2015-08-30, 00:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Som jag skrivit tidigare så trodde jag också att någon av balterna var skyldig men senare ter det sig allt mer osannolikt. Jag söker efter ett vettigt motiv bland annat.
"Jag är balt, ska supa nu på söndag och dra upp till cafeet för att se om jag kan hitta en slyna att har roligt med. Skit i kärringen, brorsan och den gamle godsherren, här ska jag ha det roligt ikväll."
Det duger inte. Det skulle kunna förklara en del korkade beslut vad det gäller tillhörigheter som kastats eller en trafikolycka men inte mycket annat.
Sjuk sexualdrift, hat, hämnd, svartsjuka, pengar, galenskap eller ren ondska söker man som motiv och det finner man inte direkt hos MGM. Han har trots allt varit i blomberg i många år utan någon märkt något. Hade han varit en charmig, pratglad prick som lätt fick många bekanta skulle man luta åt att han skulle kunna vara en manipulativ psykopat. Han verkar lika beskedlig som den stackars flickan Lisa Holm också verkade vara.
Därmed inte sagt att MGM inte är skyldig eller inblandad på något sätt, men som sagt, det verkar osannolikt med det lilla man vet idag (dna eller inte). Det blir intressant att läsa FUP när den kommer och försöka se vad åklagaren nu ser.

Han ter sig beskedlig. Dock kan det ändå ske vid ett hastigt förlopp, att nåt går snett. Impuls ligger väl nära tillhands då. Trevliga personer kan bära på mörka tankar utan att väcka uppseende utan att ens behöva vara psykopat. Den mest beskedliga mus till hemmafru kan bli en mördare. Då handlar det väl oftast om förtryck. Handlar det om en psykopat är denna en fena på att lära sig socialt accepterat beteendemönster och det går knappast att bedöma via en rätt ensidig personundersökning eller media.

Det är vanskligt eftersom det finns en viss procent mördare som inte stämmer med statistiken, det går inte att komma ifrån.

Kombinationen " trevlig" ihop med bristen på information om vad det är för olika DNA-spår samt vart de återfunnits grundlägger nog stor del av tveksamheten. Fallet är svårbedömt. Åklagaren sitter på bevisningen och det råder yppandeförbud.
Han är dock häktad på sannolika skäl och det går mot åtal när materialet sammanställts sägs det. Alla ägodelar som hittats kanske inte ens har med arbetsplatsen att göra. Vi vet inte vart dessa "flertal DNA-spår" sitter.
Sammantaget kan det handla om flertal DNA-bevis som bildar en kedja även om åklagaren inte säger nåt om DNA på själva kroppen. Det kan därmed vara svårförklarat med småsår i ämbetet så det riskerar bli långsökt. Ser det även besvärande om DNA återfanns på hennes kläder. Vilka kläder? Underkläderna? Handlar det om skyddande av brottsling då han avsatt DNA så bör han snart sluta med det.
2015-08-30, 00:08
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Nu påstår jag inte att han är psykopat, men det är inte alls otroligt att han är det.
(att sätta en diagnos på någon man aldrig träffat är inte möjligt och den som påstår att dom kan är knappast att anse som seriös)
Du blandar nog ihop psykopati med andra psykiska sjukdomar.
Att inse att en person som Breivik förmodligen är psykopat är inte så svårt, annars är det vanligast att en psykopat är trevlig och social och uppfattas många gånger som fullt normala...tills dom går över gränsen.
Att använda en falsk fasad är en del av sjukdomsbilden.

Nu vet jag inte vem som gjort personutredningen och hur mycket tid dom lagt men att sätta en diagnos är inte gjort i en hanvändning.
En utredning för ADHD för att ta ett exempel görs ofta i 4-5 omgångar om 1-2 timmar innan man kan börja fundera på att sätta diagnos.(detta förutsätter även att personen är villig att göra utredningen)
Finns en ganska bra och lättläst sammanfattning om psykopati på Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Många ser alla tre litauerna som mordiska kräk, frågan är om fru och lillebror ville hjälpa till eller om dom inte vågade annat.
Sätt dig in i frugans situation, hon gifter sig med en trevlig man som senare visar sig vara psykopat och hon vågar inte lämna honom.
Om han talar om att han dödat en för honom i princip helt okänd ung kvinna och att dom måste hjälpa honom att "städa upp", vad händer om hon vägrar eller säger att hon tänker prata med polis?
Vad hindrar honom att gräva två gropar istället får en?

