Citat:
Ursprungligen postat av
admin4
Transparensen är på den nivån som vi säger att den är. Det finns inga lyckta dörrar vad gäller moderatorernas åtgärder utan alla moderatorer kan se alla åtgärder, alla rapporteringar och allt annat som har med modererandet att göra. Restriktionerna ligger på vem som kan göra vad, inte vem som
ser vad.
Det låter väl skapligt transparent?
admin4
En utmärkt genomgång och det låter definitivt transparent, precis lika transparent som det är på dom flesta forum.
Jag vet inte riktigt varför du adresserar ditt svar just till mig (förutom det faktum att jag nämnde transparent i mitt inlägg). Jag har aldrig någonsin betvivlat att arbetssättet för moderatorerna är transparent...tvärtom. Väljer man att administrera sitt forum utan full transparens för moderatorerna så slutar det i kaos.
Transparens eliminerar dock inte risken för att några moderatorer samarbetar på ett sätt som möjligtvis skulle kunna vara till nackdel för någon medlem, något som ibland hävdas med rosenkindad scoutuppsyn.
Varje admin bör känna till att det finns inget system för att hålla koll på 117 (eller hur många moderatorer det nu är). Tror man det så har man skapat en sociologisk sensation.
Det måste alltså hela tiden finnas utrymme för både admins, moderatorer och medlemmar att på ett vettigt sätt granska verksamheten. Jag är, som tidigare nämnts, inte mycket för konspirationer men en sund kritisk inställning utan någon personjakt är helt relevant.