennen som inte vill få klorna klippta. FS kommer till undsättning i sin gula cab, kliver ur bilen med en liten hund i handen som han förmodligen haft i knät i bilen. Stänger dörren och sätter nonchalant ned hunden i bilen utan att vända sig om, och går in.

Startar med Bernern, och direkt är det hårda tag som gäller och pussar, pussar och pussar på nosen, som han dragit till sig med båda händerna.
Bernern får ett mindre utbrott i kopplet och FS svarar snabbt med att strama åt kopplet till max och spänna hela kroppen.

Klorna blir klippta till slut och scenen avslutas med att bernern ligger på rygg i FS knä och flämtar. FS är snabb med att tolka situationen som att han, FS, är rolig och att hunden inte vill gå upp.

Fall 2: Stor svart hund som är aggressiv mot andra hundar.
Först arrangeras ett riktigt otäckt hundslagsmål där det kunde blivit allvarliga skador då faktiskt hundarna högg och fick tag om varandras nackar ett tag.

FS kommer smygandes in i bild omedelbart efter och konstaterar lugnt att: Nä, såhär kan vi ju inte ha det. Ungefär.
Ägaren håller såklart med.

FS ber att få låna hunden att tag för att "lära känna" den.

Han kommer tillbaka i nästa scen som om han bara varit borta någon minut. Hunden flåsar dock rejält.
FS vill visa vad han lärt hunden på den korta tiden och sätter ned hunden. Sen drar han i kopplet samtidigt som han kommenderar sitt. Hunden tittar bara frakt fram, och flämtar.

Det är enligt FS en bra övning för att få hunden att lyssna.

Sen ska FS arrangera ett möte med hundens största fiende, nämligen grannhunden, som denne också rykt ihop med vid ett tillfälle.

FS är självsäker och säger åt den andra hundens ledare att han kan gå rätt nära.
Den passerar och FS "fall" tittar åt ett annat håll, och flämtar.

Jag vill tro att den bara är utmattad av all träning som försigått bakom kameran. Där detta möte repeterats om och om igen. I lugn takt och utan hårda tag. De dåliga vibbarna säger dock annat.

Scenen avslutas på grusvägen med att FS vänder runt hunden på rygg på de vassa stenarna och konstaterar att "det här är en mysig stund för hunden samtidigt som det är en utmärkt ledarskapsövning" "Ser du, den vill inte gå upp" avslutar han.

Vad har jag för skäl att tro, ja nästan hävda, att FS inte är en duvunge?
Jag kan ju påstå att jag har en ganska väl utvecklad människokännedom och magkänsla men det låter lite flummigt så jag hänvisar också till ett senare avsnitt av hundcoachen där FS verkligen agerar mot en hund som vände sig emot FS i ett moment. Naturligtvis måste FS freda sig och det gör han snabbt med kampen fortsätter i flera sekunder där FS vrider om kopplet rejält och samtidigt lyfter hunden så den kippar efter andan.

Det är just det handlaget man ser om och om igen hos FS. När han ska lägga ner en hund på rygg för att klippa klor, när han ska tvångspussa en hund, när han ska få till en övning. Det är hårt, det är på hans villkor. Man riktigt anar hur frustrationen rinner till direkt hos FS om hunden obstruerar.

Jag är ingen anhängare av "köttbullemetoden", där all träning ska vara positiv och med glada tillrop, alltid. Men jag har ännu svårare för metoder och kroppsspråk som FS använder sig av för det ger i sin tur signaler till de många hårdhänta och direkt inkompetenta hundägarna ute i landet att de gör rätt som är tuffa mot hunden.

Nu har jag läst att det påstås från visa håll att han är kändiskåt, svarar oliktänkare sarkastiskt och går över lik för kändisskapet. Jag har läst en del på hans blogg och kan konstatera att han kör samma stil mot oliktänkare som han gör mot obstruerande hundar. Hårt och på hans villkor ("Är vi överens om detta").