Låg risk för offret innebär hög risk för GM
Man skiljer på kaotisk brott ( GM impulsiv ) och organiserad typ av brott
Organiserade förövare är vanligen personlighetsstörda med social kompetens , medan kaotiska är mer svårt personlighetsstörda eller psykotiska
Vilospårbeteende har inte kaotiska förövaren , han har Inter tid eller förmåga att försöka vilseleda polisen
Frågor som ger kunskap om GM motiv och personlighet är om han har haft:
1.Överskottbeteende - ritualistiska , signaturskapande mord Överdriven användning av våld , överdriva av att dölja kroppen eller att stannat onödigt länge på brottsplatsen
2. Underskottbeteende - GM har underlåtit att göra ngt som han kanske borde ha gjort tex försök att förstöra spår och andra ledtrådar
Kaotisk GM som är impulsiv och har bristande förmåga att planera som tex syns i hans brottsliga handlingar bör även genomsyra hans hela liv
Lägre utbildning , kortare anställningar , uppsägningar , arbetslöshet , lättare anställningar , ekonomiskt begränsad , billigt boende , eller hos någon förälder, tidigare brott , svårt med nära relationer etc
Senast redigerad av Arrogantcat 2015-08-30 kl. 00:34.
2015-08-30, 00:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Tja, det är väl för att du och andra driver tråden åt det hållet genom att inte tillåta människor att spekulera eller ha sina hypoteser.

Jag anser att dom flesta som läser i tråden är intelligenta nog att sålla bort skräp och orimligheter. Att som mobb gå ihop och ge sig på en eller fler användare känns lite primitivt och unket och hjälper inte övriga läsare. Man får en känsla av att ni försöker se till att den lilla klick dumskallar som naivt tror på allt bör skonas, lite onödigt eftersom dom inte har någon som helst påverkan här eller i övriga samhället.

För mig är det helt ok att tro att rätt GM sitter där han gör. I brist på information så tycker jag det är lika ok att spekulera och ha sina hypoteser om annan GM hur märkliga dom än är, de lär ju knappast bli till några sanningar ute i den verkliga världen som många här verkar rädda för.

Det vore väl fint (önsketänkande här) om man i artig ton ifrågasatte istället så man kan diskutera olika hypoteser eller vad vi nu ska kalla det?

Som jag skrivit tidigare så trodde jag också att någon av balterna var skyldig men senare ter det sig allt mer osannolikt. Jag söker efter ett vettigt motiv bland annat.
"Jag är balt, ska supa nu på söndag och dra upp till cafeet för att se om jag kan hitta en slyna att har roligt med. Skit i kärringen, brorsan och den gamle godsherren, här ska jag ha det roligt ikväll."
Det duger inte. Det skulle kunna förklara en del korkade beslut vad det gäller tillhörigheter som kastats eller en trafikolycka men inte mycket annat.
Sjuk sexualdrift, hat, hämnd, svartsjuka, pengar, galenskap eller ren ondska söker man som motiv och det finner man inte direkt hos MGM. Han har trots allt varit i blomberg i många år utan någon märkt något. Hade han varit en charmig, pratglad prick som lätt fick många bekanta skulle man luta åt att han skulle kunna vara en manipulativ psykopat. Han verkar lika beskedlig som den stackars flickan Lisa Holm också verkade vara.

Därmed inte sagt att MGM inte är skyldig eller inblandad på något sätt, men som sagt, det verkar osannolikt med det lilla man vet idag (dna eller inte). Det blir intressant att läsa FUP när den kommer och försöka se vad åklagaren nu ser.

Nu har han ju inte varit i Blomberg i många år utan 2 1/2 år, pratar dessutom inte svenska enligt grannarna så det är inte många i Blomberg som lärt känna honom.

