2015-08-27, 13:13
Medlem
Alt 3 tjänar du nog mest och bäst på. (skulle jag tro rent krasst)
Citera
2015-08-27, 14:06
Medlem
Ingen av er tror att amorteringskravet kommer att påverka priserna nämnvärt?
Citera
2015-08-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Ingen av er tror att amorteringskravet kommer att påverka priserna nämnvärt?

Det beror helt och hållet även också på var du tänker köpa den andra bostaden någonstans. Men nej det påverkar nog generellt inte så mycket.
Citera
2015-08-27, 14:34
Medlem
Självklart beror det på hur amorteringskravet kommer att se ut och i vilken takt du kommer att behöva amortera. Vad hände med priserna när 15% kontantinsats infördes? Ingenting. Vi lever i Sverige, idag är räntorna väldigt låga och bostadsbristen enorm. En fortsatt hög invandring, ett lågt bostadsbyggande och låga räntor pekar på en fortsatt stigande priskurva. Jag gissar på ett hack i marknaden när kravet kommer och då menar jag inte att priserna kommer rasa, snarare stagnera för en kort stund.
Citera
2015-08-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Earplugg
och bostadsbristen enorm.

Är den verkligen det?

Tydligen flyttar svenskar hemmifrån tidigast av alla i Europa (19,6 år) och de flyttar väl knappast ut till nåt tält utan de flyttar väl till lägenhet

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6145084
Citera
2015-08-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är den verkligen det?

Tydligen flyttar svenskar hemmifrån tidigast av alla i Europa (19,6 år) och de flyttar väl knappast ut till nåt tält utan de flyttar väl till lägenhet

En del flyttar kanske till tält
Citera
2015-08-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är den verkligen det?

Delade hyreskontrakt och studentbostäder där du delar rum med andra gissar jag på. I 220 av Sveriges 290 kommuner råder bostadsbrist. Sveriges befolkning ökar med ca 100.000 människor per år, hittills har det byggts ca 20.000 bostäder per år. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det inte går ihop.

Cafergot:

Om du har möjligheten skulle jag välja alternativ 3. Hyr ut bostadsrätten och köp hus. Alla pengar från hyran på lägenheten skulle jag lägga på lån och amortering, om du nu behöver lån vill säga.
Citera
2015-08-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Earplugg
Delade hyreskontrakt och studentbostäder där du delar rum med andra gissar jag på. I 220 av Sveriges 290 kommuner råder bostadsbrist. Sveriges befolkning ökar med ca 100.000 människor per år, hittills har det byggts ca 20.000 bostäder per år. Man behöver ju inte vara raketforskare för att förstå att det inte går ihop.

Cafergot:

Om du har möjligheten skulle jag välja alternativ 3. Hyr ut bostadsrätten och köp hus. Alla pengar från hyran på lägenheten skulle jag lägga på lån och amortering, om du nu behöver lån vill säga.

Du tänkte precis som jag ang 3 alternativet. DOCK förutsätter ju det att han inte redan har lån på objekt 1.
Citera
2015-08-27, 19:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Domedagsprofeterna har varnat för bostadsbubblor ända sedan priserna börjar stiga.
Du måste umgås i väldigt speciella kretsar. "Bostadsbubbla" var inget generellt känt begrepp före 2008. Typ ingen diskuterade saken seriöst före 2010. Det är senare åren det kommit mer och mer, framförallt senaste 2-3.
Citera
2015-08-27, 20:31
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Varför godkänner dom inte mer än 1 år? Du har ju köpt lägenheten, äger den och kan göra vad du vill med den.

Man äger inte lägenheten i en bostadsrätt. Du äger rätten att bo på den ytan du är tilldelad av föreningen, som gemensamt äger fastigheten.
Citera
2015-08-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Du tänkte precis som jag ang 3 alternativet. DOCK förutsätter ju det att han inte redan har lån på objekt 1.

Lägenheten är obelånad.
Citera
2015-08-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Lägenheten är obelånad.

Isåfall ska du definitivt satsa på alt nr 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in