2015-09-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Som sagt, det finns över 1 miljon rapporter, ingen vettig människa skulle sätta sig läsa alla. Så nej, alla moderatorer ser givetvis inte allt. Men de kan se allt om de vill.
Ungefär som det svenska systemet med offentliga handlingar, alla kan begära ut allt, det innebär inte att alla begär ut allt.

Visst skulle det vara möjligt att ändra så att minst två moderatorer behövde vara eniga om varje tramsradering eller avslag på ett rapporterat inlägg. Det hade antagligen ökat arbetsbördan rejält.
ja, och säkerheten.

Men man kan ju kolla på det svenska systemet, tror du att det fungerar såsom lobengula säger när han påstår att han aldrig har sett minsta tecken på att det någonsin gjorts fel?

Tror du att öppenheten inom det svenska systemet innebär att det aldrig blir korrumption?
Citera
2015-09-04, 18:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Transparensen är på den nivån som vi säger att den är. Det finns inga lyckta dörrar vad gäller moderatorernas åtgärder utan alla moderatorer kan se alla åtgärder, alla rapporteringar och allt annat som har med modererandet att göra. Restriktionerna ligger på vem som kan göra vad, inte vem som ser vad.

Det låter väl skapligt transparent?

admin4

En utmärkt genomgång och det låter definitivt transparent, precis lika transparent som det är på dom flesta forum.

Jag vet inte riktigt varför du adresserar ditt svar just till mig (förutom det faktum att jag nämnde transparent i mitt inlägg). Jag har aldrig någonsin betvivlat att arbetssättet för moderatorerna är transparent...tvärtom. Väljer man att administrera sitt forum utan full transparens för moderatorerna så slutar det i kaos.

Transparens eliminerar dock inte risken för att några moderatorer samarbetar på ett sätt som möjligtvis skulle kunna vara till nackdel för någon medlem, något som ibland hävdas med rosenkindad scoutuppsyn.

Varje admin bör känna till att det finns inget system för att hålla koll på 117 (eller hur många moderatorer det nu är). Tror man det så har man skapat en sociologisk sensation.

Det måste alltså hela tiden finnas utrymme för både admins, moderatorer och medlemmar att på ett vettigt sätt granska verksamheten. Jag är, som tidigare nämnts, inte mycket för konspirationer men en sund kritisk inställning utan någon personjakt är helt relevant.
Citera
2015-09-04, 18:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nu kanske jag missförstår dig, så om jag gör det så ignorera nedan

Man behöver inte vara lojal i den form att man utåt håller med eller rent av ljuger om att man håller med om alla saker i publika forum.

Det enklaste förhållningssättet för moderatorer som inte riktigt gillar vissa beslut är att hålla tyst om saken i publika forum. Man kan definitivt inte fortsätta att debattera sakfrågan i publika forum när väl beslutet är fattat.

Har man något kritiskt av värde att tillfoga så gör man det i Outlaw och ingen annanstans.

Gillar man däremot ett beslut och dess fördelar så stärker man admins beslut genom att uttrycka sig positivt om beslutet i publika forum.
Citera
2015-09-04, 18:58
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
En utmärkt genomgång och det låter definitivt transparent, precis lika transparent som det är på dom flesta forum.

Jag vet inte riktigt varför du adresserar ditt svar just till mig (förutom det faktum att jag nämnde transparent i mitt inlägg). Jag har aldrig någonsin betvivlat att arbetssättet för moderatorerna är transparent...tvärtom. Väljer man att administrera sitt forum utan full transparens för moderatorerna så slutar det i kaos.

Transparens eliminerar dock inte risken för att några moderatorer samarbetar på ett sätt som möjligtvis skulle kunna vara till nackdel för någon medlem, något som ibland hävdas med rosenkindad scoutuppsyn.

Varje admin bör känna till att det finns inget system för att hålla koll på 117 (eller hur många moderatorer det nu är). Tror man det så har man skapat en sociologisk sensation.

Det måste alltså hela tiden finnas utrymme för både admins, moderatorer och medlemmar att på ett vettigt sätt granska verksamheten. Jag är, som tidigare nämnts, inte mycket för konspirationer men en sund kritisk inställning utan någon personjakt är helt relevant.

Vi går igenom moderatorsåtgärder flera gånger i veckan när det inkommer klagomål. Gjorde det själv för ett par timmar senast och skulle jag känna det minsta tvivel eller ana någon konspiration/komplott bland moderatorerna eller hitta någon enskild moderator med en egen frifräsaragenda så skulle jag tillsammans med övriga admins agera omedelbart.

Dock inser jag att oavsett vad jag skriver så kommer det alltid finnas användare som tror (och säkert upplever också) att vi ljuger, håller varandra om ryggen etc men det är dessvärre inte så mycket att göra åt.

admin5
Citera
2015-09-04, 19:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5

Dock inser jag att oavsett vad jag skriver så kommer det alltid finnas användare som tror (och säkert upplever också) att vi ljuger, håller varandra om ryggen etc men det är dessvärre inte så mycket att göra åt.

admin5

Du har helt rätt, så är det alltid. Jag tillhör dock inte den kategorin.

