2015-08-29, 22:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Din hypotes är alltså att någon som känner LH och står nära AJ = GM och att NB fått i uppdrag av AJ att utplåna alla spår efter AJ:s närstående (eller bekant). Och ett av de bärande elementen i hypotesen ska alltså vara att LH dumpats inomhus på AJ:s ägor - där AJ som den gambler han är har gett polisen fritt spelrum.

Varför lurar då AJ NB och säger att NB ska placera kroppen på hans ägor? Och inte nog med det: AJ ser också till så att det första polisen får göra på måndag morgon är att topsa NB så att man får den lojale medarbetarens DNA plus att AB/NB får span på sig.

Är det inte mer troligt att den snåle AJ har försökt få NB till syndabock för att hans bekanting X ska komma undan?
I hypotesen ingår inte precisering av var kroppen ska dumpas, vilket jag har förklarat idag. AJ agerade som om han visste ingenting när handsken hittades. Nej, det kräver plantering, vilket är mindre troligt.
2015-08-29, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja.
Jag har hela tiden misstänkt att det kan vara någon person i släkt med AJ, eller en vän/bekant/gäst till AJ eller en vän/bekant/gäst till någon från AJs släkt, eller någon med arbetes relation till AJ, eller någon som hyr bostad av AJ, ja som du ser jag har många i kikaren och många av dom vet jag ju inte ens vem dom är och jag tvivlar förstås starkt på att alla dessa personer blivit topsade.

Jag har svårt att bedöma sanningshalten i det som Vanstyretstid skrev i går, men om det är sant att en närstående person till A.J spanska fru berättade just detta och att den omtalade 18-19-årige "adoptivson" till AJ verkligen existerar, är helt galen/ psykiskt störd, grälade med Lisa dagen innan hon försvann och att han lämnade Blomberg Säteri, som jag förstår det tillsammans med AJs fru, i början på söket, ja då är han förstås någon som borde bli topsad illa kvickt.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Och så har vi ju också denna info från Tessylin, tyvärr med balkongen som inte finns, men möjligheten finss ju att resten är sant och att infon med balkongen var ett fel som kom uppstod vid den muntliga överföring av informationen:

Den där balkongen är nog under takåsen... på kortsidan
ut mot vägen, ca 100m från caféet mot Källby.
2015-08-29, 22:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag håller med. Om hypotesen stämmer kan NB, efter en fällande tingsättsdom, berätta sanningen och peka ut GM och hans bil. Polisen undersöker bilen och grillar GM och kan då troligen lösa mordet. Men NB åker i fängelse och han får inte se röken av sina stålar. Därför håller han tyst nu och hoppas på att bli friad.
Och den bilen tror du finns kvar..? - NB håller inte tyst: Han har gång på gång understrukit att han aldrig har träffat LH och att han inte förstår hur så mycket DNA-bevis har kunnat skrapas ihop mot honom. Det enda han kan ange som förklaring är att han har arbetat på AJ:s ägor.
2015-08-29, 22:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och den bilen tror du finns kvar..? - NB håller inte tyst: Han har gång på gång understrukit att han aldrig har träffat LH och att han inte förstår hur så mycket DNA-bevis har kunnat skrapas ihop mot honom. Det enda han kan ange som förklaring är att han har arbetat på AJ:s ägor.
Jag kan inte garantera att bilen finns kvar, men NB har inget att vinna på att avslöja hela historien nu. Han svarar på frågor, men håller tyst om sanningen.
2015-08-29, 22:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag håller med. Om hypotesen stämmer kan NB, efter en fällande tingsättsdom, berätta sanningen och peka ut GM och hans bil. Polisen undersöker bilen och grillar GM och kan då troligen lösa mordet. Men NB åker i fängelse och han får inte se röken av sina stålar. Därför håller han tyst nu och hoppas på att bli friad.

Det ska bli väldigt intressant att se var DNA-spåren hittats. Han kan mycket väl tiga än så länge för att hoppas bli friad - det håller jag med om. Men jag tror han talar tidigare i så fall när bevisningen blir i klartext (delgivningen) och han ser riskerna om han ägnat sig åt skyddande av brottsling. Vete tusan om han kan vara så cool (vänta och riskera dom i TR). Han verkar vara förtvivlad redan nu om man ska tro advokaten.
Om vittnesuppgiften stämmer med två bilar visar det på nån sorts inblandning. Ska bli intressant att läsa FUP.
Senast redigerad av develi 2015-08-29 kl. 23:02.
2015-08-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Hur ser hans omoraliska bakgrund ut då? Domar? Skvaller?