Sen en tid har han hand om en golden retriever vid namn "Lilla nymo" (Nyhetsmorgon Tv4) och man har fått följa hunden och dess mognad. Jag hoppas innerligt, men tvivlar samtidigt på att det alltid gått lugnt tillväga i det Steenska hemmet.
Citera
2015-09-04, 11:47
Medlem
Ålens avatar
Alltså alla dessa hundexperter hit och dit. Folk blir förvirrade istället för att fokusera på hur man själv bäst kommer överens och lever med sin hund. Visst, många behöver hjälp, men någonstans gäller även samma sak här, det går aldrig att bara lyssna på vad en "expert" säger. Både du och hunden är individer. Frågan är om de som blint söker kopiera efter vad en hundexpert tycker ska ha hund, för det är just det man får känslan hundexperter vill. Det är my way or the highway typ. Ungefär som om det bara fanns ett sätt att ha hund på. Sedan finns det vissa självklarheter som gäller generellt, men det mesta med att ha hund, precis som hur man umgås med andra människor, är inte hugget i sten. Jag gillade Steens inställning i början av mitt hundägarskap, men ju mer man lyssnat desto mer framstår han som bara oödmjuk och självglorifierande.

Milan är dock det värsta jag sett. Han ska stå framför hundratals åhörare och föreläsa om att hundar behöver motion och mentala sysslor och applåderna känner inga gränser. Har man en aha-upplevelse av att höra en sådan självklar sak då är man otäckt lättledd, knappt en individ skulle jag vilja säga. Han är inte bara läskig i sig själv, han har ju förgiftat miljoner med sina jävla stolligheter. Det sista av hans program jag såg var om en dalmatinervalp som var fullt normalt busig och skulle domineras. Till råga på allt bodde hunden på en brandstation och var nån slags maskot både för brandmännen och barn och andra som besökte stationen. Vilket jävla liv för en valp. I dansk TV är skiten förbjuden.

Hade inte Go kväll nån äcklig nazikärring till expert också. Hon var riktig läskig. Hon som fick svenskar att med gäll nervös Hitlerversion till kärringröst skricka Neeejjjj! och kasta koppel efter sin hund

Om jag ska vara krass tror jag man hittar många, ska inte säga alla så klart, men många som ger sig in hundvärlden professionellt för att de ser en chans till att utöva makt. Det räcker liksom inte bara att köra med sin egen hund, man ska domdera och styra andra och andras hundar också. På de flesta områden gäller högskolexamina för att man ska bli tagen på allvar. Om man nu ska vara expert och ge råd åt andra, ja, kanske tusentals människor, kan man väl åtminstone bemöda sig med att skaffa sig en akademisk utbildning inom området. Senast jag tittade var högskolestudier gratis. Säger inte att man kan vara expert utan akademisk utbildning, men detta krav ställer vi ju överallt annars.

Påminner förresten inte många så kallade hundexperters kroppsspråk och retoriska sätt om medier och andra skojare? Kolla bara Milan när han talar om energier.

Lars Monsens resa över Kanada såg jag för några timmar sedan. Där kan vi tala om bra kontakt med hundar. Inget tjafs, bara närvaro där man jobbar efter samma mål och håller samman. Skitfint och se. Fram mer program där man ser folk jobbar symbiotiskt med sina hundar istället för att ge en massa stela råd om hur man ska göra och inte göra. Otroligt mycket mer inspirerande än alla jävla kvick fix idioter.
Senast redigerad av Ålen 2015-09-04 kl. 11:59.
Citera
2015-09-04, 14:06
Medlem
Nazitanten heter Barbro Börjesson och har förstört flera generationer av hundar.
Jag föredrar hundcoachen framför Hitler-Barbro.
Tycker det är totalt oansvarigt av tv att ha med henne.
Önskar att det fanns ett hundprogram utan kvickfix -ett program där problemen fick ta tid och det var någon av Sveriges "riktiga" hundtränare med.
Finns ju flera som är utbildade på universitetsnivå -varför får jag inte se dessa in action istället?

Inlärning är otroligt komplext om man sätter sig in i det ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in