2015-09-02, 12:15
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om ett eventuellt våldtäktsförsök gick fel är ju lite svårt att veta, tycker jag. Själva våldtäkten kan ju gått utmärkt, och sedan så dödade han henne (även om själva dödandet antagligen inte var något planerat eller något han tände på).

Tycker inte det är så konstigt om inga skrik hörts. Hon kan ha paralyserats, av mannens våld. Eller så dödades eller sattes ur spel hon direkt, och att hon därför inte hann skrika.

Fast faktiskt så kan hon ju också ha skrikit, och att folk hört det, men att det inte nått media.

Fast om det var en våldtäkt, skulle väl infon om att dna påträffats inte komma så sent efter.
Då hade väl polisen gått ut ganska omgående med att man säkrat spår.
Citera
2015-09-02, 12:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Oavsett svart eller vit GM, låg det ett flyktingboende i närheten? Förlåt om jag blandar ihop det med en annan tråd. Har inte följt turerna så ingående.

Finns ett på Klockbackavägen. Någon med lokalkännedom får redogöra för om det är nära brottsplatsen eller ej.
Citera
2015-09-02, 12:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Fast om det var en våldtäkt, skulle väl infon om att dna påträffats inte komma så sent efter.
Då hade väl polisen gått ut ganska omgående med att man säkrat spår.

Dels så kan det ju finnas spaningstekniska skäl att inte gå ut med det, sedan behöver ju inte en våldtäkt innebära att GM får utlösning.

I övrigt ganska osäker på vad som är rimlig tid för polisen att börja topsa, om det skulle vara så att sperma påträffats och att det ganska uppenbart är en våldtäkt.
Citera
2015-09-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Hon ville springa själv för att inte riskera att hamna efter och förstöra joggingturen för någon annan.
Dvs hon var inte ute efter att springa på lite extra.

Det var därför mamman sa: "Trodde hon att jag skulle springa ifrån henne?".

Jag tänkte att Ida var lite finkänslig mot mamman där. Ida sprang väl i "Öglan" också som lär vara lite tuffare sträcka.

Men det hela handlade från början om hon ville springa själv för att hon skulle träffa någon och det tror jag inte.
Citera
2015-09-02, 12:24
Medlem
I artikeln står det också så här: "Till ”Nya Efterlyst” säger spaningsledaren Stefan Edin att Ida sprang ett varv runt motionsbanan innan hon tog av mot en backe som kallas Öglan. Högst upp på Öglan inträffade mordet."

Det har inte jag hört nämnas tidigare, det klargör ju en del. Vet man att hon blev mördad just där eller kan det vara felskrivet i artikeln?
Citera
2015-09-02, 12:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
I artikeln står det också så här: "Till ”Nya Efterlyst” säger spaningsledaren Stefan Edin att Ida sprang ett varv runt motionsbanan innan hon tog av mot en backe som kallas Öglan. Högst upp på Öglan inträffade mordet."

Det har inte jag hört nämnas tidigare, det klargör ju en del. Vet man att hon blev mördad just där eller kan det vara felskrivet i artikeln?

Kan inte någon med lokalkännedom peka ut "Öglan" på en karta?
Citera
2015-09-02, 12:26
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtFuck
Jo precis. Måste vara något bestialiskt som chockade hundföraren så pass (tror dom sett en del). Kan tänka mig skallen krossad. Konstigt med alla i tråden och ingen som är inne på likheterna med andra joggingattackerna i spåren på annat håll i Sverige. Seriemördare? Eller copycat?
Det tror jag också. Det här handlar inte om någon kåt gubbe som av misstag dödat henne under eller efter en våldtäkt. Det massiva övervåldet tyder på ett obeskrivligt hat mot BO eller kvinnor i allmänhet.
Citera
2015-09-02, 12:26
Medlem
niceanddices avatar
Den här fb gruppen har väldigt många Väsby medlemmar, svårt att gå igenom alla samt misstänka folk men finns en del enstöringar, som varken har bild samt kanske bara väldigt fåtal vänner samt
inget jobb, vissa ahr väldigt groteska bilder.

https://www.facebook.com/groups/284245315006822/members/ IJ är medlem i denna grupp.
Citera
2015-09-02, 12:29
Medlem
Om nu inte hela polisväsendet är tappat bakom en vagn får vi nu efter 3 veckor anta att resultatet av en DNAanalys är klar.
Då kan polisen med stor säkerhet urskilja om det är en somailer, afrikan, finne eller bara vanlig europe. Så tanken att en nytillkommen utlänning ligger bakom dådet verkar inte så trolig då man fortsätter topsa lokalbefolkningen.

