2015-08-28, 14:11
Bannlyst
Om man drogar omåttligt kommer det naturligtvis att gå illa för en. Att däremot droga måttligt och med självdisciplin är en annan sak. Det tråkiga är som sagt när någon som själv inte har kunnat kontrollera sitt drogande har blivit omvänd och ska predika för alla om hur förkastliga droger är.
Citera
2015-08-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Du påminner om dom här gubbarna som kom och föreläste på ens skola; "Började med att jag åt en banan, slutade med att jag sög snopp på toa...Varit bananfri 10 år nu!"

Ok, jag får väl börja med droger igen då.
Vad skulle du rekommendera till mig ? och vad rekommenderar du eller skulle/kommer du att rekommendera för droger till dina barn?
Citera
2015-08-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Du fick inga bestående men för att du var i psykiskbalans och mådde bra INNAN du tog tripparna.
Det är när människor, som redan mår dåligt eller är psykiskt sjuka/svaga börjar ta droger som det ofta går riktigt illa.
De fallen då bara själva missbruket av droger har lett till att man får psykisk ohälsa är mycket lättare att bota.

Ja, men det för mig mest anmärkningsvärda, och det jag försöker poängtera här, var att jag blev mer fast i min övertygelse att verkligheten existerar och att den klarar sig alldeles utmärkt utan mig.

Människor säger ofta att man inte blir densamma efter LSD, att man så att säga gått genom dörren och aldrig kan vända tillbaka. Jag tror det är sant för mig på ett positivt sätt. Jag fullkomligt avskyr föreställningen om alternativa magiska verkligheter, parallella dimensioner och illusioner om vad verklighet är. Och jag gör det än mer efter LSD.

LSD är en brutal konfrontation mellan hjärnans kemi och ett främmande ämne. Om psykedelia har något som helst att bidra med så är det i förståelsen av hur hjärnan fungerar. Inte ett fönster till en större verklighet. Verkligheten klarar sig alldeles utmärkt utan sinnesvidgande droger. Jag tycker, om något, att droger ska användas för att förstå hur hjärnan fungerar, men de förklarar inte kosmos, de förklarar inte fri vilja, de förklarar inte skillnaden mellan rätt och fel.

Om någon vill diskutera droger och filosofi tillsammans ska de göra det här. Inte skräpa ner andra trådar.
Citera
2015-08-28, 15:14
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det här är faktiskt en bra fråga. Tack för den och här nedan följer mina kommentarer.

Sociala institutioner, pengar och känslor verkar vara immateriella. De har ingen fysisk representation, mao, jag kan inte peka på känslor exempelvis.

PENGAR
Jag kan peka på pengar, en hundralapp exempelvis, och säga "det här är en hundring". Anledningen till att vi säger att det är en hundring är en social överenskommelse. Pengar är skapade på ett sätt som gör det mycket svårt att tillverka kopior och få andra att tro att det det är samma sak som originalet. Men det som gör att vi accepterar en sedel är en social överenskommelse. Och den fungerar eftersom alla andra accepterar den sociala överenskommelsen. Du kan exempelvis inte gå in på en affär och säga att en tjugolapp egentligen är värd hundra kronor. Ingen accepterar det. Det är inte för att pappret eller tekniken bakom tillverkningen representerar det som står på pappret. Det är en social överenskommelse effektuerad som ett objekt. Men det är inte en perfekt överenskommelse och därför har vi exempelvis inflation.

SOCIALA INSTITUTIONER
Sociala institutioner som regering och riksdag fungerar på samma sätt. Om någon frågar var riksdagen är just nu så pekar vi kanske på riksdagshuset. Men riksdagen är inte huset, det är det socialt accepterade konceptet om "riksdag" som en representation av demokrati. Ingen enskild person eller ställe är riksdagen.

KÄNSLOR
Den här är annorlunda från de andra exemplen eftersom känslor inte behöver social överenskommelse. Exempelvis: om det gör ont är det du som känner det. Evolutionen har försett oss med självbevarelsedrift för att vi ska hinna föröka oss innan vi försvinner. Det är en fysisk reaktion på fysisk skada. Men en människa kan också känna rädsla utan att vara skadad. En mental representation av potentiell framtid. Någon som upplevt traumatiska upplevelser i en krigszon kan, utan att vara fysiskt skadad, uppleva "Shell shock". (https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_shock)

Alla sakerna ovan har någon form av representation i hjärnan. De har inte en fysisk motsvarighet utanför kroppen men en inre mental representation. Inre mentala representationer har en neurologisk motsvarighet och är alltså i någon mån verkliga.

