2015-09-03, 11:03
Medlem
wwrs avatar
Brukar unga tjejer gå på bio ensamma? Jag trodde de såg det som en social aktivitet?
Citera
2015-09-03, 11:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, det stämmer att provet förstörs efteråt. Det är just det som gör att polisen kan "tvångstopsa".
Jag vänder mig mot uttrycket tvång, även inom citationstecken. Topsningen är frivillig.
Citera
2015-09-03, 11:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ja, det är en helt otroligt galen takt de håller.

Det finns fler fall, bl a: Pernilla Hellgren. Dubbelmordet i Brattås. Saramordet i Örebro. M fl.

Av alla dessa är det väl bara serievåldtäktsmannen i Örebro som inte kan ses som ett fiasko. Men då är jag väldigt snäll. Väldigt, väldigt snäll.

I alla dessa fall är det så att antingen har GM ännu inte hittats efter många år eller så har GM lyckats slå till igen och där efter gripits. Enda undantaget är Saramordet, men det tog flera år att lösa.

Så det ser inte lovande ut för detta fall. Statistiken säger att om han inte slår till igen så kommer han inte att hittas.

I Saramordet testades tydligen drygt 300:

Citat:
Men Per-Åke Åkesson, länskriminalchefen Malmquist och åklagaren Pär Andersson har resonerat sig fram till att det borde gå att be personerna på listan att frivilligt lämna ett dna-prov. Det har testats i stor skala en gång tidigare. I utredningen av det så kallade Sara-mordet i Örebro mellan 1998 och 2000. Drygt 300 personer som frivilligt gick med på att lämna dna-prov avfördes från utredningen. Men ett jo-beslut fick polisen landet över att tveka över om det verkligen var lagligt att påstå att ett dna-prov är frivilligt, när en vägran automatiskt leder till förhöjd misstanke.

http://cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/

Drygt 300, på två år. I Upplands Väsby har det testats 400 och det har inte ens gått tre veckor.
Citera
2015-09-03, 11:10
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
I Saramordet testades tydligen drygt 300:

http://cafe.se/dokument-helvetet-i-horby/

Drygt 300, på två år. I Upplands Väsby har det testats 400 och det har inte ens gått tre veckor.

Det tragiska i Saramordet var att det fanns en annan väg till GM än masstopsning.

På den tiden var 300 många.

Polisens takt i detta fall visar väl bara på vad de anser om mördaren. Att han förmodligen kommer slå till igen.
Citera
2015-09-03, 11:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vänder mig mot uttrycket tvång, även inom citationstecken. Topsningen är frivillig.

Ja ja, du får förstås tro vad du vill.
Citera
2015-09-03, 11:15
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattigSkinskalle
Enligt bekanta i Väsby. Jag hoppas att det bara är falska rykten, vilket grymt öde annars.

Fettmedsyra har några intressanta uppgifter. Sen är det förstås upp till var och en att bedöma dom.

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1001033
Citera
2015-09-03, 11:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Tvång ÄR möjlig:

Här från en 2009 mordutredning:

http://www.allehanda.se/angermanland/harnosand/fler-tvingas-lamna-dna-prov

Fler tvingas lämna DNA-prov

Publicerad 2009-05-15, 14:21

Flera Härnösandsbor bör bereda sig på att lämna DNA-prov, så kallade topsning, den närmaste tiden.
Detta ingår i det nystartade utredningsarbetet kring dubbelmordet i Brattås på Härnön. Den som vägrar kan komma att tvingas lämna ett prov.
Citera
2015-09-03, 11:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Polisens takt i detta fall visar väl bara på vad de anser om mördaren. Att han förmodligen kommer slå till igen.

Är det inte lite underligt att ingen från officiellt håll ens nämnt ordet "våldtäkt" i samband med det här? Jag förstår att det är känsligt och så, men borde inte medierna åtminstone ställa frågan, sedan kan polisen säga att de inte kommenterar det?
Citera
2015-09-03, 11:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tvång ÄR möjlig:

Här från en 2009 mordutredning:

http://www.allehanda.se/angermanland/harnosand/fler-tvingas-lamna-dna-prov

Fler tvingas lämna DNA-prov

Publicerad 2009-05-15, 14:21

Flera Härnösandsbor bör bereda sig på att lämna DNA-prov, så kallade topsning, den närmaste tiden.
Detta ingår i det nystartade utredningsarbetet kring dubbelmordet i Brattås på Härnön. Den som vägrar kan komma att tvingas lämna ett prov.

Det här kommer från en annan tråd
(FB) rätt att neka topsning?

Citat:
28 kap 12 a § rättegångsbalken
Enligt 28 kap.12 a § rättegångsbalken får kroppsbesiktning genom tagande av salivprov ske på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan
följa, om syftet är att göra en DNA-analys av provet och registrera uppgifter om resultatet av analysen i det DNA-register eller det utredningsregister som förs enligt
polisdatalagen (1998:622).

Jag trodde det var "skäligen misstänkt" som gäller?
Citera
2015-09-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FattigSkinskalle
Enligt rykten hittades hon naken med pinnar genom ögon, öron och hals.
Våldtagen eller ej kan jag inte svara på.

Användaren Bepost har avfärdat pinnryktena som osanna:

Citat:
Ursprungligen postat av Bepost
Men en sak, mordet var våldsamt, pinnryktet är fel, det finns ingen sanning i det, men det var våldsamt och skrämmande (det är direkt info från polisen, inga omvägar).
(#3755)
Citera
2015-09-03, 11:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Är det inte lite underligt att ingen från officiellt håll ens nämnt ordet "våldtäkt" i samband med det här? Jag förstår att det är känsligt och så, men borde inte medierna åtminstone ställa frågan, sedan kan polisen säga att de inte kommenterar det?

Jag gissar att polisen vill att så få detaljer om överfallet som möjligt ska sippra ut. Det är väl för att de en dag hoppas få sätta GM i förhörsstolen och att han då ska "försäga" sig under förhören. DNA i all ära, men det är inte allt i en utredning. Det handlar väl i grund och botten om utredningssekretessen.

Om jag får gissa en gång till, så skulle GM förmodligen knipa igen helt under förhören ändå. Så i praktiken är det väl lite skit samma ifall polisen skulle gå ut med att det var en våldtäkt.
Citera
2015-09-03, 11:38
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:

Jo, jag tycker medias hantering av detta ärende är ytterst märklig. Förmodligen är det så att de antar att det är så, därför behövs inga frågor ställas. Hade det bara varit ett våldsöverfall med kniv så hade väl kroppen lämnats på plats i spåret, inte flyttats 50 meter in i skogen.

I denna artikel antyds våldtäkt: http://www.expressen.se/nyheter/tva-overfall-i-upplands-vasby-fore-mordet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in