2015-08-30, 02:02
Medlem
bokfodrals avatar
Jag reagerade på det första som stod i personutredningen - "misstänkt för mord mm"

Mord med mera? Hur ska man tolka det?
2015-08-30, 02:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Av obetänksamhet i en ovan situation dumpade han kroppen på en bekant plats. Mördare dumpar ofta kroppen på bekanta platser, så varför kan inte någon som bistår en mördare göra det?
AJ lär ha förhindrat detta. Kroppen borde naturligtvis ha körts långt bort, tillsammans med Lisas alla ägodelar.

Ytterst osannolik hypotes. Du får nog inte många anhängare till den.
2015-08-30, 02:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63

Om man nu skall spekulera i varför han inte vill tala om vilken typ av DNA-spår det är så skulle jag inte bli förvånad om det rör sig om sperma.
Ett sådant uttalande skulle röja att det rör sig om våldtäkt/våldtäktsförsök och mord, inte alls omöjligt att han vill hålla tyst om detta så länge som möjligt med hänsyn till LH och hennes nära.
OM det nu skulle röra sig om sperma så blir det jobbigt att förklara för NB...som hantverkare inte bara skadar man sig och skvätter blod över hela bygden, man tar även "saken" i egna händer och skvätter sperma över hela Kinnekulle...

Jag tror inte på spermafynd. Nog för att misstänkta och åtalade kommit med bisarra bortförklaringar genom tiderna, men att påstå att man aldrig träffat eller ens känt en person som har ens sperma på sig... Jag tror inte att advokaten skulle orka hålla uppe garden så pass som hon ändå gör då. Det känns också som att tidsfönstret är för snävt för en våldtäkt om pizzainköpet verkligen inträffat på angivet datum och klockslag.

Man vill ju också hoppas att offret inte behövde utsättas för detta också innan hon dog. Dessutom vet jag inte om jag skulle orka med ett förutsett inlägg från theF där hon skulle föreslå att NB kanske haft lite dåligt i äktenskapet och dragit en handtralla inne i arbetsboden ibland och att mördaren även lyckats besudla saker eller rentav kroppen med det.
2015-08-30, 02:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Hur skulle mobiltrafik, platser han besökt, personer han har kontakt med, ekonomiska transaktioner kunna avslöja denna konspiration?

Konspirationer avslöjas ofta av mobiltrafik mellan de inblandade.

Nu bodde dom ju nära varandra men nog skulle det märkas om farbror Arne gjorde sig ärenden till litauerna i tid och otid. För dom har naturligtvis ett behov av att prata om det hela.
2015-08-30, 02:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ingen verkar veta om han varit där aktuell tid öht. Så anonym kan väl ingen vara på den lilla bygden? Det är ju flertal lokala som skrivit i tråden inkl de som gått sök med MP.
Sen verkar det bo en tjej på Gums gård. Dvs det större huset på andra sidan vägen vid HJ-gården så jag undrar om det är uthyrt inkl. stall.
Jag har visat att GJ befann sig i Stockholm ett par veckor före försvinnandet, (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart). Om han, eller någon släkting till honom, befann sig i Blomberg vid försvinnandet, har det bara inte framkommit.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-30 kl. 02:08.
2015-08-30, 02:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Konspirationer avslöjas ofta av mobiltrafik mellan de inblandade.

Nu bodde dom ju nära varandra men nog skulle det märkas om farbror Arne gjorde sig ärenden till litauerna i tid och otid. För dom har naturligtvis ett behov av att prata om det hela.
Jag trodde de jobbade tillsammans och gavs många möjligheter att träffas utan att det uppmärksammades. Språkbarriären kan ha försvårat telefontrafik, annars är telefontrafik lätt att förklara.
2015-08-30, 02:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hur skulle mobiltrafik, platser han besökt, personer han har kontakt med, ekonomiska transaktioner kunna avslöja denna konspiration?

Det var allmänna exempel. Men du kan ju fundera över sannolikheten att en anstiftare skulle börja skicka stålar månatligen till NB:s fru så fort han rättegången är över och han tagit en för laget och ett livstidsstraff. Eller skicka till NB om han blir frikänd pga bristande bevisning och utredningen därmed förblir öppen.

