2015-09-02, 00:07
Medlem
Vad är anledningen till att polisen inte säger ifall det skett en våldtäkt också eller ej. Det skulle ju möjligen kunna innebära att några tips till strömmar in av folk som kanske skulle kunna se en granne eller vän som en potentiell våldtäktsman men absolut ingen mördare. Det kan ju varit en våldtäkt som råkade sluta med ett mord av någon anledning.

Vad är anledningen till att man håller inne på denna info i dagsläget?
Senast redigerad av Stockholmskisen 2015-09-02 kl. 00:09.
Citera
2015-09-02, 00:09
Medlem
ME077s avatar
En 3 år gammal undersökning (borde utvecklats sedan dess):

"Predictions of sex, direct match, and first to third degree relatedness were highly accurate. Chip-based predictions of biparental continental ancestry were on average ~94 % correct (further support provided by separately inferred patrilineal and matrilineal ancestry). Predictions of eye color were 85 % correct for brown and 70 % correct for blue eyes, and predictions of hair color were 72 % for brown, 63 % for blond, 58 % for black, and 48 % for red hair."

http://link.springer.com/article/10.1007/s00414-012-0788-1
Citera
2015-09-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Vad är anledningen till att polisen inte säger ifall det skett en våldtäkt också eller ej. Det skulle ju möjligen kunna innebära att några tips till strömmar in av folk som kanske skulle kunna se en granne eller vän som en potentiell våldtäktsman men absolut ingen mördare. Det kan ju varit en våldtäkt som råkade sluta med ett mord av någon anledning.

Vad är anledningen till att man håller inne på denna info om våldtäkt har skett i dagsläget?

Det är helt normalt att polisen håller inne med all information om vad som har hänt. När de sedan förhör misstänkta är det lätt att de försäger sig och berättar något som bara mördaren och utredarna känner till. Det är ofta en lyckad strategi, så jag förstår att polisen håller inne den informationen.
Citera
2015-09-02, 00:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen

Vad är anledningen till att man håller inne på denna info i dagsläget?

Om man ser grannen som en möjlig våldtäktsman, men absolut ingen mördare, så vill man nog ha in tipset ändå – oavsett om det faktiskt skett en våldtäkt eller inte.

Man kan ju också gå ut med mer detaljer i ett senare tillfälle, för att återigen skapa intresse för mordet. Det var antagligen därför som man idag gick ut med bild.
Citera
2015-09-02, 00:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Det är helt normalt att polisen håller inne med all information om vad som har hänt. När de sedan förhör misstänkta är det lätt att de försäger sig och berättar något som bara mördaren och utredarna känner till. Det är ofta en lyckad strategi, så jag förstår att polisen håller inne den informationen.

Just det tror jag inte har betydelse här, eftersom man ju har DNA (och man verkar rätt säker på att det är GM:s).
Citera
2015-09-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om man ser grannen som en möjlig våldtäktsman, men absolut ingen mördare, så vill man nog ha in tipset ändå – oavsett om det faktiskt skett en våldtäkt eller inte.

Man kan ju också gå ut med mer detaljer i ett senare tillfälle, för att återigen skapa intresse för mordet. Det var antagligen därför som man idag gick ut med bild.

Ja det förstår jag att man vill ha in sådana tips ändå. Men frågan är ju ifall folk där ute förstår det.
Citera
2015-09-02, 00:17
Medlem
fernebos avatar
Fattar inte varför folk tror att gm kan vara nån hon kände. Det skulle ju verkligen vara slumpen i så fall. Hon lånade föräldrarnas bil och åkte en bra bit till Runbyskolan för att springa, När hon var längst bort från startpunkten så blev hon överfallen och mördad. Även om hon nu hade blivit förföljd av en annan bil så hade knappast gm kunnat slå till där det skedde. Precis allt talar för att hon bara stötte ihop med fel person. Det kan ha varit nån som låg och väntade på ett offer eller nån som hon mötte eller sprang förbi som hejdade henne varefter situationen spårade ur. Hon hade otur. Det är jag till 99% säker på.

Vad det gäller gärningsmannen, så tycker jag att det är märkligt att polisen talar om att de har en god bild av vilken typ denne är. Vad kan det möjligen vara för spår han har lämnat?

Vad det gäller etnicitet så är det såklart omöjligt att veta, men även jag kan ju tycka att det faktum att man inte fick nån träff på DNA kan tala för en utlänning. Jag har cyklat rätt mycket i Väsbytrakten och jag tycker att man träffar på utlänningar överallt, även i delar av Väsby där det kanske inte bor så många. Inte minst utåt Kairobadhållet som trots allt är i närheten av mordplatsen. Nu i sommar har man sett väldigt många vad jag antar är ensamkommande som tydligen placerats i Väsby. Att vara ute i naturen och röra sig eller cykla på stigar är verkligen inte bara nåt som infödda svenskar gör.

