2015-08-31, 21:33
Medlem
kumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Dricker Poppels IPA just nu och den var verkligen bra. Mycket bättre än många av de mer eller mindre trötta IPA:s jag genomlidit. Tänk om alla som automatiskt köper Punk IPA kunde välja den här istället.

Rekommenderas verkligen!
En gudalik öl som testades efter dina rekommendationer. Tack
Citera
2015-09-02, 18:26
Medlem
Germanofils avatar
Som TS är inne på så har det ju i Sverige på senare år varit ett ganska ensidigt fokus på öl med mycket, eller speciell, humle. Men malt är ju också en viktig ingrediens och jag vill därför passa på att tipsa om några goda tyska öl med malten i fokus.

1. Weissenhoher Altfränkisch Klosterbier
En perfekt karamelliserad malt är vad som ger denna bärnstensfärgade öl sin i mitt tycke unika smak. Lätt sötma men ändå frisk och fantastiskt jävla bra!

2. Hövels Original
En slags korsning mellan altbier och red ale som är bryggd på hela fyra olika maltsorter. Rekommenderas starkt!

3. Duckstein
Dyr öl som är klart kändare och mer utbredd än de första två. I mitt tycke den sämsta av de tre men drar i samma riktning smakmässigt.

Tyvärr finns ingen av dessa öl på Systembolaget, inte ens i beställningssortimentet. Men om ni besöker Tyskland någon gång så håll utkik efter dessa tre. Åtminstone Duckstein säljs i många vanliga mataffärer. De övriga hittar man mest på Getränkemarkts (dryckesaffärer).
Citera
2015-09-03, 13:34
Medlem
Jag är svag för Zeunerts Höga Kusten. Vet inte varför men jag har verkligen fallit för den och är något som jag utan problem kan köpa hem bara för att ha till maten eller dricka i lugn och ro och tycker den är bra mycket godare än mycket annat i den prisklassen.

Hade även ölprovning på en svensexa i somras där vi testade diverse ljusa lagrar. Det var ytterst få som kände skillnad på Pripps, Mariestad och Staropramen samtidigt som de flesta hade inställningen på förhand att Pripps var den minst tilltalande och Staropramen var god, insåg då att det egentligen är skit samma vilken ljus lager man köper i budgetsortimentet då det mesta smakar likadant.
Citera
2015-09-03, 20:10
Medlem
Vlad-Putins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag är svag för Zeunerts Höga Kusten. Vet inte varför men jag har verkligen fallit för den och är något som jag utan problem kan köpa hem bara för att ha till maten eller dricka i lugn och ro och tycker den är bra mycket godare än mycket annat i den prisklassen.

Hade även ölprovning på en svensexa i somras där vi testade diverse ljusa lagrar. Det var ytterst få som kände skillnad på Pripps, Mariestad och Staropramen samtidigt som de flesta hade inställningen på förhand att Pripps var den minst tilltalande och Staropramen var god, insåg då att det egentligen är skit samma vilken ljus lager man köper i budgetsortimentet då det mesta smakar likadant.
Rent spontant skulle jag säga (eller vill kanske snarare tro) att jag borde känna skillnad på Staropramen och Pripps eftersom jag generellt anser Staropramen ha en helt annan smakkombination, mer "kryddig" så att säga. Var det en blindprovning alltså att ni inte såg ölen heller, annars tycker jag man borde se skillnad på en Pripps och Staropramen?

Hur som helst håller jag med dig i det sista du skriver. Inte all, men mycket ljus lager smakar väldigt snarlikt något som också fått mig att (tyvärr kanske) börjat överge ljus lager till förmån för annat.
Citera
2015-09-03, 22:12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlad-Putin
Rent spontant skulle jag säga (eller vill kanske snarare tro) att jag borde känna skillnad på Staropramen och Pripps eftersom jag generellt anser Staropramen ha en helt annan smakkombination, mer "kryddig" så att säga. Var det en blindprovning alltså att ni inte såg ölen heller, annars tycker jag man borde se skillnad på en Pripps och Staropramen?

Hur som helst håller jag med dig i det sista du skriver. Inte all, men mycket ljus lager smakar väldigt snarlikt något som också fått mig att (tyvärr kanske) börjat överge ljus lager till förmån för annat.