Men pengarna du har på banken? Kan du peka på dem? Kan du peka på titeln "premiärminister" och det finns något fysiskt? Visst det finns en viss person, men Löfven är inte definitionen av premiärministern och det fysiska byts ut.

Anledningen till att jag tog upp de frågorna, var att jag kom självklart på Searle's teorier. Hans idé om att allt bygger på ett fysiskt X, någonstans.. men det blir allt svårare i dagens samhälle att se något fysiskt till allt som vi ändå känner existerar och pratar om.

Socialt accepterade koncept, men vad är det som de BYGGER på? Om allt som är verkligt, existerar materiellt, då förlorar vi mycket. Man måste ju således medge att det finns något utöver den materiella verkligheten. Om ingen ensikd person eller byggnad är referent objektet, vad är det då? Det är ju snarare summan av mycket, och har man ju skapat något som "finns" fast ur tomma luften.

Däri faller den alltför strikta tolkningen. Det är lite det som är poängen. Man tror att man vet, men när man väl börjar fundera lite närmare, så upptäcker man att allt itne är så självklart. Den verkligheten VI upplever, skiljer sig ju marknat från fladdermöss. Nargel (om jag stavar hans namn rätt) har ju en intressant artikel om just det.

Medvetandefilosofi är ju en accepterad del av filosofin (den akademiska om man nu ska vara petig med att det inte är "flummigt"). Och vad är egentligen tankar? är smärta enbart c-fiber stimulering, och är det då något liknande för kärlek?

Jag har aldrig varit en stor beundrare av Sokrates, varken Xenofons eller Platons skildningar. Men, en sak har han ju jävligt rätt i. Den som tror sig veta, det han inte vet, han är dummare än den som inser att han inget vet.
Citera
2015-08-28, 15:21
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Jag har märkt att de flesta som tror att de lever i simulation, illusion eller dröm även skriver om sina drog bravader och inte heller sällan också om sin psykiska ohälsa.
När jag undrade om detta var en slump eller om det möjligtvis kunde finnas en koppling så fick jag följade svar:
" Sammanhanget är snarare det omvända. När man känner totalt äckel/främlingsskap/overklighet mår man psykiskt illa. När man mår psykiskt illa kan man ta droger för att döva denna känsla eller för att vidga sitt medvetande."

Jag rökte själv min första banan i början på 80-talet, men har nu varit drogfri de senaste 10 åren. Alltså jag tänker inte berätta om mitt liv, men en sak kan jag säga och det är att jag har upplevt och sett vad knarket gör med människor.
Alla människor jag har känt som har dött, blivit mördade eller fått sina liv totalt förstörda pga av heroin, tjack, piller och skit är en verklighet långt ifrån de patetiska inläggen på drog forumet.
Är det nått jag är trött på så är det pundare och är det nått som inte imponerar på mig så är det en "intressant" tripp rapport från en fjunis som har köpt nått blått piller på nätet.

Om man kan må från -10 till +10 på en skala, där man mår 0 i normal vardagen så mår man +10 när man tagit droger de första åren, men sedan när man behöver skiten varje dag så mår man -10 utan droger och när man tar skiten så kommer man i bästa fall upp till fungerande 0 ,så för helvete lägg ner drogerna nu!

Tro det eller ej, men jag tror faktiskt jag förstår var du kommer ifrån. Tack för inblicken, då förstår jag bättre din attityd i vissa sammanhang.
Personligen har jag en aversion mot sköna brajjfilosofer.

Skulle gärna nyansera bilden du beskriver med personlig erfarenhet.
Drogs i 10+ år med en periodvis och allt tilltagande depression. Allra sista utvägen var att besöka sjukvården, vilket mest resulterade i recept på antidepressiva. De funkade hyfsat bra för att ta udden av det värsta, men med tiden började jag märka att jag höll på att bli smått dum i huvet, samt emotionellt luddig.
Av en händelse erbjöds vid ett tillfälle LSD. Vid det tillfället var jag på en punkt när jag tyckte att jag ändå inte hade något att förlora, så varför inte? Tog en stadig dos. Kortfattat lärde det mig att se världen för hur vacker den är igen och jag slutade med antideppen direkt (med helt bisarra utsättningssymptom i en månad). Har brukat LSD som verktyg för att dyka runt i djupet av mitt medvetande och har sedan dess verktygen för att för egen maskin hantera tidigare lamslagande ångest och stress inför helt vardagliga ting... eller att öht vara den jag är.

