Citat:
Ursprungligen postat av
ErichvonStalhein
Jag har precis druckit en Mariestads 3.5% och sitter och analyserar informationen som finns på burken. Det är mycket "Hantverk och tradition". "Bryggmästarna på Mariestads bryggeri har förfinat orginalet sedan 1848" Dessutom så finns det en fin bild på det gamla bryggeriet med tre rykande skorstenar....
Men, läser man lite till så faller bluffen platt....
"Bryggt av SBAB för Mariestads Bryggeri AB"
SBAB = Spendrups Bryggeri AB. Det visar sig att Spendrups lär ha köpt upp Mariestads bryggeri någon gång på 70 talet och lagt ned det. Mariestads är ett rent varumärke och ölen bryggs ihop med all annan Spendrups öl. Ordet "Spendrups" förekommer inte överhuvudtaget på burken
Har Spendrups inte dragit sanningen lite väl långt???
Haha den är skön den. Jag kan just Mariestad/Spendrup alldeles för dåligt, men det vore ju inte första gången något sådant händer. Jag tycker man kan se med jämna mellanrum något liknande om man verkligen ger sig tusan på att läsa det finstilta med minimal text.
Det är ju för övrigt en gammal fin företagsteknik som Heineken framförallt utvecklade till en konstform. Att köpa upp konkurrenter bara för att lägga ner må vara fult, men ack en smart teknik för att främja egna varumärket.