2015-08-29, 13:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Förlåt??? Halva Sverige reagerar på den ovanliga sekretessen.
Det har jag inte sett. Jag har sett att advokaten, vars uppgift är att företräda klientens intressen, gnäller om det, och jag har sett att nånstans mellan ett halvdussin och ett dussin flashbackanvändare gör det. Det är inget "halvt Sverige". För övrigt ingår det i alternativteoretikerns standardrepertoar att hävda att h*ns åsikter i fallet visst är jättejättespridda bland folk i stort. Så snart det har kunnat låta sig kollas, visar det sig att en ytterst liten del av den del av befolkningen som är engagerat i ett rättsfall tror att den tilltalade är oskyldig och/eller förfördelad av åklagaren.

Citat:
Det är trams att du vet vad han har tillgång till, och det är även trams att dom fått tillgång till alla bevispunkter. Det vore onormalt även i betydligt mindre kontroversiella fall.
Men det var inte det jag sa. Vad jag sa var att försvaret utmärkt väl vet vad åklageriet har anfört under häktningsförhandlingarna. Detta har räckt för att få den misstänkte häktad. Det är så systemet ska fungera. Försvaret har, vad jag förstår, under den sista häktningsförhandlingen öht inte bestritt häktningen, bara häktningsperiodens längd. Då är det bara en transportsträcka kvar till rättegången, och den är det helt väsentliga.

Citat:
Igen: va? Åklagarens närhållna kort, som du nyss menat inte alls är ovanligt nära, är ju hans eget beslut. "Jag kan inte betala böterna" "varför inte?" "för att jag bestämt att jag inte ska betala böterna"= ostringent cirkellogik. Dessutom tror jag inte yppandeförbud har det minsta att göra med hur mycket info mgm får tillgång till
Är beslutet om yppandeförbud väl fattat, måste ju alla parter, inklusive beslutaren, respektera det. (Sedan föreligger det ju två yppandeförbud, varav bara ett har beslutats av åklagare.) Men vad gäller hurpass mycket information försvaret får löpande, beror det ju på vad försvaret kan delge utan att utredningen skadas. Och då är det rent allmänt så att försvaret får mindre information om den mistänkte moltiger eller tvärnekar - just för det skadar utredningen om den misstänkte kan köra Hokan Goran-tricket.
2015-08-29, 13:59
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
I intervjun nämner han det faktum att han träffat henne för första gången samma dag. Han nämner att det var första gången hon skulle åka hem. Han säger inte att han fick reda på den planerade mopedfärden vid det tillfället de träffades. Det är bara en (kanske omedveten) slutsats som vissa gör helt på egen hand.
Ja, som jag sagt tog jag citatet från minnet.

Citat:
Om jag ska spekulera så skulle jag gissa att detta första och enda möte mellan Lisa och AJ bestod av ett par korta och ytliga artighetsfraser. De blev presenterade och hälsade, typ. Kanske något om vädret, gästtillströmningen eller dylikt. De var ju inte bästisar precis utan olika generation, L var i tjänst, de kände inte varandra sedan tidigare.

Det är inte omöjligt att färdsättet skulle kunna nämnts, om samtalet råkade hamna där. Typ, "ett sån't väder vi har fått.. ", "och jag som ska åka moped hem..."

Men jag håller det ändå för mer sannolikt att L som är i servitrisrollen och blir presenterad för en äldre farbror håller sig till mer allmänna ämnen än hur hon ska ta sig hem efter jobbet, samt att ordväxlingen var relativt kort.
Man kan ju inte med bestämdhet veta vad som är korrekt. Men möjligheten att AJ känt till mopedåkandet bör genom mötet med Lisa ha varit större än att NB ska ha gjort det, om denne nu inte arbetade på söndagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Gärningsmannen måste ha vetat om att Lisa åkte moped eftersom hon hade hjälm.
Att Lisa hade en hjälm, behöver inte betyda att GM dragit slutsatsen att det stått en moped alldeles i närheten. (Och framförallt inte att den varit startklar med nyckeln isatt.) GM kanske inte visste vem hon var, helt enkelt.

Men det kvittar. NB:s blod finns på Lisas prylar, vilket bör betyda att han är GM.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-29 kl. 14:17.
2015-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja.
Jag har hela tiden misstänkt att det kan vara någon person i släkt med AJ, eller en vän/bekant/gäst till AJ eller en vän/bekant/gäst till någon från AJs släkt, eller någon med arbetes relation till AJ, eller någon som hyr bostad av AJ, ja som du ser jag har många i kikaren och många av dom vet jag ju inte ens vem dom är och jag tvivlar förstås starkt på att alla dessa personer blivit topsade.

