2015-09-01, 00:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Bör finnas på Aftonbladet då det är deras program?

Har försökt hitta det utan att lyckas
2015-09-01, 00:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

http://www.aftonbladet.se/nyheter/brottscentralen/article21339159.ab

Edit: Eller är det inte hela programmet?
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-09-01 kl. 00:35.
2015-09-01, 00:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Så skulle det iofs kunna vara, helt klart. MGM ser en förtjusande flicka på caféet, tar reda på vad hon heter osv. LH påminner om flickorna på de porrsidor MGM gillar på facebook.

Precis! Såg också det på hans Facebook.
2015-09-01, 00:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Se där ja, där är du ju.
Var dagens GT ytterligare ett sätt för tidningen att sälja lösnummer ?
Tänker då närmast ang den fjärde personen.
Jag har svårt att tänka mig att tidningen har hittat på den fjärde personen, men man märker att Lisa säljer. Vartenda ord som kommer över advokatens, åklagarens eller spaningsledarens läppar blir till en artikel.
2015-09-01, 00:38
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har svårt att tänka mig att tidningen har hittat på den fjärde personen, men man märker att Lisa säljer. Vartenda ord som kommer över advokatens, åklagarens eller spaningsledarens läppar blir till en artikel.

Även om jag kan förstå folk som tycker yppandeförbudet kan innebära en viss snefördelning mellan åklagare och försvarare (jag tycker dock inte det personligen) så kan vi vara tacksamma att det finns i detta fall, av skäl som du nyss anförde.
2015-09-01, 00:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Så, du kan börja med att förklara sakligt varför hypotesen om att mördaren och offret kände till varandra genom ett socialt forum på nätet är livlig fantasi, mitt argument kan du läsa här och nu.

Jag tror att det är vanligt att människor, särskilt yngre, använder sig av sociala nätverk på internet och också knyter nya kontakter den vägen och att det av den anledningen inte är osannolikt att offret och mördaren kan ha förts samman via något sådant nätverk.

Jag sågar inte alltid dina hypoteser, ibland kan de va riktigt intressanta. Men jag gillar inte när det antyds (och alls inte bara från dig), om än ej medvetet, att LH skulle köpa sprit, ogilla invandrare, sälja sex eller liknande. Jag finner det kränkande mot henne och hennes familj. Det är min åsikt. Punkt.

Ett socialt nätverk-möte med MGM i det här fallet anser jag osannolikt på grund av:
Språkbarriären (översättningsprogram finns ja, men de är knappast tillförlitliga i sådana här sammanhang. Felaktigt uppbyggda meningar och dessutom så går en chatt i realtid.

Osäkerheten. Att träffa en okänd person mot ute på vischan (även om det kan verka hur bra som helst på nätet) tror jag inte Lisa skulle göra. Hon var blyg i nya situationer enligt föräldrarna och att träffa nätfolk kan sluta illa, det tror jag hon var medveten om.

Avståndet. Varför inte träffas i Skövde i så fall? Och en vardag, här skulle det bara bli problem när hon väntas vara hemma till middag 50 minuter senare.
2015-09-01, 00:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Då är fråga ju bara den; Varför kommer information om tipps/utredning om denna "den fjärde mannen" ut i media???
Jag menar, polisen har sagt att dom fått in/följt upp ca 1000 tips, och det är väl ingen tvivel om att det där emellan funnits många andra personer som nämnts vid namn, men dom har det inte nämnts något om i media.
Ingen rök utan eld
Det är väl ändå ganska osannolikt att man efter flera månader med den växande
övertygelsen att man har alldeles rätt man i förvar gällande vem som ansvarade för
att Lisa Holm inte längre hade ett liv att leva här på jorden, skulle ställas inför en
sån överraskande scenförändring att en troligare GM bara plötsligt uppenbarade sig från
just ingenstans. Någon som man inte hade haft skäl att intressera sig för tidigare under
processens gång skulle ändra om hela spelplanen i en hast. Nån eller några inkommer
med ett tips i sista stund och så skulle detta radikala ske.
Är det vidare realistiskt att tänka sig?
Man liksom springer inte bara förbi den DNA-bevisning och annat man samlat på sig gentemot
den häktade.