Hur många "behandlade" psykfall går det lösa som skulle kunna misstänkas utföra grovt våld?
Finns deras dnaprofiler lagrade eller raderas de pga. "kränkning" så fort de släpps ut i samhället?
Citera
2015-09-02, 12:30
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Kan inte någon med lokalkännedom peka ut "Öglan" på en karta?

Om ni söker på "Runby" i Väsby så ser ni den gulstreckade linjen. Det är löparspåret.
Till vänster ser ni en mindre gulstreckad runda inne i spåret. Det har jag förstått är Öglan.

Högst upp i Öglan är där krysset är:

http://i61.tinypic.com/24ov8s9.jpg
Citera
2015-09-02, 12:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Om nu inte hela polisväsendet är tappat bakom en vagn får vi nu efter 3 veckor anta att resultatet av en DNAanalys är klar.
Då kan polisen med stor säkerhet urskilja om det är en somailer, afrikan, finne eller bara vanlig europe. Så tanken att en nytillkommen utlänning ligger bakom dådet verkar inte så trolig då man fortsätter topsa lokalbefolkningen.

Hur många "behandlade" psykfall går det lösa som skulle kunna misstänkas utföra grovt våld?
Finns deras dnaprofiler lagrade eller raderas de pga. "kränkning" så fort de släpps ut i samhället?

Det här har diskuterats i tråden i flera omgångar. Att polisen topsar lokalbefolkningen utesluter inte att GM är somalier. Polisen använder sig inte av DNA-profilering för att efterforska ursprung.

"Psykfall" DNA-testas inte. Dömda gärningsmäns DNA finns däremot sparat, och det gäller även om man döms till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2015-09-02, 12:43
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Jag tror inte att GM inte äger en mobiltelefon, mycket mer sannolikt att han inte hade den med sig.

Att offret troligen inte känner GM skulle tala för att GM är invandrare är en väldigt konstig slutsats. Inte heller kan jag se att BO:s utseende talar för våldtäkt.

Jag ser tre möjligheter till varför ingen än så länge verkar ha tipsat polisen om GM:

– Han är som alla andra, och definitivt ingen man tänker sig ska göra sig skyldig till ett grovt brott mot en ung försvarslös kvinna. (Typ Hagamannen.)
– Han har ingen tydlig koppling till Upplands Väsby.
– GM är inte särskilt integrerad i det etablerade samhället.

Av dessa alternativ skulle jag luta åt det sistnämnda. En möjlighet skulle då kunna vara att han är nyanländ och att hans umgänge också består av nyanlända, som på grund av språksvårigheter överhuvudtaget inte hört talas om brottet och kanske känner en lojalitet inom gruppen, och en ovilja att kontakta polisen. Vad som talar mot det är platsen det skedde på, vilket tyder på en lokal kännedom som en nyanländ sällan har.

Det skulle också kunna vara en socialt mycket isolerad individ, vilket nog är det jag lutar åt mest. Inga eller ett fåtal vänner och inget jobb. Men det bör finnas någon som känner till honom, hans föräldrar, personal vid sociala myndigheter och vårdinrättningar, grannar. Är rätt säker på att det bland dessa finns personer som åtminstone nuddat vi tanken att han kan vara GM. Kanske har de googlat och finner den här tråden. Om ni har en märklig enstöring i er närhet med koppling till Upplands Väsby – kontakta polisen.

Ingen konstig slutsats, bara statistik gällande våldtäkter där BO inte tidigare känt GM. Anser du inte att snyggare tjejer löper en större risk att bli våldtagna? Eller tycker du att hon är ful?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in