2015-08-14, 19:05
  #5353
Medlem
Mac10jiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxotentra
Jag har ett par frågor till er, fängelsekunder(no offence)

Hur känner ni för det faktum att "hederliga" arbetare, som utan fusk i form av kriminalitet tvingas betala för dels hela polispådraget, förhandlingar, domstol, fängelsetiden och i vissa fall permission som ni drar på er?

Liksom alla fängelsekunder kan inte skylla på svår "barndom", alldeles för clicheè.

Känner ni någon skam för det ni orsakat samhället, vänner, familj, er själva?

Hur känner ni, ni som sitter inne för tyngre brott, ja tunga helt enkelt, känner ni att ni kommer/har en chans att komma in i hederliga samhället igen eller är det tungrott?

Det finns ju människor som "föds kriminella"
Tror ni på framtid utanför väggarna eller har ni helt enkelt accepterat faktumet att ni är annorlunda i det avseendet?

Ni skall inte känna att jag hoppade på någon nu. Jag är bara nyfiken, och okej, lite irriterad på hur vissa kan vara så samvetslösa.

Cheers

- Nej, jag har aldrig hamnat i klammeri med rättivsan PUNKT

Hjärntvättade människa. Tror du nån bryr sig om någon annan om det inte hör till din inre krets? Om din mormor dör, trist. Om min mormor dör-katastrof. På samma sätt med kriminalitet, jag skiter i alla andra,jag ska klara mig till varje pris. Jag känner iaf inget ansvar mot den keffa staten sverige. Och jag skäms inte gör ngt jag gjort.
Citera
2015-08-14, 20:51
  #5354
Medlem
Mac10jiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Någon som har något att säga om anstalten Rödjan i Mariestad? Funderar nästan på att sitta där då jag bara hört gott om anstalten. Men har ett straff som skall överföras till Norge men blir nästan sugen på att välja Rödjan istället. Fett att mjölka kor och odla haha.

Själv tycker jag slutna är bättre. Ska liksom på ngt perverterat sätt kännas att man sitter på kåken. Öppna är det mer svammeltyper på. Dessutom är plitarna osv mer stränga på öppna anstalter, mystiskt nog .
Citera
2015-08-19, 11:03
  #5355
Medlem
Jag har en fråga nu, ifall man nog mot All förmodan skulle hamna i kläm igenom årens gång. Hur beter man sig när man först kommer dit?låt oss säga en sluten anstalt. Alltså går man runt o hälsar på alla är isolerar man sig själv och väntar på att interner själv skall "välkomna en" hur funkar de. Blir man dåligt behandlad för att man är förstagånare osv?
Citera
2015-08-19, 13:08
  #5356
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollockks
Jag har en fråga nu, ifall man nog mot All förmodan skulle hamna i kläm igenom årens gång. Hur beter man sig när man först kommer dit?låt oss säga en sluten anstalt. Alltså går man runt o hälsar på alla är isolerar man sig själv och väntar på att interner själv skall "välkomna en" hur funkar de. Blir man dåligt behandlad för att man är förstagånare osv?

Man går runt och hälsar på dom intagna efter att man lämnat sina saker på rummet.

Att börja med att isolera sig är ofta ett tecken på att man har gjort något fult. Sen finns det självklart dom som är avvaktande och nervösa, men det märks.

Man blir oftast behandlad bra första gången. Brukar alltid vara någon som tar på sig att visa runt och förklara lite. Jag har själv varit med om båda..

Vad du än gör. Kom inte in och va kaxig och störig.. Då blir du tillrättavisad snabbt.


Kolla runt vilka du anser är vettiga att ha kontakt med. Kanske finns det någon som känner gemensamma vänner till dig. Sen hittar du din plats på anstalten med tiden.
Citera
2015-08-19, 20:04
  #5357
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollockks
Jag har en fråga nu, ifall man nog mot All förmodan skulle hamna i kläm igenom årens gång. Hur beter man sig när man först kommer dit?låt oss säga en sluten anstalt. Alltså går man runt o hälsar på alla är isolerar man sig själv och väntar på att interner själv skall "välkomna en" hur funkar de. Blir man dåligt behandlad för att man är förstagånare osv?

Läs gärna i tråden då samma frågeställning har blivit besvarad innan.

Isolera inte dig som sagt utan det är helt rätt att hälsa på alla och ta i hand och allt det där.

Du är trots allt i deras hus för du är rookien och den nya i sällskapet.

När alla har fått förtroende för dig så kan du börja ta lite större plats så att säga.

Vid första målet mat du upplever så fråga gärna "är det någon som sitter här?" innan du sätter dig. Det visar lite respekt mot de andra.

Ibland har folk sina platser sedan ett tag och det kan lätt bli sura miner om du bara sätter dig ner och det är inget första intryck du vill ha.

