2015-09-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack - glömde bort det spåret.

Vet man vilken tomt spåret fanns på? Det kan ju kanske säga något om vart cyklisten var på väg.

Ligger väl endast ett fåtal hus med tomter i närheten av spåret, och ingen av dem i riktning direkt mot Runby?

Kvinnan som såg spåret bor på prästtorpsvägen 5 men cykelspåret fanns på hörnan av nr 7s tomt om jag inte minns fel.
Citera
2015-09-04, 16:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemvision
Kvinnan som såg spåret bor på prästtorpsvägen 5 men cykelspåret fanns på hörnan av nr 7s tomt om jag inte minns fel.
Tack!

Nu vet jag inte exakt hur cykelspåret gick mellan husen, men det finns inte så många alternativ, och det absolut mest sannolika tar man väl bara om man har väldigt bråttom och vill ta en genväg genom skogen till en väg som heter Runsavägen c:a 1 km bort.

Tar man sedan Runsavägen till höger kommer man till badplatsen (Kairo) och några små,bostadsområden som ligger intill. Tar man istället vänster kommer man tillbaka mot UpplandsVäsby och fortsätter man att hålla vänster så kommer man så att säga in bakvägen till Runby. Korsar man Runsavägen och fortsätter genom skogar och över fält hamnar man så småningom i Stäket-trakten, men dit är det ganska långt, sådär en sex-sju kilometer.
Citera
2015-09-04, 16:26
Medlem
GLYKOZs avatar
En teori som jag har är att kanske flera gärningsmän har legat och kåtat upp sig på Kairobadet, genom att titta på blonda svenska tjejer i bikinis!

De vandrar hemåt via vägen från badet genom Runbyskogen, där de av en slump möter Ida som kanske springer emot dem på Långtomtastigen! En blond svensk tjej som dessutom kanske har en dyr Iphone, fastsatt på sin arm!

De försöker hejda henne i syfte att råna henne på mobilen, hon blir förstås rädd och viker av in i skogen gärnigsmännen hinner ikapp henne! De misshandlar henne och hon skriker, allt går överstyr de tystar henne och drar henne längre upp i skogen för att slutligen ta livet av henne! De får panik och försöker gömma henne genom att lägga grenar över henne!

De sjappar sedan genom skogen för att ta sig "hem" till sitt boende...!?
Citera
2015-09-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack!

Nu vet jag inte exakt hur cykelspåret gick mellan husen, men det finns inte så många alternativ, och det absolut mest sannolika tar man väl bara om man har väldigt bråttom och vill ta en genväg genom skogen till en väg som heter Runsavägen c:a 1 km bort.

Tar man sedan Runsavägen till höger kommer man till badplatsen (Kairo) och några små,bostadsområden som ligger intill. Tar man istället vänster kommer man tillbaka mot UpplandsVäsby och fortsätter man att hålla vänster så kommer man så att säga in bakvägen till Runby. Korsar man Runsavägen och fortsätter genom skogar och över fält hamnar man så småningom i Stäket-trakten, men dit är det ganska långt, sådär en sex-sju kilometer.

Fortsätter man även längst bort på runsavägen kan man via en grusväg passera en bom och ta sig till rosersberg. Strax efter bommen bor det (?) även vad som verkas vara en speciell typ med massa larm och militär-relaterade saker (om jag minns rätt, var ett par år sedan jag passerade). Men som sagt man får hålla sig inom rimliga gränser och detta är en troligtvis för lång bit att cykla för gm i detta fall.
Citera
2015-09-04, 16:37
Medlem
Nu skall 450 personer ha blivit topsad men ännu ingen träff.

Tror ni att de kommer att hitta den skyldige på detta sätter eller på annat sätt?
Citera
2015-09-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirginiaW
Jag och flera andra här i tråden bor i Väsby. De flesta av oss har på något sätt hört rykten om mordet. Detta pga att det var många involverade i sökandet och folk vill så klart varna varandra. Det är ingen jäkla björnattack eller våldtäkt som gått olyckligt fel. Det här är en förbannat farlig GM. Vad det går för rykten tänker jag inte dela här av respekt för Idas familj och för att polisen vill hålla det hemligt. Och ni från Väsby som skriver här: dela inte med er av det ni hör om själva tillvägagångssättet, det kan skada utredningen.

Vill inte klanka ner på dig men eftersom Ida hittades av en hundpatrull så är det väl bara polis, rättsläkare och GM som vet någonting alls om brottsplatsen. Inte heller sannolikt att anhöra fått speciellt många detaljer, i annat fall otroligt oprofessionellt av polisen. Det rykte du har hört känns ju då inte så spännnade. Bra tänkt ändå att du inte sprider det vidare.
Citera
2015-09-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag ifrågasätter är det fetmarkerade:

Oavsett vad rykten säger så skulle jag påstå att utifrån vad som är hittills känt är ett sexualrelaterat mord är det mest sannolika. Det är förstås i så fall svårt att veta om det var en del av planen redan från början att hon skulle mördas – vad eventuella rykten säger om just den biten kan vi bortse från.