Ljus lager och då i synnerhet industrilager är överlag väldigt lik. Detta oavsett märke och om den är svensk, tysk, tjeckisk, rysk, polsk, finsk eller något annat.
En anledning till att jag ändå dricker den är att den är lätt tillgänglig. Finns i varje matbutik, bensinmack, Systemet m.m. Duger till vardags som matöl o.likn.
Citera
2015-09-04, 11:14
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Som TS är inne på så har det ju i Sverige på senare år varit ett ganska ensidigt fokus på öl med mycket, eller speciell, humle. Men malt är ju också en viktig ingrediens och jag vill därför passa på att tipsa om några goda tyska öl med malten i fokus.

1. Weissenhoher Altfränkisch Klosterbier
En perfekt karamelliserad malt är vad som ger denna bärnstensfärgade öl sin i mitt tycke unika smak. Lätt sötma men ändå frisk och fantastiskt jävla bra!

2. Hövels Original
En slags korsning mellan altbier och red ale som är bryggd på hela fyra olika maltsorter. Rekommenderas starkt!

3. Duckstein
Dyr öl som är klart kändare och mer utbredd än de första två. I mitt tycke den sämsta av de tre men drar i samma riktning smakmässigt.

Tyvärr finns ingen av dessa öl på Systembolaget, inte ens i beställningssortimentet. Men om ni besöker Tyskland någon gång så håll utkik efter dessa tre. Åtminstone Duckstein säljs i många vanliga mataffärer. De övriga hittar man mest på Getränkemarkts (dryckesaffärer).
Bra tips där!
Och som av en tillfällighet har jag den förstnämnda i förrådet. Jag köpte med mig en hel del öl när jag var på bilsemester i somras. Här såg man hur lokalt bundna öl är i Tyskland. Merparten av ölen jag sprang på var pils i olika tappningar men också Zoigl, Keller bier, stein bier, alt och ofiltrerad dunkel.
Tyvärr var bryggeriet Aktienbraueri Kaufbeuren stängt när jag passerade men på en trevlig biergarten drack jag kvällen innan deras väldigt fina dunkel.
Citera
2015-09-04, 14:00
Medlem
Vlad-Putins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ljus lager och då i synnerhet industrilager är överlag väldigt lik. Detta oavsett märke och om den är svensk, tysk, tjeckisk, rysk, polsk, finsk eller något annat.
En anledning till att jag ändå dricker den är att den är lätt tillgänglig. Finns i varje matbutik, bensinmack, Systemet m.m. Duger till vardags som matöl o.likn.
Såhär dagen efter kanske jag borde klargöra lite mer hur jag tänker.
Du har givetvis helt rätt I allt du säger. Ljus lager är också ett säkert kort att köra, man vet vad man får även om det är en helt ny produkt man testar. Det är långt ifrån alltid man är sugen på att testa en ny unik complex öl.
Dessutom har lagern något som jag tycker få andra ölstilar har: En "hinkabilitet" deluxe. Ibland vill man kanske bara ge levern en liten prövning och då fyller industrilager sin funktion.
Citera
2015-09-06, 16:50
Medlem
upperkatts avatar
Någon som testat denna (ny) http://www.systembolaget.se/dryck/ol/snow-cat-coffee-stout-159015?
Citera
2015-09-06, 18:33
Medlem
Chefjhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Någon som testat denna (ny) http://www.systembolaget.se/dryck/ol/snow-cat-coffee-stout-159015?
Japp. Visst har den kaffesmak, men sen är den inte mycket roligare än så. Godkänd öl, men inget jag hade rekommenderat.
Citera
2015-09-06, 19:03
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefjhn
Japp. Visst har den kaffesmak, men sen är den inte mycket roligare än så. Godkänd öl, men inget jag hade rekommenderat.

Det var ungefär min tanke när jag drack en i fredags också. Kommer inte köpa den igen, om man säger så.
Citera
2015-09-06, 19:06
Medlem
gato12s avatar
Tror mig inte sett den mest självklara ölen här än; nämligen Brooklyn 1/2 Ale , en folköl man kan köpa i vanliga butiker. Sanslöst god. Har blivit typ beroende av den, men då är det ju tur att den ligger på 3.4% och att den inte passar att hälla i sig för många av på en gång. Brukar räcka med en eller två i stöten.
Citera
2015-09-10, 15:24
Medlem
http://www.systembolaget.se/dryck/ol/morberg-8927903

Tysk öl a´la Morberg. Jäkligt lik Melleruds pils i smaken tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in