2015-09-03, 10:21
  #6949
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det här är inte första gången den här typen av konspiratoriska stolligheter poppar upp. Förstår inte riktigt hur någon lyckas koka ihop de.

Ser du att bilföretagen på det sättet ordnat brist genom att vägra tillverka bilar?

Eller är det tvärtom så att dom tillverkar som aldrig någonsin.

Det är inte ett dugg konspiratoriskt. Du låter ideologiska skygglappar skymma en verklighet som omfattar betydligt mer än dina idealiserade konsumenter och producenter.
Citera
2015-09-03, 10:50
  #6950
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Om du nu felaktigt ska jämföra den globala bilindustrin med ett lokalt bostadsproblem i Sverige så kan jag säga så här till dig, du förespråkar Köenigsegg när vi egentligen behöver en Trabant.
När har Gromph sagt det? På bilfronten finns alla möjliga modeller att välja på i princip för alla plånböcker.

Vill du ha en billig bil som gör jobbet finns rumänska Dacia och om du hellre vill ha en Köenigsegg så kan du köpa en sådan. Vad jag vet är det vare sig kö till en Dacia eller en Köeningsegg. Bara du hostar så får du köpa vad du vill ha.

Men i sverige har man gjort det så fiffigt så här ska alla kunna köra en "Köeningsegg" för kostnaden av en "Dacia" på hyresmarknaden alltså. Problemet är bara att antalet "köeningsegg" är extremt begränsat. Och när det blir så uppstår givetvis långa köer till "Köeningseggen", det är ju trots allt en mycket roligare bil för samma peng.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det mest intressanta i ditt resonemang är att om det inte handlar om vinster varför bygger de inte bort bostadsbristen idag.
Problemet är tillgänglig mark att bygga på. (Där det är ekonomiskt försvarbart för byggbolaget att bygga) Den sitter inte byggbolagen på utan politikerna via det kommunala planmonopolet.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Jag har svårt att tro att bostadsbolagen går i förlust när jag läste om ett byggbolag som byggde hyresbostäder i Göteborg som fick ekvationen att gå ihop.

Är det frihamnsprojtektet du menar? GBG:s nya social housing-projekt med låga hyror? Att det går runt beror på att man sålde dyra bostadsrätter i samma område, samt att resterande 75% kommer ha hög hyra.

Frågan är vem som ska ha rätt att bo i dessa lägenheter? För man måste väl ändå följa bostadskön?

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det är naivt att tro att det inte handlar om pengar, ta bara en titt på hur världen ser ut, ta bara en titt på vår välfärd. Money talks.

Det är klart att det handlar om pengar. Det gör det även idag med det system vi har när det handlas med svartkontrakt till höger och vänster.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-03 kl. 10:54.
Citera
2015-09-03, 11:41
  #6951
Medlem
http://www.fastighetochbostadsratt.com/Teman/55788-Barn-i-hyresratt-mer-trangbodda-an-barn-i-agt-boende.html

Nej, det finns ingen bostadsbrist eftersom den genomsnittliga bostadsytan per person är
så hög i Sverige ...
Citera
2015-09-03, 11:45
  #6952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är klart att det handlar om pengar. Det gör det även idag med det system vi har när det handlas med svartkontrakt till höger och vänster.

Tror du det var så det otäcka lilla borgarrådet Joakim Larsson skaffade sig sin
hyreslägenhet på Södermalmstorg ? Eller var det via kontakter ? Kanske via
hans fru som är engagerad i Timbro ?
Citera
2015-09-03, 11:47
  #6953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

--------------------
Marknaden ser till att få fram varor när det är lönsamt. Ibland även när det inte är lönsamt men om det finns en förhoppning om att det ska bli lönsamt längre fram.
Och det gäller såväl bostäder som bilar, som cyklar osv.

Ibland är det svårt att skilja på marknaden och GUD ...
Citera
2015-09-03, 11:49
  #6954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När har Gromph sagt det? På bilfronten finns alla möjliga modeller att välja på i princip för alla plånböcker.


Tror du att du kommer att ha råd med den där Ferrarin du alltid tar upp som exempel
på saker och ting du försakar efter det att du skaffat dig en lägenhet via den kommunala
bostadskön (visst är det festligt att just du står där), ombildat den och sålt den med
miljonvinst ?
Citera
2015-09-03, 11:50
  #6955
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Tror du det var så det otäcka lilla borgarrådet Joakim Larsson skaffade sig sin
hyreslägenhet på Södermalmstorg ? Eller var det via kontakter ? Kanske via
hans fru som är engagerad i Timbro ?

