Citat:
Ursprungligen postat av
Kojkoj
Men du erkänner att du bara hittar på? Du skriver att du påstod och att det kanske kan stämma att du läst boken. Jag håller inte med dej om att man ska skydda män som hatar kvinnor. Där tycker jag att du och Hanna Olsson har fel.
Jag uppskattar FB på många sätt, och har läst om allt möjligt i flera år, och har sällan stött på en sämre debattör än vår klassiska foliehatt, vars namn inte behöver nämnas. Detta är ju ett guldcitat: "Nja, jag vill minnas att jag påstod att jag läst igenom 1/3 av pekoralet och visst kan detta kanske stämma?"

Det är så dumt att klockorna stannar, och den som vill ta sig in i diskussionen kan lugnt aktivera ignorefunktionen och läsa vidare
Det är klart att foliehatten hittar på. Han/hon har alltid hittat på, och är lika verklighetsfrånvänd som en sekterist som tror att jorden är platt och att mänskligheten har skapats i ett magiskt provrör på Mars.
Boken som foliehatten inte orkar ta sig igenom verkar ha mottagits väldigt väl, och biblioteken tog in den omgående. Boken har tydligen också hamnat i händerna på flera insatta personer, och det är ju fullt möjligt att den läses av någon som har personlig koppling till fallet, kanske någon som kände Vincent eller Monika, eller någon annan som höll till i Vasaparken, på Eugeniavägen eller hemma hos Monika.
Vasaparken är den sista teoretiska pusselbiten, och det är en ganska fantastisk pusselbit, av flera skäl. Begrunda:
- Vasaparken var ett ökänt tillhåll för pundare på 80-talet, liksom Plattan och Kungsträdgården
- Enligt väninnan SS bodde CdC på Hotell Gustav Vasa i juni 1984, och hotellet låg ca 300 m från Vasaparken
- CdC var välkänd på hotellet, och var alltså nära Vasaparken vid flera tillfällen.
- Enligt flera vittnen sålde CdC narkotika och använde narkotika i en park vid Zinkensdamm, i Högalidsparken, och på Skeppsholmen. Att pundare söker sig till parker och skuggzoner är helt naturligt, och att CdC
någon gång var i Vasaparken är ganska självklart.
- Om CdC bodde på Hotell Gustav Wasa i juni är det
sannolikt att hon gick till Vasaparken, eftersom hon sålde narkotika och använde narkotika dagligen. En promenad bör inte ha tagit mer än 10 minuter.
- Den psykiskt labila, farliga missbrukaren Monika (som undersöktes av rättspsykiatrin) bodde bara 150 meter från Vasaparken, och Monika var antagligen hemma i juni 1984. På våren skrevs hon ut från Beckomberga.
- Missbrukaren Robert (som jobbade hos Vincent) och Monika kände varandra, och greps i Vasaparken i juni 1985.
- Missbrukarna Vincent och Robert fanns på Eugeniavägen i juni 1984, ett stenkast från Vasaparken.
- Det är sannolikt att Robert, Monika, Vincent (eller alla tre) fanns i Vasaparken i juni 1984.
- Vincent och CdC kände varandra, och gick bl.a. på krogen tillsammans
- På Eugeniavägen 25 (i Vincents lokaler) fanns ett flertal andra missbrukare/alkisar, och någon av dessa fanns
antagligen i Vasaparken i juni.
- CdC:s kvarlevor hittades inte bara nära Vincents lokaler. De hittades också relativt nära hotellet där hon bodde i juni -hon hade mao en färsk koppling till brottets närområde, pga hotellvistelsen.
- Det är sannolikt att CdC råkade befinna sig i parken samtidigt som Monika, Robert eller Vincent (eller alla tre). Att da Costa stötte på någon av Vincents nerdekade flyttgubbar är
möjligt.
- Det är
möjligt att CdC stötte på Monika, Robert eller Vincent i juni 1984, pga knarkaffärer, nattlogi, gemensamma bekanta osv. Vincent rörde sig dessutom i CdC:s närområde på i juni (på Hotell Anglais, på Norrmalm, och möjligen i Kungsträdgården).
- Enligt flera vittnen sålde CdC cannabis, och cannabis var Roberts huvuddrog, efter att han hade slutat använda opiater (detta skedde 1975, enligt honom själv).
- Enligt flera vittnen sålde CdC cannabis den 8/6 1984, i en park på Södermalm, och det är
möjligt att hon sålde cannabis i Vasaparken, och cannabisförsäljning
kunde ha motiverat en kontakt med Robert,
om han var i Vasapparken i juni, vilket inte kan bevisas.