Jag tycker att man behöver skilja på olika substanser, istället för att lägga dem under samma paraply.
Kokain och psilocybin har liksom inte samma användningsområde.
Man behöver också skilja på avsikt i bruk av substanser, och kunskap kring vad man pysslar med.

Beklagar att du behövt uppleva missbruket och skiten som kommer med det och vad det gör med folk.
Det är inte kul.
Citera
2015-08-28, 15:30
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Du fick inga bestående men för att du var i psykiskbalans och mådde bra INNAN du tog tripparna.
Det är när människor, som redan mår dåligt eller är psykiskt sjuka/svaga börjar ta droger som det ofta går riktigt illa.

Där tror jag det finns en stor sanning. Den absoluta majoriteten av dem jag känner som under en period partyknarkade i olika utsträckning, mestadels amfetamin och mdma några ggr i månaden, lyckades göra det utan problem i 4-5 år tills det var dags att gå vidare.
Ett försvinnande fåtal fastnade i missbruk, och av dem var det uteslutande folk som redan hade det lite svårt för sig med familjen eller socialt eller liknande. Av dessa som körde på för hårt i några år är det dessutom de flesta som ryckt upp sig.

Det här med bestående men pga psykisk balans får jag nog hålla emot, med referens till mitt förra svar. När jag började med LSD hade jag gått igenom att vara suicidal en sväng, blivit dumpad av min sambo sedan 7 år och blivit av med jobbet. Needless to say, livet var inte så jävla ball.
Fast kanske ligger där ett korn i vad som är att vara psykiskt stark eller svag. Bara för att man är på botten betyder det inte att man är svag.

Hm. Värt att tänka på.
Citera
2015-08-28, 15:41
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ok, jag får väl börja med droger igen då.
Vad skulle du rekommendera till mig ? och vad rekommenderar du eller skulle/kommer du att rekommendera för droger till dina barn?

Varför dummar du dig? Rekommendera droger till barn? "Börja med droger" som någon sorts generell grej... äeh kom igen nu.
Citera
2015-08-28, 15:43
Medlem
Självklart förändrar upplevelsen hjärnan. Hjärnan är plastisk detta innebär att den ständigt utvecklas och förändras, det är därför livsförändrande upplevelser kan uppstå genom intag av psykedeliska substanser och efter upplevelsen kvarstår en permanent förändring i ens karaktär. Ett startskott till personlig utveckling. Dessa droger skall behandlas som sakrament och inte intas för att bli hög eller ha roligt, precis som skaparen av LSD [Albert Hofmann] själv menar.
Citera
2015-08-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Varför dummar du dig? Rekommendera droger till barn? "Börja med droger" som någon sorts generell grej... äeh kom igen nu.
När jag skrev "och vad rekommenderar du eller skulle/kommer du att rekommendera för droger till dina barn?" så menar jag det, men hålla alltså barnen får ju bli stora först även en 20-åring kan ju faktiskt vara mitt barn.
Är man drog förespråkare, älskar droger och tycker droger är så bra och försvarar droger till varje pris, så kan man väl inte ha något emot att ens barn sedan börjar med droger eller hur motiverar man det i så fall???

(Det börjar bli jobbigt att många gör allt de kan för att vränga till vad man skriver)
Citera
2015-08-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Men pengarna du har på banken? Kan du peka på dem? Kan du peka på titeln "premiärminister" och det finns något fysiskt? Visst det finns en viss person, men Löfven är inte definitionen av premiärministern och det fysiska byts ut.

Kan du peka på din mormors mormors mor. Kan du peka ut var svenska nationalsången finns just nu. Jag kan peka på Löfven och säga att han är statsminister just nu. I fallet med din mormors mormors mor så finns hon inte längre och det finns inget att peka på. Men det är ingen tvekan om att hon har existerat.

