• 1
  • 2
2008-11-25, 15:29
Medlem
En svensk variant av "Mannen som talar med hundar" har börjat på tv4+.
Jag tycker han har en bra syn på hundhållning och gör det bra. Han är inte "modern" i den bemärkelsen att man ska hålla på med endast positiv förstärkning osv...

Någon som vet något om honom, vad har han för bakgrund osv....
Citera
2008-11-25, 18:13
Medlem
-Gangster-s avatar
Han ska tydligen vara instruktör inom SBK, eller iallafall ha varit.....vilket väckt känslor i min lokala klubb.
Många av hans "lösningar" går inte stick i stäv med SBK´s anda enligt vissa.
Jag har inte sett programet själv, bara snappat upp snacket som hastigast.
Jag är själv god vän med en annan hundcoach inom sbk....det finns mig veterligen endast 11 st utbildade hundcoacher i sbk i sverige, examen var i somras....så frågan är ju om han är en av de 11, eller bara plockat upp namnet. Produktionen av tvprogramet var förmodligen klart tidigare än de första hundcoacherna fick examen....och då som "premiärexamen".
Citera
2008-11-25, 18:28
Medlem
My name is Earls avatar
Jag har sett alla programmen och har fått ett mycket positivt intryck av honom. Nåt som slår mig dock är att i 4 program har det varit 3 rottissar med problem, och han har ju blivit biten mera än en gång, kan detta bero på att rottis har blivit lite av en modehund?
Han föder tydligen upp schäfer: http://www.ziegerkamp.com/meriter.htm
Senast redigerad av My name is Earl 2008-11-25 kl. 18:36.
Citera
2008-11-25, 18:36
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gangster-
Han ska tydligen vara instruktör inom SBK, eller iallafall ha varit.....vilket väckt känslor i min lokala klubb.
Många av hans "lösningar" går inte stick i stäv med SBK´s anda enligt vissa.
Jag har inte sett programet själv, bara snappat upp snacket som hastigast.
Jag är själv god vän med en annan hundcoach inom sbk....det finns mig veterligen endast 11 st utbildade hundcoacher i sbk i sverige, examen var i somras....så frågan är ju om han är en av de 11, eller bara plockat upp namnet. Produktionen av tvprogramet var förmodligen klart tidigare än de första hundcoacherna fick examen....och då som "premiärexamen".

Låter lite typiskt SBK, istället för att plocka upp en skicklig, populär kille som "Han är en av våra, skolad här.." så konstaterar man svartsjukt att det är "fel" metoder o "falsk varudekleration"!

Om nu inte metoderna är de som just nu är legala att praktiseras av SBK instruktörer på SBKs planer så är det inte SBK instruktör han utger sig för att vara, just i programmet, SUCK!
Citera
2008-11-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Låter lite typiskt SBK, istället för att plocka upp en skicklig, populär kille som "Han är en av våra, skolad här.." så konstaterar man svartsjukt att det är "fel" metoder o "falsk varudekleration"!

Om nu inte metoderna är de som just nu är legala att praktiseras av SBK instruktörer på SBKs planer så är det inte SBK instruktör han utger sig för att vara, just i programmet, SUCK!
Jag håller med dig. Har aldrig gillat SBK, ett gäng kärringar med otroligt smal syn på hunduppfostran. Gick valpkurs där med min hund och kom aldrig tillbaka, kände som att jag kastade en boll på ett plank med ingen studs i. Nu går jag istället rallylydnad hos några riktiga hundpsykologer och skillnaden i attityd och metoder är verkligen markant!

Jag tycker hundcoachen på tv4+ verkar positiv, han har ju inte det magiska i sig som Cesar har.

Skillnaden dom två emellan är ju att Cesar har det i sig från början medans Fredrik har pluggat sig till det. Inget fel i det iochförsig
Senast redigerad av Jernskan 2008-11-25 kl. 19:08.
Citera
2008-11-25, 19:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernskan
Jag håller med dig. Har aldrig gillat SBK, ett gäng kärringar med otroligt smal syn på hunduppfostran. Gick valpkurs där med min hund och kom aldrig tillbaka, kände som att jag kastade en boll på ett plank med ingen studs i. Nu går jag istället rallylydnad hos några riktiga hundpsykologer och skillnaden i attityd och metoder är verkligen markant!

Jag tycker hundcoachen på tv4+ verkar positiv, han har ju inte det magiska i sig som Cesar har.

Skillnaden dom två emellan är ju att Cesar har det i sig från början medans Fredrik har pluggat sig till det. Inget fel i det iochförsig

"Kärringar"?
Övervintrande veteraner från Finska vinterkriget om du frågar mej!
Nåja, inte alla..
Citera
2008-11-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
"Kärringar"?
Övervintrande veteraner från Finska vinterkriget om du frågar mej!
Nåja, inte alla..
Ha ha ha. Ja, okej. I "min" klubb är det mestadels kärringar som huserar. Men det värsta är inte dom utan slonen dom drar till sig.

