2015-09-02, 09:09
Medlem
Om GM sprang det omvända varvet och mötte Ida mellan vägen upp och vägen ner från öglan så kan GM då ha bestämt sig då. GM bestämde sig då för att springa upp i öglan, mötte Ida högst upp och vid mötet gör GM något mot henne snabbt så att hon inte hinner reagera. I det här lite mer impulsiva scenariot känns det lite orimligt att GM har med sig tillhyggen, men ett slag i ansiktet från en mötande löpare skulle nog räcka om Ida inte var beredd på det.

Det som talar emot är då kanske att om det varit slumpat kan GM omöjligt ha vetat att Ida skulle ta ett varv i öglan. Om GM såg henne springa upp så var det lite för långt för honom att springa för att kunna möte henne uppe i öglan.
Citera
2015-09-02, 09:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, jag vet, men det är fortfarande långsökt. Nån skulle alltså ha följt efter henne och när hon parkerade bilen kutat iväg genom skogen för att lägga sig i bakhåll längst bort från paprkeringen? Förutom att gm inte ens kan vara säker på att hon springer just dit så hade det väl vara lättare att i så fall ta henne nära parkeringen? Och att nån överhuvudtaget skulle övervaka hennes föräldrars hem utifall hon skulle ut i skogen känns ju också lite långsökt.

Vad jag inte riktigt kan förstå är att ingen har hört henne skrika. Det måste ha funnits folk i området när det hände. Om det är ett våldtäktsförsök som gick fel, så borde hon rimligtvis ha skrikit, såvida hon inte blev utsatt för grovt våld på direkten.
Varför måste hon skrika? Blir hon ikulltacklad får en hand över munnen och GM visar en kniv så kan hon lika gärna bli knäpptyst.
Likaså om GM som du skriver misshandlar henne och säger åt henne vara tyst.
Efter våldtäkten fortsätter misshandeln och hon knivhuggs och stympas, får ansiktet inslaget eller stryps till döds efter att ha blivit svårt misshandlad.
GM är en psyksjuk svensk/vit man men troligare en asylturist ala mördarnegern i GBG.
Citera
2015-09-02, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtFuck
Jo precis. Måste vara något bestialiskt som chockade hundföraren så pass (tror dom sett en del). Kan tänka mig skallen krossad. Konstigt med alla i tråden och ingen som är inne på likheterna med andra joggingattackerna i spåren på annat håll i Sverige. Seriemördare? Eller copycat?
Har inte kvinnor attackerats vid löpsåret i sollentuna, dvs vid Rösjön?( tror jag platsen heter).
Kanske en GM som hittat ställen där lättklädda unga kvinnor rör sig.
Citera
2015-09-02, 09:58
Medlem
niceanddices avatar
Tycker dessa 2 händelser är väldigt intressanta i sammanhanget om man tittar på kartan.

http://www.expressen.se/nyheter/tva-overfall-i-upplands-vasby-fore-mordet/
Citera
2015-09-02, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har inte kvinnor attackerats vid löpsåret i sollentuna, dvs vid Rösjön?( tror jag platsen heter).
Kanske en GM som hittat ställen där lättklädda unga kvinnor rör sig.
Kan hända, tycker det vore värt att topsa potentiella g.m i bonnhålan i södra Sverige där copycat attacker hände nyligen...
Citera
2015-09-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Då vet vi att det var längst upp i öglan brottet skedde vilket förklarar lite varför det inte finns vittnen. Enligt tidigare posts så är det inte särskilt vanligt att man springer öglan samt ger en hint om att GM kände till en del om spåret.

Tycker fortfarande att någon borde ha hört något. Hoppas det faktum att ingen verkar ha hört eller märkt av någonting tyder på att hon antingen dog eller tuppade av på direkten
Citera
2015-09-02, 10:17
Medlem
Roedoress avatar
Jag tror Ida blivit upphunnen bakifrån och det grunnar jag på tipset som kom ut ganska omgående efter mordet från polisen, att inte springa med musik i öronen.

