Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Lösryckt eller inte, du är ju mästare på att lägga fram hypoteser/teorier som teoretiskt kan/kunnat inträffa. Jag hindrar dig inte från att göra det, ordet är ju fritt, men bara för att någonting kan inträffa måste du räkna med att få mothugg om det inte finns det minsta logik till dylika händelseförlopp.
Du återkommer hela tiden till: -Så kan det ha gått till, tycker jag. -Det är sannolikt, tycker jag. Och om nån inte håller med dig häver du ur dig: -Vad säger att det inte kan ha gått till så, bevisa det osv osv.
Du har ett närmast unikt sätt att resonera, men det är väl så i Ankeborg kanske.
Du glider på sanningen tycker jag, och ja, jag brukar ofta vara tydlig med när jag
tycker, tror, anser eller påstår något, det borde fler vara tycker jag. Men det viktigaste bör vara att den som läser noterar de här små orden så undviks en massa onödiga frågor och anklagelser om vad den ena eller den andra tror.
Jag tar gärna mothuggen, ibland ber jag även forumet att såga hypoteser eller teorier efter bästa förmåga, dock förväntar jag mig mer än bara ett simpelt
osannolikt eller
livlig fantasi utan en tillstymmelse till argument med substans.
Jag tycker faktiskt att man bör kunna bolla hypoteser neutralt utan att ha en värdering i botten. Man måste inte tro på hypotesen för att testa den, syftet kan vara att kunna utesluta den med fakta och inte med tro, och genom det närma sig något som kan likna sanningen. Du må tycka att hypoteser som jag för fram här i tråden är livlig fantasi, ja, det är säkert så, men såga hypotesen genom ett argument eller resonemang och inte genom ett tyckande, det är det minsta du kan göra om du är seriös tycker jag.
Om du gör det så lovar jag att sluta kalla dig för diverse invektiv och förmodligen kommer du själv att uppleva diskussionen som mer meningsfull.
Så, du kan börja med att förklara sakligt varför hypotesen om att mördaren och offret kände till varandra genom ett socialt forum på nätet är livlig fantasi, mitt argument kan du läsa här och nu.
Jag tror att det är vanligt att människor, särskilt yngre, använder sig av sociala nätverk på internet och också knyter nya kontakter den vägen och att det av den anledningen inte är osannolikt att offret och mördaren kan ha förts samman via något sådant nätverk.