Citat:
Det har jag inte sett. Jag har sett att advokaten, vars uppgift är att företräda klientens intressen, gnäller om det, och jag har sett att nånstans mellan ett halvdussin och ett dussin flashbackanvändare gör det. Det är inget "halvt Sverige". För övrigt ingår det i alternativteoretikerns standardrepertoar att hävda att h*ns åsikter i fallet visst är jättejättespridda bland folk i stort. Så snart det har kunnat låta sig kollas, visar det sig att en ytterst liten del av den del av befolkningen som är engagerat i ett rättsfall tror att den tilltalade är oskyldig och/eller förfördelad av åklagaren.
Citat:
Men det var inte det jag sa. Vad jag sa var att försvaret utmärkt väl vet vad åklageriet har anfört under häktningsförhandlingarna. Detta har räckt för att få den misstänkte häktad. Det är så systemet ska fungera. Försvaret har, vad jag förstår, under den sista häktningsförhandlingen öht inte bestritt häktningen, bara häktningsperiodens längd. Då är det bara en transportsträcka kvar till rättegången, och den är det helt väsentliga.
Det är trams att du vet vad han har tillgång till, och det är även trams att dom fått tillgång till alla bevispunkter. Det vore onormalt även i betydligt mindre kontroversiella fall.
Citat:
Är beslutet om yppandeförbud väl fattat, måste ju alla parter, inklusive beslutaren, respektera det. (Sedan föreligger det ju två yppandeförbud, varav bara ett har beslutats av åklagare.) Men vad gäller hurpass mycket information försvaret får löpande, beror det ju på vad försvaret kan delge utan att utredningen skadas. Och då är det rent allmänt så att försvaret får mindre information om den mistänkte moltiger eller tvärnekar - just för det skadar utredningen om den misstänkte kan köra Hokan Goran-tricket.
Igen: va? Åklagarens närhållna kort, som du nyss menat inte alls är ovanligt nära, är ju hans eget beslut. "Jag kan inte betala böterna" "varför inte?" "för att jag bestämt att jag inte ska betala böterna"= ostringent cirkellogik. Dessutom tror jag inte yppandeförbud har det minsta att göra med hur mycket info mgm får tillgång till
Jag misstänker mer NB, men visst är jag inte helt säker, ingen är ännu dömd. NB kan väl möjligtvis haft tillgång att låna bilar?