Första intrycket är 90% om inte mer på kåken.

Om du har lite tid att görs så sitt inte och gnäll om hur jobbigt och orättvist det är och hur tufft du har det för det finns säkerligen killar som sitter som har gjort mycket längre tid än dig och det anses respektlöst att gnälla och det med all rätt.

Bara ett par basala tips.
Citera
2015-08-20, 19:09
  #5358
Medlem
GulCitrons avatar
Har en nära anhörig som sitter i fängelse. Det är mycket sorg man får gå igenom. Sorg och tålamod. Det är många saker man tänker på också.
Hur skadad blir man av att sitta i fängelse? Hur är dom flesta som kommer ut? Fixar dom livet eller är det stor risk att man blir institutions skadad? Ni som suttit hur var det att komma ut? Hur ser livet ut för er nu?
Tacksam för svar.
Citera
2015-08-22, 05:25
  #5359
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollockks
Jag har en fråga nu, ifall man nog mot All förmodan skulle hamna i kläm igenom årens gång. Hur beter man sig när man först kommer dit?låt oss säga en sluten anstalt. Alltså går man runt o hälsar på alla är isolerar man sig själv och väntar på att interner själv skall "välkomna en" hur funkar de. Blir man dåligt behandlad för att man är förstagånare osv?

Som Novus skrev, plus:

-Ta reda på vem du sitter med.

-Glöm inte var du befinner dig. Snacket som får passera ostraffat på jobbet eller puben kan leda till väldigt allvarliga konsekvenser på kåken.

-Om du möts av omotiverad aggressivitet när du kommer in första gången på en ny avdelning, så är det mkt möjligt att du har hamnat på en gängavd. Då är det bara att vända på klacken och be att få flytta.
Citera
2015-08-22, 05:50
  #5360
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Hur skadad blir man av att sitta i fängelse? Hur är dom flesta som kommer ut? Fixar dom livet eller är det stor risk att man blir institutions skadad? Ni som suttit hur var det att komma ut? Hur ser livet ut för er nu?
Tacksam för svar.

Alla som sitter blir påverkade i ngn grad. Det beror naturligtvis på var/hur man sitter och hur psyket är beskaffat hos vederbörande. Man brukar säga att det i medeltal tar lika lång tid som strafftiden att återanpassa sig mentalt till ett liv i frihet efter muck, men det varierar som sagt.

När man sitter slutet på häkte, isol eller klass 1/2 så händer det saker med psyket. På samma sätt som muskler förtvinar när man inte använder dem, så bryts den sociala förmågan ner när man inte får umgås med folk på ett normalt sätt. Likaså minskar skärpan i skallen, men det kan man motverka genom att t ex läsa böcker eller skriva brev. Den sociala biten är nog den mest märkbara. Har sett killar ute på permis som nästan skitit på sig av social fobi, och knappt vågat ställa sig i kö på Sibylla.

Känslan är rätt sjuk när man kommer ut på permis/muckar efter lång tid på sluten. Har själv upplevt hur man registrerar allt och alla omkring sig, och tror att folk glor på en. Hjärnan går på högvarv och man kan vara helt slut efter bara 4 timmar ute.

Allt det där försvinner gradvis, men man märker att vissa grejer sitter kvar längre än andra, t ex att man tenderar att bedöma folks beteende efter kåkregler och ibland får lust att bitchslappa de som bryter mot ngt (som de oftast inte ens är medvetna om).

Det bästa man kan göra när man kommer ut är att umgås med nära o kära, fixa sysselsättning och inte hoppa på samma tåg igen som en gång fick en att hamna på kåken. Men det är ju långt ifrån alla som har ett sunt socialt nätverk, tjej/kille eller kan fixa ett jobb. Lätt hänt att livet på utsidan blir outhärdligt, det är ju inte precis som om samhället tar emot en med öppna armar efter avtjänat straff, dvs man fortsätter ofta att avtjäna på utsidan med diverse myndighetsskit som hänger kvar.

Många faller in i droger för att verkligheten är för jobbig att hantera. Har själv mist tre polare från kåken bara det senaste året sen jag muckade. Men, som sagt, har man bra folk omkring sig med lite tålamod och vet vad man vill så finns alla förutsättningar för att de ska gå bra.
Citera
2015-08-23, 23:46
  #5361
Medlem
GulCitrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Alla som sitter blir påverkade i ngn grad. Det beror naturligtvis på var/hur man sitter och hur psyket är beskaffat hos vederbörande. Man brukar säga att det i medeltal tar lika lång tid som strafftiden att återanpassa sig mentalt till ett liv i frihet efter muck, men det varierar som sagt.

