2015-09-02, 10:55
  #6937
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Företag bygger kärnkraftverk och företag är i Sverige delägare i kärnkraftverk.

Ser du skillnad på bensinmackar och kroppkakor?

Nej det är inte riktigt samma sak eftersom privatpersoner inte kan göra sådana affärer. Men hem kan man handla med liksom kroppkakor.
Citera
2015-09-02, 11:11
  #6938
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är inte riktigt samma sak eftersom privatpersoner inte kan göra sådana affärer. Men hem kan man handla med liksom kroppkakor.

Du kan inte producera kroppkakor utan att underkastas en rad krångliga regler från Livsmedelsverket. Och du kan inte heller producera bensinmackar hur du vill, av samma lag- och myndighetsorsaker.
Citera
2015-09-02, 11:13
  #6939
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Du kan inte producera kroppkakor utan att underkastas en rad krångliga regler från Livsmedelsverket. Och du kan inte heller producera bensinmackar hur du vill, av samma lag- och myndighetsorsaker.

Men hem behöver alla, så varför reglera det utbudet och hyrorna?
Citera
2015-09-02, 12:55
  #6940
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men hem behöver alla, så varför reglera det utbudet och hyrorna?

Med marknadshyror finns det ingen anledning för bostadsbolagen att bygga bort bostadsbristen när de kan ta högre hyror med ett lägre bestånd bostäder.
Om jag hade en produkt som jag tjänade mer pengar på att inte överflöda marknaden med så hade jag självfallet inte överflödat marknaden. Tillgång och efterfrågan.
Jag har svårt att tro att bostadsbolagen inte förstår en sån enkel ekvation.
Citera
2015-09-02, 13:02
  #6941
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Med marknadshyror finns det ingen anledning för bostadsbolagen att bygga bort bostadsbristen när de kan ta högre hyror med ett lägre bestånd bostäder.

Nu är det ju så att det inte är bostadsbolagen som bestämmer över marken. Utan det gör politikerna. Som jag förstår det vill bostadsbolagen bygga men det saknas mark att bygga på hur konstigt det än kan låta.

Varför skulle byggbolag vara intresserade av att bygga mindre? De tjänar ju mer på att bygga mer givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Om jag hade en produkt som jag tjänade mer pengar på att inte överflöda marknaden med så hade jag självfallet inte överflödat marknaden.
Det politikerna som sitter på marken så det är dessa du bör beskylla. Inte byggbolagen. De kan inte bygga mer än det finns mark. Och det måste samtidigt vara mark där det är ekonomiskt försvarbart att bygga givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Tillgång och efterfrågan.
Jag har svårt att tro att bostadsbolagen inte förstår en sån enkel ekvation.

Jo då sånt kan de. Men marken är begränsad fortfarande och där bestämmer inte byggbolagen.
Citera
2015-09-02, 14:46
  #6942
Medlem
kurt-sunes avatar
Men dra på trissor! SSU skriver sin första rimliga debattartikel om bostadspolitik...

http://www.svd.se/ssu-oka-byggandet-genom-tillfalligt-slopade-lagar/om/bopriserna

Håller inte med om byggsubventionerna, men i övrigt visar SSU på förnyelse tack och lov. De börjar väl inse att dagens system inte håller.
Citera
2015-09-02, 16:25
  #6943
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Med marknadshyror finns det ingen anledning för bostadsbolagen att bygga bort bostadsbristen när de kan ta högre hyror med ett lägre bestånd bostäder.
Om jag hade en produkt som jag tjänade mer pengar på att inte överflöda marknaden med så hade jag självfallet inte överflödat marknaden. Tillgång och efterfrågan.
Jag har svårt att tro att bostadsbolagen inte förstår en sån enkel ekvation.

Det är ju inte så att det är förbjudet att starta ett bostadsbolag. Om de tjänar mer så kommer andra starta konkurrerande bostadsbolag och bygga för att de vill ta del av kakan... Konkurrens kallas det visst!
Citera
2015-09-02, 21:43
  #6944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Min fetning.

En rimligare jämförelse hade varit med vägarna som bilarna skall åka på. För även om det inte råder brist på bilar, så är det inte ovanligt med trängsel och köer på vägarna. Och vägen, likt bostaden, är en samhällsinfrastruktur som näppeligen kan jämföras med fabriksproduktion av konsumtionsvaror.
Låter som vi iaf är överens om att marknadsekonomin ser till att få fram bilar.

Vägar byggs sällan enligt marknadsekonomiska principer. Det begränsas till betalvägar som byggs i vissa länder. Vanligen när överheten inte kan finansiera de. Och då får de som nyttjar vägen betala.
Så jag vet inte vad du vill säga med det. Är det kanske "titta på vägar. Där är det inte marknadsekonomi och då blir det brist"?

Varken villor, radhus, BR-hus, HR-hus eller kommersiella fastigheter är samhällsinfrastruktur. Utan byggs väsentligen enligt marknadsekonomiska principer, med ett undantag. Och det är HR-hus.

Är det kö för att få hyra kontorslokaler i Stockholm?