Men om du med "våldtäkt som gått olyckligt fel" menar att det inte rör sig om ett mord överhuvudtaget, utan att våldtäkten av annat skäl (något medicinskt) orsakade hennes död, och att det därmed kanske snarare är vållande till annans död så visst – det är extremt osannolikt så i den meningen är det knappast befogat att tala om det kan varit en våldtäkt som gått fel. Men jag tror inte att det är det du menar. Rätta mig gärna.
tack för att du förtydligade. Jag tror att det är ett mord och med det menar jag att GM planerade att döda offret. Jag tror inte att GM hade planerat en våldtäkt som sedan gick för långt. Jag tror att han planerade att mörda som en del av attacken. Och detta är väl ungefär vad poliserna antytt. (Bara genom att se fyndplatsen så kunde vem som helst se att det var ett mord). Hade dödandet inte varit avsiktligt hade det inte varit lika tydligt att se detta.
Citera
2015-09-04, 16:50
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Jag och flera andra här i tråden bor i Väsby. De flesta av oss har på något sätt hört rykten om mordet. Detta pga att det var många involverade i sökandet och folk vill så klart varna varandra. Det är ingen jäkla björnattack eller våldtäkt som gått olyckligt fel. Det här är en förbannat farlig GM. Vad det går för rykten tänker jag inte dela här av respekt för Idas familj och för att polisen vill hålla det hemligt. Och ni från Väsby som skriver här: dela inte med er av det ni hör om själva tillvägagångssättet, det kan skada utredningen.

Polisen vill hålla rykten hemligt?

Är det där med pinnar i alla kroppshål eller jord i munnen du tänker på?

Och självklart lär GM vara farlig. Polisens nya svenska rekord i hastighetstopsning av vanliga människor visar på det.
Citera
2015-09-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballsvenpersson
Vill inte klanka ner på dig men eftersom Ida hittades av en hundpatrull så är det väl bara polis, rättsläkare och GM som vet någonting alls om brottsplatsen. Inte heller sannolikt att anhöra fått speciellt många detaljer, i annat fall otroligt oprofessionellt av polisen. Det rykte du har hört känns ju då inte så spännnade. Bra tänkt ändå att du inte sprider det vidare.
tack, ja att sprida rykten vidare här känns mycket respektlöst mot Idas familj. Jag har inte hört någon info från några poliser och det är jag glad för. Men det var fler yrken förutom polisen involverade i sökandet på ett direkt eller indirekt sätt. Och när ett mord begås läcker ofta information ut i bygden runt om. Jag hörde infon som var mycket knapphändig men uppskakande, två dagar efter mordet. Sedan dess har jag personligen inte hört något nytt här i Väsby.
Citera
2015-09-04, 17:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
tack för att du förtydligade. Jag tror att det är ett mord och med det menar jag att GM planerade att döda offret. Jag tror inte att GM hade planerat en våldtäkt som sedan gick för långt. Jag tror att han planerade att mörda som en del av attacken. Och detta är väl ungefär vad poliserna antytt. (Bara genom att se fyndplatsen så kunde vem som helst se att det var ett mord). Hade dödandet inte varit avsiktligt hade det inte varit lika tydligt att se detta.

Okej, ja du kan förstås tro att det hela var planerat, det finns säkert många goda skäl att tro det. Däremot är det osannolikt att det syns på mordplatsen i fall GM redan innan bestämt sig för att döda henne.

Har exempelvis kniv eller sten använts, eller att hon strypts, så syns det nog ganska direkt att det rör sig om ett mord - men det avslöjar inte så mycket om graden av planering i själva dödandet.

Hur som helst, det verkar som att det är dina egna slutsatser, av medieuppgifter och polisens uttalanden, som gör åt att du lutar åt att det var planerat. Du kanske har rätt, men knappast troligt att du har rätt på grund av att du snappat upp vad de lokala ryktena gör gällande.
Citera
2015-09-04, 17:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Nu skall 450 personer ha blivit topsad men ännu ingen träff.

Tror ni att de kommer att hitta den skyldige på detta sätter eller på annat sätt?

Jag tror inte de får fast honom genom att topsa personer med rätt profil, men kanske av att de topsar personer som tipsas om.

Men vem vet? De gör av allt att döma helt rätt i att masstopsa. Kan nog bli åtskilliga tusen.
Senast redigerad av Troian 2015-09-04 kl. 17:39.
Citera
2015-09-04, 17:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk

Och självklart lär GM vara farlig. Polisens nya svenska rekord i hastighetstopsning av vanliga människor visar på det.

Du har rätt, i kombination med att polisen inte har något bättre för sig. Det finns antagligen inte så mycket mer att göra i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in