Beskedlig verkar han väl vara enligt sig själv då han berättar om sitt liv. Det är ju ingen utredning som har bedrivits, han själv och AJ är enda källan..Men är det sant att han är beskedlig? Vet ej.
2015-08-30, 00:12
Medlem
virrevirras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
de första dagarna efter LH försvinnande uttrycktes det misstanke mot AJ. Menar du och andra på fullt allvar att ni efter drygt 2,5 månad fortfarande håller fast vid detta trots att ni vet att polis utrett både AJ och alla andra män och pojkar som funnits i LH omgivning och närhet?
Är ni dumma eller vill ni bara att AJ skall passa in som gubben i lådan? Blir ni glada om det varit e åttioåring som tagit livet av en 17åring och som dessutom gömt henne på sin mark och låtsas vara i Sthlm?....menar befann sig i Sthlm?

Jo läste att han befann sig i sthlm. Men vem vet om lisa låg i backluckan under den tiden? Eller om lille gustav skötte jobbet?
Även fast polisen har en misstänkt gm som fortfarande efter 2'5 månad är en misstänkt gm så självklart spekuleras det. Varför tror du tråden ens har över 5000 sidor? Jo pga att fallet inte är klart och man endast har en misstänkt gm.
2015-08-30, 00:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Uppgiften om MPS observation kom från polis vid presskonferensen på kvällen när Lisa hittats död och litauerna tagits till förhör. Oklart varför detta dementeras nu.

Ja det har du rätt i, mycket märkligt, och jag skulle mycket gärna villa veta VARFÖR ?
2015-08-30, 00:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrevirra
Jo läste att han befann sig i sthlm. Men vem vet om lisa låg i backluckan under den tiden? Eller om lille gustav skötte jobbet?
Även fast polisen har en misstänkt gm som fortfarande efter 2'5 månad är en misstänkt gm så självklart spekuleras det. Varför tror du tråden ens har över 5000 sidor? Jo pga att fallet inte är klart och man endast har en misstänkt gm.
AJ befann sig i Stockholm i samband med fyndet, och då låg inte Lisa i bagageluckan.
2015-08-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
...

Det som utredare ofta gör är att först visa vad som hänt och sedan försöka hitta motivet.

Men nu finns ju hans blod på hennes prylar. Det kan vi inte bortse ifrån.

Egentligen vet vi ju inte så mycket om honom eftersom han och hans familjemedlemmar levt isolerade (enligt Rhona), och personutredningen ju främst innehöll hans egna uppgifter.
Det har du säker rätt i, men i brist på vettig information så har man mest bara motiv att grunna på just nu och hur det skulle kunnat gått till.

Som jag skrev tidigare:
Citat:
DNA, blod, var då? Kanske på handsken som hittades där han jobbade? Eller hittande han en telefon vid vägen som han synade och konstaterade trasig och slängde? Uppträde han och hans bror märkligt då det stövlar in en massa människor på Mantorp (en av arbetsplatserna) som snokar omkring, visste bröderna att sökområdet utökats? Vi vet inte vad bevisningen är och åklagaren är av någon anledning extra luddig i detta fall.
Det är nog sant att han levde lite isolerad med familjen men folk på en liten ort brukar ha järnkoll på varandra ändå så något borde ha dykt upp. Men han jobbade mycket så det är väl kanske en av anledningarna då.

Man undrar när han skulle ha haft möjlighet att se eller träffa Lisa om det nu inte var en ren tillfällighet denna dag. Var det planerat eller en sjuk drift så borde han ha sett henne tidigare och eftersom han inte verkat ha besökt cafeet så måste det ha varit under tre lördagar då han eventuellt jobbat i närheten. Han ska då ha fattat tycke och fått en fixering på flickan från 50m avstånd de få gånger hon var utomhus. Också något jag finner märkligt.

Jag hänger inte med i många krimtrådar och det var ett bra tag sedan man hade kontakt med farbror polis så man får väl följa och se hur det fungerar idag. Det här fallet känns lite unikt, ung fager flicka till offer, oskyldigt vacker lansdbygd, godsherrar och slott, fadern yrkesofficer, utländska gästarbetare, cafe, spår en här en där etc. Inte konstigt att tråden är stor och föder vilda spekulationer.
2015-08-30, 00:26
Medlem
virrevirras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
AJ befann sig i Stockholm i samband med fyndet, och då låg inte Lisa i bagageluckan.

