Citat:
Ursprungligen postat av
checkthisout.
Det är mycket invandrare mer eller mindre överallt i Sverige numera. Det du baserar ditt antagande att GM haft koll på detaljer är väldigt svagt. Jag kan också spekulera tvärtom: ingen mobil->inte har råd->invandrare.
Att offret uppenbarligen inte känt GM sedan tidigare talar också för invandrare. BOs utseende och beskrivningen av dådet som nämnts tidigare i tråden talar för våldtäkt.
Jag tror inte att GM inte äger en mobiltelefon, mycket mer sannolikt att han inte hade den med sig.
Att offret troligen inte känner GM skulle tala för att GM är invandrare är en väldigt konstig slutsats. Inte heller kan jag se att BO:s utseende talar för våldtäkt.
Jag ser tre möjligheter till varför ingen än så länge verkar ha tipsat polisen om GM:
– Han är som alla andra, och definitivt ingen man tänker sig ska göra sig skyldig till ett grovt brott mot en ung försvarslös kvinna. (Typ Hagamannen.)
– Han har ingen tydlig koppling till Upplands Väsby.
– GM är inte särskilt integrerad i det etablerade samhället.
Av dessa alternativ skulle jag luta åt det sistnämnda. En möjlighet skulle då kunna vara att han är nyanländ och att hans umgänge också består av nyanlända, som på grund av språksvårigheter överhuvudtaget inte hört talas om brottet och kanske känner en lojalitet inom gruppen, och en ovilja att kontakta polisen. Vad som talar mot det är platsen det skedde på, vilket tyder på en lokal kännedom som en nyanländ sällan har.
Det skulle också kunna vara en socialt mycket isolerad individ, vilket nog är det jag lutar åt mest. Inga eller ett fåtal vänner och inget jobb. Men det bör finnas någon som känner till honom, hans föräldrar, personal vid sociala myndigheter och vårdinrättningar, grannar. Är rätt säker på att det bland dessa finns personer som åtminstone nuddat vi tanken att han kan vara GM. Kanske har de googlat och finner den här tråden.
Om ni har en märklig enstöring i er närhet med koppling till Upplands Väsby – kontakta polisen.