2015-08-29, 23:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu har jag inte läst ikapp sedan i morse så kanhända har det redan dryftats men det jag tänker på är om man nu tänker som teori att denne AJ skulle vara svårt inblandad som antyds titt som tätt, varför skulle isåfall NB ställa upp på att "städa" efter honom? Varför anses det som så självklart? Om man tänker sig att han är den trevlige och duktige man han framställs som av så många. Han är väl inte livegen, det går väl att säga nej till ett så hemskt förslag. Han borde isåfall blivit livrädd för sin arbetsgivare och anmält honom. Och åkt därifrån fort som tusan, rädd för att själv råka illa ut.

Men antagligen tänker jag helt fel.

Tycker att du tänker helt rätt.

Vilken arbetsgivare skulle ta risken att ställa den fråga till en anställd? Vilken anställd skulle frivilligt ta hand om ett lik?
Dessutom så har vi tidsaspekten. Max 2,5 timmar som inkluderar BO,s död, överenskommelse med en anställd om att ta hand om ett lik, bortforslandet av det samma. I varje led osannolikt. Sammantaget, än mer orimligt.

Dessutom så skulle det leda till en del telefontrafik som definitivt skulle påkalla länsmans intresse.
Senast redigerad av LeeVan 2015-08-29 kl. 23:35.
2015-08-29, 23:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det han gjorde var att sätta dit NB - ingenting annat. - Och hur rimmar det med den rädsla AJ måste ha känt (efter att ha beordrat sin lojale medarbetare att dumpa en död kropp på valfri plats - vilket kom att bli på hans ägor efter det att hans anförvant X efter utspridandet av LH:s ägodelar var så tafatt så att han inte kunde komma på något annat än att åka och visa upp kroppen för AJ) om NB ballade ur och berättade som det var? - Hur många skulle inte då NB ha dragit med sig i fallet? - Nej, en sådan här känslig sak skulle AJ och X ha löst alldeles på egen hand - och efter eget huvud.
Morot anförtrodde sig till sina vänner. Utspridandet av tillhörigheter skedde efter dumpningen av kroppen när GM upptäckte att de låg kvar i bagaget.
2015-08-29, 23:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tycker att du tänker helt rätt.

Vilken arbetsgivare skulle ta risken att ställa den fråga till en anställd? Vilken anställd skulle frivilligt ta hand om ett lik?
Dessutom så har vi tidsaspekten. Max 2,5 timmar som inkluderar BO,s död, överenskommelse med en anställd om att ta hand om ett lik, bortforslandet av det samma. I varje led osannolikt. Sammantaget, än mer orimligt.
Vadå 2,5 timmar? Morots vänner hjälpte honom. Pengar betydde mycket mer för NB än AJ.
2015-08-29, 23:30
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Tja, det är väl för att du och andra driver tråden åt det hållet genom att inte tillåta människor att spekulera eller ha sina hypoteser.
Nej då, problemet är att användare med mycket tid brer ut sig som om det vore vederbörandes blogg. Det skapar obalans och gör tråden mindre intressant. Men självklart ska alla som vill få komma till tals.
Citat:
Jag anser att dom flesta som läser i tråden är intelligenta nog att sålla bort skräp och orimligheter.
Jo, men det är rätt trist när en tråd spårar ur och lämnar verkligheten till förmån för alternativteorierna.
Citat:
Att som mobb gå ihop och ge sig på en eller fler användare känns lite primitivt och unket och hjälper inte övriga läsare.
Men så är det inte. Det är ju ett motstånd som uppstår spontant. Det finns ingen organiserad mobb, mig veterligen.
Citat:
Det vore väl fint (önsketänkande här) om man i artig ton ifrågasatte istället så man kan diskutera olika hypoteser eller vad vi nu ska kalla det?
Det håller jag helt med om. Och därför bemöter jag folk på det sätt som de förtjänar.
Citat:
Som jag skrivit tidigare så trodde jag också att någon av balterna var skyldig men senare ter det sig allt mer osannolikt. Jag söker efter ett vettigt motiv bland annat.
Det som utredare ofta gör är att först visa vad som hänt och sedan försöka hitta motivet.
Citat:
Sjuk sexualdrift, hat, hämnd, svartsjuka, pengar, galenskap eller ren ondska söker man som motiv och det finner man inte direkt hos MGM. Han har trots allt varit i blomberg i många år utan någon märkt något. Hade han varit en charmig, pratglad prick som lätt fick många bekanta skulle man luta åt att han skulle kunna vara en manipulativ psykopat. Han verkar lika beskedlig som den stackars flickan Lisa Holm också verkade vara.
Men nu finns ju hans blod på hennes prylar. Det kan vi inte bortse ifrån.