Jag har svårt att bedöma sanningshalten i det som Vanstyretstid skrev i går, men om det är sant att en närstående person till A.J spanska fru berättade just detta och att den omtalade 18-19-årige "adoptivson" till AJ verkligen existerar, är helt galen/ psykiskt störd, grälade med Lisa dagen innan hon försvann och att han lämnade Blomberg Säteri, som jag förstår det tillsammans med AJs fru, i början på söket, ja då är han förstås någon som borde bli topsad illa kvickt.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Och så har vi ju också denna info från Tessylin, tyvärr med balkongen som inte finns, men möjligheten finss ju att resten är sant och att infon med balkongen var ett fel som kom uppstod vid den muntliga överföring av informationen:

Tack för länkarna, jag har inte hängt med tillräckligt i tråden ett par dagar så jag hade inte läst det där innan. Om det var sonen som var den som grälade med Lisa dagen innan hon försvann, tror du inte polisen har tittat på det? Alltså tittat på honom? Vet du om han är dömd för något?
Det har ju stått i tråden om ett annat vittne som såg Lisa stå vid en bil och att det verkade som att hon kände personen i bilen eftersom hon såg bekväm ut. Stämmer det och även den andra uppgiften som du länkade till och om det skulle tex vara sonen som lånat Arnes bil och stannat till vid Lisa behöver det nödvändigtvis inte vara så att han har något med brottet att göra. Han kanske ville be om ursäkt Jag misstänker mer NB, men visst är jag inte helt säker, ingen är ännu dömd. NB kan väl möjligtvis haft tillgång att låna bilar?
2015-08-29, 14:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Min magkänsla som mest och erfarenhet i sociala grejer, ingenting konkret. Däremot:
1. Det är särskilt ovanligt att en enkel litauiska kvinna från en liten by uttalar sig i media (utländska!) flera gånger.
2. Det är bara hon som gör uttalandena och visar sig. Far är någonstans ute. Ovanligt.
3. Hennes utseende.
4. NB väjer att bo hos mormor när han fyller 14.
1. Det beror väl på omständigheterna?
2. Fadern kanske inte vill uttala sig. Och? Hade du reagerat om det varit tvärtom? Alls?
3. Va?
4. Det är väl snarare ett tecken på motsatsen till dina teser. (Enligt uppgift var det för att komma närmare till skolan)
Undertexten hos Monedika är att Litauen är ett mer traditionellt och patriarkaliskt samhälle än Sverige, och att moderns språkrörsfunktion för familjen måste ses i det ljuset.
2015-08-29, 14:10
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Lol, mobben samlas kring sina välkända profiler. Det finns inte minsta möjlighet att jag skulle hänga här i 8 år (inte ens i forskningssyfte). Helt ointressant OT-trams

Saken gällande blod på kläderna gick till ungefär så här:

Hamilkar: Om det finns blod på kläderna, som vi ju *tror*...
Jag: Bra att du förklarar att du spekulerar(*tror*)
Hamilkar: Jag spekulerar (*tror*) ingenting

Min invändning handlade om inget annat än att han påstod sig inte spekulera (samtidigt som han spekulerade och även rekommenderade andra att hålla sig till stringenta argument). Var blodet finns har jag ingen åsikt om eller invändningar. Det kan mycket väl finnas på kläderna. Att *tro* att dom finns på kläderna är dock spekulation. Punkt.

http://www.synonymer.se/?query=spekulation
Hårklyveri...du ser inte skillnad på att dra logiska slutsatser av vad åklageren yppat och vilda spekulationer om älgar, utländska lönnmördare eller påhittade "bortadopterade godsägarbarn"?

Nu finns det väl ingen här som sitter med rena fakta, i princip allt vi vet kommer från media som kanske inte alltid återger vad personer sagt ordagrant.
Alla "spekulerar" eller lägger fram "teorier", alla med mer eller mindre sannolikhet eller trovärdighet.
AJ läggs fram som en mycket trolig GM eftersom han är godsägare och god för "100 miljoner", en användare med 4000 inlägg i tråden spekulerar i att det kan var vem som helst som var i Sverige vid tidpunkten...förutom just MGM som är from som ett lamm och absolut inte kan vara GM.