Usch och fy för SBK. Kommer aldrig sätta min fot där igen. Särskillt inte nu då jag fått se hur fantastiskt bra respons man kan få på annat håll.
Citera
2008-11-25, 19:51
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernskan
Ha ha ha. Ja, okej. I "min" klubb är det mestadels kärringar som huserar. Men det värsta är inte dom utan slonen dom drar till sig.

Usch och fy för SBK. Kommer aldrig sätta min fot där igen. Särskillt inte nu då jag fått se hur fantastiskt bra respons man kan få på annat håll.

Det finns faktiskt bra SBK klubbar i landet, det gör det, men det finns en jäkla massa jantelag o "ras"diskriminering o skit oxå, o okunnskap!
Liiite mer öppenhet o mer press på policy på lokalklubbarna skulle inte skada!

Jag vet hur det gick med Kent Haag efter hans segrar med Turbo, då var han inte populär!
Citera
2008-11-25, 20:07
Medlem
Sbk är emot all korigering av hunden, enligt de nya rönen ska all inlärning ske via nått de kallar för positiv förstärkning. Den uppfostan som hundcoachen praktiserar ogillas starkt av SBK. Dock är Sbk en klubb för inbördes beundran, många lustiga och otrevliga människor samlas under Sbk´s fana.

Det finns massa oskrivna regler och en hel del mobbing inom Sbk. Man måste tex slicka rätt röv för att få vara med o köra skydd osv. Och så fort det kommer nytt folk så ska det pratas skit och stötas ut.

Att Sbk inte klarar sitt uppdrag att vara en utbildningsplats för hundar och hundmänniskor är uppenbart, kanske deras bidrag borde dras in från staten, det handlar om en hel del pengar de får för att vara en öppen organisation, till för alla.

Själv nekades jag på tidigt 2000-tal att träna skydd hos en Bk i Stockholm. de motiverade det med att hunden var olämplig, jag kom nått år senare på pallen i Sm
Citera
2008-11-25, 20:28
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhetschef
Sbk är emot all korigering av hunden, enligt de nya rönen ska all inlärning ske via nått de kallar för positiv förstärkning. Den uppfostan som hundcoachen praktiserar ogillas starkt av SBK.

Positiv förstärkning är inte att förakta, personligen föredrar jag det framför korrigering, jag gillar att vara bussig först o främst. Problemet är att de många gånger inte räcker o där sviker (o har gjort i många år) SBK de hundägare med problemhundar, de lite hårdare jyckarna etc.

Det är då de själva börjar experimentera med allehanda bestraffningar som de inte klarar av o som inte kommer vid rätt tillfälle, det som många gånger nästan kan klassas som djurplågeri.

När Hallgren kom med sina mjuka metoder blev han hyllad som en hjälte i en hundvärld som slagit ned sina hundar på platsliggning men hur bra denna "kaka-bulle-träning" än kan vara så missar den att lära ut all form av korrigering, någon som svenska hundägare behöver få lära sig på en schysst sätt igen!
Citera
2008-11-25, 21:02
Medlem
Man kan inte uppfostra en hund på antingen positiv förstärkning eller korrigering. Ett möte därimellan tillsammans med sunt förnuft är faktiskt inte så dumt.

Men SBK är ju inte direkt kända för att kompromissa. Det är deras uråldriga metoder eller inget alls.
Citera
2008-11-25, 22:10
Medlem
-Gangster-s avatar
jo jag är beredd att hålla med om att vissa komentarer om sbk stämmer.....grupperingar etc.
Dock är ju sbk ganska "bevakat" vilket många av de mindre utbildarna inte är hos de som startar upp utbildningar hemma i trädgården.
Nu handlar detta ju om Fredrik Steen och jag ska hålla mig till ämnet...
Kollade lite på sidan som My name is Earl länkade till. Min första reaktion var såklart....varför inte visa mer av sig själv än det lilla som framgår, om man nu är så duktig att man visar nunan i tv!!??

Jag kollade lite på tv4´s chat där tittare ställde frågor till honom. Här är ett urklipp från uppfödaren till den rottis som avlivades:

Harlrys Uppföda: Varför svarar du inte på negativ kritik. Du går som en katt runt het gröt!!!!!Och varför kontaktades inte jag innan Harley togs bort... Du som uppfödare liksom jag. Hade velat det. ... MVH
Fredrik Steen: enlig den information jag fick så var Harley inte ens registrerad sdom Rottweiler i SKK. Den kontakt vi hade var med ägarna.

Man kan ju förstå att det inte skulle vara mycket begärt att ivarjefall bli informerade om att det fanns problem med hunden före avlivning.
Självklart borde ägarna konsulterat uppfödaren i första läget, och det verkar ju inte som att uppfödaren skulle vara svåra ha att göra med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in