Man måste inse att ett forum som starkt hyllar yttrandefrihet och värnar om anonymiteten hela tiden "ofrivilligt" sticker ut hakan och blir föremål för diskussion både internt på FB och externt. Det ingår i paketetet när man driver ett forum som FB och det måste också vara den attityden som genomsyrar verksamheten på admin/mod-nivå.

Jag tror dessutom att det är positivt att man ibland helt sakligt, som admin4 gjorde, schematiskt går igenom en del av arbetssättet i dom fallen där det är möjligt.
Citera
2015-09-04, 19:48
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Du har helt rätt, så är det alltid. Jag tillhör dock inte den kategorin.

Man måste inse att ett forum som starkt hyllar yttrandefrihet och värnar om anonymiteten hela tiden "ofrivilligt" sticker ut hakan och blir föremål för diskussion både internt på FB och externt. Det ingår i paketetet när man driver ett forum som FB och det måste också vara den attityden som genomsyrar verksamheten på admin/mod-nivå.

Jag tror dessutom att det är positivt att man ibland helt sakligt, som admin4 gjorde, schematiskt går igenom en del av arbetssättet i dom fallen där det är möjligt.

Ja, det var en bra genomgång av admin4. Trots allt försöker vi vara så öppna som möjligt, det mesta är ju inga hemligheter heller.

admin5
Citera
2015-09-04, 20:20
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:

Det var inte för att argumentera mot dig utan helt enkelt för att det var en bra ingång i tråden att kunna förtydliga lite för alla läsare.

Citat:

Vi är ju fullt medvetna om problemen och det är ju något vi arbetar med konstant. Med så hög aktivitet som det är och så många moderatoråtgärder som sker så blir det ju regelbundet felaktigheter. Ibland tekniska, ibland missuppfattningar eller att någon gör fel utifrån brist på kunskap. Detta fångas upp av andra moderatorer och ibland av den som orsakat felet själv. Att det skulle förkomma någon destruktiv kollegial verksamhet där man skyddar varandra har jag inte sett utan alla strävar mot samma mål och vill ju att det ska fungera. Det händer ju att vissa känner att det där med modererande i ett sådant här forum inte är deras grej och då väljer de ju att sluta. Inget konstigt alls.

Jag är ju vän av transparens och öppenhet och förklarar gärna hur saker fungerar och våra funktioner och rutiner är uppbyggda. Det är ju inga hemligheter. Enda risken är ju att information blir inaktuell, ibland rätt fort, eftersom vi ständigt förändrar och förbättrar rutiner och system så det finns ju ett visst förbehåll för att det som sägs gäller vid just det tillfället, men kanske inte imorgon. Men om någon undrar hur det fungerar bakom kulisserna så svarar vi gärna från adminhåll.

Det är ju dessutom så många inblandade och moderatorer kommer och går av olika skäl, så en eventuell "konspiration" där vi skulle säga en sak publikt och göra en annan internt skulle inte bli långlivad.

admin4
Citera
2015-09-04, 21:05
Bannlyst
Har det någonsin skett att en Mod blivit "avsatt" ?
Ganska enkel fråga,eller hur ?
Eller är det nått som inte får diskuteras som vanligt när det gäller mods,och ska tas med berörd mod mm ,mm ?
Citera
2015-09-04, 21:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XoXo1010
Eller är det nått som inte får diskuteras som vanligt när det gäller mods,och ska tas med berörd mod mm ,mm ?
Ja, det har hänt och har också diskuterats.

Testa sökfunktionen.
Citera
2015-09-04, 22:04
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Att moderatorerna håller varandra om ryggen tror jag inte på för ett ögonblick.
Om en gör moderator fel och det uppmärksammas så är jag fullt övertygad om att denne får höra det.
Att det sedan finns många medlemmar som gör fel och vägrar inse det utan skyller på moderatorerna är en annan sak.
Att några är strängare och några snällare är heller inte så konstigt.
Dom är människor precis som alla vi andra och agerar därför lite olika men inom regelverket.
Moderatorerna gör fel och får varningar och trådar papperskorgade precis som alla andra som slarvar.
Så att säga att moderatorer särbehandlas tror jag helt enkelt inte på om ingen kan komma med konkreta bevis som säger något annat.
Citera
2015-09-04, 22:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XoXo1010

Snabb sökning...

(FB) Vilka moderatorer har blivit avsatta?
(FB) saprofyt. är (inte /Mod)ny moderator
(FB) Moderator som tidigare blivit varnad?
(FB) Moderator avstängd
(FB) tim hedlund är historia ...

Vadå "inte får diskuteras"? Förstår inte ens frågan.
Citera
2015-09-04, 22:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Att moderatorerna håller varandra om ryggen tror jag inte på för ett ögonblick.

Håller helt med. Bevisligen är det ju istället helt tvärtom. Om minsta felaktighet uppdagas så uppmärksammas det direkt av ett stort antal av de drygt hundra andra moderatorerna. Internpolisen drabbar direkt. Förstår inte över huvud taget att konspirationsteoretikerna kan tänka i andra banor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in