Men tanken är dessvärre mycket mindre sannolik än om han gjort det själv.

Varför känns det som att man befinner sig på revisionistforumet?
Tja, det är väl för att du och andra driver tråden åt det hållet genom att inte tillåta människor att spekulera eller ha sina hypoteser.

Jag anser att dom flesta som läser i tråden är intelligenta nog att sålla bort skräp och orimligheter. Att som mobb gå ihop och ge sig på en eller fler användare känns lite primitivt och unket och hjälper inte övriga läsare. Man får en känsla av att ni försöker se till att den lilla klick dumskallar som naivt tror på allt bör skonas, lite onödigt eftersom dom inte har någon som helst påverkan här eller i övriga samhället.

För mig är det helt ok att tro att rätt GM sitter där han gör. I brist på information så tycker jag det är lika ok att spekulera och ha sina hypoteser om annan GM hur märkliga dom än är, de lär ju knappast bli till några sanningar ute i den verkliga världen som många här verkar rädda för.

Det vore väl fint (önsketänkande här) om man i artig ton ifrågasatte istället så man kan diskutera olika hypoteser eller vad vi nu ska kalla det?

Som jag skrivit tidigare så trodde jag också att någon av balterna var skyldig men senare ter det sig allt mer osannolikt. Jag söker efter ett vettigt motiv bland annat.
"Jag är balt, ska supa nu på söndag och dra upp till cafeet för att se om jag kan hitta en slyna att har roligt med. Skit i kärringen, brorsan och den gamle godsherren, här ska jag ha det roligt ikväll."
Det duger inte. Det skulle kunna förklara en del korkade beslut vad det gäller tillhörigheter som kastats eller en trafikolycka men inte mycket annat.
Sjuk sexualdrift, hat, hämnd, svartsjuka, pengar, galenskap eller ren ondska söker man som motiv och det finner man inte direkt hos MGM. Han har trots allt varit i blomberg i många år utan någon märkt något. Hade han varit en charmig, pratglad prick som lätt fick många bekanta skulle man luta åt att han skulle kunna vara en manipulativ psykopat. Han verkar lika beskedlig som den stackars flickan Lisa Holm också verkade vara.

Därmed inte sagt att MGM inte är skyldig eller inblandad på något sätt, men som sagt, det verkar osannolikt med det lilla man vet idag (dna eller inte). Det blir intressant att läsa FUP när den kommer och försöka se vad åklagaren nu ser.
2015-08-29, 23:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
I hypotesen ingår inte precisering av var kroppen ska dumpas, vilket jag har förklarat idag. AJ agerade som om han visste ingenting när handsken hittades. Nej, det kräver plantering, vilket är mindre troligt.
Nej, det gjorde han inte; han såg till att polisen fick handsken och kunde DNA-testa NB + att polisens ögon då kom att riktas åt brödernas håll. - Om AJ är så finurlig som du vill göra gällande (och som jag till stor del håller med om) så hade han i den hypotes du ställt upp inte så chevalereskt överlämnat LH:s handske till polisen.
2015-08-29, 23:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, det gjorde han inte; han såg till att polisen fick handsken och kunde DNA-testa NB + att polisens ögon då kom att riktas åt brödernas håll. - Om AJ är så finurlig som du vill göra gällande (och som jag till stor del håller med om) så hade han i den hypotes du ställt upp inte så chevalereskt överlämnat LH:s handske till polisen.
Han satt vid situationen inte vid en dator med timmar till betänketid om vad han skulle göra. Han låtsades oskyldig.
2015-08-29, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Ja, så är det. Däremot så borde ju personutredningen ha fastställt om han var psykopat. En av känneteckena för en psykopat är ett antisocialt beteende, något som ju utredarna inte lyckats påvisa hos NB. Inte heller har de hittat några andra psykopattendenser.