Jag tycker lika illa om det som du, men i min värld hade han fått betala vad det kostar till skillnad mot i din socialistiska.
Citera
2015-09-03, 11:52
  #6956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Nä och varför ska allmännyttan ha det? Allmännyttan är inte för alla. Det är en intresse klubb för några få.

Nej, och just därför kan man ju hoppas på att du som står i kommunal bostadskö,
äger en bostadsrätt, men vill ha en hyreslägenhet som du kan ombilda och sälja
omedelbums med stor förtjänst, är åtminstone så principfast att du vägrar att ta
emot just en allmännyttig lägenhet när den erbjuds dig.

Men din enda princip är ju att allt som gynnar dig är bra, oavsett allt annat. Och
så förstås att sparka på fattiga människor och pösa över av självbelåtenhet ...
Citera
2015-09-03, 11:56
  #6957
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Tror du att du kommer att ha råd med den där Ferrarin du alltid tar upp som exempel
på saker och ting du försakar efter det att du skaffat dig en lägenhet via den kommunala
bostadskön (visst är det festligt att just du står där), ombildat den och sålt den med
miljonvinst ?

Jag kan lova dig att jag aldrig kommer att skaffa mig en Ferrari. Jag har inte det bilintresset. En fet bostad däremot smäller högre i min värld och det kommer jag snarare att satsa på.

Kan meddela dig att jag aldrig någonsin varit med om en ombildning och har inte för avsikt att söka ombildning heller.

Alla pengar jag tjänat på bostäder kommer av egna investeringar i sådant som jag trott på.

Att jag står i bostadskön är enbart för att jag ska ha så mycket som möjligt att välja på när jag går i pension. Man vet aldrig hur det kommer se ut den dagen.

Ombildningar kommer att fortsätta att ske sålänge hyrorna inte ligger i nivå med vad gemene man tycker att det är värt, så det är bara en tidsfråga innan allt är sålt.
Citera
2015-09-03, 11:57
  #6958
Medlem
"För många år sedan hade jag det tvivelaktiga nöjet att figurera i en av hennes texter, innan dess var hon okänd för mig. Just det tillfället var ironiskt nog ett då jag å ena sidan rasistutnämndes av Expressens ledarsida samtidigt som jag fick mina fiskar varma av Julia Caesar (kan ej hitta krönikan i fråga) då jag i en ledare efter den tragiska Rinkebybranden påpekade att påminnelsen om trångboddhetens risker borde väcka slutsatsen att vi måste bygga bostäder som tar hänsyn till att allt fler medborgare lever i större familjer än vad våra byggnormer och standarder har brukat utgå ifrån."

Sanna Rayman i Dagens samhälle. Och jag minns faktiskt den där formuleringen
och höjde en smula på ögonbrynen eftersom hon nog också rekommenderade
allmännyttan som byggherre.

Men, enligt somliga, existerar det ju vare sig trångboddhet eller bostadsbrist ...
Citera
2015-09-03, 11:58
  #6959
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Nej, och just därför kan man ju hoppas på att du som står i kommunal bostadskö,
äger en bostadsrätt, men vill ha en hyreslägenhet som du kan ombilda och sälja
omedelbums med stor förtjänst, är åtminstone så principfast att du vägrar att ta
emot just en allmännyttig lägenhet när den erbjuds dig.
Nu fantiserar du igen. När har jag sagt att jag står i hyreskön för att jag vill ha en hyresrätt att ombilda?

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Men din enda princip är ju att allt som gynnar dig är bra, oavsett allt annat. Och
så förstås att sparka på fattiga människor och pösa över av självbelåtenhet ...

Jag är inte mer annorlunda än någon annan. Menar du att du själv skulle avstå från en ombildning om du blev tillfrågad?

Den som sparkar på fattiga är snarare du, som inte vill släppa in dessa bostadslösa i värmen.
Citera
2015-09-03, 11:58
  #6960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag kan lova dig att jag aldrig kommer att skaffa mig en Ferrari. Jag har inte det bilintresset. En fet bostad däremot smäller högre i min värld och det kommer jag snarare att satsa på.

Kan meddela dig att jag aldrig någonsin varit med om en ombildning och har inte för avsikt att söka ombildning heller.

Alla pengar jag tjänat på bostäder kommer av egna investeringar i sådant som jag trott på.

Att jag står i bostadskön är enbart för att jag ska ha så mycket som möjligt att välja på när jag går i pension. Man vet aldrig hur det kommer se ut den dagen.

Ombildningar kommer att fortsätta att ske sålänge hyrorna inte ligger i nivå med vad gemene man tycker att det är värt, så det är bara en tidsfråga innan allt är sålt.

Det där tror du inte på själv ens ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in