Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Att förflytta en kropp så långt tyder på fysik i nivå med en polis eller brandman. Jag är själv ganska välväxt och väger 90 kg och skulle kanske klara det på plan mark men inte i terräng. Det är väl ganska stenigt och djävligt med ris och stubbar?
Ja, det stämmer det du skriver om terrängen. Men om jag har uppfattat saken rätt*, så har mordet skett i den allra högsta delen av öglan, och kroppen sedan släpats nedför in i terrängen. Visserligen fortfarande ingen lätt uppgift, men jag tror inte att det skulle vara svårare än på plan mark, snarast lättare då lutningen är ganska rejäl.
Självklart krävs det viss fysik även för det, men med tanke på vad man klarade av under värnplikten med normalvuxna killar med stridsutrustning behöver man knappast vara 90kg muskler för att klara av det.
* Jag baserar min uppfattning på uppgiften att mordet/överfallet skulle skett vid "tältet" som finns på bild tagen nedanför stigen ner från toppen av öglan, jag känner till området och har sprungit där många gånger, känner igen att det "tältet" står precis där stigen svängen skarpt åt vänster och lutningen tilltar.
Och att kroppen skulle ha hittats mellan toppen av öglan och utegymmet, i terrängen, vilket jag fått från någon kartbild där det varit utmärkt. Jag har aldrig varit ute i terrängen just där, men jag tror inte det skiljer sig märkvärt från övrig terräng i området.