Då vart det kanske GJ som sprang o spred saker runt omkring. Eller var han och alla andra arbetare för alla befintliga företag på säteriet med i sthlm?
2015-08-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Nu påstår jag inte att han är psykopat, men det är inte alls otroligt att han är det.
...
I en dokumentär på TV framträdde en framstående forskare i ämnet. Han berättade med viss humor att det i en undersökning med anonyma individer framkommit att han själv var psykopat. Vetenskapsman som han var så blev han fascinerad och började fråga ut familj och vänner om mindre smickrande iakttagelser och han fick fram sådana. Enligt honom är psykopati inte att betrakta som en sjukdom, inte ens som en personlighetsstörning utan som en uppsättning personlighetsdrag, som utvecklingshistoriskt tjänat ett syfte, men i det moderna samhället, tillsammans med olyckliga omständigheter, utgör en riskfaktor. Han själv fick moraliskt försvarbart utbyte av sin personlighet genom att leva och verka i en miljö där han fick hävda sig, utkämpa och vinna strider i en akademisk miljö utan att fara illa känslomässigt osv. Det hänvisades till undersökningar som visat att vissa yrkeskategorier rymmer oproportionerligt många psykopater. Ett exempel är chefer ! Och vi är väl många som sett chefer hänsynslöst hävda sina egna och den egna verksamhetens mål och synbarligen empatilöst avskeda massor av människor. Ett visst mått av psykopati kanske krävs för en sådan motbjudande uppgift, om än så nödvändig ?

Psykopati leder alltså inte med nödvändighet till brottslighet.

Omvänt tror jag inte heller att man måste vara psykopat för att bli brottsling, ens för att döda.
2015-08-30, 00:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Låg risk för offret innebär hög risk för GM
Man skiljer på kaotisk brott ( GM impulsiv ) och organiserad typ av brott
Organiserade förövare är vanligen personlighetsstörda med social kompetens , medan kaotiska är mer svårt personlighetsstörda eller psykotiska
Vilospårbeteende har den kaotiska förövaren , han har inte tid eller förmåga att försöka vilseleda polisen
Frågor som ger kunskap om GM motiv och personlighet är om han har haft:
1.Överskottbeteende - ritualistiska , signaturskapande mord Överdriven användning av våld , överdriva av att dölja kroppen eller att stannat onödigt länge på brottsplatsen
2. Underskottbeteende - GM har underlåtit att göra ngt som han kanske borde ha gjort tex försök att förstöra spår och andra ledtrådar
Kaotisk GM som är impulsiv och har bristande förmåga att planera som tex syns i hans brottsliga handlingar bör även genomsyra hans hela liv
Lägre utbildning , kortare anställningar , uppsägningar , arbetslöshet , lättare anställningar , ekonomiskt begränsad , billigt boende , eller hos någon förälder, tidigare brott , svårt med nära relationer etc

Viken av dessa två typer mördare anser du mördade Lisa?
2015-08-30, 00:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fetstilta. Antag att t.ex. en skyddsling, en vän, en anhörig eller någon med hållhake på AJ kommer in på säteriets gårdsplan med en död flicka i bagaget och ber om hjälp. Hur skulle AJ agera? Jag kan tänka mig att han diskuterar med GM ett tag, och sedan går över till sin vän och lojale anställde som bor granne och erbjuder honom pengar för att hjälpa till att få bort kroppen.

Jo, jag förstår vad du menar. Du tänker på kombinationen starka band GM-medlare och lojalitet-underdånighet-pengar gällande arbetsgivare-arbetstagare.
Tycker dock att polisen skulle ha nosat upp detta via granskning av bil, masttömning, kontroll alibi. Samma sak med vilka som eventuellt varit på besök vid tiden för brottet.
2015-08-30, 00:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag förstår vad du menar. Du tänker på kombinationen starka band GM-medlare och lojalitet-underdånighet-pengar gällande arbetsgivare-arbetstagare.
Tycker dock att polisen skulle ha nosat upp detta via granskning av bil, masttömning, kontroll alibi. Samma sak med vilka som eventuellt varit på besök vid tiden för brottet.
Detta kan ha skett utan telefontrafik, och varför kolla alibi och vilka som har varit på besök hos vem när det finns en misstänkt? Vilken bil skulle ha granskats?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in