Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkus
Nej tror inte det. Är heller inget jag stör mig på nämnvärt. Talade med en svensk filmdistributör som i huvudsak ger ut smalare filmer (ej hollywood blockbusters) och han hävdade att en svensk titel säljer bättre än att behålla orginalet.
Tvivlar jag på i dagens samhälle där det bara skapar förvirring. Om jag läser på en blogg eller sida eller lyssnar på en podcast där en mindre film rekommenderas och den filmen sedan dyker upp (mot all förmodan) på en svensk biograf med en helt annan titel så kommer ju jag inte upptäcka det när jag kollar igenom bioprogrammet eller scrollar igenom en TV-tablå.
Det fungerade för 20 år sedan när filmerna inte "fanns" innan de dök upp på videohyllan men nu vet man om dom långt innan de är färdiga och man ser trailers på Internet och läser tweets och forum så hjälper det föga att ändra namn.
TV-serien Arrested Development var tokhypad innan den kom till Sverige men när den väl visades på TV var det ingen som kollade för titeln var ändrad till Firma Ruffel och Bygg.