2015-09-02, 00:47
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo, självklart bör man köra vidare på den kvantitativa linjen.

Men eftersom det är fullt möjligt att GM är någon som t ex tältat eller drivit omkring i området men inte bor i Väsby (eller kanske bott där för länge sedan) så måste man rimligtvis också ha några som funderar över vilka andra sorts spår man bör följa upp.

Att bara bestämma sig för att GM är från Väsby, topsa Väsbybor en masse och i övrigt sätta på sig skygglapparna känns som ett solklart tjänstefel.

Göra en gärningsmannaprofil, topsa en masse, hoppas på att tips kommer in och att GM eventuellt slår till igen är nog det enda att göra.

Visst kan det vara någon som inte alls har koppling till Väsby och tältat där, men för att topsa en sådan så krävs det nog lik förbannat att tips kommer in. Ser inte hur man ska kunna utreda det på mer avancerat sätt.

Edit: Tillfälliga boenden i närheten kan vara intressanta förstås. HVB- och LVU-hem och allt vad det heter, och även flyktingboenden. Vet inte om det finns någon campingplats eller hotell som det är värt att kolla med.
Senast redigerad av Troian 2015-09-02 kl. 00:49.
Citera
2015-09-02, 00:58
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Det fetade har ju visst intresse. Hur säkra är dina uppgifter på detta när det gäller området i närheten av mordplatsen?

Inte så säkra just vad det gäller Runbyområdet, men jag ser ensamkommande varje dag i närheten av Löwet där det finns ett stort boende. Har även sett grupper som jag misstänker är ensamkommande på andra håll och även utåt Runby-Kairo. Man ska komma ihåg att många som ska till och från badet kan röra sig relativt nära mordplatsen. Dagen då mordet skedde var en fin sommardag och då är det en hel del folk i rörelse. Även såna som inte bor nära mordplatsen kan ha rört sig i närheten.
Citera
2015-09-02, 01:02
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Göra en gärningsmannaprofil, topsa en masse, hoppas på att tips kommer in och att GM eventuellt slår till igen är nog det enda att göra.

Visst kan det vara någon som inte alls har koppling till Väsby och tältat där, men för att topsa en sådan så krävs det nog lik förbannat att tips kommer in. Ser inte hur man ska kunna utreda det på mer avancerat sätt.

Edit: Tillfälliga boenden i närheten kan vara intressanta förstås. HVB- och LVU-hem och allt vad det heter, och även flyktingboenden. Vet inte om det finns någon campingplats eller hotell som det är värt att kolla med.

Mitt fetade. Ja det är precis vad jag tycker man kan läsa mellan raderna i artiklarna i media. Polisen avvaktar tills nästa offer - det är uppenbarligen mer etiskt än att skicka iväg DNA:t till experter utomlands. (Vet att mitt inlägg kan uppfattas som barnsligt men jag bryr mig inte).
Citera
2015-09-02, 01:31
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Om jag fattat rätt så rör det sig huvudsakligen svenskar och nordbor i det motionsområde där mordet skedde.

Och det är direkt ovanligt med nyanlända/flyktingar/asylsökande.

Området ligger inte intill någon stor väg, järnvägsstation, köpcentrum eller liknande där det passerar massor med människor.

Dessutom förefaller det som om GM har haft hyfsad kolla på detaljer i området.

Allt det där är faktorer som pekar på en lokal GM.

Det kan man väga mot statistik som pekar på att vissa invandrargrupper är överrepresenterade vad gäller överfallsvåldtäkter.

Summan av kardemumman blir att det inte känns särskilt meningsfullt, utan tvärtom improduktivt, att göra några antaganden om etnicitet utifrån det som är allmänt känt om dådet.

Dessutom: Eftersom vi inte vet om det förekommit någon våldtäkt är det litet vanskligt att hala fram statistik om överfallsvåldtäkter.
Det är mycket invandrare mer eller mindre överallt i Sverige numera. Det du baserar ditt antagande att GM haft koll på detaljer är väldigt svagt. Jag kan också spekulera tvärtom: ingen mobil->inte har råd->invandrare.
Att offret uppenbarligen inte känt GM sedan tidigare talar också för invandrare. BOs utseende och beskrivningen av dådet som nämnts tidigare i tråden talar för våldtäkt.
Citera
2015-09-02, 02:42
Medlem
wwrs avatar
Ursäkta en fråga som nog ställts. Men var hittar jag svar på den:
Vad händer om någon vägrar lämna DNA-prov? Har någon gjort det? Har polisen rätt att ta DNA-prov i smyg, på t.ex anhållna?
Citera
2015-09-02, 06:14
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Däremot är ju GM inte tidigare straffad i Sverige, och en person som gör något så här allvarligt har sannolikt något annat i bagaget. Vidare verkar han inte tipsats om innan. Det är ju omständigheter som i någon mening stärker sannolikheten att GM är från ett annat land.