Egentligen vet vi ju inte så mycket om honom eftersom han och hans familjemedlemmar levt isolerade (enligt Rhona), och personutredningen ju främst innehöll hans egna uppgifter.
2015-08-29, 23:33
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Ja, så är det. Däremot så borde ju personutredningen ha fastställt om han var psykopat. En av känneteckena för en psykopat är ett antisocialt beteende, något som ju utredarna inte lyckats påvisa hos NB. Inte heller har de hittat några andra psykopattendenser.

Till att börja med är det ju statistiskt ganska osannolikt att han är psykopat. Sedan att det ska ha lyckats undgå hans fru, bror, familj, arbetsgivare och sedermera polisens egna personutredare är ju ännu mer osannolikt. Om du fortfarande vill driva psykopatlinjen undrar jag på vilka grunder du gör det?

Jag delar din uppfattning att man kan ha begått brott utan tidigare domar.
Nu påstår jag inte att han är psykopat, men det är inte alls otroligt att han är det.
(att sätta en diagnos på någon man aldrig träffat är inte möjligt och den som påstår att dom kan är knappast att anse som seriös)
Du blandar nog ihop psykopati med andra psykiska sjukdomar.
Att inse att en person som Breivik förmodligen är psykopat är inte så svårt, annars är det vanligast att en psykopat är trevlig och social och uppfattas många gånger som fullt normala...tills dom går över gränsen.
Att använda en falsk fasad är en del av sjukdomsbilden.

Nu vet jag inte vem som gjort personutredningen och hur mycket tid dom lagt men att sätta en diagnos är inte gjort i en hanvändning.
En utredning för ADHD för att ta ett exempel görs ofta i 4-5 omgångar om 1-2 timmar innan man kan börja fundera på att sätta diagnos.(detta förutsätter även att personen är villig att göra utredningen)
Finns en ganska bra och lättläst sammanfattning om psykopati på Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Citat:
När människor med psykossjukdomar ofta har bisarra beteenden och uppföranden, är psykopaten istället väl medveten om att föra sig rätt, vara trevlig och att ge ett gott intryck – det ingår i störningen. Uppförandet kan dock vara teatraliskt eller tillgjort, personen kan uttrycka uppfattningar om sin egen förträfflighet, simulera känslor som anses passande, allt i syfte att manipulera för att uppnå bestämda personliga målsättningar. En person med psykopatisk störning har som regel svårt att förstå nyansskillnader i känslor, till exempel skillnaden mellan sexuell attraktion och äkta kärlek. I kombination med detta har psykopater ofta drag av impulskontrollstörningar samt saknar tålamod; de söker sig till äventyr och beter sig ansvarslöst.

Många ser alla tre litauerna som mordiska kräk, frågan är om fru och lillebror ville hjälpa till eller om dom inte vågade annat.
Sätt dig in i frugans situation, hon gifter sig med en trevlig man som senare visar sig vara psykopat och hon vågar inte lämna honom.
Om han talar om att han dödat en för honom i princip helt okänd ung kvinna och att dom måste hjälpa honom att "städa upp", vad händer om hon vägrar eller säger att hon tänker prata med polis?
Vad hindrar honom att gräva två gropar istället får en?
2015-08-29, 23:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har skrivit att GM av hänsyn till Lisas föräldrar gömt henne på Martorp så att grävlingar och rävar inte äter på henne. Det lär en random finnig yngling skita i.
Nu skriver du att AJ skyddat nån bekant och att MGM städat.
Anser du nu att det istället är AJ som är så hänsynsfull?

Förklaring på det fetade.
GW säger att i de flesta fall dödas BO av en närstående eller nära bekant. Detta är de 90% du pratar om och som du talat om i tråden gällande GM. GM är således bekant med Lisa.
OM du nu bakar in AJ i det hela som skyddar GM - så lär de känna varandra:
GM känner Lisa, AJ känner GM och NB storstädar.

