Citat:
Ursprungligen postat av
Hjarnsubstans
Jag trodde fortfarande dagen efter att hon hade stuckit själv, med en kille eller nåt. Så jag hade nog också fortsatt jobba.
Det som fick mig att befara att något allvarligt hade hänt, så fort jag hörde talas om saken, var, att nyckeln satt kvar i mopeden och att påsen med tillhörigheter fanns intill.
Allting var från början väldigt skumt.
Så här i efterhand kan man undra hur GM tänkte, särskilt med ovanstående i beaktande. Visste han ö.h.t. om, att en moped stod med nyckeln i på baksidan av ladan? Om han gjorde det, varför tog han inte ur nyckeln och tog reda på påsen med tillhörigheter?
Jag har hela tiden tänkt att GM visste att Lisa åkte moped. Jag tror det också fortfarande. Men just detta, att lämna så tydliga spår av att någonting märkligt har hänt genom att inte röja undan nyckeln och påsen, får mig att tvivla. Överfallet, om det nu var ett sådant, kan inte rimligen ha hänt på baksidan av kaféet annars.
Såvida inte GM ville att Lisa skulle bli hittad, ville att alla skulle förstå att något allvarligt hänt.
Däremot är det ju inte säkert, att
alla berörda insåg att det
säkert hade hänt något allvarligt, bara för att en påse hade glömts kvar och en nyckel slarvigt satt kvar i mopeden.
Det blev ju trots allt inte klassat som särskild händelse förrän på måndag eftermiddag, tror jag. Så visst kan arbete ha pågått i ladan som vanligt, den var ju trots allt redan genomsökt. Och någon givet brott fanns inte. Mopednyckeln och påsen indikerar inte mord på platsen, utan snarare människorov och bortförande från området. Ja, ja.