2012-09-12, 15:39
Medlem
Okej, detta har hänt:

Jag var ute och åkte bil när jag fick se flera polisbilar med blåljus svänga in i ett villaområde. Nyfiken och utråkad som jag var åkte jag sedan bort för att se vad som hänt 30 minuter senare. Då står polisen där och stoppar mig, de går igenom bilen och frågar vad jag har för ärende där. Då jag inte har något ärende där förklarar jag att jag är på väg till stranden. Efter att blivit utfrågad och fått bilen genomsökt 3ggr får jag åka vidare.

Nu x månader senare vill polisen att jag ska komma ner och topsa mig då de har hittat bevis med dna på från brottsplatsen (en stöld för övrigt).

Detta är jag givetvis inte intresserad av och tänker tacka nej till detta. Kan jag göra det, har jag lagen på min sida? Bör jag kanske ta kontakt med en advokat innan som kan be dem dra åt helvete på ett fint sätt?

Därför tänker jag inte topsa mig:

* Dels har jag blivit topsad förut och är registrerad i databasen och jag ska inte behöva göra om det igen bara för att polisen har slarvat bort mitt dna eller vad nu orsaken är.

* Sen ska det inte vara en jävla chans att jag kan bli skäligen misstänkt bara för att jag åkt förbi en brottsplats.

* Värdet på det stulna ligger mellan 5-15000kr och jag har svårt att se att det skulle motivera en topsning.

* Jag är oskyldig.
Citera
2012-09-12, 15:57
Medlem
I detta läge verkar det som förundersökningsledaren har beslutat att du ska underkasta dig kroppsbesiktning och lagstöd finns för detta.
Citera
2012-09-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
I detta läge verkar det som förundersökningsledaren har beslutat att du ska underkasta dig kroppsbesiktning och lagstöd finns för detta.
Vart i TS inlägg framgår detta?
Citera
2012-09-12, 16:32
Medlem
Oneways avatar
Varför inte hjälpa utredarna att avskriva dig från utredningen?
Om du nu är oskyldig så har du väl inget att vara rädd för.
Citera
2012-09-12, 16:38
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneway
Men det är ju inte helt konstigt att man känner sig lite kränkt när man blir kallad som misstänkt för ett brott?

Hur som helst kan de väl knappast kräva DNA-test, utan bara be om det. Du kan ju alltid åtminstone motkräva att de kommer till dig så att du slipper ta dig någonstans. Sen skulle jag ta en fin timtaxa i ersättning.
Citera
2012-09-12, 16:42
Medlem
Oneways avatar
För att ge svar på det juridiska:
Citat:
28 kap 12 a § rättegångsbalken
Enligt 28 kap.12 a § rättegångsbalken får kroppsbesiktning genom tagande av salivprov ske på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan
följa, om syftet är att göra en DNA-analys av provet och registrera uppgifter om resultatet av analysen i det DNA-register eller det utredningsregister som förs enligt
polisdatalagen (1998:622).

Är du inte skäligen misstänkt kan du be dom fara & flyga.
Citera
2012-09-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Vart i TS inlägg framgår detta?

Det framgår inte, men polisen har bett honom komma ned för topsning dvs kroppsbesiktning genom tagande av salivprov. Det saknas fara i dröjsmål varvid polisman inte själv får besluta om detta, då återstår undersökningsledare, åklagare eller rätten. Eftersom det rör själva brottsutredningen (spaningsskedet) utgår jag ifrån att det inte är beslutat av rätten och då återstår åklagare eller undersökningsledare och troligt i detta fall är att det är undersökningsledaren som beslutat i frågan.
Citera
2012-09-12, 16:49
Medlem
Citat:
För att ge svar på det juridiska:

Du kanske skulle fortsatt läsa......

Citera
2012-09-12, 16:59
Medlem
Oneways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Du kanske skulle fortsatt läsa......

Crap.... jag lästa riksåklagarens riktlinjer och det där stod inte med konstigt nog.
Citera
2012-09-12, 17:05
Medlem
För att klargöra lite så har polisen bara hört av sig och bet mig komma ner för topsning. Inget papper eller något klargörande hurvida det skulle vara frivilligt eller inte. bara "kom ner"

Citat:

Varför ska jag vara tvungen att vara med i ett register när jag inte gjort nått? Känns inte som jag litar på polisens hantering heller så varför ska jag gå runt och må dåligt om jag inte gjort nått.

Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Men det är ju inte helt konstigt att man känner sig lite kränkt när man blir kallad som misstänkt för ett brott?

Hur som helst kan de väl knappast kräva DNA-test, utan bara be om det.

exakt, blir ju fan irriterad och kränkt. kan ju hoppas att det är så.

Citat:
...Är du inte skäligen misstänkt kan du be dom fara & flyga.

vill verkligen att det ska vara så, men är osäker. Blir inte mycket klokare av att läsa lagen heller.

====================
finns en pdf med åklagarnas riktlinjer för den som vill tolka en bit ner på sidan:

http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/Riksaklagarens-riktlinjer-RaR/

"Registertopsning"
Citera
2012-09-12, 17:09
Medlem
Oneways avatar
Om du nu skulle gå ner till polisen och utföra DNA-prov och du sedan kan uteslutas som misstänkt, får då polisen verkligen spara ditt DNA?

23 § polisdatalagen
DNA-registret får enligt 23 § polisdatalagen innehålla uppgifter om DNA-analyser
som har gjorts med stöd av bestämmelser i 28 kap. rättegångsbalken och som avser
personer som genom laga kraftvunnen dom har dömts till annan påföljd än böter,
eller har godkänt ett strafföreläggande som avser villkorlig dom.

Ser inte ut som att ditt DNA får sparas om du nu är oskyldig......

EDIT: Eller jo.....

24 a § polisdatalagen
Utredningsregistret får enligt 24 a § polisdatalagen innehålla uppgifter om resultatet av DNA-analyser som har gjorts med stöd av bestämmelser i 28 kap. rättegångsbalken och som avser personer som är skäligen misstänkta för ett brott på
vilket fängelse kan följa.
Senast redigerad av Oneway 2012-09-12 kl. 17:13.
Citera
2012-09-12, 17:13
Medlem
Citat:
........

Är det inte så att man måste begära själv att provet förstörs?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in