Därmed inte sagt att jag tror att det måste vara en utlänning, men jag hoppas att polisen åtminstone kollar lite extra på boenden och liknande med tanke på att man inte fick träff på DNA.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-02 kl. 00:20.
Citera
2015-09-02, 00:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ärligt talat vet jag inte om det är så stor idé att börja leta bland det lite mer ovanliga. Det handlar typ om kvantitet vs. kvalitet. Kan man välja att topsa femtio personer mer eller mindre på måfå (män i rimlig ålder och boende i Väsby) vägt mot att lite mer raffinerat topsa tio mer utvalda personer (exempelvis identifiera alla killar i högstadiet som var intresserade av eller någon gång hånglade med henne), med lika mycket resurser, så skulle jag nog kanske ändå luta åt det förstnämnda alternativet.

Jag tror att det är också den mer kvantitativa linjen polisen nu är inne på. Det egentliga utredningsarbetet är förmodligen avstannat. Nu handlar det att skapa sig en profil av GM (utifrån person och någon typ av geografisk profil) och mer eller mindre administrativa åtgärder för att ta in personer som stämmer in på detta för topsing.
Jo, självklart bör man köra vidare på den kvantitativa linjen.

Men eftersom det är fullt möjligt att GM är någon som t ex tältat eller drivit omkring i området men inte bor i Väsby (eller kanske bott där för länge sedan) så måste man rimligtvis också ha några som funderar över vilka andra sorts spår man bör följa upp.

Att bara bestämma sig för att GM är från Väsby, topsa Väsbybor en masse och i övrigt sätta på sig skygglapparna känns som ett solklart tjänstefel.
Citera
2015-09-02, 00:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fattar inte varför folk tror att gm kan vara nån hon kände. Det skulle ju verkligen vara slumpen i så fall. Hon lånade föräldrarnas bil och åkte en bra bit till Runbyskolan för att springa, När hon var längst bort från startpunkten så blev hon överfallen och mördad. Även om hon nu hade blivit förföljd av en annan bil så hade knappast gm kunnat slå till där det skedde. Precis allt talar för att hon bara stötte ihop med fel person. Det kan ha varit nån som låg och väntade på ett offer eller nån som hon mötte eller sprang förbi som hejdade henne varefter situationen spårade ur. Hon hade otur. Det är jag till 99% säker på.

Vad det gäller gärningsmannen, så tycker jag att det är märkligt att polisen talar om att de har en god bild av vilken typ denne är. Vad kan det möjligen vara för spår han har lämnat?

Vad det gäller etnicitet så är det såklart omöjligt att veta, men även jag kan ju tycka att det faktum att man inte fick nån träff på DNA kan tala för en utlänning. Jag har cyklat rätt mycket i Väsbytrakten och jag tycker att man träffar på utlänningar överallt, även i delar av Väsby där det kanske inte bor så många. Inte minst utåt Kairobadhållet som trots allt är i närheten av mordplatsen. Nu i sommar har man sett väldigt många vad jag antar är ensamkommande som tydligen placerats i Väsby. Att vara ute i naturen och röra sig eller cykla på stigar är verkligen inte bara nåt som infödda svenskar gör.

Därmed inte sagt att jag tror att det måste vara en utlänning, men jag hoppas att polisen åtminstone kollar lite extra på boenden och liknande med tanke på att man inte fick träff på DNA.
Det fetade har ju visst intresse. Hur säkra är dina uppgifter på detta när det gäller området i närheten av mordplatsen?
Citera
2015-09-02, 00:27
Medlem
ME077s avatar
Tänk om det vore möjligt att skicka DNA:t till detta företag:

https://snapshot.parabon-nanolabs.com/

Tror chansen att hitta GM kraftigt ökar då - och minskar antal topsningar som behöver göras.
Citera
2015-09-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fattar inte varför folk tror att gm kan vara nån hon kände. Det skulle ju verkligen vara slumpen i så fall.

Jag håller med det verkar osannolikt. Jag har letat efter hennes profil på Runkeeper och Endomondo. Det skulle kunna vara så att hon springer regelbundet på samma plats. Då skulle GM kunna få reda på det. Hur som helst har jag inte hittat någon profil med det namnet som har sprungit regelbundet i sommar.

En annan möjlighet som det har talats om är att det var en överfallsvåldtäkt och att hon råkade känna igen GM och därför blev mördad. Då skulle det verkligen vara en olycklig slump.
Citera
2015-09-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Tänk om det vore möjligt att skicka DNA:t till detta företag:

https://snapshot.parabon-nanolabs.com/

Tror chansen att hitta GM kraftigt ökar då - och minskar antal topsningar som behöver göras.

Jag håller med och hoppas verkligen att de struntar i etiska rådets rekommendationer och använder alla tänkbara metoder för att lösa detta mord snarast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in