2015-08-30, 14:22
  #5377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Varför det?


Så vitt jag vet brukar livstidarna ha en hel del överseende då de är mer för lugn och ro på avdelningarna. Att ljuga från start kan bli extremt påfrestande om lögnen uppdagas. Utöver de som ljuger så har man klientelet oskyldigt dömda. De som trots diverse domar, utlåtanden och riskbedömningar ändå anser sig vara totalt skuldfria och utsatta för diverse komplotter; de satte dit mig.

Jaja men sen är det inte säkert att jag åker i fängelse, man kan aldrig veta det förrens jag blir dömd
men kriminalvården rek att jag inte ska få ett fängelsestraff utan 1år's skyddstillsyn och gå på en behandling i 8mån ca
annars får jag väl hoppas på att jag ryker på 6mån fängelse så är jag beviljad fotboja
annars sa dem att jag kommer sitta med likasinnade på en avd
men det är klart jag skäms över de jag har gjort. Jag tappade
men jag o min f.d är goda vänner idag
vi har en dotter på 2år
men det finns så mycket att berätta om våra 4år tillsammans...
Citera
2015-08-31, 18:55
  #5378
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
Lyssna inte på honom, han försöker bara spela Allan med dig. Inte alla intagna bryr sig eller har ork att ens ta reda på vem du är.

Jävla Hollywoodskit att beskydda kvinnor och att intagna skulle få tag i dommar på insidan.

Att sitta påminner om skoltiden. Sålänge du inte sticker ut och är vaksam klarar du dig bra.

Dom flesta vill bara sitta sin tid i ensamhet.

Min första volta slog de på en som misshandlat två kvinnor. Kanske inte så allvarligt men han blödde. På andra voltan fick en som varit på ett barn, dödat eller nåt sa de, gå till isol när han blev hotad till livet. Du har nog aldrig suttit. Kommer du in på en avdelning är det först efter de läst om dig som de antingen blir vänliga mot dig eller fientliga. Förrän de kollat upp dig är du inte godkänd.
Citera
2015-08-31, 18:57
  #5379
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
Visst är det så , men att säga att alla spenderar sin tid för att leta bråk på insidan är ren bullshit.

Tillomed du måste fatta det.

Alla nya som kommer in blir uppkollade så är det bara. Alla som suttit vet det. Undantag är såna som redan är kända och redan är accepterade.
Citera
2015-08-31, 18:59
  #5380
Medlem
Mattsson69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Alla nya som kommer in blir uppkollade så är det bara. Alla som suttit vet det. Undantag är såna som redan är kända och redan är accepterade.

Tur vi inte satt samtidigt. Då hade det varit du som åkt på huvet. Skiter fullständigt i vad du tror, men att påstå att det pågår häxjakt på insidan är skitsnack.

Dock förnekar jag inte att det händer.
Citera
2015-08-31, 19:06
  #5381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Alla som sitter blir påverkade i ngn grad. Det beror naturligtvis på var/hur man sitter och hur psyket är beskaffat hos vederbörande. Man brukar säga att det i medeltal tar lika lång tid som strafftiden att återanpassa sig mentalt till ett liv i frihet efter muck, men det varierar som sagt.

När man sitter slutet på häkte, isol eller klass 1/2 så händer det saker med psyket. På samma sätt som muskler förtvinar när man inte använder dem, så bryts den sociala förmågan ner när man inte får umgås med folk på ett normalt sätt. Likaså minskar skärpan i skallen, men det kan man motverka genom att t ex läsa böcker eller skriva brev. Den sociala biten är nog den mest märkbara. Har sett killar ute på permis som nästan skitit på sig av social fobi, och knappt vågat ställa sig i kö på Sibylla.

Känslan är rätt sjuk när man kommer ut på permis/muckar efter lång tid på sluten. Har själv upplevt hur man registrerar allt och alla omkring sig, och tror att folk glor på en. Hjärnan går på högvarv och man kan vara helt slut efter bara 4 timmar ute.

Allt det där försvinner gradvis, men man märker att vissa grejer sitter kvar längre än andra, t ex att man tenderar att bedöma folks beteende efter kåkregler och ibland får lust att bitchslappa de som bryter mot ngt (som de oftast inte ens är medvetna om).

Det bästa man kan göra när man kommer ut är att umgås med nära o kära, fixa sysselsättning och inte hoppa på samma tåg igen som en gång fick en att hamna på kåken. Men det är ju långt ifrån alla som har ett sunt socialt nätverk, tjej/kille eller kan fixa ett jobb. Lätt hänt att livet på utsidan blir outhärdligt, det är ju inte precis som om samhället tar emot en med öppna armar efter avtjänat straff, dvs man fortsätter ofta att avtjäna på utsidan med diverse myndighetsskit som hänger kvar.

Många faller in i droger för att verkligheten är för jobbig att hantera. Har själv mist tre polare från kåken bara det senaste året sen jag muckade. Men, som sagt, har man bra folk omkring sig med lite tålamod och vet vad man vill så finns alla förutsättningar för att de ska gå bra.
Mycket intressant och givande inlägg!
Citera
2015-08-31, 21:50
  #5382
Medlem
Alltså det är så mycket som spelar roll
ingen har varit i mina skor, upplevt det jag har gjort....