När man sitter slutet på häkte, isol eller klass 1/2 så händer det saker med psyket. På samma sätt som muskler förtvinar när man inte använder dem, så bryts den sociala förmågan ner när man inte får umgås med folk på ett normalt sätt. Likaså minskar skärpan i skallen, men det kan man motverka genom att t ex läsa böcker eller skriva brev. Den sociala biten är nog den mest märkbara. Har sett killar ute på permis som nästan skitit på sig av social fobi, och knappt vågat ställa sig i kö på Sibylla.

Känslan är rätt sjuk när man kommer ut på permis/muckar efter lång tid på sluten. Har själv upplevt hur man registrerar allt och alla omkring sig, och tror att folk glor på en. Hjärnan går på högvarv och man kan vara helt slut efter bara 4 timmar ute.

Allt det där försvinner gradvis, men man märker att vissa grejer sitter kvar längre än andra, t ex att man tenderar att bedöma folks beteende efter kåkregler och ibland får lust att bitchslappa de som bryter mot ngt (som de oftast inte ens är medvetna om).

Det bästa man kan göra när man kommer ut är att umgås med nära o kära, fixa sysselsättning och inte hoppa på samma tåg igen som en gång fick en att hamna på kåken. Men det är ju långt ifrån alla som har ett sunt socialt nätverk, tjej/kille eller kan fixa ett jobb. Lätt hänt att livet på utsidan blir outhärdligt, det är ju inte precis som om samhället tar emot en med öppna armar efter avtjänat straff, dvs man fortsätter ofta att avtjäna på utsidan med diverse myndighetsskit som hänger kvar.

Många faller in i droger för att verkligheten är för jobbig att hantera. Har själv mist tre polare från kåken bara det senaste året sen jag muckade. Men, som sagt, har man bra folk omkring sig med lite tålamod och vet vad man vill så finns alla förutsättningar för att de ska gå bra.

Tack för svar.
Jag kan föreställa mig hur svårt de kan va att komma ut igen. Är mest rädd för om personen ger upp sitt kämpande när han kommer ut. Är det svårt att hitta jobb? Var kan man jobba utan att behöva ha utbildning? Det är fruktansvärt när en anhörig sitter, de känns nästan som att man själv avtjänar ett straff här ute.
Citera
2015-08-24, 05:01
  #5362
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Tack för svar.
Jag kan föreställa mig hur svårt de kan va att komma ut igen. Är mest rädd för om personen ger upp sitt kämpande när han kommer ut. Är det svårt att hitta jobb? Var kan man jobba utan att behöva ha utbildning? Det är fruktansvärt när en anhörig sitter, de känns nästan som att man själv avtjänar ett straff här ute.

Det är ju upp till var och en hur mkt man är beredd att kämpa, med stöd från släkt & vänner blir det givetvis mkt lättare.

Svårt att hitta jobb utan utbildning? Skulle påstå att det är väldigt svårt såvida man inte har kontakter. Man börjar på -20 utan utbildning och är man dessutom straffad så blir det -40 minst. Men det går ju att utbilda sig först, så det är ingen hopplös situation. Finns dessutom en del yrkesutbildningar som är gångbara på vissa kåkar, och KV lyssnar ofta om man söker sig till en ny kåk i utbildningssyfte.
Citera
2015-08-24, 11:36
  #5363
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulCitron
Har en nära anhörig som sitter i fängelse. Det är mycket sorg man får gå igenom. Sorg och tålamod. Det är många saker man tänker på också.
Hur skadad blir man av att sitta i fängelse? Hur är dom flesta som kommer ut? Fixar dom livet eller är det stor risk att man blir institutions skadad? Ni som suttit hur var det att komma ut? Hur ser livet ut för er nu?
Tacksam för svar.

Hur lång är straffpåföljden?
Citera
2015-08-26, 22:14
  #5364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waddabing
Kommer snart med största sannolikhet göra en volta för grov kvinnofridskränkning om inte min advokat lyckas få det till misshandel osv.

Hur kommer tiden i fängelset bli? Kommer jag sitta med alla äckel-peddon eller komma jag hamna med vanliga snubbar?

Kommer jag få vara beredd på jidder i fängelset pga mitt brott?

Hur lång tid kan jag förvänta mig då jag är ostraffad? Möjligt att jag kan få fotboja istället för att sitta inlåst under tiden?

Vart är det störst risk att dom sätter mig? Alltså "nivå" på fängelset

Många frågor men behöver svar.

Tjena hur gick det för dig?

Jag är åtalad för samma sak "Grov kvinnofridskränkning"

Undrat lite också är ostraffad sen tidigare och det är 5 åtals punkter på mig

Kriminalvården rek att jag skulle gå på en behandling som heter idap förtkortning för Integrated Domestic Abuse Programme
och jag accepterade detta och 1 år skyddstillsyn och skrev på papper som de skickar till rätten, frågan är ju hur mycket hänsyn tar domaren till detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in