Svenska nationalsången är en textramsa satt till musik som inte har någon speciell plats i ett tredimensionellt rum. Den existerade inte för tusen år sedan och kommer troligen inte göra det om tusen år. Men den finns som ett koncept just nu och har inget speciellt ställe. Om du bränner alla kopior av nationalsången kommer den ändå att fortsätta existera i människors huvud.

Löfven är statsminister just nu men var det inte för tio år sedan och kommer rimligen inte vara det om tio år. Statsminister Löfven existerar som koncept just nu.

Citat:
Anledningen till att jag tog upp de frågorna, var att jag kom självklart på Searle's teorier. Hans idé om att allt bygger på ett fysiskt X, någonstans.. men det blir allt svårare i dagens samhälle att se något fysiskt till allt som vi ändå känner existerar och pratar om.

Jag är övertygad att allt har en fysisk representation, antingen som ett objekt eller som en konfigurering av neuroner i en hjärna, vårt koncept. Men det är värre än så. Alla fysiska objekt existerar men våra namn eller koncept existerar bara i hjärnan. Om det finns 100 miljarder stolar i världen och hela mänskligheten plötsligt slutar existera (ett virus exempelvis) så skulle ändå stolarna, de fysiska objekten fortsätta existera. Men konceptet "stol" skulle inte det.

Citat:
Socialt accepterade koncept, men vad är det som de BYGGER på? Om allt som är verkligt, existerar materiellt, då förlorar vi mycket. Man måste ju således medge att det finns något utöver den materiella verkligheten. Om ingen ensikd person eller byggnad är referent objektet, vad är det då? Det är ju snarare summan av mycket, och har man ju skapat något som "finns" fast ur tomma luften.

Ja, du har redan sagt det. De finns som koncept i människors hjärnor. Och koncepten är inte en gas, det är en verklig fysisk konfigurering av myriader av neuroner. Det är det tillstånd din hjärnas mjukvara befinner sig i.

Citat:
Däri faller den alltför strikta tolkningen. Det är lite det som är poängen. Man tror att man vet, men när man väl börjar fundera lite närmare, så upptäcker man att allt itne är så självklart. Den verkligheten VI upplever, skiljer sig ju marknat från fladdermöss. Nargel (om jag stavar hans namn rätt) har ju en intressant artikel om just det.

Thomas Nagel, han skrev "what is it like to be a bat". Den är intressant (http://organizations.utep.edu/portals/1475/nagel_bat.pdf)

Citat:
Medvetandefilosofi är ju en accepterad del av filosofin (den akademiska om man nu ska vara petig med att det inte är "flummigt"). Och vad är egentligen tankar? är smärta enbart c-fiber stimulering, och är det då något liknande för kärlek?

Ja, förmodligen. Det är det enda rimliga.

Citat:
Jag har aldrig varit en stor beundrare av Sokrates, varken Xenofons eller Platons skildningar. Men, en sak har han ju jävligt rätt i. Den som tror sig veta, det han inte vet, han är dummare än den som inser att han inget vet.

Tack för ditt inlägg, det var ett av de intressantare jag svarat på i forumet.
Senast redigerad av Proprioception 2015-08-28 kl. 16:38.
Citera
2015-08-28, 16:35
Bannlyst
Citat:
När jag skrev "och vad rekommenderar du eller skulle/kommer du att rekommendera för droger till dina barn?" så menar jag det, men hålla alltså barnen får ju bli stora först även en 20-åring kan ju faktiskt vara mitt barn.
Är man drog förespråkare, älskar droger och tycker droger är så bra och försvarar droger till varje pris, så kan man väl inte ha något emot att ens barn sedan börjar med droger eller hur motiverar man det i så fall???

(Det börjar bli jobbigt att många gör allt de kan för att vränga till vad man skriver)

Det är individuellt vilken drog som passar vem. Det man kan rekommendera är att inte ta RC-droger och att inte ta mer än någon gång i veckan. Hallucinogener och E fungerar ju inte ens att ta regelbundet, för toleransen ökar enormt snabbt.
Citera
2015-08-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det är individuellt vilken drog som passar vem.

Ja det klart att det är alla gillar ju såklart olika grejer.

Ditt råd till din 18-åriga dotter blir alltså att testa sig fram, är det slutsatsen man kan dra av ditt svar på min fråga?
I så fall vilken drog tycker du då att hon ska börja med om hon frågar dig om tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in