• 1
  • 2
2015-08-26, 15:43
Medlem
Hej!

Har en bostadsrätt med centralt läge i en rätt stor stad i Sverige värderad till minst 2 miljoner. Ska nu flytta till en annan del av landet och funderar på hur jag ska göra.

Alternativ 1 är att sälja bostadsrätten nu, typ i september och hyra något på nya stället för att kunna sondera husmarknaden där och sedan köpa hus.

Alternativ 2 är att hyra ut lägenheten (kan få cirka 8000 i månaden på det) och sälja den senare, i övrigt som ovan.

Alternativ 3 är förstås att köpa hus direkt och antingen hyra ut eller sälja bostadsrätten.

Det som talar för alternativ 1 är att bostadsrättsmarknaden är het just nu och att amorteringskravet ev kommer i vår (tidigast) och att det ev bromsar in priserna. Då kan man sälja nu och köpa hus efter amorteringskravet har trätt i kraft.

Det som talar för alternativ 2 är att jag får en redig summa per månad i extrainkomst + att jag ev får en ökning av värdet på lägenheten innan försäljning (men det är förstås inte garanterat).

Alternativ 3 tarvar ett lån (då jag inte har något lån på bostadsrätten och kan lägga in de pengarna i ett hus istället om jag säljer den först). Det borde gå iofs.

Vad skulle ni göra? Har också läst att det har pratats om ev sänkt reavinstskatt. Vet inte hur pass aktuellt det är? Det skulle isåfall också påverka då jag har en vinst på minst 1,5 miljon på bostaden.

Mycket tacksam för synpunkter.
Citera
2015-08-26, 16:02
Moderator
tobess avatar
Jag skulle köra på alternativ 3. Det finns många domedagsprofeter vad gäller bostadsbubblor, men de har haft samma mantra i 20-30 år redan.

Räntorna är forsättningsvis rekordlåga vilket gör att det är väldigt fördelaktigt att ta lån just nu och om bostadsrätten inte alls är belånad så kommer dina hyresinkomster ganska långt att täcka de lånekostnader du har på den nya bostaden du köper.

Utan tvekan hade jag tagit ett till lån och hyrt ut den nuvarande bostaden. Oavsett om priserna går upp eller ner så komemr du i längden att tjäna på det.
Citera
2015-08-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag skulle köra på alternativ 3. Det finns många domedagsprofeter vad gäller bostadsbubblor, men de har haft samma mantra i 20-30 år redan.

Räntorna är forsättningsvis rekordlåga vilket gör att det är väldigt fördelaktigt att ta lån just nu och om bostadsrätten inte alls är belånad så kommer dina hyresinkomster ganska långt att täcka de lånekostnader du har på den nya bostaden du köper.

Utan tvekan hade jag tagit ett till lån och hyrt ut den nuvarande bostaden. Oavsett om priserna går upp eller ner så komemr du i längden att tjäna på det.

Nackdelen med det är väl att det är svårt att kolla läget och leta objekt på en bostadsmarknad 35 mil bort. Men alternativet att hyra ut här och hyra där ett tag för att sedan köpa kvarstår ju.
Mäklarna hävdar att marknaden är het just nu och att det troligen kommer att svalna av när amorteringskravet kommer. Å andra sidan är de kanske inte att lita på då de alltid vill sälja genast?
Citera
2015-08-26, 17:25
Medlem
Antingen sälja lägenheten nu (på topp all time high) och hyra på nya orten för att invänta rätta klippet på den nya bostaden.
Eller aldrig sälja, utan hyra ut din lägenhet resten av livet och få en extra inkomst var månad.

Men oavsett så hyr på nya orten, finn området där du vill bo, kolla in priserna och invänta (kanske tar 3-4 år men det är det värt, jag har gjort detsamma en gång i tiden).
Citera
2015-08-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Antingen sälja lägenheten nu (på topp all time high) och hyra på nya orten för att invänta rätta klippet på den nya bostaden.
Eller aldrig sälja, utan hyra ut din lägenhet resten av livet och få en extra inkomst var månad.