LH arbetade i varje fall på cafeet
LHs mamma har arbetat på cafeet
Cafeeägaren LS känner LHs föräldrar privat
Cafeeägaren LS känner AJ tillräckligt privat till att dom går och håller om varandra.
Det blev i går sagt här i tråden att Cafeeägaren LS's man är från spanien.
AJs fru är från Spanien och hon har flera spanska söner.
Det har insinuerats här i tråden att ett av AJs frus spanska manliga familje medlemmar var på besök på Blomberg Säteri då Lisa forsvann.
Det har insinuerats här i tråden att AJ har en galen "adoptivson" som grälat med LH på cafeet dagen innan hon försvann
Det har insinuerats att AJ kört ett spansk manligt familje medlem till Arlanda i dagarna efter Lisa försvann.
Det är FAKTA att AJ var i Stockholm den 12 Juni, samma dag som Lisa Holm's lik hittades.
Det är också FAKTA att AJ kom tillbaka till Blomberg de 13 Juni och att han åkte iväg igen den 17 Juni och påstod att han skulle till Dalarna och fira Midsommar, kom visst tillbaka 3-4 dagar senare.
Aj har lämnat in minst en bil på väkstad som på något sätt var förorenad med antigen blod eller något illaluktande, och/eller högtycksspolat med vatten.
AJ har försökt/lyckats byta in en av sina bilar till en annan bil den 26 Juni, 2015 och bilförhandlaren kontaktade polisen iom han tyckte att något inte var rätt.

Vad som är upp och ner på alt detta och hur det evt hänger ihop med mordet på Lisa Holm, ja det vet jag tyvärr inte, men det sätter i alla fall igång tankar hos mig, hoppas att det gör det hos polisen också.
2015-08-29, 23:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dessutom så skulle det leda till en del telefontrafik som definitivt skulle påkalla länsmans intresse.
Varför skulle det leda till telefontrafik?
2015-08-29, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Nja okej, men vi hade åtminstone kunnat döma utifrån vad utredarna skrivit. De hade kunnat skriva saker som "NB upplevs som kylig och empatilös" och då hade vi kunnat dra slutsats av det. Jag menar på att eftersom de inte tagit upp en enda av de saker som associeras med en psykopat kan vi på relativt goda grunder anta att han inte heller är det. För det är ju inte så sannolikt till att börja med.

Förstår varken sidan du länkar eller det du verkar citera.

Vad jag menade är att det inte är enkelt att i en personutredning bedöma om någon är psykopat. Psykopaten anpassar ju sig till situationen och spelar med på det sätt där han har mest att vinna och i det här fallet skulle det kunna vara att han var så "lugn och samlad". Jag säger inte att det var så men möjligheten finns, även fast det kanske låter långsökt.
Sidan jag länkade till samt citerade beskriver psykopati och tester inom kriminalvård, var lite intressant att läsa där.
2015-08-29, 23:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
AJ ville sannolikt inte ha något med brottet att göra, och att då organisera städjobbet var nog inte hans prio den kvällen. Att prylarna låg spridda kan bero på att GM tittade i bagaget efter att kroppen lämnats på Martorp och upptäckte att de låg kvar, och slängde ut dem, pryl för pryl.

JUST DET!
Det är det jag försökt påpeka nu i 3-4 inlägg att GM slängt ut Lisa's tillhörigheter
på väg FRÅN Martorp och att dom innan legat i "boden" som är full av MGMs DNA och säkerligen mikroskopiska blodpartiklar från MGM och att dessa LHs tillhörigheter kontaminerats när dom låg i boden på golvet och/eller bordet medens GM gömde Lisas kropp, och när han var klar tog han med sig dessa tillhörigheter och slängde ut dom längs vägen på väg bort.
2015-08-29, 23:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Vadå 2,5 timmar? Morots vänner hjälpte honom. Pengar betydde mycket mer för NB än AJ.

Du vet inte om Morot först frågade sin arbetsgivare?
2015-08-29, 23:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Morot anförtrodde sig till sina vänner. Utspridandet av tillhörigheter skedde efter dumpningen av kroppen när GM upptäckte att de låg kvar i bagaget.
Vi pratar inte om någon j-a morot här; vi pratar om just det här speciella fallet.

Så X=GM gick alltså och spred ut LH:s tillhörigheter i bushen - efter att ha bett AJ om hjälp med själva dumpningen - och AJ i sin tur bad NB dumpa efter tycke och smak..!? - Använde X en såningsmaskin, eller fick han låna något av AJ:s ekipage? - Och fortfarande inga problem för AJ att ha ett lik i en byggnad polisen när som helst kunde genomsöka - eller med en DNA-berikad anställd som när som helst kunde klappa ihop under förhör?
2015-08-29, 23:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Ja! Det är en möjlighet.
Det var en "slakt bod" vad jag hört, det jagas en del runt
där.
Kan vara att MGM faktiskt byggde om där, det borde komma fram.

Jo, men Martorp "boden" var inte någon "slakt bod" vad jag vet av, det var "mjölk rummet" längst ut till vänster på ladan mitt emot cafeet som använts som "slakt rum" för AJs och hans jakt vänner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in