Dvs hon har skador som bevisar att hon blev attackerad bakifrån.

Och har då någon sprungit ikapp henne så bör personen varit klädd i träningskläder för att smälta in.
För springer man i "vanliga" kläder så reagerar man. Och skulle Ida har vänt sig om (som man kanske gör ibland för att kolla läget) och ser att en man närmar sig i vanliga kläder så är ju risken större att Ida skulle ha kunnat sprungit ifrån alternativt börjat skrika.

Men vänder man sig om och ser någon i träningskläder börja närma sig bakom så vänder man tillbaka huvudet och låter personen passera.

För inte en enda gång när jag varit ute och sprungit och kommit ifatt kvinnor, har dom stannat upp och väntat på att jag ska passera och samtidigt tittar på mig så att jag inte gör något utfall.
Det gäller både kvinnor som sprungit och promenerat, med och utan hörlurar i öronen.

Så har hon blivit ifattsprungen bakifrån är det ingen alkoholiserad lodis eller trötter som utfört detta. För längst upp på Öglan låter för mig som en uppförsbacke precis innan.
Citera
2015-09-02, 10:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, jag vet, men det är fortfarande långsökt. Nån skulle alltså ha följt efter henne och när hon parkerade bilen kutat iväg genom skogen för att lägga sig i bakhåll längst bort från paprkeringen? Förutom att gm inte ens kan vara säker på att hon springer just dit så hade det väl vara lättare att i så fall ta henne nära parkeringen? Och att nån överhuvudtaget skulle övervaka hennes föräldrars hem utifall hon skulle ut i skogen känns ju också lite långsökt.

Vad jag inte riktigt kan förstå är att ingen har hört henne skrika. Det måste ha funnits folk i området när det hände. Om det är ett våldtäktsförsök som gick fel, så borde hon rimligtvis ha skrikit, såvida hon inte blev utsatt för grovt våld på direkten.

Om ett eventuellt våldtäktsförsök gick fel är ju lite svårt att veta, tycker jag. Själva våldtäkten kan ju gått utmärkt, och sedan så dödade han henne (även om själva dödandet antagligen inte var något planerat eller något han tände på).

Tycker inte det är så konstigt om inga skrik hörts. Hon kan ha paralyserats, av mannens våld. Eller så dödades eller sattes ur spel hon direkt, och att hon därför inte hann skrika.

Fast faktiskt så kan hon ju också ha skrikit, och att folk hört det, men att det inte nått media.
Citera
2015-09-02, 10:25
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Jag tror Ida blivit upphunnen bakifrån och det grunnar jag på tipset som kom ut ganska omgående efter mordet från polisen, att inte springa med musik i öronen.

Dvs hon har skador som bevisar att hon blev attackerad bakifrån.

Och har då någon sprungit ikapp henne så bör personen varit klädd i träningskläder för att smälta in.
För springer man i "vanliga" kläder så reagerar man. Och skulle Ida har vänt sig om (som man kanske gör ibland för att kolla läget) och ser att en man närmar sig i vanliga kläder så är ju risken större att Ida skulle ha kunnat sprungit ifrån alternativt börjat skrika.

Men vänder man sig om och ser någon i träningskläder börja närma sig bakom så vänder man tillbaka huvudet och låter personen passera.

För inte en enda gång när jag varit ute och sprungit och kommit ifatt kvinnor, har dom stannat upp och väntat på att jag ska passera och samtidigt tittar på mig så att jag inte gör något utfall.
Det gäller både kvinnor som sprungit och promenerat, med och utan hörlurar i öronen.