--------------------
Marknaden ser till att få fram varor när det är lönsamt. Ibland även när det inte är lönsamt men om det finns en förhoppning om att det ska bli lönsamt längre fram.
Och det gäller såväl bostäder som bilar, som cyklar osv.

Men av någon okänd anledning vill några personer att det ska vara kö till just hyresrätter och omhuldar därför en prisreglering som gör att få vill bygga. (Och själva vägrar dom bygga).
Citera
2015-09-02, 21:46
  #6945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Med marknadshyror finns det ingen anledning för bostadsbolagen att bygga bort bostadsbristen när de kan ta högre hyror med ett lägre bestånd bostäder.
Om jag hade en produkt som jag tjänade mer pengar på att inte överflöda marknaden med så hade jag självfallet inte överflödat marknaden. Tillgång och efterfrågan.
Jag har svårt att tro att bostadsbolagen inte förstår en sån enkel ekvation.
Det här är inte första gången den här typen av konspiratoriska stolligheter poppar upp. Förstår inte riktigt hur någon lyckas koka ihop de.

Ser du att bilföretagen på det sättet ordnat brist genom att vägra tillverka bilar?

Eller är det tvärtom så att dom tillverkar som aldrig någonsin.
Citera
2015-09-03, 09:41
  #6946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det här är inte första gången den här typen av konspiratoriska stolligheter poppar upp. Förstår inte riktigt hur någon lyckas koka ihop de.

Ser du att bilföretagen på det sättet ordnat brist genom att vägra tillverka bilar?

Eller är det tvärtom så att dom tillverkar som aldrig någonsin.

Hur mycket permanent yta tar en bil upp? Hur mycket permanent yta tar ett hus upp?
Om du bara fick köpa och använda bilen i ett specifikt område som bara fick ha ett specifikt antal bilar kan jag lova dig att Sthlm hade haft bilbrist till antal som vill ha bil medan Rövfloda inte hade haft det.
Citera
2015-09-03, 09:52
  #6947
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det här är inte första gången den här typen av konspiratoriska stolligheter poppar upp. Förstår inte riktigt hur någon lyckas koka ihop de.

Ser du att bilföretagen på det sättet ordnat brist genom att vägra tillverka bilar?

Eller är det tvärtom så att dom tillverkar som aldrig någonsin.

Om du nu felaktigt ska jämföra den globala bilindustrin med ett lokalt bostadsproblem i Sverige så kan jag säga så här till dig, du förespråkar Köenigsegg när vi egentligen behöver en Trabant.

Det mest intressanta i ditt resonemang är att om det inte handlar om vinster varför bygger de inte bort bostadsbristen idag. Jag har svårt att tro att bostadsbolagen går i förlust när jag läste om ett byggbolag som byggde hyresbostäder i Göteborg som fick ekvationen att gå ihop.
Det är naivt att tro att det inte handlar om pengar, ta bara en titt på hur världen ser ut, ta bara en titt på vår välfärd. Money talks.
Citera
2015-09-03, 10:18
  #6948
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Låter som vi iaf är överens om att marknadsekonomin ser till att få fram bilar.

Vägar byggs sällan enligt marknadsekonomiska principer. Det begränsas till betalvägar som byggs i vissa länder. Vanligen när överheten inte kan finansiera de. Och då får de som nyttjar vägen betala.
Så jag vet inte vad du vill säga med det. Är det kanske "titta på vägar. Där är det inte marknadsekonomi och då blir det brist"?

Varken villor, radhus, BR-hus, HR-hus eller kommersiella fastigheter är samhällsinfrastruktur. Utan byggs väsentligen enligt marknadsekonomiska principer, med ett undantag. Och det är HR-hus.

Är det kö för att få hyra kontorslokaler i Stockholm?

--------------------
Marknaden ser till att få fram varor när det är lönsamt. Ibland även när det inte är lönsamt men om det finns en förhoppning om att det ska bli lönsamt längre fram.
Och det gäller såväl bostäder som bilar, som cyklar osv.

Men av någon okänd anledning vill några personer att det ska vara kö till just hyresrätter och omhuldar därför en prisreglering som gör att få vill bygga. (Och själva vägrar dom bygga).

Du behöver inte dra på så stora växlar. Bostäder byggs enligt marknadsekonomiska principer så till vida att byggherren måste tjäna pengar på att det byggs. Det betyder inte att byggherren måste företräda ett privat vinstintresse. Det allmänna kan naturligtvis också bygga och vinsten för det allmänna kan vara dels bokslutsvinsten, dels t.ex. en ökad inflyttning av skattebetalare (i en situation där bostadsbrist hämmar tillväxt, t.ex.).

Vad jag menar med jämförelsen med vägar hellre än bilar, är att båda områden är genomreglerade - vid sidan av din kära hyra - genom planmonopol och en uppsjö myndighetsregler.

Marknadsekonomin försörjer folket med bilar, liksom andra varor, ja. Men under - för att använda dina ord - vissa bivillkor. I oros- eller krigstider ställer de flesta samhällen om till planekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in