Om du läser bakåt i tråden så har vi sett inlägg om katter och rävar som burit runt bevismaterial och sannolikheten fanns att LH blivit överfallen och dödad av en älg...
Det finns teorier och så finns det "teorier"...

Att tro att det inte finns blodspår på LHs kläder av anledning att åklagaren inte sagt så ordagrant utan sa tillhörigheter är spekulation...LHs kläder är en del av hennes tillhörigheter.
Men du som verkar besitta kunskaper som vi andra inte har kanske kan lägga fram en teori om hur MGM har lyckats lämna blodspår på div av LHs tillhörigheter, men lyckats med konststycket att inte lämna ett enda spår på hennes kläder?
Senast redigerad av pungspark63 2015-08-29 kl. 14:14.
2015-08-29, 14:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ja, som jag sagt tog jag citatet från minnet.

Ja, man kan inte veta med bestämdhet, men möjligheten att AJ känt till mopedåkandet bör genom mötet med Lisa ha varit större än att NB ska ha gjort det, om denne nu inte arbetade på söndagen.
Att Lisa hade en hjälm, behöver inte betyda att GM dragit slutsatsen att det stått en moped alldeles i närheten. (Och framförallt inte att den var startklar med nyckel isatt.) GM kanske inte visste vem hon var, helt enkelt.

Men det kvittar. NB:s blod finns på Lisas prylar, vilket bör betyda att han är GM.
Det blir inte mer sannolikt för det. Mest sannolikt är att ingen av dem i förväg visste exakt hur L skulle ta sig hem efter jobbet. Men frågan är hur relevant det är i sammanhanget.

Det är inte en pusseldeckare där man ska klura ut "vem visste att hon skulle åka moped". Det krävs inte sådan förhandskunskap för att begå ett våldsbrott, alltså blir frågan om vem som kan ha känt till saken ganska fruktlös. Detta med reservation för att jag inte följt fallet på ett tag. Kanske har det framkommit något som plötsligt gjort denna fråga aktuell?
2015-08-29, 14:25
Medlem
Jag tror att någon ville kidnappa Lisa för att begära ut en stor lösensumma. Litauerna anlitades för att föra bort henne men det gick åt helvete. Hon dog av ett slag mot huvudet kanske ute på någon åker. Litauerna blir sedan kvar med liket. Dom försöker lösa upp det med kemiska substanser. Det förklarar varför man inte lyckats fastställa tidpunkten då hon dog och varför rättsteknikerna såg så förstörda ut.

Brödernas klantiga agerande i samband med MP gör att dom avslöjas. Dom har ingen anledning att avslöja sin uppdragsgivare för då går det väldigt illa för dom. Något uppsåt att döda har dom inte. Jag tror inte åklagaren kan åtala för mord om han inte har grovt vållande som alternativ punkt.
2015-08-29, 14:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Förlåt??? Halva Sverige reagerar på den ovanliga sekretessen.

Du som ofta slänger dig med utryck om statistik och sannolikhet: har du någon faktiskt källa/statisik på att halva Sveriges befolkning tycker på det viset som du påstår?
Kommer man med sådana påståenden så tycker jag att man bör kunna redovisa ett underlag.
2015-08-29, 14:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det är inte en pusseldeckare där man ska klura ut "vem visste att hon skulle åka moped". Det krävs inte sådan förhandskunskap för att begå ett våldsbrott, alltså blir frågan om vem som kan ha känt till saken ganska fruktlös. Detta med reservation för att jag inte följt fallet på ett tag. Kanske har det framkommit något som plötsligt gjort denna fråga aktuell?
Nej, den är inte alls aktuell, men frågan om varför mopeden stått kvar, har varit uppe tidigare.
2015-08-29, 14:38
Bannlyst
ÅÅÅ på onsdag sänder efterlyst en avsnitt av Lisa holm fallet! Vet ej vilken kanal det sänds på?
2015-08-29, 14:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
ÅÅÅ på onsdag sänder efterlyst en avsnitt av Lisa holm fallet! Vet ej vilken kanal det sänds på?

Nya Efterlyst sänds på onsdag på Tv8
http://www.tv8.se/nya-efterlyst
2015-08-29, 14:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Undertexten hos Monedika är att Litauen är ett mer traditionellt och patriarkaliskt samhälle än Sverige, och att moderns språkrörsfunktion för familjen måste ses i det ljuset.
I det här fallet kan moderns funktion ha sin grund i att fadern rel. nyligen drabbats av en hjärtattack, och att hon är orolig för att hennes make riskerar att få nya hjärtproblem:
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in