Citat:
Hur kan du säga at than är statsminister just nu? Just nu kanske det pågår en statskupp, och han blir skjuten, och blir ersatt.. kanske inte troligt, men du kan inte med 100% säkerhet säga att Löfven är statsminister just nu. DÄrtill måste man ju gå in på mer detajler. Vilken Löfven? Man kan ju inte definerar "Löfven, som är statsminister, är statsminister just nu". Kan du peka på din mormors mormors mor. Kan du peka ut var svenska nationalsången finns just nu. Jag kan peka på Löfven och säga att han är statsminister just nu. I fallet med din mormors mormors mor så finns hon inte längre och det finns inget att peka på. Men det är ingen tvekan om att hon har existerat.
Russel's kända "kungen av Frankrike är flintskallig"... men nu tappar jag bort tråden in på logiken. Men, vad referar statsminister till? Det är inte en person, det är en post. Som innehas av en fysisk person, men statsminister är inte något fysikt. Men vi återkommer till detta. Du vill hävda att det är ett koncept som finns neurologiskt i vår hjrna.
Citat:
Men existerar då inte immateriella saker? Finns det saker som enbart existerar i människors huvud? Är det då möjligt att tvivla på den materiella verkligheten? Varför skulle det i sådana fall inte vara det? Om nationalsången kan existerar som referensobjekt utan fysiskt objekt, varför kan inte andra saker också göra det?
Svenska nationalsången är en textramsa satt till musik som inte har någon speciell plats i ett tredimensionellt rum. Den existerade inte för tusen år sedan och kommer troligen inte göra det om tusen år. Men den finns som ett koncept just nu och har inget speciellt ställe. Om du bränner alla kopior av nationalsången kommer den ändå att fortsätta existera i människors huvud.
Citat:
Jag är övertygad att allt har en fysisk representation, antingen som ett objekt eller som en konfigurering av neuroner i en hjärna, vårt koncept. Men det är värre än så. Alla fysiska objekt existerar men våra namn eller koncept existerar bara i hjärnan. Om det finns 100 miljarder stolar i världen och hela mänskligheten plötsligt slutar existera (ett virus exempelvis) så skulle ändå stolarna, de fysiska objekten fortsätta existera. Men konceptet "stol" skulle inte det.
Ser allas hjärnor likadana ut? När jag tänker på "konceptet stol". Ser vi samma stol framför oss? Stimuleras samma neuroner i hjärnan på oss bägge? skulle man då fysiskt kunna få personer att tänka på olika saker och se vad de tänker på (teoretiskt!). Är verkligen "stol" så lätt som en bestämd process i vår hjärna.
Citat:
Om man nu vill vara vetenskaplig, så krävs nog en lite mer utförlig förklaring än så..! Eller är det inte bara dina egna tankar? Det som "känns" förnuftigt och rätt, behöver inte altid vara det. Mänskligheten har genom tiderna haft olika sätt att förklara, och att tro att vi idag är fulländade och förstår allt, är ursäkta, men lite hybris. Återigen mitt sokrates citat. Vi tror att vi kan så mycket idag, men vetenskapen ändras hela tiden, kommer att ändras.
Ja, du har redan sagt det. De finns som koncept i människors hjärnor. Och koncepten är inte en gas, det är en verklig fysisk konfigurering av myriader av neuroner. Det är det tillstånd din hjärnas mjukvara befinner sig i.
Jag tror att poängen med mångas inlägg här, att det är lite hybris att tro att man vet allt. När stora hjärnor som Platon tvivlade på verkligheten, så känns det lite konstigt att se någon kalla skeptiker för "påtända pundare".
Citat:
Tack för ditt inlägg, det var ett av de intressantare jag svarat på i forumet.
Tack för ditt inlägg, det var ett av de intressantare jag svarat på i forumet.
Vad roligt. Tycker att filosofi är ett väldigt intressant ämne, och det är väldigt roligt att diskutera. Tycker därför det är så synd att se nivån sjunka så lågt, och ja. Jag har nämnt "påtända pundare" (inte direkt riktat till dig) för många gånger nu. Men det är ta mig fan nästan personligt när man ser sitt utbildningsämne bli förnedrat. Filosofi handlar mycket om att ifrågasätta, och speciellt ifrågasätta det vi tar för givet. Man kan göra det på ett flummigt, eller ett icke-flummigt sätt.