Så har hon blivit ifattsprungen bakifrån är det ingen alkoholiserad lodis eller trötter som utfört detta. För längst upp på Öglan låter för mig som en uppförsbacke precis innan.
Afrikaner brukar ha naturlig fallenhet för löpning, kan det vara en sådan från ett närliggande asylboende eller någon invandrad afrikan som löpt ikapp svenska Ida och gjort detta förfärliga?
Jag anar vissa likheter med Elin Krantz tragiska öde i Göteborg i sept. 2010, där var ju en afrikan GM.
Jag tippar på att Ida mördats på ett liknande sätt med mycket grovt våld.
Tragiskt att svenska liv spills helt i onödan.
Citera
2015-09-02, 10:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Det är mycket invandrare mer eller mindre överallt i Sverige numera. Det du baserar ditt antagande att GM haft koll på detaljer är väldigt svagt. Jag kan också spekulera tvärtom: ingen mobil->inte har råd->invandrare.
Att offret uppenbarligen inte känt GM sedan tidigare talar också för invandrare. BOs utseende och beskrivningen av dådet som nämnts tidigare i tråden talar för våldtäkt.

Jag tror inte att GM inte äger en mobiltelefon, mycket mer sannolikt att han inte hade den med sig.

Att offret troligen inte känner GM skulle tala för att GM är invandrare är en väldigt konstig slutsats. Inte heller kan jag se att BO:s utseende talar för våldtäkt.

Jag ser tre möjligheter till varför ingen än så länge verkar ha tipsat polisen om GM:

– Han är som alla andra, och definitivt ingen man tänker sig ska göra sig skyldig till ett grovt brott mot en ung försvarslös kvinna. (Typ Hagamannen.)
– Han har ingen tydlig koppling till Upplands Väsby.
– GM är inte särskilt integrerad i det etablerade samhället.

Av dessa alternativ skulle jag luta åt det sistnämnda. En möjlighet skulle då kunna vara att han är nyanländ och att hans umgänge också består av nyanlända, som på grund av språksvårigheter överhuvudtaget inte hört talas om brottet och kanske känner en lojalitet inom gruppen, och en ovilja att kontakta polisen. Vad som talar mot det är platsen det skedde på, vilket tyder på en lokal kännedom som en nyanländ sällan har.

Det skulle också kunna vara en socialt mycket isolerad individ, vilket nog är det jag lutar åt mest. Inga eller ett fåtal vänner och inget jobb. Men det bör finnas någon som känner till honom, hans föräldrar, personal vid sociala myndigheter och vårdinrättningar, grannar. Är rätt säker på att det bland dessa finns personer som åtminstone nuddat vi tanken att han kan vara GM. Kanske har de googlat och finner den här tråden. Om ni har en märklig enstöring i er närhet med koppling till Upplands Väsby – kontakta polisen.
Citera
2015-09-02, 10:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Afrikaner brukar ha naturlig fallenhet för löpning, kan det vara en sådan från ett närliggande asylboende eller någon invandrad afrikan som löpt ikapp svenska Ida och gjort detta förfärliga?
Jag anar vissa likheter med Elin Krantz tragiska öde i Göteborg i sept. 2010, där var ju en afrikan GM.
Jag tippar på att Ida mördats på ett liknande sätt med mycket grovt våld.
Tragiskt att svenska liv spills helt i onödan.

Jämförelsen med Elin Krantz haltar. Det mordet skedde av ett fyllo som hade försökt närma sig henne men blivit avvisad, vilket han inte accepterade.

Jag lutar åt att det här mordet inte föregåtts av ett närmande. GM visste redan vid den första kontakten att han skulle göra henne illa (våldta och/eller mörda henne).
Citera
2015-09-02, 10:39
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jämförelsen med Elin Krantz haltar. Det mordet skedde av ett fyllo som hade försökt närma sig henne men blivit avvisad, vilket han inte accepterade.

Jag lutar åt att det här mordet inte föregåtts av ett närmande. GM visste redan vid den första kontakten att han skulle göra henne illa (våldta och/eller mörda henne).
I ditt tidigare inlägg skriver du att du tror GM inte hade för avsikt att döda.
Nu detta inlägg, hur ska du ha det?
Tror du GM hade för avsikt att göra illa och döda eller tror du det inte?
Du förefaller mer förvirrad än vanligt, vilket inte säger lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in