Det du skriver fick mig att fundera. En helt hypotetisk fråga (sprungen ur min egen okunskap): Någon som vet om svensk polis kan skicka DNA till andra länder(s polismyndigheter) och be dem köra det genom sina register?
Senast redigerad av Rallarsvingen 2015-09-02 kl. 06:18.
Citera
2015-09-02, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
När hon var längst bort från startpunkten så blev hon överfallen och mördad. Även om hon nu hade blivit förföljd av en annan bil så hade knappast gm kunnat slå till där det skedde.
Det finns ett antal stigar som går rakt igenom området där du kan gena för att komma dit före nån som springer spåret.
Citera
2015-09-02, 07:03
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det finns ett antal stigar som går rakt igenom området där du kan gena för att komma dit före nån som springer spåret.

Jo, jag vet, men det är fortfarande långsökt. Nån skulle alltså ha följt efter henne och när hon parkerade bilen kutat iväg genom skogen för att lägga sig i bakhåll längst bort från paprkeringen? Förutom att gm inte ens kan vara säker på att hon springer just dit så hade det väl vara lättare att i så fall ta henne nära parkeringen? Och att nån överhuvudtaget skulle övervaka hennes föräldrars hem utifall hon skulle ut i skogen känns ju också lite långsökt.

Vad jag inte riktigt kan förstå är att ingen har hört henne skrika. Det måste ha funnits folk i området när det hände. Om det är ett våldtäktsförsök som gick fel, så borde hon rimligtvis ha skrikit, såvida hon inte blev utsatt för grovt våld på direkten.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-02 kl. 07:09.
Citera
2015-09-02, 08:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet: Idas mamma: Man får kämpa för varje andetag
Citat:
– Det är fortfarande så overkligt, att hon inte finns där. Jag väntar fortfarande på att min telefon ska plinga till, säger hon i premiären av ”Nya Efterlyst” på TV8 i kväll.
Citera
2015-09-02, 08:37
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte så säkra just vad det gäller Runbyområdet, men jag ser ensamkommande varje dag i närheten av Löwet där det finns ett stort boende. Har även sett grupper som jag misstänker är ensamkommande på andra håll och även utåt Runby-Kairo. Man ska komma ihåg att många som ska till och från badet kan röra sig relativt nära mordplatsen. Dagen då mordet skedde var en fin sommardag och då är det en hel del folk i rörelse. Även såna som inte bor nära mordplatsen kan ha rört sig i närheten.

Precis, det hänger en del folk i Kairo, både gäng samt ensamma enstöringar ibland. Kan ju vara nån dåre som suttit på stranden samt spanat in tjejer som badar samt blivit sugen och galen, samt gick sedan från stranden samt fick syn på BO i löpspåret samt. Alla som varit på Kairo borde lämna sina tips eller observationer, tala om vilka dom såg på stranden, så att man får in och kan på nåt sätt kartlägga. Sedan ta in möjligtvis intressanta personer och topsa dessa.
Citera
2015-09-02, 08:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Aftonbladet: Idas mamma: Man får kämpa för varje andetag
Då vet vi att det var längst upp i öglan brottet skedde vilket förklarar lite varför det inte finns vittnen. Enligt tidigare posts så är det inte särskilt vanligt att man springer öglan samt ger en hint om att GM kände till en del om spåret.
Citera
2015-09-02, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Vilket tyder på att det inte rör sig om något vanligt mord eller en våldtäkt som gått fel. Hade hon varit skjuten, knivhuggen, strypt borde inte polisen ha blivit chockad.
Jo precis. Måste vara något bestialiskt som chockade hundföraren så pass (tror dom sett en del). Kan tänka mig skallen krossad. Konstigt med alla i tråden och ingen som är inne på likheterna med andra joggingattackerna i spåren på annat håll i Sverige. Seriemördare? Eller copycat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in