Men oavsett så hyr på nya orten, finn området där du vill bo, kolla in priserna och invänta (kanske tar 3-4 år men det är det värt, jag har gjort detsamma en gång i tiden).

Hyra ut resten av livet hade ju varit fint men tyvärr tror jag inte bostadsrättsföreningen godkänner det. Sist jag var på väg att hyra ut pratade ordföranden om ett halvår-ett år som de hade godkänt tidigare.
Citera
2015-08-27, 02:57
Medlem
Trillskes avatar
Skulle hyrt ut tills du hittar nästa bostad.
Citat:
Detta är de starkaste indikationerna på att vi skulle ha en bubbla - ni som analyserar saken lever i en egen drömvärld. För det första har det knappt diskuterats före 2010, för det andra har vi till och med kraschat inom dina bisarra "20-30" år.
Citera
2015-08-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Hyra ut resten av livet hade ju varit fint men tyvärr tror jag inte bostadsrättsföreningen godkänner det. Sist jag var på väg att hyra ut pratade ordföranden om ett halvår-ett år som de hade godkänt tidigare.
Varför godkänner dom inte mer än 1 år? Du har ju köpt lägenheten, äger den och kan göra vad du vill med den.
Citera
2015-08-27, 08:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Varför godkänner dom inte mer än 1 år? Du har ju köpt lägenheten, äger den och kan göra vad du vill med den.
Nej, BR är ett gemensamt ägande.

Tycker som dig att det är sjukt löjligt, men det är ju så boendeformen ser ut.
Citera
2015-08-27, 09:08
Medlem
Något som också spelar in är att nu har vi tid för en försäljning (sambon är mellan två jobb och jag är föräldraledig). Om ett år har vi flyttat från trakten och sambon jobbar förhoppningsvis osv. Känns kanske inte så roligt och lätt att åka upp hit då och fixa med en försäljning.
Citera
2015-08-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Något som också spelar in är att nu har vi tid för en försäljning (sambon är mellan två jobb och jag är föräldraledig). Om ett år har vi flyttat från trakten och sambon jobbar förhoppningsvis osv. Känns kanske inte så roligt och lätt att åka upp hit då och fixa med en försäljning.

Då har du svarat på din egen fråga då
Citera
2015-08-27, 12:30
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Skulle hyrt ut tills du hittar nästa bostad.
Detta är de starkaste indikationerna på att vi skulle ha en bubbla - ni som analyserar saken lever i en egen drömvärld. För det första har det knappt diskuterats före 2010, för det andra har vi till och med kraschat inom dina bisarra "20-30" år.

Förra gången priserna dök var i början på 90-talet, så säg 25 år då, vilket faller inom tidsspannet 20-30 år

Domedagsprofeterna har varnat för bostadsbubblor ända sedan priserna börjar stiga. Skadeglädjen är måttligt stor för alla dom som var så tvärsäkra på att priserna skulle falla redan för flera år sen att dom sålde bort sina lägenheter då, som skulle vara värda betydligt mera i dagsläget och kommer även i forsättningen att stiga

Såvida man inte bor på någon ort som det har en negativ invånartrend så finns det inga överskådliga risker att priserna drastiskt skulel sjunka inom den närmsta framtiden. Om man dessutom hyr ut och får in pengar under tiden så kommer det rätt långt att tänka mindre fluktuationer i prisnivå.
Citera
2015-08-27, 12:50
Medlem
Citat:
Förra gången priserna dök var i början på 90-talet, så säg 25 år då, vilket faller inom tidsspannet 20-30 år

Domedagsprofeterna har varnat för bostadsbubblor ända sedan priserna börjar stiga. Skadeglädjen är måttligt stor för alla dom som var så tvärsäkra på att priserna skulle falla redan för flera år sen att dom sålde bort sina lägenheter då, som skulle vara värda betydligt mera i dagsläget och kommer även i forsättningen att stiga

Såvida man inte bor på någon ort som det har en negativ invånartrend så finns det inga överskådliga risker att priserna drastiskt skulel sjunka inom den närmsta framtiden. Om man dessutom hyr ut och får in pengar under tiden så kommer det rätt långt att tänka mindre fluktuationer i prisnivå.
Finns en egen tråd om bostadsbubblan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in