Inte lätt att leva med en tjej som har grov adhd, vägrar ta sina mediciner, skriker,slänger saker på en, påpekar allt negativt...hon är dömd för 4 fall av misshandel, 1 våld mot tjänsteman(eller vad det heter)....så hon boxar mig i ansiktet.jag pallar tillslut inte ta emot fler smällar och börjar FÖRSVARA mig...jo de åker jag såklart på saket eftersom jag är starkare...fel av mig klart...men det finns så mycket bakom så folk aldrig ser
Citera
2015-08-31, 21:55
  #5383
Medlem
kumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattsson69
Visst är det så , men att säga att alla spenderar sin tid för att leta bråk på insidan är ren bullshit.

Tillomed du måste fatta det.
Känns som det är rätt lugnt därinne ändå?
Citera
2015-09-01, 00:37
  #5384
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlan
Känns som det är rätt lugnt därinne ändå?

Det är lugnt, det händer småsaker ibland och då är det ofta nån misshandel.

Men det är inte lugnt för en kvinnomisshandlare att sitta på vanlig avdelning som den där tönten försöker få det till. Kom in på salberga eller kumla på normalavdelning och dömd för sånt så är du inte kvar länge
Citera
2015-09-01, 03:10
  #5385
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddhex
Alltså det är så mycket som spelar roll
ingen har varit i mina skor, upplevt det jag har gjort....

Inte lätt att leva med en tjej som har grov adhd, vägrar ta sina mediciner, skriker,slänger saker på en, påpekar allt negativt...hon är dömd för 4 fall av misshandel, 1 våld mot tjänsteman(eller vad det heter)....så hon boxar mig i ansiktet.jag pallar tillslut inte ta emot fler smällar och börjar FÖRSVARA mig...jo de åker jag såklart på saket eftersom jag är starkare...fel av mig klart...men det finns så mycket bakom så folk aldrig ser

Det kan mkt väl vara som du skriver, men det saknar betydelse när du väl sitter. På en klass 1 eller 2 anstalt finns det inget utrymme för diskussion och förklaringar om/när din dom kommer fram. Det är bara att packa och gå eller åka på rejält med stryk.

Och till skillnad mot vad vissa tror så är du chanslös i det läget. Det är inte en ensam snubbe som kommer in på cellen och hotar dig, utan det kommer att snackas på avdelningen och tas gemensamma beslut. Jag har personligen aldrig suttit på en sluten avd där man inte haft stenkoll på vad övriga sitter för.
Citera
2015-09-03, 09:58
  #5386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Det kan mkt väl vara som du skriver, men det saknar betydelse när du väl sitter. På en klass 1 eller 2 anstalt finns det inget utrymme för diskussion och förklaringar om/när din dom kommer fram. Det är bara att packa och gå eller åka på rejält med stryk.

Och till skillnad mot vad vissa tror så är du chanslös i det läget. Det är inte en ensam snubbe som kommer in på cellen och hotar dig, utan det kommer att snackas på avdelningen och tas gemensamma beslut. Jag har personligen aldrig suttit på en sluten avd där man inte haft stenkoll på vad övriga sitter för.


Kan hända att du har rätt
Men som sagt jag är en rak och ärlig person så dem hade ej behövt "snoka" fram de
Frågar dem så svarar jag ba ärlig
Sen om jag får stryk för det så får hända punkt
Citera
2015-09-04, 02:11
  #5387
Medlem
Mac10jiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddhex
Jaja men sen är det inte säkert att jag åker i fängelse, man kan aldrig veta det förrens jag blir dömd
men kriminalvården rek att jag inte ska få ett fängelsestraff utan 1år's skyddstillsyn och gå på en behandling i 8mån ca
annars får jag väl hoppas på att jag ryker på 6mån fängelse så är jag beviljad fotboja
annars sa dem att jag kommer sitta med likasinnade på en avd
men det är klart jag skäms över de jag har gjort. Jag tappade
men jag o min f.d är goda vänner idag
vi har en dotter på 2år
men det finns så mycket att berätta om våra 4år tillsammans...

Jaa, kan bara säga att jag känner igen detdär med psyka brudar... har suttit, men för medhjälp grov misshandel och grov misshandel (inga brudar) men mitt ex är sådär: "jag drar upp allt om du dumpar mig" typen. Och om jag nitar henne och sen får sitta på kåken skulle de flesta förstå. Alla på kåken är inte tappade... med det sagt skulle säkert jag nita dig när jag sitter
Citera
2015-09-04, 07:10
  #5388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac10jiffy
Jaa, kan bara säga att jag känner igen detdär med psyka brudar... har suttit, men för medhjälp grov misshandel och grov misshandel (inga brudar) men mitt ex är sådär: "jag drar upp allt om du dumpar mig" typen. Och om jag nitar henne och sen får sitta på kåken skulle de flesta förstå. Alla på kåken är inte tappade... med det sagt skulle säkert jag nita dig när jag sitter


Kul att du känner så :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in