Sen brukar ju de flesta kontakter lämna spår som kommer fram, särskilt i en stor kartläggning. "Varför pratade du och den häktade i telefon 30 minuter efter sista kontakten med Lisa?" "Varför pejlades din unge manlige släktings telefon till masten under caféet strax efter stängningsdags?" Varför har grannar observerat honom och den häktade flera gånger under veckan?

Jag tänker inte tjafsa mer om detta. Du har ingen substans för dina alternativhypoteser. De är i nuläget bara tankeexperiment som inte ger ett dugg mer rimliga förklaringar till vad som hänt, tvärtom. Inte är det särskilt originella eller skarpsinniga heller.
2015-08-30, 02:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jag trodde de jobbade tillsammans och gavs många möjligheter att träffas utan att det uppmärksammades. Språkbarriären kan ha försvårat telefontrafik, annars är telefontrafik lätt att förklara.

Ja, dom kanske hade "arbetsmöten".

Men f.ö så jobbade väl inte AJ särskilt mycket med det praktiska, pga ålder. Han var ju arbetsgivare. Så jag tror inte att dom jobbade ihop.

Men strunt samma. Vi får väl se helt enkelt.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-08-30 kl. 02:15.
2015-08-30, 02:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var allmänna exempel. Men du kan ju fundera över sannolikheten att en anstiftare skulle börja skicka stålar månatligen till NB:s fru så fort han rättegången är över och han tagit en för laget och ett livstidsstraff. Eller skicka till NB om han blir frikänd pga bristande bevisning och utredningen därmed förblir öppen.

Sen brukar ju de flesta kontakter lämna spår som kommer fram, särskilt i en stor kartläggning. "Varför pratade du och den häktade i telefon 30 minuter efter sista kontakten med Lisa?" "Varför pejlades din unge manlige släktings telefon till masten under caféet strax efter stängningsdags?" Varför har grannar observerat honom och den häktade flera gånger under veckan?

Jag tänker inte tjafsa mer om detta. Du har ingen substans för dina alternativhypoteser. De är i nuläget bara tankeexperiment som inte ger ett dugg mer rimliga förklaringar till vad som hänt, tvärtom. Inte är det särskilt originella eller skarpsinniga heller.
Scenariot kan ha skett utan telefontrafik, vilket jag redan har förklarat. Umgänge mellan personer som står nära varandra brukar gå att förklara.

Bra att du slutar tjafsa, en eloge till dig.
2015-08-30, 02:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja, dom kanske hade "arbetsmöten".

Men f.ö så jobbade väl inte AJ särskilt mycket med det praktiska, pga ålder. Han var ju arbetsgivare. Så jag tror inte att dom jobbade ihop.
Träffades. snackade, telefontrafik. Allt går att förklara så enkelt att polisen inte bryr sig om att kolla upp det.
2015-08-30, 02:20
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror inte på spermafynd. Nog för att misstänkta och åtalade kommit med bisarra bortförklaringar genom tiderna, men att påstå att man aldrig träffat eller ens känt en person som har ens sperma på sig... Jag tror inte att advokaten skulle orka hålla uppe garden så pass som hon ändå gör då. Det känns också som att tidsfönstret är för snävt för en våldtäkt om pizzainköpet verkligen inträffat på angivet datum och klockslag.

Man vill ju också hoppas att offret inte behövde utsättas för detta också innan hon dog. Dessutom vet jag inte om jag skulle orka med ett förutsett inlägg från theF där hon skulle föreslå att NB kanske haft lite dåligt i äktenskapet och dragit en handtralla inne i arbetsboden ibland och att mördaren även lyckats besudla saker eller rentav kroppen med det.
Jag kan inte säga att jag är övertygad om att det är sperma jag heller, anledningen att jag tar upp det är att det känns underligt att han inte kan gå in på vad "det andra DNA-spåret" är.
Nu blir ju straffet inte högre för att man ljuger, blånekar eller kommer med absurda bortförklaringar så advokaten och MGM kan köra hela vägen in i kaklet...man har inget att förlora.

Tiden kanske hade räckt gott och väl, har du inte hört "4 sekunder"?
2015-08-30, 02:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Jag reagerade på det första som stod i personutredningen - "misstänkt för mord mm"

Mord med mera? Hur ska man tolka det?

Ihop med ett "förnekande" av narkotika-användning. Kanske så?

Narkotika är ju att klassa som "Med Mera" bredvid mord-rubricering, men det kan också vara något värre som syftas på.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-30 kl. 02:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in