Nej, jag för min del fortsätter nog att förhålla mig tämligen kallsinnig inför den omtumlande
nyheten
som spottades ut i afton, strax efter att aftonbladets Brottscentralen
gått i mål med sin sändning och där man ägnat några minuter åt dramat ifråga också.

"Den fjärde mannen" tror jag stannar vid att vara dramatiseringen av farbror Perssons
kriminalroman "En annan tid ett annat liv". http://s1.discshop.se/img/front_large/130961/den_fjarde_mannen.jpg
2015-09-01, 00:48
Medlem
Citat:

Här kanske.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/
2015-09-01, 00:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Även om jag kan förstå folk som tycker yppandeförbudet kan innebära en viss snefördelning mellan åklagare och försvarare (jag tycker dock inte det personligen) så kan vi vara tacksamma att det finns i detta fall, av skäl som du nyss anförde.
Gäller domstolens yppandeförbud även åklagaren?

Ja, som jag sagt, så gillar jag tystnaden. Inget som inte hjälper förundersökningen framåt ska komma ut, varken från åklagarsidan eller försvaret. Så som det görs nu skapas obalans till förmån för åklagaren.
2015-09-01, 00:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/brottscentralen/article21339159.ab

Edit: Eller är det inte hela programmet?

Nej det är enbart et kort klipp.

Men just nu hittade jag Lisa Holm vidoen :

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/88591
2015-09-01, 00:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Gäller domstolens yppandeförbud även åklagaren?

Ja, som jag sagt, så gillar jag tystnaden. Inget som inte hjälper förundersökningen framåt ska komma ut, varken från åklagarsidan eller försvaret. Så som det görs nu skapas obalans till förmån för åklagaren.

Beslutet som fattades ursprungligen av tingsrätten gällde samtliga närvarande men är egentligen obehövligt då förundersökningssekretess överförs mellan myndigheter, här domstol till åklarmyndigheten. Åklagaren omfattas således av tystnadsplikt avseende vad som sägs bakom stängda dörrar under än häktningsförhandling, oavsett yppandeförbud

Å andra sidan är åklagaren som driver förundersökningen och då kan det tänkas att denne också förfogar till viss del över sekretessen och då har ett yppandeförbud som tingsrätten meddelande, gentemot samtliga närvarande inkl åklagaren, större betydelse
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-09-01 kl. 01:03.
2015-09-01, 00:59
Medlem
Bagaren är den som kommer först till ett bageri.
Och den som kan bli tvingad att släppa in busar
eller hittar busar som redan är inne.
Eller ser busar jobba i närheten.
Vet inte om det finns övernattnings-möjlighet i detta bageri ,
troligt är att ingen vill övernatta pga alla stölder runt och i bageriet.

Blomberg tycks vara ett nöjesfält för busar , flera inbrott i bageriet och senast stals takläggarnas byggnadsställning.
Så något praktiskt takläggarjobb pågick inte på ladan när LH försvann.
(har redan behandlads i denna tråd och finns dokumenterat på polisens hemsida över händelser)

Vad jag sett i andra områden är att busarna är en löst sammansatt grupp från närmaste bostadsgetto , i detta fall är ett område i Lidköping ett hett tips.
Lagom avstånd för dem att åka.
Och att de kan Blomberg etc. som sin egen ficka är det ingen snack om för min del.

Det här med dagskassan och försök till insläpp har ju redan varit uppe i denna tråd.

Det här med busar är inget unikt med blomberg , finns över hela sverige och är en politisk fråga och därmed någon annan tråd.

I alla fall så finns det en mängd med tänkbara mördare utan ledtrådar.

Men i detta fall så har ju polisen DNA spår och MGM.
Så jag tror fortfarande till 75% att de har rätt gubbe....

Och inbrotten .... tja blir en fråga för försäkringsbolag och högre månadsavgift för oss andra.
(eller vad tror du)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in