2015-08-28, 13:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Rent hypotetiskt. Svar ja.
Men idag vet vi fortfarande ingenting om bevisningen
Åjo, lite vet vi, och det vi vet motsäger inte det hypotetiska scenariot.
2015-08-28, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Intressant teori, bortsett från att fyndplats inte ska vara mordplats. Sen vet jag inte riktigt hur en sån teori skulle kunna verifieras. Skulle moppen kunna gå ner i bagageutrymmet på NB:s bil? Skulle fynd på moppen på något vis kunna knyta den till Martorp eller dess närhet?

Det förklarar ju heller inte polisens stora intresse för ladan ifall nu allt brottsligt skulle ha hänt på eller nära Martorp och transport för att dölja brott inte var kroppen utan moppen.

I min teori skedde mordet i närheten av fyndplatsen. De behöver inte ha hittat mordplatsen trots ihärdigt letande. Kan han inte kört moppen tillbaka till cafét? Jag bara spånar som du förstår.
2015-08-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Visst är Bundy ett särfall. Men när det gäller rutten kvinnosyn och snedvriden sexualitet rent allmänt så finns det nog ingen seriös forskare inom facket som påstår att det är något som är förbehållet personer som även i övrigt både ser ut som och uppför sig som sluskar. Exempelvis generalmajor (fd) Tony Stigson comes to mind. Eller kapten Klänning eller lille docksöte Niklas från Umeå.

Men självklart är inte utredningen något som rent allmänt stärker misstankarna mot NB.

Ingen seriös människa utesluter eller förbehåller helt på dessa grunder. Psykologins teorier (och i princip alla teorier människan använder) här kan endast utgöra statistiskt signifikanta sannolikheter.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-28 kl. 13:26.
2015-08-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En fundering. Om AJ, rent hypotetiskt, skulle få ett lik på halsen, genom egen eller närståendes förskyllan, vem skulle han vända sig till om han inte vill blanda in polisen?

Han skulle vända sig till sig själv, om han ville ha en hjälpande hand, han har ju två händer!

Var du lugn över att en person som AJ inte ber drängen om hjälp i det fall din hypetiska fråga skulle ha någon bäring! Tror du AJ ber sin dräng om råd vid aktieköp, investeringar och saker som är väsentliga? Hur skulle de samtalen se ut?

Kan du hjälpa mig gömma en död flicka som jag roat mig med, du får en dag extra och några tusenlappar? Är det så du tror det går till mellan godsherrar och tjänstehjon?

AJ har säkert dåligt samvete, eftersom det är han som valt att anställa dessa personer, där en av dem nu mördat en oskyldig flicka. Han minskar ner sina skuldkänslor genom att lovorda dem och framstå som bedragen. Han distanserar sig så gott han kan, och vill inte reflektera över saker vi utomstående reflekterar över.
2015-08-28, 13:29
Medlem
Arrogantcats avatar
[quote=henkess|54506213]Listan prickar alla rätt på den lugna typen av psykopat också.
Psykopaten är väl medveten om att föra sig rätt, vara trevlig och att ge ett gott intryck det ingår i störningen. Uppförandet kan dock vara teatraliskt eller tillgjort. Psykopaten uppfattas ofta som hjälpsam och vänlig. Psykopat älskar linjära tidsmått och är oftast mycket punktlig. Och har en tendens att utföra/göra saker på ett allt för [b]metodisk och noggrann sätt.[/B

Tack för tipset, men jag har tillräckligt med kunskap och erfarenhet i mitt yrke
Lite väl tidigt att sätta diagnos på ngn man varken känner eller har träffat...?
2015-08-28, 13:29
Bannlyst
Citat:
En fundering. Om AJ, rent hypotetiskt, skulle få ett lik på halsen, genom egen eller närståendes förskyllan, vem skulle han vända sig till om han inte vill blanda in polisen?

Rent hypotetiskt - då skulle han vända sig till sin fantastiskt duktiga och plikttrogna tjänare - MGM.
Är nästan så man börjar undra l i t e nu.....
2015-08-28, 13:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Han skulle vända sig till sig själv, om han ville ha en hjälpande hand, han har ju två händer!

Var du lugn över att en person som AJ inte ber drängen om hjälp i det fall din hypetiska fråga skulle ha någon bäring! Tror du AJ ber sin dräng om råd vid aktieköp, investeringar och saker som är väsentliga? Hur skulle de samtalen se ut?

Kan du hjälpa mig gömma en död flicka som jag roat mig med, du får en dag extra och några tusenlappar? Är det så du tror det går till mellan godsherrar och tjänstehjon?