Till att börja med är det ju statistiskt ganska osannolikt att han är psykopat. Sedan att det ska ha lyckats undgå hans fru, bror, familj, arbetsgivare och sedermera polisens egna personutredare är ju ännu mer osannolikt. Om du fortfarande vill driva psykopatlinjen undrar jag på vilka grunder du gör det?

Jag delar din uppfattning att man kan ha begått brott utan tidigare domar.

Inte alls säkert att en personutredning skulle kunnat fastställa att han är psykopat om han nu skulle vara det. Länk till sida om psykopati: http://www.psykopati.se/16914075 "Psychopathy Checklist–Revised, är ett instrument för kliniskt bruk vid bedömning av fängelsedömda brottslingar och som kräver utbildning för att användas. Som lekman har man inte tillräcklig kunskap för att ställa diagnos... Lekmannen har oftast fått se psykopaten "live" och just så förställd som psykopaten är i sin gärning.
Klinikern däremot, upplever psykopaten så förställd som den är när andra behov skall uppnås, såsom friförmåner och villkorlig frigivning.
Speciellt den oerfarne klinikern ser med andra ord inte mycket mer än den insmilande psykopat som även offret ser i "smekmånadsfasen" då offret "prepareras" för att senare kunna utnyttjas.
"
2015-08-29, 23:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Han satt vid situationen inte vid en dator med timmar till betänketid om vad han skulle göra. Han låtsades oskyldig.
Det han gjorde var att sätta dit NB - ingenting annat. - Och hur rimmar det med den rädsla AJ måste ha känt (efter att ha beordrat sin lojale medarbetare att dumpa en död kropp på valfri plats - vilket kom att bli på hans ägor efter det att hans anförvant X efter utspridandet av LH:s ägodelar var så tafatt så att han inte kunde komma på något annat än att åka och visa upp kroppen för AJ) om NB ballade ur och berättade som det var? - Hur många skulle inte då NB ha dragit med sig i fallet? - Nej, en sådan här känslig sak skulle AJ och X ha löst alldeles på egen hand - och efter eget huvud.
2015-08-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det stämmer, men MP hade uppfattat att MGM (pluralis) hade uppfört sig konstigt när de sökte av området. Ifall det hade och göra med att MP såg någon av MGM göra något suspekt där de senare hittade en ledtråd vet vi inte.
MGMs försvar har vad jag vet varit att de letade efter en katt. Vars öde vi inte heller vet något om.

Precis, tror olika iakttagelser under veckan samt att de är mycket väl bevandrad i området har nog gjort länsman intresserad av dem redan inom något dygn efter försvinnandet.

Sen kan man utan att föra lögn påstå att de har fått träff via spårsäkringar och vittnesutsagor och inte famlat i mörkret för de förstod nog ganska snabbt var man kunde söka möjlig GM.
Vad som föranledde att man gick "all in" på Martorp gård kanske framkommer i FUP via inrapporterade PM om det har intresse i åtalet mot MGM.
2015-08-29, 23:22
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Inte alls säkert att en personutredning skulle kunnat fastställa att han är psykopat om han nu skulle vara det. Länk till sida om psykopati: http://www.psykopati.se/16914075 "Psychopathy Checklist–Revised, är ett instrument för kliniskt bruk vid bedömning av fängelsedömda brottslingar och som kräver utbildning för att användas. Som lekman har man inte tillräcklig kunskap för att ställa diagnos... Lekmannen har oftast fått se psykopaten "live" och just så förställd som psykopaten är i sin gärning.
Klinikern däremot, upplever psykopaten så förställd som den är när andra behov skall uppnås, såsom friförmåner och villkorlig frigivning.
Speciellt den oerfarne klinikern ser med andra ord inte mycket mer än den insmilande psykopat som även offret ser i "smekmånadsfasen" då offret "prepareras" för att senare kunna utnyttjas.
"
Nja okej, men vi hade åtminstone kunnat döma utifrån vad utredarna skrivit. De hade kunnat skriva saker som "NB upplevs som kylig och empatilös" och då hade vi kunnat dra slutsats av det. Jag menar på att eftersom de inte tagit upp en enda av de saker som associeras med en psykopat kan vi på relativt goda grunder anta att han inte heller är det. För det är ju inte så sannolikt till att börja med.

Förstår varken sidan du länkar eller det du verkar citera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in