Citat:
Ursprungligen postat av
Grushka
Men pengarna du har på banken? Kan du peka på dem? Kan du peka på titeln "premiärminister" och det finns något fysiskt? Visst det finns en viss person, men Löfven är inte definitionen av premiärministern och det fysiska byts ut.
Kan du peka på din mormors mormors mor. Kan du peka ut var svenska nationalsången finns just nu. Jag kan peka på Löfven och säga att han är statsminister just nu. I fallet med din mormors mormors mor så finns hon inte längre och det finns inget att peka på. Men det är ingen tvekan om att hon har existerat.
Svenska nationalsången är en textramsa satt till musik som inte har någon speciell plats i ett tredimensionellt rum. Den existerade inte för tusen år sedan och kommer troligen inte göra det om tusen år. Men den finns som ett koncept just nu och har inget speciellt ställe. Om du bränner alla kopior av nationalsången kommer den ändå att fortsätta existera i människors huvud.
Löfven är statsminister just nu men var det inte för tio år sedan och kommer rimligen inte vara det om tio år. Statsminister Löfven existerar som koncept just nu.
Citat:
Anledningen till att jag tog upp de frågorna, var att jag kom självklart på Searle's teorier. Hans idé om att allt bygger på ett fysiskt X, någonstans.. men det blir allt svårare i dagens samhälle att se något fysiskt till allt som vi ändå känner existerar och pratar om.
Jag är övertygad att allt har en fysisk representation, antingen som ett objekt eller som en konfigurering av neuroner i en hjärna, vårt koncept. Men det är värre än så. Alla fysiska objekt existerar men våra namn eller koncept existerar bara i hjärnan. Om det finns 100 miljarder stolar i världen och hela mänskligheten plötsligt slutar existera (ett virus exempelvis) så skulle ändå stolarna, de fysiska objekten fortsätta existera. Men konceptet "stol" skulle inte det.
Citat:
Socialt accepterade koncept, men vad är det som de BYGGER på? Om allt som är verkligt, existerar materiellt, då förlorar vi mycket. Man måste ju således medge att det finns något utöver den materiella verkligheten. Om ingen ensikd person eller byggnad är referent objektet, vad är det då? Det är ju snarare summan av mycket, och har man ju skapat något som "finns" fast ur tomma luften.
Ja, du har redan sagt det. De finns som koncept i människors hjärnor. Och koncepten är inte en gas, det är en verklig fysisk konfigurering av myriader av neuroner. Det är det tillstånd din hjärnas mjukvara befinner sig i.
Citat:
Däri faller den alltför strikta tolkningen. Det är lite det som är poängen. Man tror att man vet, men när man väl börjar fundera lite närmare, så upptäcker man att allt itne är så självklart. Den verkligheten VI upplever, skiljer sig ju marknat från fladdermöss. Nargel (om jag stavar hans namn rätt) har ju en intressant artikel om just det.
Thomas Nagel, han skrev "what is it like to be a bat". Den är intressant (
http://organizations.utep.edu/portals/1475/nagel_bat.pdf)
Citat:
Medvetandefilosofi är ju en accepterad del av filosofin (den akademiska om man nu ska vara petig med att det inte är "flummigt"). Och vad är egentligen tankar? är smärta enbart c-fiber stimulering, och är det då något liknande för kärlek?
Ja, förmodligen. Det är det enda rimliga.
Citat:
Jag har aldrig varit en stor beundrare av Sokrates, varken Xenofons eller Platons skildningar. Men, en sak har han ju jävligt rätt i. Den som tror sig veta, det han inte vet, han är dummare än den som inser att han inget vet.
Tack för ditt inlägg, det var ett av de intressantare jag svarat på i forumet.