AJ har säkert dåligt samvete, eftersom det är han som valt att anställa dessa personer, där en av dem nu mördat en oskyldig flicka. Han minskar ner sina skuldkänslor genom att lovorda dem och framstå som bedragen. Han distanserar sig så gott han kan, och vill inte reflektera över saker vi utomstående reflekterar över.
Fåna dig inte, det handlar inte om aktieköp etc.

Han kanske inte vill befatta sig med kroppen öht, och GM är handlingsförlamad. Några tusenlappar, ganska många skulle jag säga, betyder mycket mer för NB än för AJ.
2015-08-28, 13:35
Medlem
Till de som tycker att utredningen tar för lång tid vill jag säga:
Det kan ta lång tid från polisingripande tills dess att åtals väcks.
Närmare bestämt tog det 6 månader innan rättegången påbörjades
i ett fall där jag råkade bli vittne till en händelse som senare
ledde till fällande dom.
Mitt intryck är att polis/åklagare jobbar snabbt i fallet LH.
Om det är klart för åtal redan i september har polis/åklagare
gjort ett mycket snabbt arbete anser jag.
Utredningen verkar vara mycket omfattande med mycket material
som ska sammanställas och detta tar naturligtvis tid.
Finns inga konstigheter alls med detta.
Självklart vill vi alla veta så snart som möjligt vad som hänt
med LH och varför. Allt är djupt tragiskt och oerhört tråkigt.
Men vi måste ge oss till tåls ännu en tid innan molnen skingras.
Man kan bara hoppas att tillräckliga bevis finns för att få en
fällande dom på rätt gm och att inga tvivel finns.
Bevisläget förefaller vara ganska bra just nu och inga andra
misstänkta finns förutom mgm närstående personer.
Finns iaf inget som jag känner till som tyder på att några andra
personer skulle vara inblandade.
Det har dock hänt förr att saker vänts upp och ner.
Så vi får vänta och se vad som händer.
2015-08-28, 13:35
Medlem
henkesss avatar
Citat:
ArrogantcatTack för tipset, men jag har tillräckligt med kunskap och erfarenhet i mitt yrke
Lite väl tidigt att sätta diagnos på ngn man varken känner eller har träffat...?

Jag också. Har jag satt en diagnos, när då? Jag sa att det stämmer in, med det du förde fram. Eller ska du argumentera mot det? Då tvivlar jag starkt på ditt yrke och kunskaper.
2015-08-28, 13:45
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Även om så vore, dvs att man till varje pris ska ha fast någon för mordet och enögt tittat åt bara ett håll, så kommer detta att som allra senast stå klart under rättegången då det bl.a. finns ett FUP att läsa, analysresultat att ta del av, vittnesutsagor samt kan man höra vad den åtalade själv har att säga om saker och ting.Det är bara en åklagare som inte förmår att hålla sig till objektivitetens ledstjärna som i förlängningen kan förlora på detta. Den terräng som försvaret tappar får man försöka vinna tillbaka genom att begära skälig tid för att hinna sätta sig in i förundersökningen innan rättegången startar. Yppandeförbudet i sin idela form är till för att inte sätta käppar i hjulet för seriösa utredare som ej torde vara betjänta av utredningsläckor och annat som kan försvåra arbetet. - Försöker åklagaren t.ex. tillmötesgå en halsstarrig polis så blir det desto svårare att sätta ihop ett heltäckande gärningsmannascenario och sedan ro sitt åtal i hamn.Polisen håller på att omorganiseras och en hel del nya påfund ser dagens ljus och kan tyckas vara både onödiga, oseriösa och kostsamma. Det kan visserligen komma in i fallet genom bristande samordning mm, men hör i det stora hela hemma under en annan diskussionstråd.
Det blir dyrt för svenska skattebetalare den dag den misstänkte släpps.

http://www.expressen.se/gt/utredningen-visar-hade-en-bra-uppvaxt/
Senast redigerad av Starback 2015-08-28 kl. 13:48.
2015-08-28, 13:49
Medlem
Citat:
Fåna dig inte, det handlar inte om aktieköp etc.

Han kanske inte vill befatta sig med kroppen öht, och GM är handlingsförlamad. Några tusenlappar, ganska många skulle jag säga, betyder mycket mer för NB än för AJ.

Vae tror du att en personutredning av AJ hade kunnat ge ?
Finns där några lik i garderoben ?
2015-08-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det blir dyrt för svenska skattebetalare den dag den misstänkte släpps.

http://www.expressen.se/gt/utredningen-visar-hade-en-bra-uppvaxt/

Skulle han släppas, eller befinnas vara oskyldig, så kommer många att uppfatta de inblandades arbete som skandalös, ett motiv som skulle kunna orsaka prestige och en rädsla för att backa i nuläget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in